Pajtás, 1968. július, december (23. évfolyam, 26-51. szám)

1968-12-05 / 48. szám

lám ш­­­z IÁIK? Nemrégiben jelent meg egy érdekes könyv. Első­söknek írták, akik éppen­­hogy megtanultak olvasni, és arról szól, hogyan lehet megtanulni látni. Miért, talán nem látunk? Hát... nem biztos, hogy mindent. És nem biztos, hogy mindenki ugyanúgy. „Láss, láss, ne csak nézz!” — éneklik Illésék. Nem véletlenül. A különfé­le fejtörő játékok között gyakran felbukkan egy rajz: „hová tűnt el a kis nyuszi?” Nézed sokáig, for­gatod a képet, a végén meg­látod a nyulat, ott lóg fej­jel lefelé egy ágról, vagy éppen egy bokor levelei között rejtőzött el. Körülöttünk izgalmas, ér­dekes, szép a világ. Csak éppen meg kell látnod szépségét, és meg kell érte­ned, miért szép. Amióta a görög Eukli­­desz megírta geometria könyvét, az emberek meg­szokták, hogy mértani áb­rákhoz hasonlítsák kör­nyezetük formáit. »A „koc­kafejű’’, „kerekszemű’’ szél­ső jól „háromszögeit” az összekötővel, majd a „kö­zépvonal”-tól „átlósan” szöktette a „gömbölyű" lab­dával a középcsatárt.­« Ugye, nem ismeretlen az ilyen mondat? A tárgyaknak azonban nemcsak formája, hanem színe is van. Gondolkoztál már azon, hogy a háromszöghöz me­lyik szín illik jobban? A piros vagy a zöld? És a körhöz? Én úgy érzem, hogy egy igazi háromszög inkább zöld, egy igazi kör pedig inkább vörös. Valahogy jobban áll neki. Miért érezzük így? Talán azért, mert a háromszög alakú zöld fenyő és a vö­rösen lenyugvó napkorong képe él emlékezetünkben. Jártál már a Hősök te­rén? Képzeld el, milyen lenne a szoborcsoportozat, ha például István király, vagy Kossuth Lajos hiá­nyoznék? Az ember úgy érezné, felbillen az emlék­mű egyensúlya. Ezen a té­ren a szimmetria uralko­dik. A Béke téri emlékmű nem szimmetrikus. Itt az alak nem középen van. Mégis arányosnak érzed. Nincs itt valami ellent­mondás? Ha nyolc egyenlő részre osztod fel az építményt, kiderül, hogy a figuráktól jobbra három, balra pedig öt rész van. A 3:5:8 aránya nem bántja az egyensúly­érzékünket. Sőt! Nagyon is kellemes neki. Ez az arány az úgyneve­zett aranymetszés. Az aranymetszés titkait az ókori görög szobrászat nagyjaitól tanulták meg a művészet mesterei, a görö­gök pedig a természettől lesték el. Az egészséges emberi test az aranymetszés arányai szerint épül fel. Ugyaneze­ket a szabályokat követi a falevél erezete. Nyilván ez az oka, hogy ezt az arányt érezzük tökéletesnek és szépnek. A pont vagy tengely kö­rüli szimmetria nyugalma­sabb. Ha a festők, vagy a szob­rászok nyugalmat, belső kiegyensúlyozottságot akar­nak ábrázolni, szívesen szerkesztik meg figuráikat háromszög, négyzet, vagy kör alakban. Ha ezek a kis geometriai egységek megsokszorozód­nak, már ismétlődést, üte­met jeleznek és éreztetnek. Matisse táncoló figurái a tánc különböző mozdulatait mutatják. Ugyanakkor min­den figura egy zárt ovális­ban helyezkedik el, ezek az oválisok táncszerűen kap­csolódnak össze egy na­gyobb füzérré. Minden mozog, és mégis lüktető rendet alkot. A vibráló, kusza vonalak, látszólag szerkesztés nél­kül összebonyolódó figurák felborítják egyensúlyérzé­künket, riadalmat, nyug­talanságot keltenek. A mű­vész így tudja érzékeltetni saját nyugtalanságát, zak­latottságát. Sokszor azt látjuk szép­nek, ami az emberre em­lékeztet. Úgy is megfogal­mazhatnánk: szép az, ami emberi. Göcsörtös faágak tépett vonalai, amelyek emberi arc vonásaira emlékeztet­nek. Érdekes, melegfényű kavicsok, amelyekben em­beri mozdulat lágysága sej­lik föl. Ez a szépség azonban csak akkor tárul ki előt­tünk, ha megtanuljuk ész­revenni. ALAKSZA TAMAS

Next