Palócföld, 2007 (41. évfolyam, 1-6. szám)

2007 / 4-5. szám - PALÓC TÜKÖR - Baráthi Ottó: Az idegenforgalom főbb tendenciái és egyes jellemzői Nógrád megyében, (1990-2005)

Turizmusszervezés avagy szervezett turizmus Ezért is lenne fontos szerepe és jelentősége a tudatos, szakszerű és szervezett mun­kának, a turisztikai marketingnek. Erről a szakembert, a Salgótarjáni Tourinform Iroda vezetőjét, Parditka Magdolnát kérdeztem.5­­ Irodánk 2001. év végén Salgótarján város és Nógrád megye önkormányzata közös fenntartásában kezdte meg működését. 2006-tól azonban már csak a városi önkormányzat támogatását élvezzük. Működési rendünk - a névhasználati jogból következően - Magyar Turizmus Zrt. által meghatározott. Hárman négy világnyel­ven is tájékoztatást adunk a szállás- és vendéglátó­helyekről, a közlekedésről, prog­ramokról, látnivalókról, szolgáltatásokról. Ingyenes turisztikai kiadványokkal lát­juk el vendégeinket, akik térképeket, útikönyveket, turisztikai kártyákat, képesla­pokat is vásárolhatnak nálunk. - Jellemezné röviden térségi szerepüket? - Jelenleg a megye 39 településén - köztük négy városában - félszáznál is több szállásadóval vagyunk kapcsolatban. A rendezvényekre való kitelepüléseknél az utóbbiakat preferáljuk, de folyamatosan jelen vagyunk adatgyűjtő területünkön kívüli településeken is. Információkat gyűjtünk és továbbítunk turistáknak és a helyi lakosság részére a fentieken túl még a múzeumokról, aktív turizmusról, ter­mészeti értékekről is tájékoztatás adunk. Sajnálatos, hogy sok kistelepülésen nem igényelnek „kiajánlást" a vendégfogadó vállalkozók, így ők nem kerülnek be a szervezett turizmus vérkeringésébe. Az együttműködési készség hiányát azonban nem csak a magánszállásadóknál tapasztaljuk. A továbbfejlődés akadálya a szállás­adók jó részénél az internet-kapcsolat és az idegen­ nyelvismeret hiánya is. - Ha Tourinform, akkor marketing is? - Igen, az előbbiek mellett jelentős turisztikai marketing tevékenységet is vég­zünk. Szervezzük Salgótarján város megjelenését az országos kiállításokon, ren­dezvényeken, foglalkozunk pályázatírással, kiadványszerkesztéssel, szakmai ta­nulmányutak szervezésével, segítjük a programgazdák munkáját. Marketing tevé­kenységünkkel elsősorban városunk értékeinek köztudatba emeléséért munkálko­dunk. Célunk, hogy­­ a helyi lakosság és a turisták igényeire is figyelemmel­­ von­zóvá varázsoljuk Salgótarjánt. Parditka Magdolna elmondta: szerinte nem megfelelő még az idegenforgalmi infrastruktúra színvonala, ami nemcsak a fejlesztési források elégtelenségére vezet­hető vissza. Nagyon kevés a megyében a minőségi igényeket kielégítő szálloda, talán csak néhány kastélyszálló (Szirák, Erdőtarcsa) és a felújított Salgó Hotel kom­fortosabb. Ugyanakkor - mint említette - reményekre jogosító, hogy Salgótarján hosszú távú tervei között már kiemelt szerepet kap a minőségi szálláshelyfejlesztés. Ez még odébb van, mondhatnánk, ezért is - mintegy alapvetésként - figyeljük Becsó Zsolt, a megyei közgyűlés elnökének­ értékelését. - Elnök úr! Hogyan látja - a '90-es évekre is visszatekintve - a megye idegenforgalmá­nak helyzetét? - Az egész időszak reális értékelésére itt nincs mód. Azt mondhatom, a '90-es évek közepétől voltak előremutató kezdeményezések. Megnyilvánult egy összefogás a turizmus-szakma képviselői között: 1996-ban létrejött a Turisztikai Egyesület Nógrá­­dért (TUN), amelynek első elnöke voltam. 2001-ben létrehozták a megyei-városi Tourinform irodát. A közművelődési intézet tevékenysége kibővült a turisztikai 295

Next