Pannonhalmi Szemle 1934

1. szám - TANULMÁNYOK. - DR. BÁNHEGYI JÓB: Harsányi Lajos költészete.

Az élet muszikája c. verseskötetnek az a jelentősége, hogy a fiatal költő kezdi megtalálni önmagát, felfedezi igazi énjét, megnyílik előtte költői ihletének legbővebb forrása, a vallásos élmény és a természet, másrészt pedig a költői kifejezés eszközeiben is fokozatosan önállósul, egyre jobban megszabadul az idegen hatá­soktól és szuverén urává kezd válni a műteremtő formának. Felsza­badulásában kétségtelenül része van Ady Endre ösztönző hatásának, de ez az ösztönzés nem olyan lenyűgöző erejű, hogy Harsányit Ady Endre utánzójának lehetne nevezni. Költőnk tanult Adytól; a nagy újító nyelve, szókincse, költői frazeológiája és szimbolizmusa két­ségtelenül nyomot hagyott a fiatal Harsányi költészetében. De a ta­nítvány korán önállósult, a hatás nem volt mélyenjáró, mert ennek útját állta a két költő lelki struktúrájának és különösen világnézetük­nek nagy ellentéte. Ady, a tiszántúli magyar kálvinista, nyugtalan és forrongó lélek ; vallása örök viaskodás az isteneszmével ; magyar­sága véres és tragikus elégedetlenség ; embersége vad és szörnyű tusakodás a vér és arany zsarnokságával ; művészete geniális ösz­tönösség. Harsányi, a dunántúli magyar papköltő, a katolicizmus élet­igenlő világnézetének birtokában egyensúlyozott és harmonikus lélek; magyarságát a faji ösztönnél erősebben táplálja a történeti kulturált­ság ; a test és lélek harcában a kegyelem forrásaihoz és az aszké­zis fegyelméhez menekül ; műalkotó munkájában több a művészi tudatosság, mint a spontán ösztönösség. A két költő lelki adottsága­inak e rövid összehasonlítása, szembeállítása is meggyőzhet ben­nünket arról, hogy lényegbevágó Ady-hatást Harsányi Lajos költé­szetében hiába keresnénk. A vallásos élmény erősödésén, a szimbolizmus újságán, a köl­tői eredetiség kibontakozásán kívül Az élet muzsikája c. kötet azért is nevezetes, mert Harsányi itt egy új tájat fedezett fel a költői szem­lélet számára : a Hanság és a Fertő vidékét, az ősi nádasok vilá­gát és kolorista pompában ragyogó tájképeivel méltó versenytársául szegődött Czóbel Minka és Babits Mihály modern impresszionista tájköltészetének. Az erejének tudatára ébredt költő következő kötetében , A napkirály rokonában (1911) érte meg először művészi tehetségének kiteljesedését. Ezzel lett Harsányi a modern magyar katolikus líra igazi megújítójává. Ezt azzal érte el, hogy egyrészt szakított a Tár­kányi—Mindszenthy-féle modorossá vált költői iskola patetikus és szónokias hangnemével, vallási oktatás, versbe foglalt moralizálás vagy ünnepi szónoklat helyett az Istenbe merült lélek intim élmé­nyeit tolmácsolta megkapó bensőséggel és közvetlenséggel. Másrészt feltárta egy titokzatos palota kapuját és bepillantást engedett a papi lélek rejtelmeibe, a szent hivatásának élő, kísértésekkel viaskodó és égi örömökben vigasztalódó áldozatos élet hétpecsétes titkaiba. A napkirály rokona, A titokzatos palota és a Magyar zsoltárok című versciklusokat a papi és költői küldetés boldog öntudata hatja át és ezeknek az ihletett verseknek olvasója valóban istenközelségbe ke­rül a költői szuggesztió erejével. A költő önkifejezésének eszközéül

Next