Pannonhalmi Szemle 1943

1. szám - Blazovich Jákó: A keresztény egység szolgálatában

A keresztény egység szolgálatában. Blazovich Jákó. A húszas évek derekán élénk érdeklődés fogadta az ismert orosz bölcselőnek, Berdjajevnek ,,Új középkor" címen megjelent munká­ját. Az orosz nyelven megírt könyv rövidesen különböző fordítások­ban forgott közkézen. Az első világégést követő évek kultúrbölcseleti, világnézeti tusakodásain keresztül Berdjajev egy új középkor pir­kadását látja- ,,A modern idők elvei megfakultak, lelki erői kime­rültek ... A világ káoszban vergődik, de máris új lelkiség, új világ kialakításán dolgozik, amely a középkorhoz hasonlít." Az orosz böl­cselő a maga meglátásával nem áll egyedül. Legutóbb idehaza Né­meth László hallatott a „Magyar Élet" hasábjain hasonló hangokat. ,,A középkor, amely az első romantikusok számára sötéten csillogó kaland volt, most lesz (kezdetlegességében is) egy tökéletesebb Eu­rópa képe, amelynek még volt vallása, egyéniségeit a veszély faragta, az üdvösség nevelte s az isteni rend hangolta egy kultúrába." Tény, hogy a középkor a maga lelkiségével, kultúrájával egyre mélyebbre nyomul napjaink érdeklődésének körébe. A kétségtelen jelenségnek forrása nem a vértelen romantika, a földúlt jelen elől a múltba való menekülés erőtlen vágya, hanem annak az igazságnak a kor lelki­világában való tudatosulása, hogy a középkornak ránk hagyott örök­ségében vannak halhatatlan, nagy értékek, amelyeket az újkor elté­kozolt, amelyek hiányában szenvedünk. A középkor egyik legértékesebb sajátossága kultúréletének tö­retlen, szerves egysége. Az egység megteremtője, záloga a keresz­ténység volt. ,,Ez az egység — állapítja meg a kiváló angol történet­bölcselő, Dawson — nem szorítkozott csak a vallási életre, átfogta a társadalmi élet egész körét. A nevelés, az irodalom, a művészet, a népjólét összes kérdései — mindez az Egyház hatáskörében állott." A kor egységes volt állameszmetanában, társadalomszemléletében, világnézetében, kereszténységében. Ezt a hatalmas, termékeny egy­séget különböző pontokon kikezdte a beköszöntő újkor szelleme. A reneszánsszal kezdődőleg egyre hevesebben különböző bomlasztó, centrifugális erők törtek be a keresztény kultúrvilágba. Ezeknek az erőknek szakadatlan, évszázados ostroma lassan-lassan megtörte a középkor szerves kultúregységét. Elsősorban az újkor folyamán egyre merészebben érvényesülő individualisztikus-racionalisztikus áramlat hatása alatt Európa a kereszténységtől való távolodásának szomorú eredményeképpen lépésről-lépésre egyes célrendszerek, fel­adatkörök, kultúrterületek is ,,individualizálódtak", azaz önállósul­tak, öncélúvá lettek, az előző kor egysége fölbomlott. Minden életnek, tehát a kultúréletnek is örök törvénye, hogy

Next