Pártélet, 1966. július-december (11. évfolyam, 7-12. szám)

1966-12-01 / 12. szám

gyelmen kívül hagyva bizonyos „divatos” pályák felé irányítják őket, holott más területen sokkal inkább megállnák a helyüket, és a felvételi vizsga sikere is bizto­sabbnak tekinthető. Fontos tehát, hogy az osztályfőnök a pályavá­lasztást a szülőkkel is feltétlenül megkonzultálja. A negyedik osz­tályokban nagy segítséget jelent a hátrányban levő tanulóknak az egyetemi, főiskolai előkészítő tanfolyam. Hátrányban vannak a bejáró tanulók. Számukra sok eset­ben szinte megoldhatatlan fel­adat a segítés bármelyik módját alkalmazni. Tanulópár szervezé­se csak abban az esetben lehet­séges, ha ugyanabban a helység­ben egy jobb képességű tanuló is akad. Sokszor a szakköri mun­ka is nehézségekbe ütközik náluk. A legjobb megoldás, ha externá­­tus vagy tanulószobai férőhelyet biztosítunk számukra, így részt vehetnek a tanulószobai korrepe­tálásokon, eljárhatnak a szakkö­rökbe, esetleg a tanulószobán ta­nulópárt is állíthatunk melléjük. De ez is csak olyan tanulóknál lehetséges, akiknél a közlekedési menetrend ezt lehetővé teszi. A többi bejáró tanulónál marad a tanóra, ami, ha figyelembe vesz­­szük az osztályok nagy létszámát, nem adhatja meg a szükséges se­gítséget Az iskola tanulmányi eredmé­nyében a bejáró tanulók ta­nulmányi­­átlaga a legrosz­­szabb, bár bizonyos javulást ez is mutat az utóbbi évben. A legjobb megoldást a kollé­giumi elhelyezés biztosítaná. A Petőfi Sándor kollégium 1962-ben jutott arra a fejlődési szintre, hogy a tanulás az egész közösség ügyévé vált. Korábban elsősorban a nevelők problémája volt, ki hogyan tanul, mi az oka, hogy egyik vagy másik tárgyból gyenge eredményt nyújt, sőt, még az érdekelt tanuló sem vette min­dig jó néven ha foglalkoztak ve­le. Úgy tűnt, mintha a tanulmá­nyi munkában a saját érdekük felismerése is hiányzana, a tanu­lás ügyét általában pedig nem úgy fogták fel, mint amivel a közösségnek is törődni kell. A közösségi élet formáinak kiala­kulásával, az egyre fejlődő közös­ségi felelősségvállalással tudatos­sá vált,­ hogy a kollégium nem szociális in­tézmény, hanem a munkás­­osztály harci fegyvere a párt kulturális politikájának a megvalósítására. A munkás­ság és parasztság gyermekei számára azt a műveltséget biztosítja, amit eddig a volt uralkodó osztályok és legfel­jebb egyes értelmiségi rétegek nyújthattak gyermekeiknek. A kollégiumban a munkás-pa­raszt tanulók aránya 85—90 szá­zalék. Ez lényegében meghatá­rozza a kollégiumban folyó gya­korlati munkát. Tapasztalataink ■szerint a falvakból, kisebb ipari körzetekből és a falvakba telepí­tett üzemekből jött munkás-pa­raszt tanulók nagy része — ta­nulmányi eredményeiktől függet­lenül — az életkornak megfelelő általános műveltség (olvasottság, politikai tájékozottság, a kultu­rált magatartás stb.) tekintetében is hátrányos helyzetben van.

Next