Pásztortűz, 1941 (27. évfolyam, 1-12. szám)

1941-02-01 / 2. szám

A MAGYAR SZÁZADFORDULÓ Justh Zsigmond Naplója■ — Athenaeum kiadása. A magyar századforduló szellemtörté­neti képe megrajzolásának szüksége egyre parancsolóbban mutatkozik meg. Nap­jaink szinte kivétel nélkül oly kérdéseket vetnek fel, amelyek ebben a korszakban gyökereznek, s oly nehézségeket, amelye­ket ez a beteges és mesterkélt, túlérett és epigon századvég tett a ma magyarjának döntő jelentőségűvé. Ahogyan a kiegye­zés utáni évtizedekben a magyar állam modern gépezetének alapját megvetették, amilyen irányban a fejlődő magyar iparo­sodás és a kapitalizmus elindult, — tehát a magyar érdekkel gyakran ellentétesen — ugyanebben a mederben folytatódott sok viszonylatában az általános magyar élet a világháború után is. Az osztrák házzal­ szakítás a társadalom összetételét, a tár­sadalmi,, szellemi és gazdasági hatóerők vonalát alig hajlította eddig el. A dédel­getett és elkoptatott liberalizmus túl­hajtá­sait a gazdasági életben és »térfoglalás­ban« ma bizonyos korlátozó rendelkezé­sekkel igyekszenek lenyesni, ám még min­dig a részletmegoldásoknál tartunk. S a mi tárgyunk szempontjából közelebbről érde­kel: napjainkban épen csak mutatkoznak, bár biztató jelei annak, hogy a szellemi élet, az irodalom és­ a művészetek élővé és hatóvá, azaz magyarrá válnak, kim­ene­­kedve a századforduló kátyújából, abból a világérzésből és alkotó műformából, amit ma a »hivatalos irodalom« fogalma jelent. Az érett és túlérett gyümölcs képletét könnyű meghatározni, nehezebb ellesni a kettő közt végbemenő folyamatot. Ma, amikor a szemünk már körülbelül meg­kapta azt a távlatot, amiből a századfor­duló sine ira et studio szemlélhető, Justh Zsigmond Naplója számunkra az élet, kü­lönösen az akkori szellemi élet sokféle vi­szonylatában megnyilvánult érettség és úlére­ttség közti állapotot érzékelteti. Ő maga a századvég szerencsésebb íróihoz tartozott. A gazdag és előkelő ifjú több­szörösen megjárhatta az akkori »moder­nek« Mekkáját, Párisit, amelyben éppen Sarah Bernhardt »játszotta« a Rába kö­vét, s ámulhatott angol, orosz és lengyel társaival e Cosmopolisban, melyet nem sokkal később Ady is a »nagy ámulások szent városának« érzett. A nagyművelt­ségű Justh éberszemű megfigyelő, Bourget és a pozitivisták iskoláján nevelkedett. Az élményeknek és megfigyelésieknek olyan tömegét halmozta fel magában, amiből két író életművére telne, s amire kortársai kö­zül — szomorúan gondolunk rá — egy Tol­nai Lajos, vagy egy Petelei István soha sem tehetett szert Rövid élete neki sem engedte meg, hogy nagy műbe mentse át ezt a tudatos szorgalommal gyűjtött él­ménytömegeit mely néhány dilettáns­ ízű könyvéből alig, egészében és így is torzó­ban csupán Naplójából sugárzik felénk. Ha azt mondjuk, hogy Justh, a szen­vedélyes analitikus, a magyar irodalom első mesterírója egy prousti mű alapjait rakta le Naplójában, kérkedés szólal meg bennünk, mely közel áll a »snobish«-hoz. (Mennyit tanulmányozta a moralista gúnyjával ezt a lelki beállítást, hadako­zott ellene és mégis mily közel volt maga is hozzá!) Sokkal fontosabb benne, hogy ez a modern megfigyelő tehetség, aki ide­genszerű nyelven s erőltetett stílusban írt, mint ítél a magyar viszonyokról, s milyen teendőket lát maga, s a korabeli magyarság jobbjai előtt? Mikor Párisból utoljára tér haza, s ko­csija átrobogott már a Champs-Élysées-n ,k ismét Adyt előzve — ezeket írja: »Itt álmok, az ember emberek tengerében el­vesző csepp, vásáron kívüli, hors concours s így érdekes s értékes árucikk, olyan mint pld. egy pastille de serail: otthon marakodás a sovány konc felett, vissza­vonás, irigység (a magyar nemzeti törté­net ez ismert leit motívumai), folytonos küzdés, folytonos vesztés — — a sírig.« Itthon pedig mindenképpen az úttörő szó­

Next