Patria, iunie 1920 (Anul 2, nr. 116-139)

1920-06-03 / nr. 117

Joi 3 lúnié mm Númdruí 2 Coroane Ânuf fi. Númárul 117 JHHHH ÍON AGARBIC" EHDAGTIA ŞI ADirONIS CLUJ, Str. REGINA M . vrr. PRIM-REDACTOR RADU DRUGNEA ABONAMENTUL PE UN AN 240 LEI - 480 00* PE V. AN: 120 LEI - 240 COR PE Vi AN 60 LEI - 120 DOP DIRECTOR; ANUNŢURI DUPA PRIMEŞTE ADMINISTRAŢIA Şl AGENŢIILE DE PUBLI -! - CITATE rl?3EarlUi PARTIDULUI NAŢIONAL MXXB TELEFON?5®a VOTAŢI PARTIDUL NAȚIONAL — JBBflMBWWBWMWHMBHBBMMMBBOBBBMflHBMSMBKHBMHBBWHBBBMMBMMMI gBaBBMWBEaţWBMBPaBBBaB5BWBaaBB{2BBK8PBBBM<BBaBgBMâaMBBaB8BBWMBaM3B> ílffWHWHílTWiW^^ ITOUl'i aiáOJlíVlMWMWMtlglIlPIIIliXlILlBIiDLllIliMIIIlIIilIIMlBilIilIULWJI Alegătorii din vechiul Regat, Basarabia şi Bucovina, s-au pronunţat pentru partidele democratice, alegând un mare număr de deputaţi, şi guvernul nu a putut să-şi aleagă o majoritate decât prin teroare, bătae şi amestecul administraţiei. Ardealul este chemat să-şi spună ultimul cuvânt. Dacă guvernul a vrut să umilească Ardealul, prin amânarea alegerilor numai la noi, fiţi vrednici, alegători, de renumele provinciei voastre, arătaţi că Ardealul este o rezervă a României mari şi votaţi numai candidaţii Partidului Naţional, ca prin numărul lor covârşitor, să sporească până unde trebuie, rândurile democraţiei. Partidul Naţional a înfăptuit reforma agrară, electorală şi celelalte reforme, cu care s’a clădit vieaţa de Stat român în Transilvania şi a salvat prin Vaida-Voevod, soarta României, în străinătate. Unirea pe care a făcut-o la Alba-Iulia, nu o poate desăvârşi decât printr-o operă democratică cu partidele democratice din celelalte provincii româneşti în contra ciocoimei. Pentru a-şi continua opera începută sub guvernul Vaida, şi pentru a veni în ajutorul fraţilor voştri ţărani din celelalte provincii, votaţi numai pe Candidaţii Partidului Naţional. Pentru dreptatea tuturor O ţară nouă şi puternică nu se poate clădi decât având ca temelie dreptatea tuturor. Stăpânia unei singure clase sociale este totdeauna cea mai mare primejdie pentru ţară. Conduerea ţării de către representanţii tuturor claselor sociale, este singurul drum mântuitor. Şi neamul românesc, în ţara lui mărită, trebuie ^să..pornească hotărît pe acest drum dacă vrea să trăiască. In alegerile de acum este în cumpănă nu triumful Partidului Naţional, ci o cauză cu mult mai mare pe care partidul nostru o apără, şi anume : biruinţa adevăratei democraţii naţionale şi sociale, împotriva stăpânirei exclusive a unei singure clase sociale, a oligarhiei române. In alegerile de azi ne am împărţit în două tabere nu pentru a salva persoane sau partide noi cari suntem în tabăra democraţiei, ci pentru a duce la biruinţă adevărul că la temeiul ţării noastre trebuie să fie pus dreptul tuturor. Boerimea din vechiul Regat, de origină străină în cea mai mare parte, s’a grupat în jurul unui om popular pentru a-şi asigura stăpânirea ei de clasă asupra întregei Românii, aşa cum a fost stăpână până acum pe destinele vechiului Regat. Reprezentanţii ei au uitat ura ce-i despărţea, pentru a se uni împotriva acelora cari spun că ţara nu mai poate fi guvernată numai de aceia cari au dela zece mii de hectare în sus. Cu toată popularitatea generalului Averescu, tovărăşia boierilor şi a ciocoilor n’a putut să primească decât 147 voturi în alegerile din vechiul Regat, din Basarabia şi Bucovina, pe când opoziţia a obţinut 98 de voturi, cu toată presiunea extraordinară ce s’a făcut asupra alegătorilor, şi cu toată intriga fanariotă. Tovarăşii noştri din vechiul Regat şi Basarabia şi-au făcut datoria: guvernul oligarhiei e departe de-a fi obţinut majoritatea zdrobitoare la care se aştepta, şi pe care ne-o prorocea mereu. Acum e rândul Ardealului să şi facă datoria, şi să crească numărul deputaţilor din opoziţie până la acela pe care l-a obţinut guvernul prin teroare şi prin popularitatea unui general care va purta pe veci înaintea istoriei vina de a fi adunat în jurul său pentru a o mântui, toată oligarhia ţării. Partidul Naţional eşind biruitor din alegeri va da dovada, aşteptată de toţi, că Românii de dincoace de Carpaţi sunt într’adevăr elementul sănătos şi puternic, care va întări Ţara cea nouă cu legile largi democratice, aşteptate de întreg poporul. Alegătorii ascultaţi de conştiinţa voastră şi votaţi pe candidaţii Partidului Naţional! Biruinţa lumii noul dela voi atârnă! Căderea pe veci a claselor suprapuse, a lumei vechi, voi o puteţi pecetlui cu votul vostru ! Luaţi pildă de la prietenii noştri de peste Carpaţi şi din Basarabia! Biruind în alegeri vom avea numărul suficient pentru a opri încercarea oligarhiei grecoromâne de a se înstăpâni pe întreaga ţară. Liberalii şi-au retras candidaturile guvernamentale în Ardeal Ziarul „Dacia“ scrie: In legătură cu comunicatul din „Viitorul“ pentru denunţarea acordului electoral dintre guvern şi partidul liberal, putem anunţa că toţi candidaţii liberali de pe listele partidului poporului în Ardeal și-au retras candidaturile. In acest sens s’a transmis de câteva zile comitetului electoral central al partidului poporului din Ardeal la Cojocna o telegramă semnată de domnii Toma Stelian, Vintilă Brătianu, I. O. Duca și G. Mârzescu. Mai candidează, însă în Ardeal pe socoteala proprie din C. Banu Al. Constantinescu și dl Creangă. Rezultatul alegerilor din vechiul Regat, Basarabia şi Bucovina Part. Poporului Federaţia Strânesc basarabean emocraţi . Liberali Socialişti Naţionalităţi . Independenţi. Partidul dem al Unirii Balotare 147 36 25 10 7 14 3 2 102 247 Din totalul mandatelor au obţinut: Opoziţia ... 98 Part. Poporului . . 147 Balotaje ... 2 Alegători clujeni . Partidul liberal, după cum se ştie, a denunţat cartelul electoral, ce-l avea cu guvernul, pentru alegerile din Ardeal. Candidatura lui Duca trebuia, deci, să fie retrasă. Ea însă nu a fost retrasă, până în acest moment, şi după toate semnele, nu va fi retrasă. Motivele nu ne impoartă, dar constatând faptul acesta, rugăm pe alegătorii Clujului, să-şi facă până la un singur om datoria, votând pe candidatul Partidului Naţional, Dr Socol. Orice vot dat pentru noi înseamnă un pas înainte pentru biruinţa democraţiei române. Orice vot dat contra noastră, e un pas înapoi către stăpânirea unei singure clase sociale. Oricine rămâne dela vot, întro luptă ca cea de azi, e un desertor dela datoria către viitorul ţării. Alegători clujenii Votaţi pe candidatul democraţiei române, Dr Socol! 1 Sămănătorii anarhiei Acei cari au venit la guvern in numele ordinei şi al cinstei, acei cari acuză de bolşevism pe dnii Iorga şi Mihalache pentru că pe cale legală vor să înfăptuiască dreptatea muncitorilor dela ţară şi dela oraşe, nu sunt alţii decât cinicii sămănători ai anarhiei cari plimbă racla incendierei pe lângă casele altora, nedându-şi seama, în patima lor, că vor fi cele dintâi victime ale inconştienţei lor. Sugrumarea oricărei libertăţi, desfiinţarea oricărui scut legal, deslănţuirea teroarei asupra cetăţenilor şi administraţiei, care a ajuns un instrument docil în mările pătimaşe şi nevrednice ale vânătorilor de putere, a întrecut orice limită a închipuirei. Goana aceasta nebună deşi îndreptăţea revolta celui mai elementar simţ de cinste şi de dreptate nu ajunsese încă să fie criminală. Dar, asemeni cu aceia care, pornit pe povârnişul pierzărei nu mai cunoaşte nici un scrupul moral, nemai având teamă nici de oameni, nici de Dumnezeu, membrii guvernului Averescu încearcă să aprindă ţara pentru reuşita scopurilor lor, ca apoi să aibă prilejul a se arăta salvatorii ei, după cum au făcut în 1907. Atunci, pentru a veni la putere, Partidul liberal instigase şi aţâţase ţărănimea la revoltă şi, răposatul Haret scria că şi pietrile se vor ridica singure ca să lovească pe cei ce vor trage în ţărani, pentru a-i potoli. Şi tocmai liberalii, având în guvern pe acelaş Spiru Haret, au potolit răscoala robilor şi flămânzilor din ţară, omorând 11.000 de ţărani şi pustiind satele, prin represiunea condusă de generalul Averescu, pe atunci ministru de răsboi. Astăzi se încearcă acelaş joc şi ceia ce e mai grav pentru noi, este că se încearcă pe pământul sfânt al Ardealului, unde ţărănimea liberată de jugul străin aşteaptă dreptatea. Şi pentrucă prin dreptate ţăranii noştri, ca şi cei de pretutindeni, înţeleg pământ, se agită spiritele şi se speculează pe această teamă. In judeţul Murăş- Turda, comuna Murăşeni, s’a început măsurătoarea pământului de către un jude de ocol, un primpretor şi un inginer particular ungur, din ordinul prefectului şi fără a avea vre-o calitate pentru aceasta. In acelaş timp se dau ordine scrise primarilor ca să se publice ţăranilor că ajunsul ministru O. Tăslăuanu, împarte pământ. Aceste acte anarhice şi de înşelăciune a ţăranilor sunt făcute numai cu scopul ca să se asigure răuşita candidaturei ministrului de industrie şi comerţ îşi dau seama oamenii aceştia de focul cu care se joacă ? Ce vor face ţăranii aceştia cărora li se măsoară şi li se împarte pământul când vor vedea că li se ia înapoi, de către organele în drept să facă exproprierea, ceiace li s’a dat în numele şi de către oamenii unui ministru ? Spre edificarea complectă a tuturor oamenilor cinstiţi, publicăm, în corpul ziarului, telegrama trimisă M. S. Regelui de către dr Vasile Chiroi, fost prefect de Maramureș, telegramă din care se vede cine sunt sămănătorii anarhiei. V. Rezultatul alegerilor înfrângerea Partidului Poporului Guvernul a întrat în traduţie Zarei© guvernamentale ,s-au grăbit la început să anunţe o mare biruinţă a guvernului în alegerile pentru Cameră. Ele nu dădeau Federaţiei decât 7 locuri partidului ţărănesc din Basarabia numai câteva şi agenţii electorali s’au grăbit să anunţe că însuşi dl Inculeţ a căzut la alegeri. Cu fiecare zi ce a trecut dela începutul alegerilor, dintrio mare biruinţă, victoria guvernului i’a prefăcut tati o mare înfrângere. Federala a întrunit până acm 36 de locuri, cu toată teroarea guvernului şi dacă în calculele ziarului »Adevărul* întră şi alte judeţe încă necunoscute, atunci numărul deputaţilor ei este de 40. Partidul ţărănesc din Basarabia a ieşit în majoritate faţă de partidul poporului, care a luat numai 22 de mandate, din 51, numărul total de deputaţi pe care-i alege Basarabia. Dl Inculeţ şeful partidului ţărănesc, sa ales la două locuri, la Bălţi şi Chişineu. In judeţele Ciorava şi Bălţi, guvernul nu a putut scoate nici un deputat, iar la Hotin din 5 mandate, guvernul nu a putut lua decât 1. Dmil. Nistor şi Paul Bujor se vor alege ca senatori la Universităţile din Cernăuţi şi Iaşi. După cum am anunţat de ieri, dl dl Lupu, fostul ministru de interne, a fost ales şi la Chişineu, pe lista Federaţiei Dsa este ales la trei locuri, încât a i se mai arunca calificativul de „bolşevic“, ar însemna să declare şi trei judeţe ale ţării, bolşevice. De remarcat în alegeri este faptul că Bucureştii şi Chişineu, marele centre de capitale, s-au declarat pe faţă contra guvernului. La Chişineu guvernul a întrunit jumătate din mandatele de deputaţi, iar 4 le-a luat opoziţia. La Bucureşti voturile opoziţiei au întrecut cu 70 de mii voturile obţinute de guvern prin teroare şi administraţie. In ceea ce priveşte personalităţile politice, dl Al Marghiloman a căzut la Ilfov, unde au fost sieşi dnii Ionel Brătianu şi Tache Ionescu, dl dl Angelescu sa ales la Buzău. Dl Const. Stere, a căzut la Soroca. Printre liberalii căzuţi în alegeri sunt şi dnii Duca şi Al. Constantinescu.* La o majoritate de 147 de mandate ale guvernului, opoziţia a întrunit un număr de 98 de mandate Rezultatul alegerlor a îngrijorat foarte mult guvernul şi acest fapt îl mărturiseşte şi primul-ministru, când caută colaborarea cu partidele din opoziţie. Ziarul „Dimineaţa“ scrie: „După cât se afirmă guvernul este foarte alarmat de rezultatul alegerilor din vechiul Regat, Basarabia şi Bucovina.“ „In cazul când rezultatul alegerilor din Ardeal nu va corespunde aşteptărilor, guvernul nu va avea majoritatea la Cameră“. Intr’un interview acordat aceluiaşi ziar, dl general Averescu, caută o apropiere de opoziţie. Dar, ca o curiositate logică, la vreme ce dl general declară că în afară de angajamentele ce le-am lua nu sunt contra unei colaborări“, mai spune că „am văzut cât de incapabile sunt partidele cu care acum sunt în opoziţie“. Care partide au fost incapabile? Aceleaşi partide cu care guvernul caută colaborare ! Guvernul se vede învins în alegeri şi din trufaşa ţinută pe care a avut-o faţă de partidele democratice, pe care le ameninţa cu desfiinţarea, adoptă o ţinută mai modestă, pe care trebuia să o aibe de la început. Declaraţiile dlui general Averescu sunt pescuiri în apă tulbure. Alegătorii din Transilvania trebuie să dea ultima lovitură oligarhiei ciocoeşti coalizată lângă dl general, care acum ar vrea să schimbe tonul faţă de aceia pe care i-a terorizat, i-a bătut, i-a mutat şi i-a batjocurit. De la Ardeal se aşteaptă acum ultima lovitură, care trebuie să i se dea guvernului oligarhic, intrat în agonie. Votaţi candidaţii Partidului Naţional din jud. Cojocna! Circ. Teaca: Dr Alexandru Rusu fost secretar general, fost deputat. Circ. Cojocna: Sever Dan, fost deputat. Circ. Cluj: Dr Aurel Socol, fost deputat. Circ. Gilău: Dr Ioan Giurgiu, fost deputat. Circ. Huedin: Aurel Muntean, preot, fost deputat. Circ Hida: Dr Emil Haţieganu, fost deputat, fost șef de resort, prof. universitar. In jurul arestării dlui încuiat Ziarul Dacia a primit din partea dlui Ion Inculeţ, fost ministru, următoarea telegramă : „Vă rog publicaţi următoarele: agenţii guvernului stârne să desmintă aresstarea mea. După ce miau arestat, acum au poftă să-şi mai bată şi joc. Am fost arestaţi în comuna Comrat, jud. Tighina. Miercuri 19 Maiu, la ora 4 dimineaţa şi dus de jandarmi la post. Joi am trimes toate amănuntele dlui gen. Averescu la Chişinău rugămu-l a le aduce şi la cunoştinţa MS. Regelui. Vom vedea ancheta. Cuvintele necuviincioase din telegrama dlui prefect de Tighina le las la aprecierea seulor d-sale. Colportările dlui Mihályi Dl Mihályi, avidul averescan după un post ministerial, a întreprins în circumscripţia Lăpuşul unguresc, să răspândească cele nemaiauzite minciuni despre Partidul Naţional. Demagogia şi a dat mâna cu ramolismentul şi fac din dl Mihályi o victimă senilă a politicianismului acut. A spus nici mai mult nici mai puţin că dnii Vaida şi Maniu vor să se unească cu Horthy şi să readucă Transilvania la trupul Ungariei. Cadrează astfel de minciuni cu bătrâneţea dlui „ministru“? Dacă nici vârsta nu-l mai opreşte pe povârnişul în care a alunecat, ce margini va cunoaşte dl Mihályi în colportarea minciunilor?