Pécsi Kölöny, 1901. november (9. évfolyam, 88-95. szám)
1901-11-28 / 95. szám
1901. november 28 „PÉCSI KÖZLÖNY“ tetta meg közgyűlését a belvárosi leányiskola nagy termében. A gyűlést Beberics Imre elnök nyitotta meg. Az elnöki megnyitó megemlékezet az egyesület egy évi működéséről, melynek eredményei a tagok további buzgó munkálkodását fogják eredményezni, bejelenteni, hogy az egyesület külön tantervre vonatkozó indítványa illetékes helyen nem fogadtatott el, hogy az évzáró vizsgákra nézve érdemleges határozat még nem hozatott, s egy döntvény erejével fogva a tanító is nyilvános hivatalnok, hogy a Salamon ösztöndíjat Fejes Zsigmond és Frank Richárd nyerték el. — Musszony Vince titkár jelenti hogy a Ferenc József tanítók háza javára eddig 6337 K, 89 fillér gyűlt be. —Salamon József kir. tanfelügyelő Fatima Saroltának szavaztat köszönetet, buzgó fáradozásaiért. Bodzs Béla vaiszlói községi tanító az Országos tanítói Segélyegylet ügyében tartott eszmedús felolvasást, buzdítván tanító társait hogy e fontos kérdésben jövőre még fokozottabb tevékenységet fejtsenek ki. Futima Sarolta a földrajzi tanítás módszeréről tartott értekezést s tett figyelemre méltó indítványokat, melyeket a közgyűlés magáévá tett. Schmiedt Boldizsár, az egyesület egyik legtevékenyebb tagja az állami elemi iskolai gondnokságok, illetve az állami tanítók és igazgató tanítók számára kiadott utasításokat ismerteti és méltatja. Egyhangúlag megválasztották újra a leköszönt tisztikart. A hátralékos tagdíjak behajtása és törlése ügyében szükséges intézkedések megtétele után a gyűlés véget ért. Templom szentelés Pakson. Tudósítónk írja: F. hó 24-én ment végbe a paksi új templom ünnepélyes megáldása. A magasztos szertartást, mint jelezve volt Spies János pécsi apátkanonok úr végre. Már előző nap a város képe ünnepi szint öltött. Számos helyen zászlók lengtek, s a forgalom a számos vendég érkezése folytán egészen megélénkült. Az ünnepen reggel fényes körmenet vonult a klastrom kápolnájából a megáldandó új templom kapujához. A segédletben részt vettek Schmidt János váci prépostikanonok, Wosinszky Mór apátplébános, Bach János bresztováci esperes plébános, Streicher Péter hőgyészi esperesplébános, Holndonner Ferenc báttaszéki plébános, sz.széki ülnök és a helybeli papság. A templom megáldása után az egész ünnepi menet visszavonult a zárda kápolnájához, hogy onnan a legméltóságosabb Oltári Szentséget áthozza. Ezután ünnepélyes misét pontifikált Spies apátkanonok úr, majd mintegy 10 óráig tartó remek beszédben méltatta az ünnep jelentőségét s kötötte volt híveinek szivére az Istenhez s vallásukhoz való rendíthetetlen ragaszkodást. A vallás képes egyedül feleletet adni az élet és a társadalomnak manapság különösen égető kérdéseire, az tudja az ellentéteket kiegyenlíteni, békét boldogságot adni. A nagyszabású hatásos beszéd után annak mély benyomásai alatt oszlott szét a díszes új szent Sziv templomból a 4-5000-re tehető közönség. Ezután még Streicher József plébános végze el a harmadik ünnepélyes szentmisét. Délben ebéd volt a plébánián, amelyen a nevezetteken kívül még részt vettek a környékbeli papságból dr. Oncay esperes, Vajay István bölcskei, Fekete tolnai plébánosok, Sipos István s. lelkész s a helybeli s környékbeli intelegencia számos tagjai: Nagy Antal követ, Szentpétery hit. vil. elnök járásbiró, Rassovszky szolgabiró, Krivácsy albiró, Bán Gusztáv és Lajos, Tschida, Kovács J. földbirtokosok, Popovics főjegyző, Popovics postafőnök, s a tanítói kar,Ozsváth polg. tanár stb. Számos lelkes felköszöntőket hallottunk. Nevezetesen először is Streicher József plébános szólalt fel méltóságos főpásztorunkat éltette, ki nem csak atyai jóindulatával s bölcs utasításaival, hanem nagylelkű adományával is a építés sikerének első faktora. Különös lelkesedést keltett, midőn felolvasta püspök atyánknak kegyes üdvözlő táviratát, melyben Ő Jézus szt. Szive áldását kéri a derék hitközségre. Felköszöntötték még számosan Streicher József plébánost, ki páratlan buzgalmával s ritka tapintatosságával oly gyorsan és simán tudta a nagy művet keresztül vinni üdvözölték még Spies János apátkanonok urat, ki hajdani buzgó működésével Pakson előkészité a talajt, melyben oly áldozatkészség termett, minőt a hitközség a templomépités ügyében tanúsított. Éltették Schlauch Imre jeles építész is, ő akadályozva volt a megjelenésben, mint a ki kiváló szakértelmével s becsületességével szintén nagy faktora volt a sikernek. Estebanker volt, melyen mintegy 150 en vettek részt. Lelkes felköszöntők sem hiányoztak. Itt is felolvastatott a kegyes főpásztori üdvözlet, nemkülönben Rézbányay János p. kamarás úr üdvözlő távirata is. Elegerősités. A vallás és közoktatásügyi miniszter Kalma István, Pólya Albin és Kiszely Andor mohácsi állami polgári iskolai tanítókat, mint mohácsi kereskedelmi tanonciskolai tanítókat megerősítette. Szent Missió Nagy-Vejkén, Vejkéről írják lapunknak: A pécsegyházmegyei missióegyesület Nagy-Vejkén folyó hó 16-tól kezdve 22-ig bezárólag tartott szent missió által ismét fényesen igazolta a népmissió eszméjének fontosságát és életrevalóságát. Ugyanis az említett időben az egyházmegyei missióegyesület három buzgó és szónoki tehetségekről elismert jeles tagja : Streicher Péter hőgyészi esperes-plébános, Magyar Miklós závodi és Priker Károly teveli plébános tartottak szent missiót a náluk már megszokott lelkiismeretes buzgósággal és fáradságot nem ismerő odaadással. Ha itt a buzgó missionáriusok nemes fáradozásának és az isteni kegyelem hatásának fényes eredményét szavakkal leírni akarnók, úgy annak csakis az igazi benső megihletődöttség hangján kell szólani, a fényes és nem várt eredményről. Mint szemtanú ezer fényes eredmény vázolásában a szent missió hatásáról röviden csak azt jegyzem meg, hogy ezen plébániában a missió céljának megfelelőleg a község apraja-nagyja, soha nem tapasztalt buzgósággal és áhítattal járult a missió-beszédek és az isteni kegyelem hatása alatt a szent gyónás és áldozáshoz, a kegyelem e magasztos forrásaihoz. Azon akadályok melyek a missió kezdetén mutatkoztak, azon kéreg mely az elfásult sziveket az isteni kegyelem előtt elzárta, csakhamar megszűntek a missió beszédek hatása és az isteni kegyelem működése következtében olyannyira, hogy olyanok is, kik már évek hosszú sora óta magukat a gyóntatószéktől távoltartották, most kénybelábadt szemekkel, szívbeli töredelmes bánat érzetével járultak, majdnem kivétel nélkül a gyóntatószék zsámolyához, hogy egyetlen halhatatlan lelküket a régóta sújtó tehertől , a bűntől megszabadítsák. Ezen említett plébániában először tartott missió fényes eredménye hálára kötelezi a plébánia híveit, a kegyes főpásztor Hetyey Sámuel püspök Ur Ő Méltósága iránt, ki az egyházmegyei missióegyesület eszméjének megvalósításával nekik ilykimondhatatlan és mindig emlékezetes lelki vigaszt nyújtott. Továbbá a bucsuzás alkalmával a község részéről meghatóan nyilvánult mély köszönet és hála legyen a főtisztelendő missionárius urak részére megérdemelt jutalom és elismerés, odaadó szives fáradozásukért, miáltal a fent vázolt szép eredmény eléretett de hála illeti a helybeli plébánost, Fuchs Vilmos urat is, ki híveinek jó fölfogott szellemi és anyagi javait szivén hordozva, — ezen szent missió megtartását is szivvel lélekkel híveinek igazi vigasztalására és örömére kieszközölni és megtartott szivarkát sebtiben elhamvasztották. Koldusként tengetik életüket. A Mohamed vallásában forma szerint fölszentelt papok nem lévén, az iszlám terjesztésre, politikai, vallási izgatásra, a nép kioktatására, (mond : elbolondítására,) szóval mindenféle izgató beszéd támasztására a legjobban lehet a derviseket felhasználni, őket a vallási őrjöngés úgyis folytonosan melegíti. Ezt a bogarat nem lehet agyukból kiverni. Egynémelyiküket annyira hevíti az érzés, hogy rajongásában keresztül szúrja az arcát, hegyes vasakkal, kínozza a testét, skorpiót és egyéb undok állatot eszik, a ló patája alá fekszik. Dósa, így hívják ezt a furcsa isteni tiszteletüket. Ezúttal a táncoló- és üvöltő dervisekről szólok, akiket Konstantinápolyban kerestem fel, behatóbban is néztem meg isteni tiszteletük alkalmával. Mohamed gyönyörteljes jövendő életet ígért követőinek, érzékies késnek festve azt. Érdekes miként írja ő maga le ezt az ígért paradicsomot. Hogy a lefestett boldogságot annál bizonyosabban érhessék el a túlbuzgók, habár az iszlám nem írja elő a remeteéletet, a Korán sem tesz ellentmondásaiban említést arról, a dervisek tekintete mégis a világi örömnek látszólagos megvetéssel, a túlvilágon kóvályog. Szerzetes rendekbe lépnek annélkül azonban, hogy a világról lemondanának teljesen, sőt meg is nősülnek, valamely ipart is folytathatnak jobb megélhetésük okából. Az örökzajos Galata-városrészben, a fogaskerekű pálya végállomása mellet van a mevlevi, vagyis táncoló derviseknek nyolc oszlophordta, kupolás épülete. A nyolcszögletes épületben sima padlózású táncterem, vagyis az ő fogalmuk szerinti szentély, imaház, semaltáne. A tánchely körül a nézőközönség korláttal elkülönített helye, fentebb a zenészek részére karzat. Az elszigeteltség vallásának fanatikus szektája nem szereti, ha vallási szertartásaikat a hitetlenek nézik. Az elfojtott szikra könnyen felgyullad bennük ilyenkor, de a jó bakhsis, a mérséklő hatású bakhsis, ez mindenkinek egyengeti az odaútját, a bejutást. Tágra fogják azért a kivételt, — csak saruinkat kell leoldanunk, s helyette csoszogóba bujtatni a lábunkat, azonnal képesekké válunk a vallásos gyakorlatukon való részvételre. Tekke, igy nevezik a szerzetházukat, melyet keresztények is — mondom — meglátogathatnak, inkább mint a dsámikat, mosókat. Seikh áll a szerzet élén. Szerzetes rendjük az első, valamennyi (72) között, noha Mohamednek nem kellett szerzetes az ő vallásában. A táncoló dervisek alapítója Mallá Cselaleddin, (Iconiumban , 1273.) most is Koniában tarja székhelyét a szekta főnöke, aki Oszmán kardját köti fel a trónralépő szultánnak. Hogyan jött rá az alapító, hogy a tánccal dicsérje Allaht ? mikor a tánc mint erkölcstelen dolog, tiltott a mohamedán világban, — kivéve mikor a háremhölgy, kedvességből táncol, az ura gyönyörűségére, így beszélte el a tánc eredetét egy fiatal .