Pécsi Kölöny, 1901. november (9. évfolyam, 88-95. szám)

1901-11-28 / 95. szám

4 szóló biztosíthatja a reformpártot arról, hogy Úgy a jelenben, mint a jövőben a nemzeti párt csakis tisztességes eszközökkel fog harcolni eszméi mellett. Fischer Miklós kijelenti, hogy ő nem tisztességtelen esz­közöket gondolt.­­ Hogy ezek a „nem elég durva“ eszközök milyenek abból ízelí­tőül egy párat már e gyűlésen bemutattak a reformpártiak. Mikor a név szerinti szava­zás megmutatta, hogy e gyűlésen a reform­párt 30 tagjával szemben 52 nemzeti párti áll, akkor hogy a gyűlés folytatását lehetetlenné tegyék, kezet gyújtottak a gyűlés helyiségé­ben, assa foetidát pörköltek pipában, fog­hagymát pörköltek el, a padokat verrték a botokkal, ordítottak, a Kossuth nótát éne­kelték, hogy megakadályozzák a tárgyalás tovább menetét. Tisztán csak annak a nagy komolyságnak és fegyelmezettségnek tud­ható be, mely a nemzeti párt tagjait át­hatotta szent céljaik tudatában, hogy tett­­legességekre nem került a sor, az ágit rá a reformpárt megadta ! Végül is a nemzeti­pártiak kívánták az elnöktől, hogy a gyű­lést függessze föl. Azt megmutatta már ez a gyűlés, hogy a reformpárttal a nemzeti párt komoly tanácskozásokat nem folytat­hat, mert a reformpárt érezve számbeli kisebbségét, eszméinek gyengeségét minden komoly argumentum helyett a terrorizmus terére lép, mi ha viceversa történnék, na­gyon furán ütne ki -- alighanem! Meg­mutatta e gyűlés azt is, hogy a békebon­tók pártja melyik, az-e amely nyugodtan komolyan kívánja az ifjúság állásfoglalásá­nak kérdését megvitatni, vagy az-é, mely­nek eszköz nem elég durva, hogy ezt a megvitatást megakadályozza, s melynek argumentumai közt igen előkelő helyet fog­lal el a kén, a foghagyma, az assa foetida, a pad, a cipősarok és a bunkós bot ! Papszentelés. Most szombaton ismét egy áldozópappal fog gyarapodni az egy-­­házmegye létszáma, mert e napon reggeli 7 órakor fogja Pécsett, a püspöki kápolná­ban, H­e­­­y­e­y Sámuel megyés püspök áldozópappá felszentelni Schäfer Jó­zsefet, aki múlt júniusban absolvált a theológián és először alszerpappá és nem­rég szerpappá lett felavatva. Schäfer József vasárnap fogja tartani első szent­miséjét szülőföldén, Diós-Berény községben. Az Országos Pázmány-Egyesület választmánya nov. 22-én délután 5 órakor a budapesti Katholikus Kör helyisé­gében ülést tartott Margalits Ede dr. egye­temi tanár elnöklete alatt. Margalits elnök még nyitván az ülést, visszapillantást vetett Szóljon a kürt ! Riadók harsonája A kereszt táborát ébreszsze fel! Küzdjön ki tud, ki mer még a keresztért A gúny, közöny, s pokol ellen ha kell! Mit örökül hagytak ránk szent elődink, Hadd lobogjon a zászló magasan, Ide gyűljön kiki, itt a keresztnek Harcolni, küzdni kész tábora van ! Harcol nekünk, hadd legyen valahára E halált hozó tespedésnek vége ! Az álom a tétlenségnek szülötte S az álom a halál édes testvére ! Hallom a kürt szót , megmozdult a tábor E helyütt is mintegy nyolc éve már, Zászlóin a kereszt, tör mind előbbre, Elleneinkkel bátran szembeszáll. Oh csak tovább! A győzelem miénk lesz, A porba hűl előttünk ellenünk, Harcunk után felvirul a hitélet, Ne csüggedjünk , a kereszt van­ velünk i­s az egyesület legutóbbi tevékenységére, a nagyváradi választmányi ülésre, a minapi rendkívüli közgyűlésre s a tagok a katho­likus kongresszuson való közreműködésére. Majd bejelentette, hogy alapító tagsági díjakból mostanában befolyt 1500 korona; új alapító tagok lettek: Szubonits Jenő székesfejérvári, Fetser Antal nagyváradi, Molnár János kalocsai, Maszlaghy Ferenc prelátus esztergomi és Szalay Mihály vesz­prémi kanonokok.­ Elnök jelenti, hogy tagilletményül az egyesület tagjai számára Magyar tudományosság című munkáját az egyesület megterhelése nélkül kinyomatja és rendelkezésre bo­csátja, mely nagylelkűségért a választmány­­ köszönetet mondott az elnöknek. Felme­­­rülvén a tiszteletbeli tagok választása, a választmány elhatározta hogy csak régi érde­mes katholikus írókat fog ilyenekül választani. Gyürky Ödön 25 éves író jubile­umát az egyesület is meg akarván ülni, ünne­pélyt határozott el, ám Gyürkynek a választ­mányhoz intézett levele következtében el­állt e szándékától s az érdemes jubilánst átiratban fogja üdvözölni érdemeinek jegy­zőkönyvbe foglalása mellett. — Az egye­sület pályázataira beérkezett három elbeszé­lés és két tanulmány a Mária kultuszról a kuruc­ költészetben. Bírálókat kikül­dettek az előbbire: Andor József, Cziklay Lajos, Kaposi József, Kincs István és Mihályfi Ákos ; az utóbbira: Auer István, Prónai Antal, Gyürky Ödön, Ruschek Antal, és Sziklay János. Az egyesület eddig mintegy 200 korona segélyt adott ki. Uj ren­des tagok lettek : Wolafka Nándor c. püspök, E­v­e­t­o­v­i­c­s János, Krehnyay Béla és Majánovics Tivadar; uj pártoló tagok : Czettler Antal, Wurster József, Velics Antal dr., Válics János, Somssich Béla gróf, a bácsújfalui esperesi kerület és Seyler Károly. Miután még Bonitz Ferenc melegen megem­lékezett a Z­e n e k­ö z l­ö n­y-n­e­k és szer­kesztőjének, Saágh Józsefnek jubileumáról, a választmány Cziklay Lajos indítványára kö­szönetét fejezte ki Margalits elnök előtt az egyesületnek a katholikus kongresszuson teljesen méltó képviseletéért, mire a gyűlés véget ért. — Ajánljuk ezen egyesületet olvasóink pártfogásába. Rendes tagok csu­pán írók lehetnek tagdíjuk évi 12 korona. Pártolótag mindenki lehet évi (legalább) 12 koronával. Balassa Kálmán játékáról. A múlt vasárnapi Kath. Köri estély fénypont­járól, Balassa K. játékáról külön is meg kell emlékeznünk. A titkár beszámo­lója után következett Balassa Kálmán, a szombathelyi zeneconservatorium igazga­tójának hegedű­játéka. Feszült várakozással, nyugtalan érdeklődéssel néztünk fellépése elé, mert játékát nem tekintettük programm­­számnak, hanem mint bemutatóját vettük az újabb magyar zeneművészet legtöbb re­ményekre jogosító képviselőjének. Mire meg­­e­őzte jöttét, Hubaynak volt tanítványa Bu­dapesten, majd Grün lett a mentora Bécs­­ben, a­honnan a múlt évben Joachim­­hoz ment Berlinbe. Most itthon telepedett meg, hogy tudását és erejét a magyar zene fejlesztésére, dicsőségének növelésére szen­telje. S B­a l­a­s­s­a, ki most kezdi majd meg körútját a dunántúli városokban, teljesen alkalmasnak mutatta magát e nagy missi­óban való közreműködésre. Mint kész mű­vész állott előttünk úgy technikájának virtuo­zitását, mint felfogásának helyességét és in­terpretálásának mélységét és bensőségét tekintve. Intonatiója tiszta, rythmikus tago­lása kifogástalan, phraseriája értelmes. És azok a lágy piánók, azok a mesteri síacca­­tok! Először Goldmark „Hegedűverse­nyének“ I. tételét játszotta. Halotti csendben figyelte a közönség a pózolást nem ismerő, szerény, megnyerő nézésű művész kápráz­tató játékát , ájtatos meghatottsággal hall­gatta azt a sok bűbájos hangot, melyet lágy hegedűjéből csalt ki a mester ihlete s mikor elnémult az édes beszédű száraz fa, óriás erővel tört ki az elragadott közönségből a lelkesedés mely 5—6-szor hívta ki tomboló tapsaival a művészt, ki végre is kénytelen volt S­i­m­o­n­e­t­t­i „Madrigal“-ját ráadásul el­játszani. Utolsó előtti számnak Simon „Ber­ceuse“ c. aranyos-kedves bölcső­dalát adta elő, majd S­a­r­a­s­a­t­e „Zigeunerweisen“-ét játszotta. Sokszor hallottuk már ezt a ver­senydarabot : minden idegenből ideszakadt vendégszereplő felveszi repertoárjába, jól tud­ván, hogy a magyar népdalmotívumokból felépített ábránd nem maradhat hatástala­nul a mi közönségünkre, mégis azt merjük mondani, hogy ilyen szépen, ilyen m­a­­gyarul még egy sem játszotta el ezeket a „cigánydallamokat“ , épen ezért óhaj­tandó, hogy itt a magyar föl­dön, a magyar hazában méltánylást, párt­fogást, aranyat és babért találjon Balassa, ki a mellett, hogy igaz con­­ceptiójú, nagy szabású művész, minden szeben magyar is, hivatott, hogy előbkelő szerepet nyerjen a magyar zene kialakí­tásának dicsőséges munkájában. Mi alig tudunk megválni tőle s őszintén óhajtanék, hogy mennél előbb, mennél tovább lehet­nénk vele együtt. A Baranyavármegyei általán­os tanító testület november hó 25-én tur­is­tástevő valamely Isten háta mögötti helyről szakadtak az emberek közé, vagy valamely mohamedán szentnek az örök nyughelyé­ről érkeztek meg, napfogta, elkényszeredett arccal, lerongyolva teljesen. Van, a­ki több­ször is körülcsúszta Kábát, úgy néz ki mint egy kivezeklett rab. Olyik csatakos ruhában elbódorodik el egész hozzánk Budapestre a Szent Baba, Gül Baba, a Rózsák Atyjának a sírjához. A hajótörött, egy deszkaszálon szokott igy hányódni­­vetődni. Folytonos a perselygyű­jtésük, k ön­javukra. Az átalvetőjükbe gyűjtik a könyör­­adományt, a saját jámborságukból olcsó szerrel megélni akaró eme munkakerülők, kellemetlenkedő jelenségek, kiket emberi alakot öltött bojtorjánoknak nevezhetnénk el a legtalálóbban. Sorsfutásukban az or­szágutakat gumós bottal róva, lépten-nyo­­mon megszüli őket a föld, el is nyeli az­után, hogy a mártírok szenvedő mosolyá­val a könyöradományt becsúsztatták a koldustarisznyájukba, vagy a nekik nyuj- „PÉCSI KÖZLÖNY“ 1901. november 28 A táncoló dervisekről.*­ Irta: Vértesi Károly. Mindenütt ott vannak. — Politikai és vallási­ izgatás. — Mit ígért Mohamed ? — Fanatikus szekta. — Az alapitó. — A szertartás. — Dervistánc és török muzsika. Bolygván Kelet világában sok dervis­sel**) hozott össze sorsom, főleg Kairó vi­dékén, Jeruzsálem környékén. Ezek a vá­rosok azok a főpontok, a­melyekbe össze­futnak a fanatizálni jól tudó iszlám eme koldulva kódorgó barátai. Jönnek Arábiából, Perzsiából, Bocharából, gyakran félmezte­lenül, vadul megnövesztett boglyahajjal, tor­­zonborz szakállal, seprüszerü szemöldökkel, ízléstelenül megeresztett körmökkel, a­mint valamely remetebarlangból, vagy még ezen *) Mutatvány Vértesi Károlynak „Konstanti­nápoly“ című sajtó alatt levő, 63 képpel illusztrált útirajzaiból. A diszmó ára szép kötetben 6 korona. Előfizethetni lehet a szem­onéi Zomborban vagy a szerkesztőségünknél. **) A „dervis* perzsa szó, ajtó melletti kol­dust jelent.

Next