Pécsi Közlöny, 1903. augusztus (11. évfolyam, 173-195. szám)

1903-08-01 / 173. szám

2­ 0 esethez számtalan más, melyek csal a vérző sebeket tépnek és kiengesz­telhetlen gyűlöletet keltenek a haza­fias szívben? Ez épen oly visszás és rövideszi politika, mintha azt követelnék, hogy a német vagy osztrák lelkesedjék a Rákóci indulóra, vagy a magyar hymnusz hangjaira. De ha már az osztrák szék­ért ezt meg nem érti, azon nem botrán­kozik meg a magyar, de midőn a magyar szív és magyar érzelem megtagadja magát és nem tartja di­csőségesnek azon nemzetnek tagja lenni, melynek élén Rákóczi Istenért, a hazáért és szabadságért harcolt és a mely magasztos eszmékért felál­dozta mindenét, az lemoshatatlan szégyenfolt, melyet semmiféle magya­rázat, szappan le nem tisztit. Elismerés és méltó tisztelet mind­azoknak, kik Kassán Rákóczi emléke­zet­bel imazsámolyt helyeztek a ha­zaszeretet oltára elé, hogy azon az ősök dicső példájával a haza minden hű fiában lelkesedést keltsenek min­den iránt, mi szép, mi dicső, mi hasznos és legfőkép­p a mi magyar. Ott szerettük volna látni mind­azokat, kik nagy fennen azzal dicse­­kesznek az országházban, hogy ők képviselik a magyar nemzet többsé­gét, hogy megmutassák, mennyire vert gyökeret Rákóci szelleme az ő szivökben. Talán fölvonultak volna lelki szemek előtt a kuruc daliák, talán meghallották volna a harsogó tároga­tókat, melyek a kislelkűekhez figyel­­meztetőleg így szólnak: Ne hagyd ma­gadat magyar! Talán megérttette volna Rákóczi függetlenségi magyar szelleme és lelkülete, hogy nem ön­­náló, nem független, nem szabad nemzet, az melynek nincs hadserege vagy melynek hadseregében idegen szellem és idegen nyelv uralkodik zsarnoki önkénnnyel. Talán megértették volna ott Rá­kóczi szellemének hatása alatt, a­mit a t. Házban a nemzet jobbj­ai hóna­pok óta a legszebb szónoklatokkal, az érveknek megdönhetetlen igazsá­gaival meg nem értethettek, hogy a nemzetnek természetes és kétségbe­vonhatatlan joga a magyar nyelv és nemzeti szellemnek érvényesítése a a hadseregben. A­mint Rákóczi ku­­rucai nem német kommandóra lelke­sültek és hódítottak és nem a fekete­sárga lobogó alatt győzték le ellen­felüket, úgy az utódok romlatlan lelke és vitézsége is csak az ősi dicsőség ragyogó példáján lelkesedve szállan­­danak bátran sikra Istenért, hazáért, királyért és szabadságért, hogy az ellennek bátran és büszkén szembe nézzenek. Hiába veritek tehát a magyar katonát idegen szellem rabbilincsébe, hiába szegitek szárnyát őseink nyelve és vitézségéért magasra törő lelke­sedésünknek,hiába boszantotok a Got­­terhaltéval és a kétfejű sasnak gyű­­lölt képével: a szabadság és magyar­ság szent vezére, a sötétben fényes csillaga, Rákóczi szelleme és emléke lángra lobbantja honszerelmünket, mely összetöri a bilincseket és meg­erősíti a pokol erejével szemben is . Lesz előttünk száz halálnak képe. Nem lesz köztünk, a­ki félne. Ti a nemzet jogaival könnyel­műen játszó gyász magyarkák, za­rándokoljatok a kurucok metropoli­­tába és hallgassátok meg a dicsőkor ereklyéinek hozzátok szóló intő sza­vát, talán hat rátok, talán jobb útra térni a nemzeti jogok védelmére. ! ? — Nimród fiaihoz. Nagy örömmel várják­ már Nimród fiai aug. hó 1-jét, mert általánosságban e­­hónapban veszi kezdetét a tulajdonképeni vadászévszak. Mielőtt a vadászévszak tartalmára a­­ puskás urak becses figyelmébe egyet és mást ajánlanék, előbb kissé körülrajzolni kívánom, a külömben nemes és szép va­dászsportot. A szt. bibliának tanúsága szerint már Istennek választott népénél is járta a vadá­szat, mint azt Ezsán és Jákob története is egészen világosan és érthetően igazolja. Az ókor népei meg általánosságban­­hódoltak a vadejtés eme nemének. Hazánk ősei meg fegyverfogó ügyes­­­­ségüknél fogva, a többi nemzetek felett e téren mintegy supremáciával bírtak. Nagyon is valószínű, hogy a vad­ejtés eme nemével értek leginkább célt ah­hoz, hogy fegyver­fogásuk ügyessége­ ál­­talánosságban elismert volt az idegen népek előtt is. Őseink eme kedvenc foglalatossága, hagyományos szenvedélyként mutatkozik még ma is köztünk igen sokaknál. Minthogy azonban mindenféle szenve­dély megfékezésére üdvös és hasznos rend­szabályokat hoznak, úgy hazánk­ban már is korlátozza az 1883. évi XX. és XXIII. törvénycikk, a korlátokat könnyen áttörni kész vadász szenvedélyt. Miután pedig az embert­­szenvedélyé­től kis­sé hátrább szólítani csakis erősebb s érzékenyebb szerekkel lehet, igy a többek között erősebb szigoránál fogva, még a fegyver adót s vadász kártya dijat pontos­­san leszurkoló, és megjelölt határral biró úri vadászok szenvedélyinek megszorítására is már igen hasznosan működik a vadá­szatot szabályozó 1883. évi XX. és XXIII. törvénycikk. Érthető tehát, hogy mily nehezen várják is Nimród fiai aug. hó 1-jét, de fő­leg annak 15-ét (az általános vadászat kezdő napját), hogy febr. hó-ig, a törvény értelmének megfelelőleg űzhessék a más­különben eléggé szép sportot. A vadászatot tiltó idő (általánosság­ban !) a párosod­ás és fiadzásra való tekin­tettel, febr. hó 1-től aug. hó 1-éig, illető­leg 15 éig tart, a­mely időtartalomnak, a vadszaporodást nagyban elősegítő, klima­tikus idő­viszonyunk is nagyban megfelel. A vadszaporodást hazánkban azonban leginkább gátolják az úgynevezett vad­torrók, kik főleg éjnek idején bemaszkíro­­zottan, minden fegyver engedély nélkül, kíméletlenül ledurrantanak minden vadat, bármely időben és helyen, de, mint több eset bizonyítja, még csak az ellenkezni merészlő vadőrt sem kímélik meg a ha­láltól. Vadszaporodás, de főleg közbiztonság szempontjából is kívánatos már, hogy ezen gonosztevők kiirtását célzó 1883. évi XX. és XXIII. törvénycikk hasznos és üdvös büntető oldala kíméletlenül a legszigorúb­ban hajtassák véghez ! Szigorú erélyességéről ismert csendőr­ségünk, ha ez ügyben mélyebbre bocsát­koznék kutatásai közben, úgy eredménye­sebb munkát végezne bizonyára, mint pénzügyőreink, kiknek ügyköréhez a vadá­szat már szorosabban tartozik. Ezek rövid körülvonalzása után még jó­ lesz, ha Nimrod fia a puska­kezelésnél nem tévesztik szem elől a folytonos óva­tosságot sem, ne­hogy önmaguk és mások szerencsétlenségének könnyelmű okozóivá váljanak. No de még csak egyet, mielőtt a pus­ka eldurranik! Közismert dolog, hogy a vadászok vasár és ünnepnapokon rendezik leginkább nagyobb hajtásaikat, s nem igen ügyelnek arra, a­mit Isten az egyház által parancsolatában e napokra ekként hirdet: „Megemlékezzél róla, hogy ünnepeket szentelj.“ Miután pedig ma már, a tacskó, köpő, agár, komondor ebek helyett a hajtásokat emberekkel végeztetik, ne átalják tehát a hat napi kemény munkától kifáradt testet elvonni Istentől, és azon napokra rendelt pihenőtől, hanem adjuk meg elsősorban Istennek a mi Istené, és aztán sorakozzunk csak annak megengedett módja és rendje szerint. Takács Mihály. . PÉCSI KÖZLÖNY, 1903. augusztus 1. Városi rendkívüli közgyűlés. Tegnap délután 4 órakor tartotta vá­rosunk köztörvényhitósági rendkívüli köz­gyűlését báró Fejérváry Imre Pécs szab. kir. város és Baranyavármegye főispánjának elnöklete alatt. A bizottsági tagok szép számban jelentek meg, bár semmi fontosabb kérdés sem került napirendre. A tárgysorozat első pontját a magy. kir. belügyminiszer rendelete képezte a vil­lamos központi telep engedélyezése iránt fennálló szerződés átruházása tárgyában. A belügyminiszter a „Magyar villamossági részvénytársaságról“ a „Részvénytársaság villamossági és közlekedési vállalatok szá­mára“ című cégre történt átruházást hely­ben hagyta, míg a nevezett társaság szer­ződési átruházását a „Pécsi villamossági részvénytársaságra“ elutasította, mivel a város közönségének érdeke csorbulást szen­ved a szerződés 2. és 3. pontjában. A mi­nister utasítja a város közönségét, hogy a becslés módozatait pótlólag állapítsa meg. Ennek elintézését a közgyűlés a tanácsra bízta. A csatornázás ügyében beérkezett rendeletben tudatja a földmivelésügyi mi­niszter a várossal, hogy utasította már az­­z országos vízépítési igazgatóság közegészség-

Next