Pécsi Lapok, 1868. október-december (2. évfolyam, 79-104. szám)

1868-11-08 / 90. szám

A fiatal Chinesei igen szívesen vette közeledése­met, és kérdésemre, a mennyei birodalomnak mily része ez ? késznek nyilatkozott a kellő fölvilágosítá­­sokat nyújtani. „A tartomány, melynek szent földjét ön tapossa, a mennyei birodalomnak legszebb része. Neve e tar­tománynak : king-chong-fucs, mi annyit jelent ma­gyarul : bornak anyja, tehát e tartomány népei csu­pán bortermesztésből élnek. E város pedig, melyben önre a szentséges nap sugarai ma lövellenek: Thing­­bing-pfuj, azaz siralom fészek.“ Körüljártuk ekkor a várost, és azonnal tapaszta­láta, miszerint ezek a chineserek az elnevezésekben rémséges practicus emberek, mert a folyam partján, melyről fiatal chineserera azt állítá, hogy ez a meny­­nyei birodalom legnagyobb folyója, hordónál egye­bet látni nem lehetett. A chineserek sürögtek, forog­tak e hordók körül, hol le, hol kirakva ezeket ha­jókra, hol bort fejtve stb. Beljebb haladván pedig Thing-bing-pfujba láttam, mi­kép ez csakugyan a megtestesült siralomfészke. Rondaság, piszok, sár, rendezetlen utczák, összedüléssel fenyegető házak, az utczák közepén pocséták stb. voltak azon tárgyak, melyek előttem megbámultától végett megjelenének. Fiatal kísérőmtől a város nevezetességei iránt felvilágosítást kérve, örömsugárzó arczc­al adá tud­tomra, miszerint városuk éppen azon oldalról neve­zetes, hogy benne mi sem nevezetes. A viszonyokról, szokásokról és életmódról pedig általánosságban azt említi, miszerint náluk, habár van városi elöljáróság, mégis ez nem azért létez, hogy rendet tartson, paran­csoljon, intézkedjék, hanem azért, hogy ennek senki se engedelmeskedjék, és kiki azt tehesse, mit akar. A fejetlenség itt a polgári főerény, és mióta a jelen­legi városi és tartományi tisztviselőkkel őket a bol­dog ég megáldotta, ez a lehető legnagyobb fokra hágott. Náluk a tisztviselő főerénye: az erélytelen­­ség. — Szokása különben e város lakóinak, misze­rint saját ügyeivel egy sem törődik, de szomszédja állapotát annál melegebben karolja fel, és innen van, hogy titok e város lakói közt nem létez. A­mint va­laki házából megmozdul, már szomszédja lesi, hova és merre megy, és ha ügyeit rendezendő a mennyei birodalom fővárosába eltalál menni, illetőleg utazni, már az egész város összefut és kiszámlálja, mit és mennyit költhet el. — Életmódjuk végre a chincse­­reknek nagyon egyszerű. A családi élet lehetőleg visszavonult, a közélet pedig egy pár vendéglőre, vagy egyletre szorítkozik, melyekben pofozkodni is szabad. Felsóhajték, és e város elnevezését a valósággal igen találónak találtam , mégis, miután e város kí­váncsiságomat mi részben sem volt képes kielégí­teni, a king-chong-fucs tartomány belsejét kívántam megismerni. Fiatal chineserera késznek nyilatkozott engem e tartomány fővárosába fini-king-chengbe kisérni, lé­vén neki is történetesen ott dolga. Kérdésemre, mikép jutandunk mi ezen városba, álmélkodva bámult kísérőm csekélységemre, és meg­bántva kérdezé, váljon nem tudom-e, hogy a meny­­nyei birodalomban vasutak is léteznek ? És csakugyan egyenesen az indóháznak tartot­tunk kísérőm sietésre serkentett, miután a vonat pont 5 órakor indulandó fiatal chineserera e serkentésére csakugyan 10 perccel 5 óra előtt az indóháznál va­­lánk. Azonnal jegyet váltani kívántam, de a pénztárt teljesen befirhangolva, az állomást váró termeket pedig feneketlen sötétségben találtam. Kisérem e miatti bámulásomat arczomról leolvasva, felvilágo­sított, miszerint a mennyei birodalomba ki van ugyan hirdetve, hogy ez vagy amaz órában indul a vonat, de azért ténylegesen számtalanszor csak órák elmúltával indul meg. És így volt ekkor is. Nagy nehezen hat óra után megindítottak bennünket. No, gondolom magamban, most repülendünk, azonban nem csekély meglepe­tésemre azt tapasztaláta, miszerint alig döczögtünk, sőt haladásunk oly lassú volt, mikép hittem, hogy kocsin megyünk. Meggyőződve végre a felől, hogy mégis vasúton haladunk, és kísérőmtől azon felvilá­gosítást nyerve, miszerint king-chong-fucska ez di­vat és szokás, ez ellenében pedig felszólalni az állam­szerkezet elleni bűn lenne, megnyugodtam, és miután kísérőmmel történetesen a vagyonba csak kettecskén valánk, felhívom őt, lenne szíves e tartomány viszo­nyairól engem felvilágosítani. „Oh mi boldogok vagyunk“ szóla kisérem. „A tartomány ügyei mennek a hogy mi akarjuk, magam is az intézők közé tartozom, tehát én így tartom legjobbnak. Mások talán panaszkodnak, de arról mi nem gondolunk, mert panaszukat csak az utczákon és csapszékekben hordják elő , illető helyen hallgatnak, vagy,­mi leggyakrabban történik, a tar­tományi gyűlésre el sem jönek; így tehát se baj minden a legjobban megy stb. stb. Ily szellemű beszélgetés közt végre fél tizenegy órára Fins-king-chenbe értünk. Kiséröm ismét sietésre serkentett, előadván, mi­szerint oly helyre vezet, hol a tartomány kormány­zóját szerencsém lesz látni. A mennyire a pokoli sötétség engedte, siettünk, és daczára annak, mikép egy oszlopnak neki is men­tem, melyről kiséröm azt állitá, hogy lámpa oszlop, mégis sok tekervényes és ronda utczán áthatolva, Pa­p.-Szt.-Erzsébet, november hó 1-én 1868. Nem vagyok sem aristokrata sem pedig igazi de­­mocrata. Nem vagyok sem Deák-párti, sem baloldali sem szélsőbaloldali portos. Nem vagyok pedig azért mert nincs jogom valamely párt elveit active követni; — nincs szavazat jogom , azaz nem vagyok választó­képes. Mondom egyik párt elveit sem követem active. Én tehát valamely párt elveit csak passiv követem, azaz szerény és csekély felfogásom­­szerint ítélem meg a constitutionális pártok elveit. És a­mennyiben egy diplomátiai országos ügyről átalában ítéletet hozni képes vagyok, csatlakozom is, egyik vagy má­sik párthoz, annál is inkább, mert egyik párt elveit sem követni, annyit tenne a mostani érdekes időben, mint nem gondolkodni. Miután pedig én mint emberi lény, gondolkodni szoktam, következtetőleg a pártok elvei fölött is gondolkodom és magamba zárkózva azokat köve­tem, ha mindjárt csak csak azért is, hogy összeha­sonlítván eljárásaikat, — azok fölött csekély belátá­som szerént, ítélhessek. — Fiát justitia, et pereat mundus! Alkotmányos kormányunk nem csupán Isten és a király kegyelme, de a nép akarata folytán is fön­­áll; még pedig szilárdan, mert a 48-as év annak alapját megvetette és a 67 és 68 ez alapon, — habár a törvényeket némileg, a nemzet haladása folytán stb. modificálva is —tovább épített. Hogy jól épí­tette­m azt megítélni, legalább én, képtelen vagyok. Ámde ha vissza­tekintek (persze, ha tapasztalásból akarok beszélni, csak az 1850-es évnél kezdhetem meg a visszatekintést) és jól megvizsgálom orszá­gunk alkotmányos szabadságát és összehasonlítom a mostanival akkor lehetlen minden szent edélytől ki nem vetkőzni és hálával meg nem emlékezni a 67-re. — Ebből kifolyólag önkénytelenül is azon kérdés merül fel agyamban : „De hát ki mivé ez ?“ Ki volt képes az absolut ausztriai rémkormányt, és a min­dennapi provisoriumot a megvetett, leigázott magyar népnek, megnyerni ?“ Ki mert az alkotmányról be­szélni és ki merte az ausztriai császárnak a pragma­­tica sanctiót figyelmébe ajánlani ? Midőn ezen kérdések az ember ajkairól elhang­zottak, azonnal válaszul nyerjük. Minden szabadsá­got s kedvezményt, melyeket jelenleg élvezünk, a jobb­oldal vezérének, a haza bölcsének Deáknak­ köszönhetünk. És kétkedik ebben valaki ? Senki — Mind meg vagyunk róla győződve, mert a ki az ellenkezőt mondja, az nem úgy beszél mint­ gondol. És honnan van még­is, hogy a nép, ki egy év előtt Deákot annyira magasztalta, most gyűlöli, rá­galmazza ? Onnan van, mert a szélsőbali ágensek a népet csábítják és azt ígérik elég oktalanul ha szélsőbali kormánnyunk lenne, nem volna bélyeg, nem fizet­nénk halál­esetet s százalékot és nem kellene a bor­­dézsmát megváltani; és mert a szélsőbali lapok mind, de különösen „a Nép zászlója csupa badarsággal, mit talán maga az iró sem hisz, beszélik tele a nép fe­jét. És végre mivel a mi népünk egy része oly köny­­nyen hivő, hogy hamar ellehet tántorítani. — Hiszen szívesebben hallgatja a csábitó badarságokat mint a józan tanácsot egy jobb oldali részről. Próbálja csak valaki azt mondani népünk egy ré­­szének, miszerint a százalék, haláleset és bélyeg­rend­szer fenállása, jelen helyzetünkben elkerülhetlenül szükséges, mert államadósságot kell fizetnünk és a hatalomra vágyó szomszédok miatt sok katonát táplálni s ruházni, mit nem csak a magyar tesz ha­nem európában csaknem minden tekintélyesebb kor­mánynál van bélyeg és katona.“ Meg fogja látni, ki így beszélt népünk egy részéhez, hogy ez által gyűlöletet aratott. Ellenben biztassa az ember őket, miszerint a baloldal, ha kormány élére juthatna, ezt mind megszüntetné meg fogna győződhetni, hogy ily badar beszéd által, mit alig hisznek el, kedvezett nekik. Igaz hogy van földmíves népünk közt sok olyan, kik ily oktalan beszédet, mint a szélsőbalt túlzó, ígé­retek, kereken sőt szigorúan visszautasítanak. Ámde ilyenek száma sajnos nem igen nagy. De lennének ezek bár­mily kevesen, csak iparkodnának legalább társaikat tehetségük szerint felvilágosítani. Azonban ezt elmulasztják, mert nem akarnak ez által maguk­nak haragosokat szerezni — hiszen koma, sógor és vőtársai ezek — hadd tegyenek úgy, mint akarnak. Már fent emlitem, miszerint nem vagyok válasz­tás­képes, tehát a falusi nép elveire épen nem hatha­tok ; annál kevésbé mert nem birok választási jog­ 376 —»♦ ‹•›•›-­ elvégre egy térre értünk, melyen egy nagy kivilágí­tott épület látszott. Kísérőm egyenesen ennek tartott. Utána siettem — az ajtón beléptem, és . . . harsogó sikoltás. . . felébredtem. Körülnéztem, nem szobá­jában gyertya égett, és hallám, midőn mondá, ma­radjak csak fekve, nincs egyébb baj, mint hogy kis leányom ágyából leesett. — De én még nem voltam magammal tisztában, Chinába vagyok-e, vagy Bara­nyában ? Az ablakhoz ugorva, kinéztem és a kedves „kereszt“ vendéglőt megpillantva, megnyugodtam, mert — hála az égnek — csakugyan Chinában .. . akarom mondani Baranyában voltam. Szurok Laczi­­ gal, mely körülmény az e tekin­tetbeni tekintélyt né­pünknél nagyon törpíti. Miután azonban sokat érint­kezem velük, keresztül ismertem gondolat irányát. Tehát csupa tapasztalásból mondhatom: Ha a Deák­párt elmulasztja a népet felvilágosítani, aligha leend Baranyának egy jobb­oldali képviselője a jövő Or­szággyűlésen. Hajny Adolf, Pécs, nov. 2-án, 1868. A magyar- és erdélyországi izraeliták egyetemes hitfelekezetei gyűléséhez sz. kir. Pécs városának izr. hitközsége részéről küldendő egy képviselő válasz­tása czéljából f. é. nov. 1-sején előleges értekezlet tartatott, melyen mintegy ötven választó volt jelen. A tanácskozást dr. Ullmann Mór úr vezette. A jelen volt választók többségének előleges beleegyezése alapján Schapfinger J. urat ajánló képviselő jelöltül Erre elnöklő úr egy öttagú küldöttséget nevezett ki, melynek feladata lön Sch. urat a választók határo­zatáról értesíteni. A véletlen azonban megelőzte a küldöttséget. Sch. ur hirtelen körünkben termett, és mi szíves éljenekkel fogadtuk. A csend beállta után, Sch. ur felszólalt Hitvallását kinyilatkoztatá előt­tünk. Nem sallangos szavak vagy úgynevezett re­­toricai virágok képezték szónoklatának tartalmát, hanem egyszerű szív- és józan észből eredő gondo­latok. Miután a beléje helyzett bizalmat megköszönte és kinyilatkoztatá, hogy a képviselői tisztet azon fel­tétel alatt, ha nálánál méltóbb nem jelentkeznék, el­fogadja, az egyetemes gyűlés feladatát fejtegeti. Két czél vagyis inkább kettős csél elérését tűzte ki ez magának : községi­ és tanodai viszonyaink rendezé­sét. Az elsőre nézve, mondja Sch­­ur, a pécsi hitköz­ség nem várta a congressus közbejöttét, miután ke­belében példás rend­ és egyetértés uralkodik, az utóbbira, t. i. az iskolára nézve, azon egy kívánsága van, hogy a vallástantárgyai széles­ alapra fektes­senek és alkalmat nyújtsanak m­agasb vallási mű­­veltség elnyerésére. Szerinte a világi és isteni tudo­mánynak mindig karöltve kell járni és egyenlő lépést tartani, nehogy csak tudományos, hanem va­lóban vallásos embereket is neveljünk. Az izraeliták orthodox és neológ pártokra szaka­dása eddig semmiképen sem igazolható: „mi mind­nyájan orthodoxok vagyunk annyiban, hogy őseink­től öröklött vallásunkat meg akarjuk őrizni és tartani.“ A hatása e beszédnek oly nagy volt, hogy egy-két habozó is megszilárdult azon határozatban „Schap­­ringer J. leend minden bizonnyal a pécsi hitközség congressusi képviselője.“*) Ezután lakoma és borozás nélkül mindenki szé­pen hazament. Weisz Jakab, pécsi izr. választó. —*ο*¦-♦— Hazai s külföldi politikai mozzanatok. — A nemzetiségi kérdést az országgy­ü­­­lésnek mind a kilencz osztálya tegnap tárgyalta. Az első kérdés, mely minden osztályban fölmerült, az volt, ha váljon a többségi s kisebbségi javaslat ve­­tessék-e fel a tárgyalás alapjául ? A nemzetiségi kép­viselői , természetesen, az utóbbi mellett szálltak síkra, minthogy szerintük szent István király törvé­nyei hat külön nemzetről szólnak. E nemzetek cora­­plexuma teszi ki a népet s a magyar király­ságot, de magyar nemzetről sehol szó sincs. En­nélfogva nem ismerhetik el a magyar faj felsőbbsé­­gét, a többségi javaslat képviselői kiemelték, hogy 800 évvel ezelőtt divatozott elnevezéseket nem lehet egy modern állam­komplexum közigazgatására alkalmaz­ni. Különben a törvényekben emlegetett populus alatt a nemesség értetett, nemzetiségi különbség nél­kül, míg a nép sem a magyar, sem más, nem szolgált a törvényhatóságok alakításának alapjául; minthogy azonban a bevándorlótt, idegen gyarmatosok nem igen kedvelték a megyerendszert, ennéfogva sok ki­váltságos törvényhatóság támadt. Az 1848-as országgyűlés a magyar összbiroda­­lom érdekében életbe léptette az állampolgárok tel­jes egyenjogúságát, s megszüntetett minden nemesi kiváltságot, de nem a végből, hogy a polgári jogok gyarapodása arra használtassék, hogy egyes nemze­tiségek más nyelvű kisebbségben levő polgártársaik elnyomására egyesülhessenek. Itt nem a magyar elem felsőbbségéről van szó, hanem oly jogokról, melyek nélkül állam, ha a állam fenn nem állhat. Két osztályban azon nézet is fölmerült, nem vol­na-e kívánatosabb, hogy a nemzetiségi kérdés a mu­­nicipiumok ügyével egyszerre oldassék meg s ne a jelen külön törvény által ? Ez eszmét a nemzetiségi képviselők gyorsan fölkarolták, mert inkább nem kell nekik törvény, mintsem hogy a többségi javas­lat legyen azzá. A két sectió e nézet mellett nyilat­kozott, de elhatározta egyszersmind, hogy a többségi javaslatot is tárgyalás alá veszi, ha a központi osz­tály nem fogadná el nézetét. Erre a nemzetiségi kép­viselők kiléptek e két osztályból; kiléptek ezenkívül még egy más osztályból is. Egészen csak két osztály tárgyalta le a javaslatot. A D­e­á­k-p­á­r­t­n­a­k tegnap este tartott conferen­­tiáján szintén a nemzetiségi kérdés felett tanácskoz­­ ó) Éljen ! Szerk.

Next