Pécsi Napló, 1900. október (9. évfolyam, 223-248. szám)

1900-10-02 / 223. szám

még a művészet és Munkácsy Mihály első volt, aki kint a nagy világban bírt és dicsőséget szerzett a magyar ecsetnek. Föllobogózték a szép ünnepségre a Munkácsy Mihály-utczát. Rövid idővel 11 óra előtt fölvonult a Pécsi Dalárda, mely nélkül hazafias ünnepség Pécsett meg nem eshetik, majd a város teljes tanácsá­val élén kivonultak a városházán egybe­­gyűlt bizottsági tagok a Bindl József tulajdonát képező ház elé, ahol lepel fedte az emléktáblát, mely előtt emelvényt he­lyeztek el délszaki virágok közé. Az ut­czát ideiglenesen elzárták a kocsiközleke­dés elől és így a legnagyobb csendben, áhítatban zajlott le a szép ünnepély, me­lyet a dalárda éneke nyitott meg. Dalo­saink kitűnő énekét Simacsek Alajos karmester vezényelte, majd Majorossy Imre polgármester nagy érdeklődés kö­zepette a következő szép és tartalmas beszédben méltatta Munkácsy Mihályt: Mélyen tisztelt ünneplő közönség ! A természet újra ébredésének szép ünnepén ez évben, május hó 1 én képző­művészetünk egébe borult, annak csodásan ragyogó csillaga lehullott és eltűnt a nagy mindenség parányvilágába ! Nemzeti önérzetünk nagy büszkesége a mi Munkácsiak, hazájától, nemzetétől távol idegenben és idegenek között Bonn melletti Endenich kies gyógyintézetében csak alig haladva meg egy férfi sorának delét (56 éves volt), megszűnt élni. A szivek érzelmeit, az élet és természet igaz­ságait fürkésző szemei lezárultak s hazája és nemzetéért rajongó szive meghidegült örökre. Bárcsak bolygó csillag lenne, hogy visszatérésének reménye vigasztal­hatná a magyar képzőművészetnek fájda­lomtól sújtott geniusát­­. .. Ninc már remény, ő már csak a múltak verőfénye, dicsősége ! — és is­merjük el — nemzeti dicsőségünk mar­­tyrra is, mert folytonos küzdés, ideg és agysorvasztó lázas alko­ási vágy és mun­­kásság volt életfolyása mindig, míg szel­leme ép volt. A halál ölelése reá már csak meg­váltás volt, — nemzetére azonban soha el nem enyészhető fájdalom, — hisz pó­­tolhatlanul üresen marad művészi trónusa, mint azt a franczia köztársaság hivatalos közlönyében már életében megjelent ezen hódolatteljes kritikai sorok is igazolják: „Az ő modorának utánzói eredmény­telen munkát végeznének, temperamentu­mának gazdag forrásaiból csak ő meríthet sikerrel; Munkácsyt csak ő alkothat.“ „Ha ősöket akarunk találni ennek a magyar festőnek, a művészi história csa­ládfáján a Rembrandt vonalon kell keres­nünk.“ Sorsának igazi tragikuma, hogy a nagy szellemek, önzetlen szívek legna­gyobb jutalmát, örömét, boldogságát, fára­dalmainak, példájának hatását az aggkor nyugalmas éveiben nem élvezhette ; nem­zetének nagy csapása pedig az, hogy ép akkor borult el lángelméje s hullott ki kezeiből a csodásan alkotó ecset, a midőn a világ elismerésének babéraival elhal­mozott már „haza vágyott, egyedül nem­zetének élni kívánt.“ A nagy halott most már egészen a mienk, kifáradt teste a főváros sirkertjében sok jeleseink között nyert örök pihenőt s a siralma nemzeti ereklyénk. Ős városunk hazánk nagyjai iránt kegyeletben örök, s ezért törvényhatósági bizottságunk készségesen határozta el, hogy azt az utcát, a melyben ez a szeren­csés ház van, a­hol az ő szerető rokonai, a Reök nemes család körében 1865. és 1868 években huzamosabb ideig megpi­hent, viszontagságteljes életében sok örö­möt, lelkesültséget­­ teremtő kedvet, ihlett­­séget merített, róla nevezze el, s ezt a há­zat emléktáblával is megjelöltesse. M. t. ünneplő közönség ! Az emléktábla ezen ház tulajdonosa Kind József ur nemeslelküségéből jött létre s díszíteni fogja ezt a házat minden­koron; de mielőtt az emléktáblán levő lepelt levennék, igen rövid vázlatban megboldogult nagy honosunk életviszon­­tagságait feltüntetni el nem mulaszthatom. Született 1844 évi február hó 2- án, Munkácson, közel az égbetörő Kárpátok alján. Atyja, Lieb Leó Mihály sótiszt, anyja Reök Cecilia, nemes gondolkodású család ivadéka. Az őt becéző áldott jó anya ölelő karjai róla csakhamar lehanyatlottak, mos­toha ridegsége alá került, sőt 1850 év­ben teljesen árvává lett testvérével egütt. A mostoha által elhagyott árvákon megkönyörültek a rokonok, s a­­könyvek­kel belső barátságot nem tartó“ csintalan kis Miska, a nőtlen, szigorúan következe­tes, ha minden izében nemes gondolkodású és nagyműveltségű nagybátyja, Reök István ügyvéd védő szárnyai alá került, ki a hat éves Miskát otthonában, Békés Csabán minden lehető módon kiművelni iparko­dott; ámde a midőn a fiú képeségein vá­gyának lehetőségét megtörélnek vélte, belőle legalább becsületes iparost akart nevelni, ami abban az időben a nemes származású öreg urnák puritán gondolko­dását s a valóban nemesítő munka iránti példaadó érzékét élénken tünteti fel. A könnyektől irtózó kis Miska elein­­tén szabó, de nemsokára nagybátyjának is megnyugvására minden áron asztalos akart lenni, így került Lányai Mihály bé­késcsabai asztalosmesterhez, aki ezen sza­vakkal fogadta műhelyébe: „Urfiakból nehéz becsületes mesterembert faragni !“ Kezdte is ő a faragását a kis Mis­kán azonnal s a­mily örömmel lépett ez a fúrás, gyalulás, színezés, fényezés han­gos műhelyébe, a folytonosan reá utalt enyvmelegítés, festéktörés, mázolás, mű­­helyseprés s az idősb alkalmazottak durva tréfái, a volt úri iskolatársak és rokon női volt játszópajtásoknak iránta fájón tapasztalt lenézése azonban csakhamar nagy keserűséggel töltötték el szivét. Ezerszeresen megbánta, hogy nem követte a jó nagybácsi intő szavait, de önérzete nem engedte panaszkodni s ma­radt az, amire meggondolatlansága kár­hoztatta. Végre 1858. év őszén elérte vágyá­nak az időszerinti netovábbját — felsza­badult mesterlegénynyé lett. Az erős munka és a meleg étel nél­küli életmód alatt leroskadt, a gyötrő láz dolgozni nem engedte és a büszke fiú kényszerült nagybácsija otthonát ismét igénybe venni. Itt hálás szive minden asztalos mun­kát kipótolt, a falon függő réz­metszetek másolásával mulatozott, a házi hajdút és családjának tagjait a természet után hűen lerajzolta, szóval oly erővel rögzítette meg a szeme elé került tárgyakat, hogy ily munkában késő éjjel őt meglepő nagy­bácsija oda vetette : „Belőled talán még festő is válanék.“ Így került a nagybácsija jóakaratá­ból Fischer nevű rajztanár oktatása alá : itt ismerte őt a Szamossy, meg nemes lelkű és művelt vándor festész, a­ki felemelő­­leg azt mondá neki: azokkal a­­tehetségek­kel, a­melyeket én sejtek magában, más lesz magából, nem asztalos. Szamossy magához vévén öt, két és fél évig tanította nemcsak festészetre, ha­nem általános művelés módozataira is és az ő révén ismerkedett meg Ormos Zsig­mond műpártoló, aesthticus és íróval is,a ki midőn neki kicsiny, de szép képtárát bemutatta, Raphael egyik képénél igy szólt hozzá: „reményiem, hogy egyszer majd ön is fest ilyen szép képeket s azo­kat lemásolják igy­ Szamossy nem akarván őt a vándor művész-út vésztőjébe sodorni, elvált tőle s a fővárosba utalta őt. Egy időre saját szárnyai alatt maradván, arcz és egyéb életképek festésével kereste sok anyagi küzdelem közt kenyerét s ez időről mondta jóízűen később: „A szabóknál szerencsém volt, mert arczképért kabátot kaptam, — de sohase tudtam olyan csizmadiára akadni, aki egy pár csizmára becsülte volna arczképét.“ 1863. évben Szamossy ajánlatával és sok vázlattal végre a fővárosba került s ott nagy szerencséjére ismét egy hasonló lelkű Szamosaival — későbbi nagyságá­nak hatalmas emeltyűjével, — Ligetivel barátságot kötött s ennek, valamint Titán­nak körében másfél évig tanult. 1865. január havában a bécsi akadémiába­n — Rohl nagyhírű festő és egyéb kitű­nőségek tanítása alá jutott. Bécsben szerencsére Engel Gyula orvosnövendék barátjával fűzte össze, a­kivel egy hónapos szobában lakott, a­hol nem mindig fü­­ttek és nem mindennap tellett a jól lakásra. Ez a jó barát vigasztalta, bátorította a „wilder ungart“, a­hogy őt az akadé­miáról modoráért kitiltani akaró tanárok hívták, boszankodván reá azért is, hogy a festményein általuk tett javításokat — mihelyt elmentek — le őrölte. A sasköröm már ekkor nagyon meg­látszott rajta. Itt látta m­g Knausz szem­fényvesztő czimü festményét, melynek tö­kélye annyira hatott reá, hogy eleintén a festőpályát elhagyni s azután minden áron Düsseldorfba kívánt jutni. Ligethy taná­csára és közbenjárására előbb azonban Münchenbe Kaulbachhoz került, a­hol az országos képzőművészeti társaságtól havi 20 írt segélyt élvezett. Itt ismerkedett meg a reá elhatá­rozó s habozó lelkére erősitőleg ható Rembrandt művészetével s öt havi szor­gos tanulmány után Kaulbach dicséretét kiérdemelte, — pedig abban az időben is sokszor voltak olyan napjai, a mikor sa­ját szavai szerint — „a rajzórákban sóvá­­rogva néztem azokat a kenyérmorzsákat, melyek szenesen hullottak a rajztáblákról a földre.“ Ligethy és Telepy végre a magyar kormánytól 800 írt ösztöndíjat eszközöltek ki részére 1868. évi október hó első felében vágyainak Mekkája, Düsseldorf is meg­­nyiltott előtte, Knausz és egyéb jelesek útmutatása alá került. Itt a különböző példa, irány ismét sok töprengést és el­keseredést okozott neki, mely hangulat vezette a „Siralomház“ eszméjére, mely­nek vázlatát be is mutatta Kaausznak, a­ki leverőleg arra figyelmeztette őt, hogy jobb lesz neki még nyugodtan és rend­szeresen tanulni. Bántotta ezen rendreutasítás és el­keseredetten írta Engelnek: „Majd megmutatom annak a német­nek, hogy én azt a képet mégis meg­fes­tem és lesz belőle kép . És meg is festette, 10.000 frankért egy véletlenül oda jövő angliusnak el is adta. Knausz meglepetéssel szemlélte ezen alkotást s a művész kezeit hevesen meg­szorítván, azt mondá neki: „Küldje el azt a képet a párisi Sa­­lonba, mert ily képet mostanában senki sem festett“. Párisban a jury a „les derniers jours“-nak nevezett képért Munkácsy- Pécsi Napló 1900. október 2.

Next