Pécsi Napló, 1919. május (28. évfolyam, 86-108. szám)

1919-05-01 / 86. szám

1Э1У május 1. Pécsi J­upio*. egyelőre nem történt meg. Ezért mondjuk, hogy erős küzdelmek előtt állunk, nagy erőfeszítése­ket kell még tennünk, hogy a kapitalizmus uralmát végkép­pen kivégezhessük. Ha figyeljük a körülöttünk történő eseményeket, látjuk, hogy a nemzetközi kapitalizmus, min­den nemzetbeli burzsoázia mint készülődik, mint hadakozik a fenyegető proletár uralom ellen. A világháború várt­ hatásaiban tévedett a burzsoázia, mert az nem a proletárság osztályharcá­nak egy időre számított elgyengü­lését, hanem ellenkezőleg, annak világszerte való megerősödését, kiszéles­ülését és balra kanyaro­­­­dását eredményezte. Az orosz proletárság forradalmának győ­zelme a szovjethatalomig az első í­zelítő volt a nemzetközi burzsoá­­rzia részére ebből a nem remélt eredményből. De azért nem okult a tőkés osztály sem egyik, sem másik államban. Az antant-álla­mok burzsoáziája a kapitalisták háborújában aratott győzelmé­től megittasodva még tovább szolgálta azt a folyamatot, mely saját uralmának is alpjait dön­geti és fogja szétrombolni. A folytonosan annexió és hadi kár­pótlás nélküli,békével házaló im­perialisták, mihelyt győzőkké le­hettek, rögtön cserben hagyták ezt a tetszetős elvet és a versail­­lesi békekonferencia tanulságai­ból meggyőződhet a világ arról, hogy ha idejében fel nem lép mindenütt a proletárság, akkor az antant imperialistái hamaro­san megvetik alapjait egy új háború rémének. Új imperialista háborúba ker­getné a kapitalzmus imperialista politikája a proletárságot, olyan vérontásba, amelyből kijutott neki öt éven keresztül, anélkül, hogy abból számára egyéb, mint kiszámíthatatlan szenvedés, ká­rosodás és romlás származott volna. De megfigyelhetünk meg más­valamit is. Azt, hogy az egymással a csonton marakodó burzsoák csoportjai, mint ellenségek is na­gyon szépen egyet tudnak érteni egy közös célban, a nemzetközi proletárforradalom elleni akció vitelében. A magyar burzsoáziá­nak utált ellensége volt pl. a román bojár és a cseh kapitalista mindaddig, amíg az ő kezében volt az ország kormánygyeplője és az egész gazdasági és politikai hatalma épségben volt, vagyis övé volt valójában az ország. Nyomban frontot változtatott azonban a burzsoázia, a nagy­tőkések, ezerholdas grófok és főpapok osztálya, mikor a ma­gyar munkásság kiragadta kezé­ből a politikai és gazdasági ha­talmat. Akkor mindjárt nem érezte szentnek a haza földjét, saját hazájának az országot és sietett a cseh és román burzsoá­zia imperialista segítségét kérni saját országa ellen, ahol azonban már nem ő az úr, a haza tulaj­donosa. Ez a rikító példa mindennél jobban kell, hogy megvilágítsa az agyakat, meggyőzze az elmé­ket arról, hogy a haza fogalma tényleg abban a rövid mondat­ban nyer kifejezést : „akié a föld, azé a haza.“ Értsd ezalatt: „föld“ az összes termelőeszközö­ket, de gondold hozzá nyomban a politikai hatalmat is, mely mindenkor a termelőeszközök birtokosainak kiváltsága volt, mert a jog és hatalom alapját képezik azok. A proletárdiktatúra szintén erre a megismerésre építette az ő terveit és azoknak kivitelében a fősúlyt a termelő eszközöknek a burzsoázia kezéből való gyors kiragadására fekteti. A termelő eszközök azok tulajdonába men­jenek át, akik dolgoznak, dolog nélkül senki se élhessen , tehát mindenki dolgozzon, következés­képpen a termelőeszközök és a termelt javak az összesség tulaj­donai legyenek. Egyenlő munka­­ kötelzettség és egyenlő élvezeti jog. íme, ezek azok a célok, ame­lyekért a szocialista munkásság küzdött évtizedeken át, amelyek­ért tüntetett annyi május else­­jén. S ha ma konstatálnunk sza­bad, hogy ezeket a célokat, a­­ társadalmak életének legér­dekesebb tünetei a forradalmak. A marxismus látott bele a leg­mélyebben eme forradalmak lé­nyegébe és osztályharcnak minő­sítette azt és ezzel a társadalom strukturális felépítésére irányozta a figyelmet. A társadalom strukturalitásá­­nak az osztályok egymáshoz való viszonyának, a nemzetek, fele­­kezetek egymás melletti, fölötti elhelyezkedésének a kérdése meg­lehetősen átkutatott terület és legáltalánosabb formájában a csoportkérdésben találták a meg­oldását. Eszerint a megoldás szerint az emberiség egymás felett, egy­más mellett különböző csopor­tokban rétegződik és amint cso­port voltának, egymáshoz való tartozandóságának önt­udatára ébred, az egyes ember lelkében kialakul a nemtudat (Gidd­ings nevezi így) és így minden a cso­porthoz tartozó ember egyrészt az összetartozandóság, másrészt a többi, nem a csoporthoz tartozó emberektől való különbözőség tudatával bír. A csoport együttes akciója már most az illető csoporthoz nem tartozóknak ellentétes cso­porttá való szerveződését, léte­síti, kialakul tehát a csoport és az ellentétes csoport, az osztály­harc két ellentétes pólusa, az utóbbi a hatalom birtokában levők, az előbbi a munkájukat nyújtottak csoportja. Vannak korszakok, mikor ez a viszony bizonyos megszilárdu­lást ér el, a jogrendszer a hosz­­szabb i­dőn át tartó békés birto­kolás révén úgy a magasabb, mint az alsóbb társadalmi osztá­lyok által megszokott javakat azok jogának tekinti és minden­kinek az általa birtokolt javait biztosítja. Az erősek azonban az úgyis igazságtalanul kiosztott javait a gyengéknek éppen anyagi erejük folytán magukhoz szívják. A jog­rendet sohasem az alsóbb társa­dalmi osztályok, hanem mindig a magasabb csoportok részéről éri támadás. A kereszténység első századai­ban a római urak dőzsölése már határt nem ismert. XIV. és XV. Lajos a végsőkig mentek a töme­gek kiszipolyozásában.­ A Dózsa­­lázadás idején a nemes urak rém­­tetteitől visszhangzik a történe­lem. Ma a kapitalizmus a hábo­magyar munkásosztály elérte, akkor jól mondottuk, hogy a mai május elseje új tartalmat nyert, mert új célokért kell a győztes proletárságnak harcba indulnia: győzelme eredményeinek meg­védéséért, a proletárállamhata­­lom megszilárdításáért. Ezer el­lenség tör ez ellen az új hatalom ellen, hogy még első megizmoso­­dási folyamata közben mérhes­sen halálos csapást rája. Május elsejének elbűvölő­­­deje legyen új impulzus a szá­munkra a további kitartásra és a fokozott elszántságra. Ne feled­jük el, hogy mindent, egy új vi­lágot nyerhetünk, ha győzelemre visszük ügyünket, de jó időre elveszítünk mindent, ha megret­tenünk s régi elnyomóinkat újra a »vakunkra ülni engedjük. " (m.)­ ­ ruba kergette a proletárt és ha­­ látszólag nagy bérekkel enged­ményeket is tett, önmaga a leg­­messzebbmenő kihágásokat kö­vette el. Olyan nagy vagyonok gyűltek össze, melyekhez képest a proletár helyzete nyomorúság és melyek éppen a további, még mélyebb kizsákmányolás szabad­ságlevelei. A jogrend ilyetén megtáma­dása kiváltja az ellenhatást. Az alsóbb csoportokban rétegződöt­­tek szervezkednek. Ez megint a magasabb osztályok kifejezett összetartozandóságát teremti meg szemben áll egymással a két har­cos tábor. Ha már most az illető társada­lomban az egyik csoport olyan erőt képvisel, mely intelligenciája, saját külön súlya révén a terme­lésnek fontos rugóját képezi, úgy az illető osztály éppen a jogrend­nek a másik osztály által ért folytonos kijátszása révén maga sem helyezkedik a régi jogrend alapjára, hanem igazságosabb alapot keres, melyet, ha van ereje hozzá, meg is teremt. Értsük meg tehát, a jogrendet sohasem először a gyengék, min­dig az erősek támadják. Ennek a gyengék élet­nívójának még ala­csonyabbra szorítása eredményezi azután a gyengék szervezkedését. A jogfolytonosságnak az erő­sek részéről való megtámadása a jogfolytonosságnak a gyengék részéről való megtámadását léte­síti azután. A nyilvánvaló forrada­lom már most a jogfolytonosság megszakítása. Nálunk a novemberi események Ezután a forradalom mind mé­lyebbről és mélyebbről robbantja a régi társadalmat. Oroszországban először Mirja­kéve­k jöttek, imperializmussal, polgári ideológiával, utána Ke­­renszki­j végül is csak a bolse­­vizmus. Náunk ugyanez a folya­mat. A 89-ediki francia forrada­lomban ugyanígy. Ott is a végsőkig tartani igye­keztek a jogfolytonosságot, a ki­rály újabb és újabb engedmé­nyekbe ment bele. .Ahol a forradalomnak az első fázisa, a jogfolytonosságnak a megszakítása kimarad, ott a for­radalom alulról felfelé terjed, de mire feljut a központi hatalom szervéig, mag© is hozzá alkal­ma­zko­d­i­k a­hhoz. A ker­eszté­nysé­g pé­ldául 200 é­v a­latt a Па mva Hússá lett, de réftyegsí, а kommuntiz­must, az egyszerű „mező filkáná­­hoz” hasonló életet levetette. De a jogfolytonosság megsza­kítás valamely ideológia ol­talma alatt történhetik. Ez adja a morális alapot. További közös jellem­vonása tehát a forradalmaknak az ideoló­giájuk. A keresztény kommunista forradalomnak az evangélium, a francia forradalomnak a contrat social, ma marxizmus. Terjedésének szabályai is egyen­lők. A háborúk, nagy népmozgal­miak terjesztik őket. Az ameri­kaiak szabadságharca pedig kul­túrában alatta állt a franciáknak, nem kis mértékben járult hozzá a francia forradalom kitöréséhez. A „Leviathan” nevű hajó, mely Franciaországból a segítségükre ment, érdekes szimbóluma egy­részt a filozófiai irodalom, más­részt a forradalom átterjedése együttműködő hajó okainak. Magyarországon az Oroszország­ból viszsza­tért Kun Béla a for­radalom vezére. Érdekes, hogy a kereszténység Palesztinából ter­jedt el, feltétlenül a zsidók im­portálták a magasabbrendű latin és görög kultúrának. Most a mar­xizmus nyugatról jutott el Orosz­országba és ott éppen a viszo­nyok kiélezettsége folytán, azon körülményfolyományokon , hogy ott még feudalizmus uralkodott, volt képes a forradalmat leg­gyorsabban előidézni és csak ezen út megtétele után érkezett el a forradalom hozzánk, a mégis ke­vésbé feudális országba. Az út innen most már az inkább burzsoá Németországba visz s csak úgy nyugatabbra. Most a forradalomnak neki kellett szaladni először keleten, hogy az így nyert kinetikai ener­gia révén haladhasson tovább a tiszta burzsoá államokban. Egyébként ha a Nyugat viszo­nyait vizsgáljuk, ott is adva van­nak egy forradalom indító okai. Elsősorban maga a háború te­rye, mint a kapitalista társadalmi rend abszurditásának legkitűnőbb bizonyítéka. A munkásságnak, intellektuelleknek forradalmi ide­ológiában való neveltsége. A több száz milliárd háborús költség, melyek vagy a legyőzött államo­kon való behajtás és így ott a forradalom kitörése lehetőségéne­k a fokozása, vagy a saját proleta­­riátusukon való behajtás és így a saját maguk területén a forra­dalom csiráinak elhintése alter­natívája elé állítja az antantot. Az­ oroszországi roppant kölcsö­nök elvesztek. Háborút viselt­­ Oroszország ellen, a háború ténye által fokozza a forradalom lehe­tőségét. A fertőzés lehetőségét tekintetbe se véve. Ha meg Oroszország kommu­nista állam maradhat, örök pél­dája lesz az ígéret földjének, a forradalom győzelmi lehetősége gondolatának. Egy rettenetes seb lesz a kapitalizmus testén. A világ sorsa tehát eldőlt. A pillanatnyi konjunkturális hely­zet bármit mutat is, a mi kis Magyarországunk bármilyen helyzetbe is kerül a forradalom, s,­árját nem állítja meg már semmi.­­ A forradalom tényezői, ha a legszigorúbb, legkritikusabb szem­­­mel is vizsgáljuk a kérdést - soha olyan erős működést nem fejtettek ki, mint meisz. ----- Karsás Ali.« úr A forradalmak technikája. 3

Next