Pécsi Napló, 1928. május (37. évfolyam, 104-131. szám)
1928-05-10 / 113. szám
2. oldal. PÉCSI NAPLÓ Ellanyhult a román parasztpárt mozgalma: Belgrád, május 9. (MTI.) Az itteni lapok jelentése szerint a román események közvetlenül a gyulafehérvári gyűlés után viharos kifejtéssel fenyegettek, most azonban úgy látszik, hogy bizonyos ellanyhulás következett be. A régenstanács még nem fogadta Mániut, aki a nagygyűlésen hozott határozatokat akarja átnyújtani, miután a nemzeti ünnep miatt május 10-ig semmiféle kihallgatást nem tartanak. A további fejleményekre és a parasztpárt magatartása szempontjából mindenesetre döntő kihatása lesz annak, hogy Mánfa kihallgatása milyen eredménnyel jár. A kormány úgy látszik szilárdan el van tökélve arra, hogy állását a legvégsőkig védi, így a minisztertanács tegnap elhatározta, hogy megtilt minden olyan agitációt és minden olyan politikai gyűlést, amelyet mint Gyulafehérvárott politikai agitáció céljából hívnak egybe. Az Adaverul szerint a parasztpárt elhatározta, hogy a kormánnyal minden összeköttetést megszakít, ezentúl csupán a régenstanácson keresztül tárgyal vele. Az itteni lapok híradása szerint Mániu kijelentette, hogy a kormánynak vissza kell lépnie. Hír szerint a gyulafehérvári gyűlés résztvevőinek tömege már szétszóródott és visszatértek tűzhelyeikhez. Budapest, május 9. Londoni jelentés szerint Károly herceg levelet írt az angol belügyminiszternek, amelyben becsületszavát adja, hogy a jövőben minden politikai tevékenységtől tartózkodni fog, ha a kiutasítási parancsot visszavonják. Lupescu asszony a hírlapírók előtt azt mondotta, hogy nem tartja vissza a herceget attól, hogy visszatérjen Bukarestbe, de nem kíséri el akkor sem, ha elhagyja Angolországot. Az a terve, hogy Londonban marad, mivel reá nem vonatkozik a kiutasítás. Magyar és német lobogó alatt repül Risztics Bécsből Amerikába. KONITZ BÉCSI BANKÁR FINANCÍROZZA DELLENZ LILLY SZÍNÉSZNŐ TERVEIT. — BESZÉLGETÉS HOFFMANN DR.-RAL, AZ OSZTRÁK LÉGIFORGALMI TÁRSASÁG VEZÉRIGAZGATÓJÁVAL A REPÜLÉS KILÁTÁSAIRÓL. A Pécsi Napló táviratai és eredeti tudósításai. Berlin, máj. 9. (A Pécsi Napló berlini tudósítójától.) A Junkers-művek vezetősége még nem döntött arról, hogy milyen típusú gépet bocsát a magyar Risztics János és Dillenz Lilly bécsi színésznő rendelkezésére, akiknek amerikai repülését egy bécsi bankcsoport financírozza. Valószínű azonban, hogy Risztics és társnője a kijavított „Európa“ gépen fogják az utat megtenni. Ezen a gépen próbálkozott meg Risztics tavaly is, akkor azonban az ír partokon a gép a nagy viharban súlyosan megrongálódott. A „Bremen“ tapasztalatait a Junkers-művek az „Európa“ felszerelési munkálatai során tekintetbe veszik és többek között a repülőgépet olyan drótnélküli leadó és felvevő állomással látják el, amelynek segítségével egész útja alatt összeköttetést tarthat fenn úgy Európával, mint Amerikával. A gép harmadik utasa előreláthatólag Edward német pilóta lesz. Az „Európa“-n Risztics kívánságára a német zászló mellett magyar lobogó fog lengeni. Május közepe előtt azonban gondolni sem lehet az indulásra. Bécs, máj. 9. (A Pécsi Napló bécsi szerkesztőségétől.) A Bécs mellett levő asperni repülőtér parancsnokságától ma a következő információkat kaptuk: Hivatalosan nincsen tudomásunk arról, hogy Dillenz Lilly és Risztics János Bécsből akarnak startolni. Az asperni repülőtéren 900 méternyi kifutó helyet bocsáthatunk a gép rendelkezésére. Ha a start valóban Bécsből történik, úgy a „Bremen“ példájára az ,,Európa“-nak is le kell szállania Baldonnelben, hogy új benzin-készletet vegyen magához. Dillenz Lilly tavaly más pilóták társaságában már megpróbálkozott a kísérlettel és mint ismeretes, az azeri szigetekig jutott el. A fiatal bátor színésznő Hollitzer Károly bécsi festőművész és Harrison Gertrud, a híres táncosnő leánya. Hollitzert váratlanul érte az a hír, hogy leánya újból megpróbálkozik az óceán átrepülésével. Szeretné visszatartani, azonban előre tudja, hogy lebeszélési kísérletei eredménytelenek maradnak. A Bécs—amerikai repülést egy pénzcsoport financírozza, amelynek élén Konitz Raoul bécsi bankár áll. Konitz bankár ma a következő érdekes nyilatkozatot tette a küszöbön álló nagyszabású vállalkozásról: — Éppen azon a napon tértem vissza Budapestről, amikor az újságok először adtak hírt a tervről. Dillenz Lillyvel már tavalyi kísérlete óta állandóan összeköttetésbe állok. Igen örvendek, hogy a gép pilótája Risztics lesz, kit személyesen ismerek és igen bátor és ügyes férfiúnak tartok. A kísérlet természetesen merész, azonban Risztics bizonyára fel fogja használni Koehl kapitány tapasztalatait és Írországban, Baldonnelban megszakítja útját, hogy benzinkészleteit kiegészítse. — Ami Dillenz Lillyt illeti, úgy ilyen bátor és erélyes asszonynál még nem találkoztam. Tavalyi kísérlete alkalmával egy csomó táviratot küldött az azeri szigetekről, amelyekben panaszkodott a pilótákra és ezeknek kicserélését kérte. Egy ízben a következő sürgönyt küldte : „Küldjenek azonnal új pilótákat és adják át nekem a parancsnokságot.” — Dillenz Lillyvel utoljára Parisban találkoztam decemberben, ahol letette a pilóta vizsgát, hogy második kísérlete alkalmával maga is kivehesse részét a gép vezetéséből. Biztosra veszem, hogy Dillenz Lilly vállalkozása sikerülni fog. Bécs, máj. 9. (A Pécsi Napló bécsi szerkesztőségétől.) A tervbe vett Bécs—amerikai repülés alkalmából érdekesnek tartottuk felkeresni Hoffmann dr.-t, az osztrák légiforgalmi társaság vezérigazgatóját, aki részletesen nyilatkozott a Pécsi Napló számára a légi forgalom fejlődéséről és kilátásairól. — A középeurópai aeróforgalmi vállalatok ebben az évben lényegesen kibővítik a forgalmat. Azokon a vonalakon, ahol eddig naponta csak egy gép közlekedett, a közeljövőben már két járat lesz naponta. Könnyebbé tesszük a csatlakozásokat is úgy, hogy Berlinből Rómába az utat a gép egy nap alatt fogja megtenni. Grácból és Klagenfurtból egyenes járatokat állítunk be Budapest felé, csatlakozással tovább. A salzburgi és zürichi gépeknek csatlakozásuk lesz Velencébe ,Csehszlovákia és Lengyelország felé is kiépítjük a forgalmat. Ami Romániát és Jugoszláviát illeti, úgy ezekben az országokban csupán a francia—román társaságnak van koncessziója, reméljük azonban, hogy valamilyen formában nekünk is sikerülni fog a járatokat kelet felé kiépíteni. — A repülőgép a széles néprétegek számára igen drága . Van-e kilátás a tarifák csökkentésére? — hangzott második kérdésünk. — Minden igyekezetünk a tarifák csökkentésére irányulmmá azonban, sajnos erre nem lehet gondolni. Ha azonban az utasok száma annyira növekedik, hogy nagyobb befogadó képességű gépeket állíthatunk be, akkor a tarifákat csökkenteni fogjuk, mivel költségeink is redukálódni fognak. Ma a tarifa körülbelül megfelel az első osztályú gyorsvonati díjszabásoknak hálókocsi pótdíjjal együtt. — Nem képez-e a gyorsvonat súlyos akadályt a repülő személyforgalom fejlődése szempontjából? Budapest és Belgrád felé rövidesen a Dunán lejtő csónakok fognak közlekedni 50—60 utassal. Ezek gyorsvonat sebességével fognak közlekedni és olcsóbbak lesznek, mint arepülőgép, —• vetettük közbe. — A repülőgépnek meg van a maga közönsége, — felelte Hoffmann vezérigazgató. — Sajnos. 1928. május 18 Levert, ideges, kimerült, szédülésben, fejfájásban szenvedő egyéneknek fontos, hogy tavasszal emésztőszerveik rendbehozására néhány héten át naponta pohárral valódi Hunyadi János természetes keserűvizet igyanak. Egyetemi orvostanárok, a Hunyadi János ivókúrákkal rendkívül szép eredményeket értek el, úgy anyagcserezavaroknál mintahál, vese és epeműködési rendellenességeinél. azonban éjjel nem tudunk repülni. Amerikában a kormány 30 kilométeres távolságokban nagy fényvetőket helyezett el az éjjel közlekedő repülőgépek számára. Németországban Berlin és Königsberg között szintén lámpák mutatják az utat éjjel az aeroplánok számára. Mi azonban még nem tartunk itt. Ettől eltekintve az amerikai repülőjáratok nem olyan fejlettek, mint az európaiak Az amerikai gépek nem versenyezhetnek a német gépekkel és nem nyújtanak olyan nagy kényelmet és biztonságot. Lindbergh ,Chamberlain és Byrd gépeiről nem szabad általánosítani. Ezek kivételek. Ami egyébként ezeket a rekord-teljesítményeket illeti, úgy a légiforgalom szempontjából károsnak tartom. Az óceán átrepülésének kísérletei már annyi katasztrófával jártak, hogy sokkal nagyobb mértékben megrendítették a közönség bizalmát a légi forgalomban, mint amilyen mértékben Lindbergh, Koehl és a többiek szerencsés és sikeres teljesítményei ezt fokozhatnák. Gyakorlati szempontból a sport repüléseknek semmi értékük nincsen. Dr. Sch. E. TÚLJEGYEZTÉK A MAGYAR KÖLCSÖNT. London, május 9. Ma került kibocsájtásra a Magyar Dunántúli Villamossági Rt. egy millió fontos kölcsöne. A kölcsönt többszörösen túljegyezték. — A KIVÁNDORLÁSI BIZOTTSÁG ÜLÉSE. Budapest, május 9. A képviselőház kivándorlási bizottsága május 11-én, pénteken déli 12 órakor ülést tart. A bizottság a gőzhíntási társaságok részére kiadott engedélyek meghosszabbításáról szóló belügyminiszteri jelentést tárgyalja. AMERIKAI BANKÁR FELTŰNŐ OLASZORSZÁG ÚTJA. • Milano, május 9. (Stefani.) A lapok hangsúlyozzák Amadeo Pietro Giannino amerikai bankár olaszországi utazásának jelentőségét. A Popolo d’Italia úgy tudja, hogy legközelebb a miniszterelnök találkozik az amerikai bankárral és a megbeszélésen Volpi pénzügyminiszter is részt vesz. Ezen a tanácskozáson a legfontosabb aktuális pénzügyi és gazdasági kérdések kerülnek szőnyegre. A lap szerint azt az elvet tartják szem előtt, hogy valamennyi Amerikában működő olasz szövetkezetet egységbe foglalják össze, hogy ne legyenek ráutalva külföldi kölcsönökre, hanem azoktól, akiket Olaszországhoz a legszorosabb baráti kapcsolatok fűzik. Pénzügyi körök nagy érdeklődéssel várják a tárgyalásokat. LETARTÓZTATTAK EGY VOLT NÉPBIZTOST. Bécs, május 9. Neukirchenben, mint onnan jelentik, e hó 5-én hamis bejelentés miatt letartóztatták Kővári Manó volt népbiztost, aki ott hamis név alatt tartózkodott. A JAPÁNOKNAK NINCSENEK TERÜLETI ASPIRÁCIÓI. Tokió, május 9. (Reuter). A külügyminisztérium közleményt juttatott el a lapokhoz. A közlemény szerint a japán csapatoknak Kínába történt kiküldése azt a félre nem érthető célt szolgálja, hogy megoltalmazza a japán élet és vagyonbiztonságot. A japánoknak nem áll szándékában, hogy területeket szálljanak meg. A HORVÁT JOBBPÁRT VOLT VEZÉRE ELHUNYT Belgrád, május 9. Horváth Sándor dr., a horvát jobbpárt volt vezetője tegnap Zágrábban elhunyt. Horváth Frank utódja volt a párt élén a háború előtti időkben és a háború alatt a délszláv mozgalomban az Ausztriához közeledő irányt képviselte, amelynek követelése az volt, hogy Horvátországot szakítsa el Magyarországtól és Ausztria kebelében egyesítse Dalmáciával és Boszniával hatalmas királysággá.