Pécsi Napló, 1928. május (37. évfolyam, 104-131. szám)

1928-05-10 / 113. szám

2. oldal. PÉCSI NAPLÓ Ellanyhult a román parasztpárt mozgalma: Belgrád, május 9. (MTI.) Az itteni lapok jelentése szerint a román események közvetlenül a gyulafehérvári gyűlés után viharos kifej­téssel fenyegettek, most azonban úgy látszik, hogy bizo­nyos ellanyh­ulás következett be. A régenstanács még nem fogadta Mániut, aki a nagygyűlésen hozott határozatokat akarja átnyújtani, miután a nemzeti ünnep miatt május 10-ig semmiféle kihallgatást nem tartanak. A további fejlemé­nyekre és a parasztpárt magatartása szempont­jából mindenesetre döntő kihatása lesz annak, hogy Mánfa kihallgatása milyen eredménnyel jár. A kormány úgy látszik szilárdan el van tökélve arra, hogy állását a legvégsőkig védi, így a minisztertanács tegnap elhatározta, hogy meg­tilt minden olyan agitációt és minden olyan poli­tikai gyűlést, amelyet mint Gyulafehérvárott politikai agitáció céljából hívnak egybe. Az Ada­­verul szerint a parasztpárt elhatározta, hogy a kormánnyal minden összeköttetést megszakít, ezentúl csupán a régenstanácson keresztül tárgyal vele. Az itteni lapok híradása szerint Mániu ki­jelentette, hogy a kormánynak vissza kell lépnie. Hír szerint a gyulafehérvári gyűlés résztvevőinek tömege már szétszóródott és visszatértek tűz­helyeikhez. Budapest, május 9. Londoni jelentés szerint Károly herceg levelet írt az angol belügyminiszter­nek, amelyben becsületszavát adja, hogy a jövő­ben minden politikai tevékenységtől tartózkodni fog, ha a kiutasítási parancsot visszavonják. Lupescu asszony a hírlapírók előtt azt mondotta, hogy nem tartja vissza a herceget attól, hogy vissza­térjen Bukarestbe, de nem kíséri el akkor sem, ha elhagyja Angolországot. Az a terve, hogy Lon­donban marad, mivel reá nem vonatkozik a ki­utasítás. Magyar és német lobogó alatt repül Risztics Bécsből Amerikába. KONITZ BÉCSI BANKÁR FINANCÍROZZA DELLENZ LILLY SZÍNÉSZNŐ TERVEIT. — BESZÉL­GETÉS HOFFMANN DR.-RAL, AZ OSZTRÁK LÉGIFORGALMI TÁRSASÁG VEZÉRIGAZGATÓ­JÁVAL A REPÜLÉS KILÁTÁSAIRÓL. A Pécsi Napló táviratai és eredeti tudósításai. Berlin, máj. 9. (A Pécsi Napló berlini tudó­sítójától.) A Junkers-művek vezetősége még nem döntött arról, hogy milyen típusú gépet bocsát a magyar Risztics János és Dillenz Lilly bécsi szí­nésznő rendelkezésére, akiknek amerikai repülését egy bécsi bankcsoport financírozza. Valószínű azonban, hogy Risztics és társnője a kijavított „Európa“ gépen fogják az utat megtenni. Ezen a gépen próbálkozott meg Risztics tavaly is, akkor azonban az ír partokon a gép a nagy viharban súlyosan megrongálódott. A „Bremen“ tapasz­talatait a Junkers-művek az „Európa“ felszerelési munkálatai során tekintetbe veszik és többek kö­zött a repülőgépet olyan drótnélküli leadó és fel­vevő állomással látják el, amelynek segítségével egész útja alatt összeköttetést tarthat fenn úgy Európával, mint Amerikával. A gép harmadik utasa előreláthatólag Edward német pilóta lesz. Az „Európa“-n Risztics kívánságára a német zászló mellett magyar lobogó fog lengeni. Május közepe előtt azonban gondolni sem lehet az indu­lásra. Bécs, máj. 9. (A Pécsi Napló bécsi szerkesztő­ségétől.) A Bécs mellett levő asperni repülőtér parancsnokságától ma a következő információkat kaptuk: Hivatalosan nincsen tudomásunk arról, hogy Dillenz Lilly és Risztics János Bécsből akar­nak startolni. Az asperni repülőtéren 900 méternyi kifutó helyet bocsáthatunk a gép rendelkezésére. Ha a start valóban Bécsből történik, úgy a „Bre­men“ példájára az ,,Európa“-nak is le kell szállania Baldonnelben, hogy új benzin-készletet vegyen magához. Dillenz Lilly tavaly más pilóták társaságában már megpróbálkozott a kísérlettel és mint isme­retes, az azeri szigetekig jutott el. A fiatal bátor színésznő Hollitzer Károly bécsi festőművész és Harrison Gertrud, a híres táncosnő leánya. Hol­­litzert váratlanul érte az a hír, hogy leánya újból megpróbálkozik az óceán átrepülésével. Szeretné visszatartani, azonban előre tudja, hogy lebeszélési kísérletei eredménytelenek maradnak. A Bécs—amerikai repülést egy pénzcsoport financírozza, amelynek élén Konitz Raoul bécsi bankár áll. Konitz bankár ma a következő érde­kes nyilatkozatot tette a küszöbön álló nagysza­bású vállalkozásról: — Éppen azon a napon tértem vissza Buda­pestről, amikor az újságok először adtak hírt a tervről. Dillenz Lilly­vel már tavalyi kísérlete óta állandóan összeköttetésbe állok. Igen örvendek, hogy a gép pilótája Risztics lesz, kit személyesen ismerek és igen bátor és ügyes férfiúnak tartok. A kísérlet természetesen merész, azonban Risztics bizonyára fel fogja használni Koehl kapitány ta­pasztalatait és Írországban, Baldonnelban meg­szakítja útját, hogy benzinkészleteit kiegészítse. — Ami Dillenz Lillyt illeti, úgy ilyen bátor és erélyes asszonynál még nem találkoztam. Ta­valyi kísérlete alkalmával egy csomó táviratot küldött az azeri szigetekről, amelyekben panasz­kodott a pilótákra és ezeknek kicserélését kérte. Egy ízben a következő sürgönyt küldte : „Küldjenek azonnal új pilótákat és adják át nekem a parancsnokságot.” — Dillenz Lillyvel utoljára Parisban talál­koztam decemberben, ahol letette a pilóta­ vizsgát, hogy második kísérlete alkalmával maga is ki­­vehesse részét a gép vezetéséből. Biztosra veszem, hogy Dillenz Lilly vállalkozása sikerülni fog. Bécs, máj. 9. (A Pécsi Napló bécsi szerkesztő­ségétől.) A tervbe vett Bécs—amerikai repülés­­ alkalmából érdekesnek tartottuk felkeresni Hoff­­­­man­n dr.-t, az osztrák légiforgalmi társaság vezér­­igazgatóját, aki részletesen nyilatkozott a Pécsi Napló számára a légi forgalom fejlődéséről és ki­látásairól. — A középeurópai aeróforgalmi vállalatok ebben az évben lényegesen kibővítik a forgalmat. Azokon a vonalakon, ahol eddig naponta csak egy gép közlekedett, a közel­jövőben már két járat lesz naponta. Könnyebbé tesszük a csatlakozá­sokat is úgy, hogy Berlinből Rómába az utat a gép egy nap alatt fogja megtenni. Grácból és Kla­genfurtból egyenes járatokat állítunk be Budapest felé, csatlakozással tovább. A salzburgi és zürichi gépeknek csatlakozásuk lesz Velencébe ,Cseh­szlovákia és Lengyelország felé is kiépítjük a for­galmat. Ami Romániát és Jugoszláviát illeti, úgy ezekben az országokban csupán a francia—román társaságnak van koncessziója, reméljük azonban, hogy valamilyen formában nekünk is sikerülni fog a járatokat kelet felé kiépíteni. — A repülőgép a széles néprétegek számára igen drága . Van-e kilátás a tarifák csökkentésére? — hangzott második kérdésünk. — Minden igyekezetünk a tarifák csökken­tésére irányulmmá azonban, sajnos erre nem lehet gondolni. Ha azonban az utasok száma annyira növekedik, hogy nagyobb befogadó képességű gépeket állíthatunk be, akkor a tarifákat csök­kenteni fogjuk, mivel költségeink is redukálódni fognak. Ma a tarifa körülbelül megfelel az első osztályú gyorsvonati díjszabásoknak hálókocsi pótdíjjal együtt. — Nem képez-e a gyorsvonat súlyos akadályt a repülő személyforgalom fejlődése szempontjából? Budapest és Belgrád felé rövidesen a Dunán lejtő csónakok fognak közlekedni 50—60 utassal. Ezek gyorsvonat sebességével fognak közlekedni és ol­csóbbak lesznek, mint a­­repülőgép, —• vetettük közbe. — A repülőgépnek meg van a maga közönsége, — felelte Hoffmann vezérigazgató. — Sajnos. 1928. május 18 Levert, ideges, kimerült, szédülésben, fejfájásban szenvedő egyéneknek fontos, hogy tavasszal emésztőszerveik rendbehozására néhány héten át naponta pohárral valódi Hunyadi János természetes keserűvizet igyanak. Egyetemi orvos­tanárok, a Hunyadi János ivókúrákkal rendkívül szép eredményeket értek el, úgy anyagcserezavaroknál mintah­ál, vese és epeműködési rendellenességeinél. azonban éjjel nem tudunk repülni. Amerikában a kormány 30 kilométeres távolságokban nagy fényvetőket helyezett el az éjjel közlekedő repülő­gépek számára. Németországban Berlin és Königs­berg között szintén lámpák mutatják az utat éjjel az aeroplánok számára. Mi azonban még nem tartunk itt. Ettől eltekintve az amerikai repülő­járatok nem olyan fejlettek, mint az európaiak Az amerikai gépek nem versenyezhetnek a német gé­pekkel és nem nyújtanak olyan nagy kényelmet és biztonságot. Lindbergh ,Chamberlain és Byrd gépeiről nem szabad általánosítani. Ezek kivételek. Ami egyébként ezeket a rek­ord-teljesítményeket illeti, úgy a légiforgalom szempontjából károsnak tartom. Az óceán á­trepülésének kísérletei már annyi katasztrófával jártak, hogy sokkal nagyobb mértékben megrendítették a közönség bizalmát a légi forgalomban, mint amilyen mértékben Lind­bergh, Koehl és a többiek szerencsés és sikeres tel­jesítményei ezt fokozhatnák. Gyakorlati szempont­ból a sport repüléseknek semmi értékük nincsen. Dr. Sch. E. TÚLJEGYEZTÉK A MAGYAR KÖLCSÖNT. London, május 9. Ma került kibocsájtásra a Magyar Dunántúli Villamossági Rt. egy millió fontos kölcsöne. A kölcsönt többszörösen túlje­gyezték. — A KIVÁNDORLÁSI BIZOTTSÁG ÜLÉSE. Budapest, május 9. A képviselőház kivándorlási bizottsága május 11-én, pénteken déli 12 órakor ülést tart. A bizottság a gőzhíntási társaságok részére kiadott engedélyek meghosszabbításáról szóló belügyminiszteri jelentést tárgyalja. A­MERIKAI BANKÁR FELTŰNŐ OLASZORSZÁG ÚTJA. • Milano, május 9. (Stefani.) A lapok hang­súlyozzák Amadeo Pietro Giannino amerikai bankár olaszországi utazásának jelentőségét. A Popolo d’Italia úgy tudja, hogy legközelebb a miniszter­­elnök találkozik az amerikai bankárral és a meg­beszélésen Volpi pénzügyminiszter is részt vesz. Ezen a tanácskozáson a legfontosabb aktuális pénzügyi és gazdasági kérdések kerülnek szőnyegre. A lap szerint azt az elvet tartják szem előtt, hogy valamennyi Amerikában működő olasz szövetke­zetet egységbe foglalják össze, hogy ne legyenek ráutalva külföldi kölcsönökre, hanem azoktól, akiket Olaszországhoz a legszorosabb baráti kap­csolatok fűzik. Pénzügyi körök nagy érdeklődéssel várják a tárgyalásokat. LETARTÓZTATTAK EGY VOLT NÉPBIZTOST. Bécs, május 9. Neukirchenben, mint onnan jelentik, e hó 5-én hamis bejelentés miatt letartóz­tatták Kővári Manó volt népbiztost, aki ott hamis név alatt tartózkodott. A JAPÁNOKNAK NINCSENEK TERÜLETI ASPIRÁCIÓI. Tokió, május 9. (Reuter). A külügyminisz­térium közleményt j­uttatott el a lapokhoz. A köz­lemény szerint a japán csapatoknak Kínába tör­tént kiküldése azt a félre nem érthető célt szol­gálja, hogy megoltalmazza a japán élet és vagyon­biztonságot. A japánoknak nem áll szándékában, hogy területeket szálljanak meg. ­ A HORVÁT JOBBPÁRT VOLT VEZÉRE ELHUNYT Belgrád, május 9. Horváth Sándor dr., a hor­­vát jobbpárt volt vezetője tegnap Zágrábban elhunyt. Horváth Frank utódja volt a párt élén a háború előtti időkben és a háború alatt a dél­szláv mozgalomban az Ausztriához közeledő irányt képviselte, amelynek követelése az volt, hogy­­ Horvátországot szakítsa el Magyarországtól és­­ Ausztria kebelében egyesítse Dalmáciával és Bosz­niával hatalmas királysággá.

Next