Pécsi Napló, 1942. május (51. évfolyam, 98-121. szám)
1942-05-01 / 98. szám
1942 májusi._________________________________PÉCSI NAPLÓ_____________________________________3. oldal. APOLLO PARKMOZITM1981 Péntek-82 orr bat-vasárnap május 1-2-3. Péntek, május 1. A repülő tudomást is Főszerepben ! H . Liedtke, Lolhanyának maga iskolája! — Egy kocapilóta hajmeresztő kalandjai: lehet repülői! NZ RÜHMANN, Karin Himbolt, Harry Firmans. Világhiradó. Előadások Раги moziban pénteken : 1/38, 1/38, 4,10 ó Apollóban hétköznap: 5, 7, 9, vasárnap: 3, 5, 7, 9 ós A legkiválóbb komikusok kacagtató vígjátéka: KADAR KONTRA KEREKES Tolnay Klári, Szilaesy Líazló, Mály Gerő, Vaszary Piri, Makláry, Péther, Misoga. Már szombattól az Uránia és Partmoziban Budapest, április 30. (MTI) Csütörtökön délelőtt nyitotta meg Hóman Bálint kultuszminiszter azt a háromnapos tanári továbbképző tanfolyamot, amelyet a kormány a falusi magyar tehetségneveléssel kapcsolatos versenyvizsgálat módszerének elsajátítása céljából vidéki gimnáziumi tanárok részére rendezett. Az ország minden részéből 152 gimnáziumi tanár gyűlt össze 72 gimnázium képviseletében. A tanfolyamon gyakorlati és elméleti kiképzésben részesültek a tanárok és a gyakorlati bemutatás falusi és tanyai elemi iskolai tanulók megvizsgálása útján történik, akiket tanítójuk örkényről és Lajosmizse tanyáiról hoznak be erre az alkalomra. Hóman Bálint kultuszminiszter a tanfolyam megnyitásán nagy beszédet mondott a tehetségek kiválasztására. — A magyar jövőnek a múlthoz — mondotta — mind jövőbeni méltó alakulásában csak akkor bízhatunk, ha népünk minden fia a nemzeti munkaközösség hasznos emberének fogja érezni magát. Társadalomnak és az államnak azért komoly és céltudatos, nevelő munkával, az erkölcsiség fejlesztésével és az értelmi műveltség gyarapításával a legmagasabb fokra kell emelkednie. Az egyéni kötelességérzést, a népi közösségtudatot, a nemzeti hivatásérzetet, de éppen olyan fontos kötelességünk a tehetségek megfontolt kiválasztása, hogy a nép minden fia hozzájusson a maga helyzetének és képességeinek megfelelő munkához és a nemzeti élet minden őrhelyére a „ maga hivatásának betöltésére alkalmas személyek kerüljenek. A középiskolán és az egyetemen, a kiválasztás hanyag gyakorlása miatt keresztülvergődött és végül minden komoly készültség nélkül oklevélhez jutott személyek képességeiknek és műveltségüknek meg nem felelő pályán törnek érvényesülésre, elvágva az utat az arra való tehetségek elől. A gazdasági és szellemi életnek munkahelyein jól bevált munkásai idegen hivatáskörben keresnek boldogulást a maguk világában helytálló, de a nagy összefüggéseket nem ismerő szakemberek a politikai életben próbálják tehétségüket gyümölcsöztetni a közszolgálatban, avagy a magán gazdasági életben hasznos munkát végző emberek a gazdasági, kulturális életben oly vezető szerepre vágynak, aminőnek betöltésére tehetségük hiánya, képességük terjedelme és műveltségük semmisége miatt teljesen alkalmatlanok. Másfelől pedig nagyképességű, magas műveltségű, vezetésre hivatott kiváló egyéniségeik kényelem szempontjából, avagy anyagi okokból elhárítják maguktól a hozzájuk ülő feladatokat és megbízásokat. A köz önzetlen szolgálata helyett magánéletük biztos falai között húzódva fosztják meg a nemzeti közösséget szellemiségük gyümölcseitől. A szervezetek bomlását a népi erők elforgácsolódását, nemzeti élet elsekélyedését idézi elő. Az államnak és a társadalomnak tervszerűen kell a magyar nép minden rétegében felitalálható jeles tehetségeket kiválasztaniok és felemelniük és a nép minden fiát tehetsége irányához, képességeihez, műveltségi színvonalához illő hivatás felé terelniök. A magyar értelmiségi rétegből kirekesztett izraeliták és az eddig hamis szempontok szerint, helytelen kedvezményekben részesített hanyag és tehetségtelen tanulók helyébe lépő életerős népi gyermekek tanulmányainak biztosítása által meggyorsítjuk a társadalom folytonos megújulásának szükséges folymatát. Korunk állami és társadalmi életének bonyolult szervezetében ma konkrétebb, nagyobb Pécs, április 30. Csütörtökön délelőtt egy munkás külsejű férfi és nő kopogtatott be a Városi Közjóléti Szövetkezet irodahelyiségébe. Az asszony kezében fonott piaci kosarat tartogatott és kíváncsian nézett szét a falon elhelyezett festmények között. A magyaros bajuszú, komoly tekintetű férfi katonásan összeverte fekete csizmája’sarkát." — Hivatni tetszett aljegyző úr — mondotta— hát eljöttünk. Zala J. Béla dr. városi aljegyző melegen megszorította a kérgeskezű munkásember kezét. — Maga a Takács István? — kérdezte — én vagyok a feleségemmel együtt. — Maga a hét gyermek atyja? — Igenis! — mondotta férfias öntudatossággal. — Tudják-e azt, hogy miért kérettem magukat ma ide? — Nem tudjuk kéremalásan — felelte a férfi, aki fekete kalapját kezében egyszer megforgatta. Csodálkozva néztek Zala J. Béla diai jegyzőre, aki a következőket mondotta: — Azért kérettem magukat, hogy örömhírt közöljek. A Városi Közjóléti Szövetkezet vezetősége legutóbb megtartott ülésén úgy határozott, hogy maguknak juttatja a Horthy Miklós Kertváros századik házát. A házaspár szeme fényleni kezdett az örömtől. Olyan váratlanul és hirtelen érte őket ez a meglepetés, hogy hamarjában nem is tud-ttak szóhoz jutni. Alig találtak szavat атга, hogy a hozzájuttatást megköszönjék. Zala .1. Béla dr. ismerteti előttük a házhozjuttatás feltételeit: 1. „Tartozik magát és családját orvosi vizsgálat alá venni. 2. Tartozik gyermekeit vallásos és hazafias szellemben nevelni és a szövetkezet hazafias, szociális, valamint kulturális mozgalmaiban családjával együtt résztvenni. 3. A lakás kivétetik az általános lakbérleti szabályok alól és ezért a lakbér nem, vagy pontatlan fizetése esetén kilakoltatásra kerülhet sor. 4. Tartozik a házat és környékét, valamint lakását a legnagyobb rendben és tisztaságban tartani. 5. Tartozik a háziveteményeskertben az előírt növényeket termelni.. 6. Tartozik a megállapítandó mennyiségű értelmiségi rétegre van szükség, mint a múltban volt és az értelmiségi pályákról legutóbb kizárt izraelita intelektuelek pótlásáról is gondoskodni kell. Jöjjenek hát magyar népünk tudományszomjas, egészséges fiai, mind többen és többen a középiskolába és az egyetemekre, hozzanak friss vért és új erőt vidám vállalkozó kedvet és komoly alkotókészséget a magyar értelmiségi réteg szervezetébe. Ne anyagi érvényesülést, elhelyezkedést, állást, jövedelmet, avagy hivalkodó szerepet és külső elismerést keressenek a nekik új világban, hanem erkölcsi gyarapodást, szellemi műveltséget és élethivatást, mert a magyar életnek nem szónokokra, törtető és önmaguk érvényesüléséért, mások elbuktatására megengedhetetlen eszközökkel harcoló fiatalságra, hanem elméletileg és gyakorlatilag egyaránt alaposan képzett erős felkészültségű, szilárd keresztény magyar világnézettel felfegyverkezett munkás- és szociális érzésű magyar fiatalságra van szüksége. Ez az út vezet a nép boldogulásához, a nemzet felemelkedéséhez, az ország megerősödéséhez. Hiszem, hogy a magyar tanárok szívesen irányítják majd népük fiait efelé az igazi út felé, ők maguk pedig örömmel fogják azt járni, bármilyen nehéz és göröngyös legyen is az: sertést hizlalni és aprójószágot, szárnyasokat nevelni. 7. Tartozik a kívánt háziiparral foglalkozni. 8. Tartozik közvetlen szomszédainak érdekeit tiszteletben tartani, azokat megbecsülésben részesíteni. 9. Tartozik segítséget nyújtani a szomszédos házakban szülő, vagy beteg anyáknak oly módon, hogy a környező 10 szomszédos család felnőtt nőtagjai naponta felváltva gondoskodnak a család lakásának tisztántartásáról, a főzésről és a gyermekekre való felügyeletről. 10. Tartozik a szövetkezet beszervezésre és értékesítésre irányuló mozgalomban részt venni és általában mindazokat az előírásokat pontosan megvalósítani, amelyeket eléje tűznek“. TakácsIstván és felesége figyelmesen hallgatja a feltételeket, majd megszólal: — Aljegyző úr kérem, hálásan köszönjük a hozzájuttatást. A feltételeket elfogadjuk, mert olyan kikötéseket taralmaznak, amelyeket minden tiztességes magyar embernek úgyis be kell tartani, mindenütt, ha békességben és boldogságban akar élni ezen a földön. Aláírásukkal erősítik meg, hogy a feltételeket tudomásul vették és magukra nézve érvényesnek tekintik. Zala J. Béla dr. a falon lévő térképhez vezeti őket és megmutatja nekik, hogy a Horthy Miklós Kertvárosban a Bokor ucca 67 s2. alatt lévő házót kapják. Csinos, piros cserépfedeles kis házacska ez, amelybe a hétgyermekes Takács-család a mai nap folyamán már be is költözhet. Takács István a pécsi bőrgyár előmunkása meg is érdemli a házjuttatást. Huszonegy éve megszakítás nélkül dolgozik a gyárban, ahol munkáját mindig pontosan végezte el. Naponta 9—10 órát töltött a gyárban és munkásfizetéséből hét gyermeket nevel fel. A legidősebb gyermeke tizennégy esztendős, míg a legfiatalabb mindössze két hónapos. A gyermekek közül már négy jár iskolába, hárman pedig otthon vannak. A legidősbb fiú már pályát is választott. Bejelentette, hogy az elemi iskola hetedik osztályának elvégzése után puskaműves szeretne lenni. Most már tágas udvaron játszhatnak majd a gyermekek. A Bokor uccai lakásba pénteken beköltözik a hétgyermekes család és a boldogság ... Pusztai-Popovits József. Hóman Bálint nagy beszédet mondott a tanári továbbképző tanfolyam megnyitásán Hétgyermekes családnak juttatta a város a Horthy Kertváros századik házát