Pécsi Szemle, 2003 (6. évfolyam, 1-4. szám)

2003 / 1. szám - Tüskés Tibor: Fülep Lajos

Tüskés Tibor­ ra. 1906-ban az első igazi Ady-kötetről, az Új versekről figyelemreméltó cikket ír. Fordításában és előszavával jelenik meg 1910-ben Nietzsche A tragédia eredete című munkája. A Szellem címmel folyóiratot szerkeszt Lukács Györggyel. 1912-ben a pesti tudományegyetemen doktori címet szerez. Az első jelentős fordulatot a világháború kitörése hozza életében. 1914-ben végleg hazatér Magyarországra. A fővárosban különféle közhivatali munkát lát el, francia nyelvet tanít, múzeumban dolgozik, részt vesz a Vasárnapi Kör összejöve­telein, művészeti tárgyú előadásokat tart a Szellemi Tudományok Szabadiskolá­ján. 1916-ban beiratkozik a Református Teológiai Akadémiára. Előbb kápláni, majd papi vizsgát tesz. Még 1913-ban megnősül, felesége Erdős Renée írónő. A házas­ságból két leánygyermeke születik. A forradalmak idején különféle politikai termé­szetű munkát végez. A Károlyi-kormány külügyminisztériumának a sajtóosztályán dolgozik, kormánybiztos Fiuméban, diplomáciai küldetésben Rómában jár. A ta­nácskormánytól professzori kinevezést kap a pesti tudományegyetemre. Eközben több írása jelenik meg a Nyugatban. 1919-ben elválik első feleségétől, és házassá­got köt volt egyetemi tanítványával, Gábor Zsuzsannával. A proletárdiktatúra bukása után előveszi lelkészi oklevelét, és előbb Medi­nán, majd Dombóváron lelkész. 1922-ben kerül Bajára, ahol öt évig szolgál. 1923-ban jelenik meg híressé vált könyve, a Magyar művészet. Amikor Fülep Várkonyba költözik, negyvenkét éves, és amikor húsz évi szol­gálat után 1947-ben elhagyja a falut, hatvankettő. Zengővárkony a két világháború között - a Pesti Hírlap 1937-es lexikona szerint­­ kisközség a pécsváradi járásban, 615 lakossal; vasútállomás, utolsó posta és távíró Pécsváradon. Fülöp egy jómó­dú, városi református gyülekezetet cserélt el egy apró baranyai falu gyülekezeté­vel. Várkonyon keresztül nem vezetett út (ma sem), csak Várkonyba. Éppen ezért vannak, akik Fülep két évtizedes várkonyi tartózkodását elvonulásnak, száműze­tésnek, magánynak, a világtól való elfordulásnak nevezik. Babona. Fülep várkonyi korszaka éppen arra példa, hogyan lehet élni, az emberi kapcsolatok dús szövevé­nyében munkálkodni, tekintélynek, alkotó embernek megmaradni, az emberi tar­tást megőrizni. Először lássuk azt, mit tett Fülep Várkonyért. Amikor megérkezett a faluba, azonnal nemtelen támadások érik. A felekeze­ti tanító, egy hitvány besúgó, aki a presbitérium tagjait is a markában tartja, előbb az egyházi hatóságnál, majd a pécsi ügyészségen följelenti. Fülöpnek sikerül tisz­tességét és igazát megvédenie, a bajkeverőtől megszabadulnia, akit rövidesen a faluból is kitiltanak. A lelkész Császár János személyében - a régi helyébe - új és fiatal tanítót hív: volt bajai tanítványát, aki mindvégig hűséges és értő munkatársa lesz. Fülöp villanyt hoz a faluba. Gazdasági népházat - ma azt mondanánk: műve­lődési házat - építtet. Esténként művelődési előadásokat tart. Keresztel, esket és temet. Külön foglalkozik a fiatalokkal. Meglátogatja a beteg és elesett embereket. Tiszántúli telepeseknek házat építtet. Keresztapaságot vállal, amikor a falu ko­vácsmesterének lánya születik. 88

Next