Pécsi Szemle, 2010 (13. évfolyam, 1-4. szám)

2010 / 4. szám - Nagy Imre: A polgári irodalom kezdetei: Pécsi Biedermeier (Öttorony XVI.)

---------------------------------- A POLGÁRI IRODALOM KEZDETEI: PÉCSI BIEDERMEIER ---------------------------------- jellemzőit helyezte érdeklődésének homlokterébe. Theatrum mundi (1938) című könyvében a barokk színházat világmodellként szemlélte.­ Szellemtörténeti kuta­tásainak első szintézise Udvari kultúra, udvari költészet (1944) című könyve, amelyben a 12. századtól a 18. századig virágzó és a barokk korban kiteljesedő udvari kultúra polifonikus jellegét hangsúlyozza. E sokszínű műveltséget a világ­­színjáték-gondolat mellett a harmónia iránti vággyal, az egyetemességre törekvés szándékával és a platonikus gyökerű szerelmi érzés kultuszával jellemzi. „Az udva­ri kultúra, legmélyebb lényege szerint és legszebb pillanataiban az ünnep kultúrá­ja” - írta.­ Angyal Endre sokoldalú szellemiségével, magányos alakjával a Batsányi Társaság elnökeként és a Sorsunk munkatársaként még találkozni fogunk.­ Angyal Endre a pécsi biedermeier jellegzetes képviselőinek Szepesy Ignácot, Zsolnay Vilmost, Mátyás Flóriánt és Amtmann Prospert tekinti. Szerinte tehát a bie­dermeier szellemiség és ízlés egészen a század végéig jelen lesz a pécsi művelt­ségben s a hétköznapokban is. (Lehet, hogy ennek kései, torzult változatával találko­zik majd Kolozsvári Grandpierrre Emil Tegnap című regényének főhőse pécsi tartózkodásakor.) Szepesyről más összefüggésben már szóltunk, Zsolnay Vilmos később fog majd szemhatárunkba kerülni, Mátyás Flóriánról pedig tüzetesebben fo­gunk beszélni. Amtmann Prosper irodalmi szempontból sem mellékes művészi tevé­kenységének java viszont a reformkorra esik, ezért őt most kell bemutatnunk zenész barátjával, Weidinger Imrével együtt. Widinger Imre Pécsett született 1792-ben. A „vak fagottosaként szokták em­legetni, mert egy gyermekkori himlő következtében elvesztette szeme világát. Sike­res európai körútja után, immár ismert zenészként, hazatért szülővárosába. Szoros kapcsolatot ápolt a Zsolnay családdal (Zsolnay Vilmos festette a Janus Pannonius Múzeumban található arcképét), s közeli barátja lett Amtmann Prospernek. Egyik kö­zös fellépésükről (az „európai hírű világtalan Weidinger utánozhatatlan fagottja és Amtmann Prosper elbájoló furolyája” dicséretével) az Életképek is megemlékezett. 1859-ban halt meg Pécsett. A budai külvárosi temetőben Klivényi Jakab (Vörösmarty korábban bemutatott költő barátja) végezte a gyászszertartást. Sírja később meg­semmisült.­ Amtmann Prosper 1809-ben született Sellyén. Bogdásán, majd a pécsi ciszter­ci gimnáziumban tanult, s a székesegyház zenei kultúrája inspirálta. A bécsi operaház első fuvolistája lett. Rendszeresen hazatért, első nevezetes pécsi hangversenyére 1832-ben került sor. Sikeres külföldi koncertjei után 1840-ben hazajött, és feleségül vette Mayer Karolinát, egy színigazgató lányát. Felváltva tartózkodtak Pécsett és Amtmann apjánál Bolyban. De a zenész életútja ismét fordulatot vett. Marburgban ze­­neigazgatónak szerződtették, majd Grazban a konzervatórium direktora lett. Eléggé ti- 6 Ez az elképzelés középkori gyökerekre megy vissza, de a századfordulón és a 20. század első felében is megfigyelhető, így Hofmannsthal Das Salzburger grosse Welttheater (Leipzig, 1930) c. drámájában. Újab­ban pedig, teológiai összefüggésben, Hans Urs von Balthasar Theodramatik c. nagy művében (Freiburg, 1973-1998) kerül kifejtésre. Ez a kontextus jelzi Angyal Endre témafelvetésének fontosságát. 7 Angyal Endre: Udvari kultúra, udvari költészet. Kolozsvár, 1944. 9. p. 8 Újabban Tüskés Tibor rajzolt portét róla. Pécsi Szemle 2007. ősz. 116-119 . T. T.: A város és írója. Külön­nyomat a Pécsi Szemle 2007-2009. évi számaiból. Pécs, 2009. 30-33. p. 9 Szkladányi P­éter: Fejezetek Pécs világi zenéjéről a 19. század első felében. Weidinger Imre és Amtmann Prosper művészete. Baranyai Helytörténetírás 1980. Pécs, 1981.81-90. p.

Next