Pedagógiai Műhely, 1976 (2. évfolyam, 1-1. szám)

1976 / 1. szám - PEDAGÓGIA - Szabó Endre: A szabad idő hasznos eltöltésére nevelés napközi otthonban

KISZ-fiatal, aki ifjúsági labdarúgó, edzést tart. Ma már a lányok körében is igényként lépett fel, így ez évben ezt is bevezettük. Az iskolában mű­ködik tornaszakkör. Öt napközis vesz azon részt. De ezeken kívül mintegy 42 olyan lány van még, aki szívesen tornászik. A szakkörösök őket tanítják a különböző gyakorlatokra a napközi szabad idejében. Itt attól függetle­nül, hogy van gyermek vezetője, valamelyikünk mindig részt vesz, mert ez eléggé veszélyes játék. A hobbysok összefogására szerveztük meg a „Ki mit gyűjt” kört. Itt vannak azok a tanulók, akik bármit is gyűjtenek, így bélyeget, képeslapot, szalvétát, naptárt, stb., vagy éppen leveleznek külföldi pajtásokkal. Ez a 18 gyerek közös gyűjtést is végez. Összegyűjtik a megyei újságot, a Kelet- Magyarországot, azokból kivágják a fejlődést jellemző képeket és tablót készítenek belőle. A tabló címe: Megyénk 30 éve. Nagyon nemes elfoglalt­ság. Most kezdték el gyűjteni a népművészeti képeslapokat, amelyet tabló alakjában a következőkben szintén feldolgoznak. Az anyanyelvi fejlesztés érdekében vezettük be a „Játék a betűkkel” című játékot, amely sokféle lehetőséget ad a nyelvi képességek fejleszté­sére. Itt a játékvezető által kisorsolt, és a táblára felírt 8 betűből kell egy értelmes és helyesírásilag kifogástalan szót alkotni. Ki-ki annyi pontot kap, ahány betűs szót alkotott. Öt-hat forduló után megállapítják a sor­rendet. A „Történelmi társasjáték”, mely 1975. szeptemberétől „Messziről— messzire” címet viseli, az iskolarádió adása. Mi az alábbi mottóból indul­tunk ki, amikor ebbe bekapcsolódtunk: „A tudomány és a technika roha­mos fejlődése az emberek képzettségének növelését, az ismeretek szünte­len bővítését igényli.” Ezzel összefügg e játék célja, mely a tanulók széles körű aktivizálásával, valamint korszerű didaktikai eljárásokkal fejleszti, kiegészíti, rendszerezi, összefoglalja az általános iskolában elsajátított tör­ténelmi ismereteket. Műsoraik, mely havonta egyszer jelentkezik, egykori források megszólaltatásával, színesen és sokoldalúan ábrázolnak egy-egy korszakot, fontos eseményt. Igénybe veszik a verset, az idézeteket, a ze­nét, nevesebb művészek részvételét, s mindezt játékos módszerekkel. Ezt nagyon alkalmasnak találtuk arra, hogy a tanulókat gondolkodásra, önálló munkára, olvasásra, kutatásra neveljük sőt a szabad idő hasznos eltöltésé­nek egyik módját fedezzük fel benne. Az adásba bekapcsolódott tanulók együtt hallgatják meg a műsort, majd elkezdődik a kutatás a következő napokban, majd a válasz megfogalmazása a megadott kérdésekre és a levél megírása a rádiónak. Az aktivitás határtalan, majd következik a sikerél­mény, amikor levelükre megérkezik a Magyar Rádiótól a válasz, külön­­külön, névre szólóan. Ebben újabb bíztatást kapnak, elismerést és a jobbak időnként könyvjutalmat is. Mi igen jónak tartjuk a Magyar Rádiónak ezt a műsorát. Tanári se­gítséggel, serkentéssel — mert anélkül nem, vagy csak nehezen megy —

Next