Pedagógiai Műhely, 1976 (2. évfolyam, 1-1. szám)
1976 / 1. szám - PEDAGÓGIA - Szabó Endre: A szabad idő hasznos eltöltésére nevelés napközi otthonban
KISZ-fiatal, aki ifjúsági labdarúgó, edzést tart. Ma már a lányok körében is igényként lépett fel, így ez évben ezt is bevezettük. Az iskolában működik tornaszakkör. Öt napközis vesz azon részt. De ezeken kívül mintegy 42 olyan lány van még, aki szívesen tornászik. A szakkörösök őket tanítják a különböző gyakorlatokra a napközi szabad idejében. Itt attól függetlenül, hogy van gyermek vezetője, valamelyikünk mindig részt vesz, mert ez eléggé veszélyes játék. A hobbysok összefogására szerveztük meg a „Ki mit gyűjt” kört. Itt vannak azok a tanulók, akik bármit is gyűjtenek, így bélyeget, képeslapot, szalvétát, naptárt, stb., vagy éppen leveleznek külföldi pajtásokkal. Ez a 18 gyerek közös gyűjtést is végez. Összegyűjtik a megyei újságot, a Kelet- Magyarországot, azokból kivágják a fejlődést jellemző képeket és tablót készítenek belőle. A tabló címe: Megyénk 30 éve. Nagyon nemes elfoglaltság. Most kezdték el gyűjteni a népművészeti képeslapokat, amelyet tabló alakjában a következőkben szintén feldolgoznak. Az anyanyelvi fejlesztés érdekében vezettük be a „Játék a betűkkel” című játékot, amely sokféle lehetőséget ad a nyelvi képességek fejlesztésére. Itt a játékvezető által kisorsolt, és a táblára felírt 8 betűből kell egy értelmes és helyesírásilag kifogástalan szót alkotni. Ki-ki annyi pontot kap, ahány betűs szót alkotott. Öt-hat forduló után megállapítják a sorrendet. A „Történelmi társasjáték”, mely 1975. szeptemberétől „Messziről— messzire” címet viseli, az iskolarádió adása. Mi az alábbi mottóból indultunk ki, amikor ebbe bekapcsolódtunk: „A tudomány és a technika rohamos fejlődése az emberek képzettségének növelését, az ismeretek szüntelen bővítését igényli.” Ezzel összefügg e játék célja, mely a tanulók széles körű aktivizálásával, valamint korszerű didaktikai eljárásokkal fejleszti, kiegészíti, rendszerezi, összefoglalja az általános iskolában elsajátított történelmi ismereteket. Műsoraik, mely havonta egyszer jelentkezik, egykori források megszólaltatásával, színesen és sokoldalúan ábrázolnak egy-egy korszakot, fontos eseményt. Igénybe veszik a verset, az idézeteket, a zenét, nevesebb művészek részvételét, s mindezt játékos módszerekkel. Ezt nagyon alkalmasnak találtuk arra, hogy a tanulókat gondolkodásra, önálló munkára, olvasásra, kutatásra neveljük sőt a szabad idő hasznos eltöltésének egyik módját fedezzük fel benne. Az adásba bekapcsolódott tanulók együtt hallgatják meg a műsort, majd elkezdődik a kutatás a következő napokban, majd a válasz megfogalmazása a megadott kérdésekre és a levél megírása a rádiónak. Az aktivitás határtalan, majd következik a sikerélmény, amikor levelükre megérkezik a Magyar Rádiótól a válasz, különkülön, névre szólóan. Ebben újabb bíztatást kapnak, elismerést és a jobbak időnként könyvjutalmat is. Mi igen jónak tartjuk a Magyar Rádiónak ezt a műsorát. Tanári segítséggel, serkentéssel — mert anélkül nem, vagy csak nehezen megy —