Pedagógiai Műhely, 1989 (15. évfolyam, 1-4. szám)

1989 / 1. szám

című gyűjteménye, a költőnő Bo­szorkánydalok címen kiadott vá­logatott versei, illetve Kis Mar­git monográfiája (Czóbel Minka) jelzik: elfelejtett, de újra felfede­zésre méltó pálya az övé. „Czóbel Minka — vallja Weöres Sándor — igen nagy lírikus, és nem értékelik kellőképpen. A mo­dern magyar líra legnagyobb elő­futára volt.” Margócsy József könyvében megjelenik ez a furcsa, kezdetben progresszív, később az időből egy­re inkább kihulló, bár e folyamat­tal alig számot vető, magát maka­csul művésznek tekintő, s az ár­vaságtól folytonosan szenvedő, de a magányból esztétikumot, lírát szublimáló költőnő, aki 1922-ben, a Bessenyei Körben tartott felol­vasásán büszkén emlegette déd­­atyját, Orczy Lőrincet, s a neki első művészi impulzusokat adó fes­tőt, sógorát, Mednyánszki Lászlót. (Anyai ágon Minka a Kazinczyak rokona.) A franciául, németül, angolul jól tudó, Párizsban gyakran meg­forduló művelt teremtés alkotó korszaka 1890—1914-ig tart, a Nyírfalomboktól Az erdő hangjai című kötetig. A népnemzeti isko­la eszményétől induló lírikus impresszionista—szimbolista ké­pekkel, olykor buddhista elemek­kel is tűzdelt versei a magyar szecesszió korszakának határozott értékei. Életének fontos korszaka a Justh Zsigmondhoz (1863—1894) fűződő barátság ideje. Justh „a század­vég halai siető generációjának ta­lán legvonzóbb és legfájóbb vesz­tesége” (Pór Péter). 1889—1894 között Minka bizalmas jóbarátja, művének értő olvasója, akinek számtalan levélben vallja meg gondolatait. (Kozocsa Sándor sze­rint Justh összegyűjtött levelei­nek több mint egyharmadát írta az anarcsi „arisztokrata kisas­­­szonyhoz”.) Számomra az Egy régi udvar­ház utolsó gazdáinak itt vannak a legmegindítóbb lapjai: Minka val­lomásai a méltatlan környezetről, a mérhetetlen magányról, a „mán­­dokizmusról”: „Tudja, mi hibázik nekem itt legjobban? Hogy senki, de abszolúte senkivel nem be­szélhetek azon dolgokról, ame­lyek legjobban érdekelnek...” — írja Justhnak Mándokról 1891- ben. Naplójában ez idő tájt pedig a „művész, a filozófus Golgotájá­ról”, a társai közül történő ki­emelkedésről, következésképp az elmagányosodásról értekezik: „Ha a művész férfi, talán találhat tár­sat, asszonyt, mely nem kérdez, csak követi. De ha a művész leány?” 1893 tavaszán fogalmazza meg: „írom, mit írnom kell, s nem tö­rődöm tovább semmivel, csak né­ha ez a mindig fokozódott ma­gány fáraszt. . .” Pár nappal ké­ 130

Next