Pedagógusok Lapja, 1959 (15. évfolyam, 1-12. szám)

1959-10-01 / 10. szám

Iskolaegészségügyi ankét Érdekes és hasznos megbe­szélésre hívott össze orvosokat és pedagógusokat az Egészség­­ügyi Minisztérium Felvilágo­sítási Központja és a Művelő­désügyi Minisztérium. Az an­két részvevői — iskolaorvosok, köjál-igazgatók, biológiasza­kos tanárok, megyei tanulmá­nyi felügyelők, valamint a kü­lönböző társadalmi szervek képviselői — megvitatták az iskolaegészségügyi nevelés-ok­tatás helyzetét és több idő­szerű kérdését. Három vitaindító előadás hangzott el. Dr. Székely La­jos, az Egészségügyi Miniszté­rium főelőadója és Fekete Jó­zsef, a Művelődésügyi Minisz­térium középiskolai osztályá­nak vezetője néhány általános problémával foglalkozott, Do­bos László, a Pedagógiai Tudo­mányos Intézet munkatársa pedig a középiskolás tanulók, szexuális felvilágosításáról, ne­veléséről beszélt. Dr. Székely Lajos hangsú­lyozta: el kell érni, hogy az általános műveltség alapjaival együtt az alapvető egészség­­ügyi ismereteket és szokásokat is elsajátítsa a tanuló. Az erre a célra szánt tantervi és osz­tályfőnöki órák szám­a azon­ban rendkívül csekély. Az el­múlt tanévben bevezetett fa­kultatív egészségügyi oktatást a diákok nagy érdeklődéssel fogadták, az ilyesfajta tömeg­­beadások azonban nem felel­hetnek meg maradéktalanul a célnak. Csak a szervezett, a tantervbe szervesen beépített oktatás és nevelés lehet igazán eredményes. Fekete József általában egyetértett azzal, hogy az egészségügyi kérdéseknek több teret kell kapniuk az iskolá­ban, de rámutatott arra, hogy ezt további óraszámnöveléssel aligha lehet elérni, hiszen ez a túlterhelés további fokozását jelentené. Felhívta a figyelmet arra, hogy sok iskolában az egészségügyi kultúra elemi tár­gyi feltételei is hiányoznak — a megfelelő WC, mosako­dás­ lehetőség stb. —, s kérte az egészségügyi szerveket, hogy e tekintetben adjanak több támogatást az iskolaigaz­gatóknak. Egyetértő taps fo­gadta azt a megállapítását, hogy addig nem lesz jelentős előrehaladás az egészségügyi kultúrában, amíg az­­ iskola­orvosok számát ki nem bőví­tik.­­ Mindkét előadás érintette azt a témát, amit aztán Dobos László fejtett ki részletesen: a középiskolások szexuális neve­lését. Dobos László hangsú­lyozta, hogy a középiskolás ál­talában már rendelkezik a szükséges biológiai ismeretek­kel, tehát nem annyira felvilá­gosításra, inkább szexuális ne­velésre van szüksége. Nagyon fontos, hogy a nemi kérdések­ről szólva a szemlélet azon alapuljon: az emberi élet, egyik lényeges tényezőjéről, de ko­rántsem legfőbb hajtóerejéről beszélünk. A nemi életet sem túlértékelni, sem elhanyagolni nem szabad, hanem megfelelő helyére kell állítani. Ennek eszköze — s ebben később a hozzászólók is egyetértettek — a koedukációs nevelés, még­pedig a teljes koedukáció. Nagy vitát váltott ki viszont az előadónak az a megjegyzé­se, hogy a tanulók túlterhelé­sét nem kell olyan tragikusan felfogni, mint sokan teszik; a nagy erőfeszítések az ifjúkor­ban hasznosak, hiszen ha a fia­talok energia-dagályát zene-, nyelvtanulással, sportolással stb. lekötjük, kevesebb idejük jut a szexuális képzelgésekre. A vitában orvos és pedagó­gus részről egyaránt számos hozzászólás hangzott el. A fel­merült kérdések és javaslatok természetesen további megfon­tolásokat igényelnek, az ankét szervezőit azonban minden­képpen elismerés és köszönet illeti, amiért a közvélemény figyelmét ráirányították az is­kolaegészségügy nagyon is idő­szerű problémáira. H­osszú, reménykedő várako­zás után elérkezett a nagy nap. Indultunk a mezőgazda­­sági vásárra. Először is az uta­zás módján, a vásári külön villamosjáraton csodálkoztam. A filmhíradókban és az újsá­gokban ugyanis azt láttam, hogy az állatokat kényelmes vagonokban, fehérköpenyes or­vosok és ápolók kíséretében szállítják a vásárra. Eltűnőd­tem, miért kell az emberekkel kivételt tenni. S arra gondol­tam, nem kellene-e követelni a kiállításra szállított állatok és emberek egyenjogúsítását. Elmélkedésemet hamarosan félbe kellett szakítanom, he­lyette­s akaratom ellenére — megismerkedtem a Fővárosi Villamosvasút ablakárjegyzé­kével, s egyúttal több-keve­sebb sikerrel alkalmaztam a Rendtartás valamennyi bünte­tési fokozatát. Csakis erélyem­­n­ek köszönhettem, hogy vesz­teség nélkül érkeztünk a főbe­járathoz. Azaz, mégis elvesz­tettem valamit, a hangomat, s ettől kezdve főleg arcmimiká­val és taglejtésekkel irányí­tottam a VII/b mindenre el­szánt tanulóit. A kiállítás területére belép­­ve azonnal megindítottam a »Ne nyúl hozzá!«-mozgal­­mat, mégpedig érzékelhető eredménnyel. Miközben ugyan­is a Kaktusz utcai Általános Iskola barkácsoló szakköre mozgásba hozta a legnagyobb arató-cséplőgépet, amely büsz­kén befutott a­ külkereskedel­mi pavilon üvegcsarnokába, addig a rámbízott tanulók csak egy törpetraktort vontat­tak el a belterjes mezőgazdál­kodás útjáról. Osztályfőnöki éberségemnek köszönhettem, hogy a gyerekek alig kétszáz méterre jutottak a törpetrak­torral, amikor máris leleplez­tem a merényt, s a traktort az egyszemélyi felelősség elve alapján visszavonszoltam ere­deti helyére. Nem sokkal később — mi­közben egyre jobban bicegve követtem egyre jobban fogyó csapatomat —, több gyerek fordult felém: — Tanár úr! Tanár úr! Tes­sék figyelni a hangosbeszélőt! Figyeltem, s ezt hallottam: »A rendezőség felkéri a tanuló­­csoportokat vezető pedagógu­sokat, hogy az elveszett gyere­keket a Busongó kanász lovas­szobra mögött keressék. Egy­úttal felkérjük a Zab utcai ál­talános iskola VII. B. osztályá­nak főnökét, hogy jelentkezzék a rendőrőrszobán«. A jelentkezés helyének meg­jelölése tüstént kétszeresére emelte amúgy is magas vér­nyomásomat. Mit tehettem? Immár huszonhatodszor sora­koztattam kisded csapatomat, és megindultam a titokzatos találkozó megjelölt helye felé. Az őrszobán barátságosan fogadtak, bevezettek egy derűs szobába, ahol osztályom négy alig tűrhető magatartású tanu­lója pucéran topogott és szo­rítkozott. — Kérem, ezek a pajtások a vízgazdálkodás díszmedencéjé­ben fürödtek, onnan hoztuk be őket! — magyarázta a rend őre. A hő, amely ebben a pilla­­natban elöntött, felforral­ta bennem az elhatározást: haz­ra! Hevített az is, hogy osz­tályom valamenyi tanulója, megszívlelve a hirdetés aján­latait, beszerezte napos-csibe szükségletét, s így negyven na­pos­ csibével és harminckét gyerekkel kellett megkísérel­nem a hazatérést. Elhatározá­som keresztülvitele elé csupán a megállóhelynél várakozó né­hány ezer ember gördített aka­dályt. A döntő felszállási ro­hamban kétszer húzták le a cipőmet, egyszer a nadrágo­mat, s a negyven napos­ csibé­ből mindössze húsz maradt él­ve, hogy csipogó állapotban él­vezhesse a tengelyen való szál­lítás kéjeit. Ezeket a késeket magam is szívesen élveztem volna, ám alig indultunk el, egyszer csak azt látom, hogy többen integetve rohannak a k­ocsi után. Az én gyerekeim! A hiányzók! Még csak ez hiányzott ne­kem! Merész elhatározással ki­nyitottam a hátsó peron abla­kát, és lehúztam az áramsze­dőt. A zsúfolt kocsiban óriási kavarodás támadt. A kalauz ordított, az utasok toporzékol­­tak, a vezető váltóvasat emelt rám, és többen besoroltak a ki­állítás reprezentatív élőlényei közé. A fc est délután érkeztem haza. Hamarosan mély álomba zuhantam. Azt álmodtam, hogy ismét kint vagyok a vásáron, de most már engem, is gondo­san véd a rács. Amögül nézem a vásárt, a nyüzsgést, a tüle­kedést. Álomnak is szép volt. Ahogy a művelt pesti társalgó mon­daná: »állati« szép. SZABLYAR FERENC Pályázat Tolna megye, paksi járás, Németkér község általános is­kolája azonnal elfoglalható ta­nári állást, hirdet egy SZÁM­TAN-FIZIKA (vagy számtan­kémia) és egy BIOLÓGIA­­TESTNEVELÉS szakos tanári állásra. Illetmény: besorolás szerint, plusz »B« területi pót­lék. Az iskola napközijében — térítés ellenében — ebédet is tudunk biztosítani. Lehető­leg pedagógus házaspár vagy családos pedagógus jelent­kezzék. Szolgálati lakást tu­dunk biztosítani. Munka és Iskola címmel új módszertani folyó­iratot indított a Művelődés­­ügyi Minisztérium, azzal a céllal, hogy a gyakorlati oktatáshoz, neveléshez segít­séget nyújtson. A kiadvány — bevezetőjének tanúsága sze­rint — sokrétűen akarja e cél­kitűzését szolgálni: közli a gyakorlati munka során szer­zett tapasztalatokat, a kialakult jó módszereket; foglalkozik az iskolában folyó és az iskolán kívüli termelőmunka kérdései­vel; helyt ad tudományos értekezéseknek; jelentős fi­gyelmet akar fordítani a prak­tikus ismeretek elterjesztésé­re, így például szerszám- és anyagismertetésre, különféle megmunkálási módok, munka­fogások, ötletek leírására. Fel­adatai közt ott szerepel a nagyipari és a korszerű mező­­gazdasági termelés, valamint a külföldön folyó politechnikai oktatás eredményeinek és problémáinak ismertetése is. A lap első számának változa­tos tartalma híven tükrözi a­ bevezetőben körvonalazott fel­adat vállalását. Már e számból is úgy látjuk, hogy a folyó­irat valóban hathatós támo­gatást nyújthat a pedagógusok­nak, ha azok felfigyelnek léte­zésére s — amint a szerkesztő­ség kéri is — aktív segítségük­kel melléje állanak. Új laptársunkat szeretettel ajánljuk olvasóink figyelmébe, és sok sikert kívánunk műkö­déséhez. Ismét megjelent szakszervezetünk kiskunfélegyházi járási és városi bizottságának sok­szorosított tájékoztatója. Az első három számban beszámolókat ol­vashatunk a nyári vakáció esemé­nyeiről, ezenkívül a Tájékoztató közli az iskolai és szakszervezeti élet híreit, a többi között az első ideológiai ankét témáját és vázla­tát, a tanulmányi kirándulások, kulturális megmozdulások, termé­szetjáró túrák programját. Szeretettel köszöntjük az immár öt éve megjelenő Tájékoztató leg­frissebb számait és kívánjuk, hogy a jövőben is olyan mozgalmas, eleven szakszervezeti életrő­ ad­hasson hírt, mint eddig. TATABÁNYA gyorsan fej­lődő bányavárosunk, két új ál­talános iskolát avatott a tanév kezdetén. A Börzsöny vendégei A kisinóci menedékháznak ugyancsak forgalmas napja volt szeptember 27-én, vasár­­nap. Noha szüntelenül esett az eső, hol szorgalmas zuhogás­­sal, hol lassú permetezéssel, a menedékház már kora dél­előtt úgy megtelt, hogy­ egy gombostűt sem lehetett volna leejteni, és még er­re érkez­tek a turistacsoportok. A Pedagógus Természetba­rát Egyesület tartotta meg ezen a napon hagyományos évi találkozóját, s ennek sike­rét még a rút idő sem tudta meghiúsítani. Már szombaton egész autóbusznyi turista ér­kezett Borsodból, miután vé­gigjárták a Bükköt meg a Mátrát. Keszthelyről és Fél­­egyházáról is egy-egy hatal­mas Ikarusz röpítette a termé­szetjárás szerelmeseit. Az or­szág többi részéből szintén né­pes csoportok futottak be. Szombat estére az összes bör­zsönyi menedékházat­ meg­szállták a pedagógusok, s vi­dáman lobogó tábortüzek mel­lett ünnepelték a barátság és a természet szépségét. Szombaton zajlott le a PTE elnökségének és megyei osz­tályvezetőinek értekezlete a kóspallagi iskolában, ahol az úttörők virágcsokorral, kedves üdvözlő szavakkal és szépen feldíszített teremmel fogadták a tanácskoás részvevőit. Dr. Szabó László elnök megnyitó szavai után dr. Márkus Andor, az egyesület főtitkára értékelte az elmúlt évi munkát, majd Borsi Lőrinc, az egyesület egyik legjobban működő osz­tályának, a veszpréminek te­vékenységét ismertette. Az ér­tekezleten élénk vita bonta­kozott ki. Több felszólaló ki­fogásolta, hogy nem elég gyors és átfogó a tagság tájé­koztatása, mások meg azt ja­vasolták, hogy minél több he­lyi szervezésű túrával tegyék elevenebbé a pedagógusok ter­mészetjáró mozgalmát. Az ér­tekezleten felszólalt szakszer­vezetünk elnökségének, képvi­seletében dr. Fodor József, a budapesti bizottság titkára is, és a szakszervezet messzemenő segítségéről biztosította a pe­dagógusok természetjáró moz­galmát. Az értekezlet végül határozatilag kimondta, hogy a jövőben rendszeresebb, ha­tékonyabb propagandát kell ki­fejteni a természetjárás érde­kében, és központilag szerve­zett tanfolyamokkal kell bizto­sítani a szakszerű szervezést és vezetést. Célul tűzte ki to­vábbá, hogy egy-két mintául szolgáló központi túra mellett minél több helyi túrát szervez­zenek, úgy, ahogy ezt a veszp­rémiek meg a kiskunfélegyhá­­ziak teszik. Másnap vasárnap került azután sor a nagy találkozóra, a kisinóci menedékháznál. A részvevő csoportok nehéz tú­rák során érték el a találkozó színhelyét. A rossz idő ellenére még kora délelőtt lebonyolítot­ták a szokásos tájékozódási versenyt, mégpedig pontérintős verseny formájában. Ezen ki­lenc felnőtt és kilenc ifjúsági csapat vett részt. A tavalyi győztesektől, a gyöngyösiektől Csongrád megye csapata hódí­totta el a vándorserleget. Ez már csak azért is figyelemre méltó fegyvertény, mert ezút­tal , alföldi csapat előzött meg hegyvidékit. Sőt még a máso­­dik helyet is alföldiek foglal­ták el: a Szolnok II. Őket a borsodiak követték, majd ne­gyedikként Szolnok I. futott be, ötödik helyen pedig Sza­bolcs megye csapata végzett. Az ifjúsági csapatok közül: 1. Budapest II., 2. Keszthely II., 3. Veszprém II., 4. Veszprém­ III. és 5. Budapest I. lett. Az ünnepélyes zárógyűlés­re a déli órákban került sor, ekkor osztották ki a pedagógus természetjáró mozgalom leg­jobbjainak: Borsi Lőrincnek, Márkus Andornak, dr. Somogy­vári Zoltánnak, Jávorka Péter­nek, Bánki Jenőnek és Huba Endrének a munkájukat elis­merő művészi kivitelű emlék­érmet. Már alkonyodott, midőn a találkozó részvevői hazafelé indultak. Többen is találóan állapították meg, hogy ez az esős vasárnap sikerült erőpró­bája volt a pedagógus termé­szetjárásnak. F. A. Látható büszkeséggel tartja kezében dr. Bakó Károly, a PTE Csongrád megyei osztályának vezetője, a pedagógusok őszi tájékozódási verse­nyének vándordíját. Mellette a győztesek, akik ügyességükkel és gyorsaságukkal megszerezték az elsőséget: Paál Ferenc, Pap László­ és Szurgent János Egy győzelem története Már legutóbbi számunkban hírt adtunk arról, hogy a ma­gyar háromtusa bajnokságot Bálla György, a Budapesti Pe­dagógus SE fiatal versenyzője nyerte meg. Győzelme a többi között a szakosztály jó kollek­tív szellemének köszönhető. Hogyan segítették társai Bálla Györgyöt? Átadjuk a szót Papp Tibornak, a Sziget utcai álta­lános iskola pedagógusának, Bálla György versenyzőtársá­nak. Hadd bontakozzék ki a válasz az ő szavaiból. — Gyurinak a pisztolylövés és az úszás nagyszerűen sike­rült, összetettben az első he­lyen állt, de nyomában voltak veszélyes ellenfelei. Már csak a terepfutás volt hátra. Ez na­gyon nehéz versenyszám. Ár­kos-bokros, hegyes-völgyes te­repen egyedül kell végigküz­deni a 4000 méteres távot. Ilyenkor egy stadion hangor­kánja óriási segítséget tudna nyújtani. Megszületett hát a szakosztály haditerve! Jelszó: minden ember a »Fenyőgyön­­gyére«. S valóban, jóval a futás rajtja előtt fent volt az egész szakosztály. — Amikor Gyuri elindult, alig pár lépés után, vagy 150 méterről kiabálást hallott: »Gyere Gyurka, gyere Gyuri­kám«. Pálvölgyi Miki volt a buzdító hangforrás. Mihelyt Gyuri elfutott mellette, azt kezdte kiabálni: »Menjél Gyu­rikám, menj, menj, menj!« De ez már keveredett Andor Ákos hangjával, aki Mikitől 150 mé­terre állt, és ezt üvöltötte: »Gyere Gyuri, gyere, gyere, gyere!!« S így ment ez négy kilométeren keresztül. Gyuri úgy futott, mint egy táltos, mert érezte, hogy vele lüktet még 25—30 fiú szíve. Az utol­só 200 métert sorfal között fu­totta. A sorfal — csodák­ cso­­dája — ugyanazokból a fiúk­ból állt, akik a pályán alkot­ták a biztató láncot. Amikor ugyanis Gyuri kifutott buzdi­ PEDAGÓRUSOK LAPJA a Pedagógusok Szakszervezetének lapja Szerkeszti a szerkesztőbizottság Felelős szerkesztő: Tímár György Szerkesztőség és kiadóhivatal VI.: Gorkij fasor 10. Telefon: 228—922, 238—454, 228—455, 228—456. A kiadásért felelős: a Pedagógusok Szakszervezetének főtitkára 59.3755. Athenaeum Nyomda Bp. (F. v. Soproni Béla) táji területükből, rohantak fel célhoz rövid utakon, hogy még egy utolsó erőfeszítéshez segít­­hessék. Sikerült.­­ Hamarosan kihirdették az eredményt: felnőtt magyar bajnok Balta György, pedagó­gus. A taps hosszú percekig nem akart szűnni. Valameny­­nyien együtt örültünk annak, hogy kemény és áldozatkész munkánk első gyümölcsét le­szakíthattuk ... SPORTHÍREK NŐI KOSÁRLABDA SZAK­OSZTÁLYUNK a Budapest I. osztályban szerepel. Az eddigi mérkőzések során egy győzel­met aratott és egy vereséget szenvedett. A Bp. Pedagógus S UTTE mérkőzés eredménye 29:33, az Egyetértéssel leját­szott mérkőzésé pedig 45:34 a pedagógusok javára. A győztes csapatban különösen Noll és Baranyáné játszott eredmé­nyesen. NEM ORSZÁGOS SPORT-­ ESEMÉNY, de a részvevőknek, a játékosoknak és szurkolók­nak egyaránt kellemes, kedves élmény volt a X. kerületi Mag­­lódi úti általános iskola és a Pataki téri fiúiskola tantestü­letének labdarúgó-mérkőzése. A mindvégig nagy lendülettel vívott csatát a Maglódi úti is­kola tantestülete nyerte meg 4:0-ás eredménnyel. A győztes csapatból különösen a Maglódi útiak kapusa, Horváth István igazgató emelkedett ki. A bí­ráskodást közmegelégedésre Jenei András látta el. A barát­ságos mérkőzést fehér asztal mellett folytatták, itt minden­ki győztesnek bizonyult. KÉT PEDAGÓGUS TER­MÉSZETJÁRÓ tájékozódási versenyző is szerepel­t az el­múlt hetekben külföldön. Fe­hér Miklós gyöngyösi pedagó­gus a magyar válogatottal Bul­gáriában járt, Jávorka Péter budapesti pedagógus pedig ugyancsak a válogatott csapat tagjaként az NDK-ban ver­senyzett. KEDVES VENDÉGE volt a Pedagógus Szakszervezet sport­osztályának a finn TÚL (mun­kás sportszövetség) egyik veze­tője, Veinö Montonen. Két na­pot tartózkodott hazánkban feleségével együtt.

Next