Pedagógusok Lapja, 1984 (40. évfolyam, 1-24. szám)

1984-05-25 / 10-11. szám

..Ez a világ amilyen nagy... A jugoszláviai Petőfi-iskolák találkozója Jugoszláviában, a Petőfi Sán­dor nevét viselő bánáti, bácskai, baranyai általános iskolák, vala­mint a Petőfi brigádról, illetve annak parancsnokáról, Kis Fe­rencről elnevezett iskolák minden esztendőben változatos és színvo­nalas programú baráti találkozón vesznek részt a Jó Pajtás gyer­meklap és az Újvidéki Gyermek­rádió szervezésében. A diákokat és a pedagógusokat felsorakozta­tó év végi seregszemlén a volt harcosok is megjelennek. Ezen a nagy (az utóbbi időben rendre háromnapos) ünnepen fel­idézik Petőfi ihlető szellemét, és felelevenítik az 1944 novemberé­ben, Topolyáról elindult Petőfi brigád (mintegy 1200 önkéntes) harci útját és győzelmeit a jugo­szláviai felszabadító háború záró szakaszából. Ezenkívül az együtt élő nemzetek és nemztiségek test­­vériségét-egységét mélyítik el, a forradalmi hagyományokat és vívmányokat ápolják, az iroda­lom és a történelem emberfor­máló erejét mérik le újra és újra ilyen alkalmakkor. A tizenkettedik, idei találkozót a jugoszláviai Baranyában, Las­kán (Lugon) tartják június 1-én, 2-án és 3-án a helybeli Petőfi Sándor iskolában. De mondhat­nánk úgy is, hogy a faluban, mi­vel egy-egy ilyen baráti találko­zó mindig az egész falu vagy vá­ros meghitt ünnepe, így volt ez Magyarcsernyén, Becsén, Örömön, Újvidéken, így volt ez tavaly is Bácstopolyán s a korábbi talál­kozók színhelyén. A falvak, vá­rosok tartalmas, látványos műso­rokat szerveztek a Jó Pajtás gyer­meklap és az Újvidéki Gyermek­rádió szerkesztőségével karöltve; iskolák, pedagógusok, diákok, vendégek, vendéglátók, szabad­ságharcosok és ifjú nemzedékek kerültek közel egymáshoz. Min­denki sok újjal-széppel, emléke­zetes élménnyel gazdagodott. Ezért is örülünk az újabb se­regszemlének, a nagyszabású megmozdulásnak, meg azért is, mert bármilyen gazdaságszilárdí­­tási intézkedések történtek és tör­ténnek is Jugoszláviában, e talál­kozó létét sohasem fenyegették az anyagi gondok, korlátozások. El­lenkezőleg, éppen két esztendeje annak, hogy a Petőfi-iskolák ha­gyományos összejöveteléről im­már a jugoszláv tévéhálózat (az egységes műsor) is áttekintést ad. Ily módon Petőfiről és versei­ről, a Petőfi brigádról és harcairól nemcsak a magyar ajkú jugo­szláv tévéelőfizetők hallanak, ha­nem azok is, akiknek szerb­­horvát,, szlovén, macedón vagy éppen román, szlovák, török, al­bán az anyanyelvük. Ezáltal nyel­vek és kultúrák, irodalmak és történelmek, emberi sorsok szí­nesítik, gazdagítják egymást, szé­lesebb körben ismerik meg azt, amire minden nép és minden nemzet fiai büszkék lehetnek. Ebben a közös büszkeségben nagy szerepet kap a szabadság, a bé­ke, a közös sors, az együvé tarto­zás eszméje. Olyan történelmi időket élünk, amikor mindannak örülni kell, ami tiszta szívből fa­kad, és ami a népek, nemzetek, szomszédok közeledését szolgálja, a „kis” és „nagyvilág” összefogá­sát a békéért, szabadságért. A Jó Pajtás Petőfi költészeté­ből merítő irodalmi vetélkedőjé­nek a címe is ilyes­mit sejtet, amikor Petőfi Sándor 1844 júniu­sában irt versének címével azt sugallja, hogy EZ A VILÁG (ami­lyen nagy ...) sohasem lehet meg a népek barátsága és kölcsönös megbecsülése nélkül. Szűcs Imre Vita egy pofonról Testületi értekezlet. A. témája: L. kolléga vétke és­­annak általá­nos tanulságai. Izgatott­ fészkerő­­ttés, beszédes — csoportok szerin­ti — elhelyezkedés az asztalok kö­rül, majd — az igazgató torokkö­szörülése után — mély csend. A tekintetek egy pontra szegeződ­­nek: a semmibe. Az igazgató ismerteti az eset körülményeit: „Anno egy héttel ezelőtt otthonunk két gyermeke szokásos esti rutinverekedését vé­gezte — az első vérig. Kollégánk, É., aki történetesen terhes, meg­próbált közbelépni. Eközben a nagyobbik fiúcska véletlenül úgy rúgta meg, hogy az­­»állítólag ve­szélyeztette«. A munkaidő végez­tével É. hazatért, és elmondta az esetet férjének, L.-nek, aki törté­netesen kollégája, igaz a mi kollé­gánk is. Másnap reggel L. felke­reste a vétkes gyermeket, és tett­legesen járt el vele szemben, ami­nek nyoma is maradt. Ezt termé­szetesen látleletezés követte, ami tudvalévően bizonyos következ­ményekkel jár. Addig is hallgas­suk meg a kollégák véleményét az ügyről!” Termékeny, gondolatgazdag szü­net. Ut­ána a szokásos sorrendben követik egymást a hozzászólások. Először a nők taglalják, mennyire agresszív dolog az agresszió. A férfiak többsége viszont szolidá­risan hitet tesz L. mellett, „meg tudják érteni” L-t, noha termé­szetesen helytelenítik tettét. L. egyébként az egyik legjobb neve­lő. Hamarosan nem is az ő tetté­ről folyik a vita, hanem a pofon pedagógiájáról. Egymást követik a vallomások:­­ „Sokszor már én sem tudok mit tenni”; „Annak idején én is pofont adtam”; „A gyerekek is elvárják”; „Én is kénytelen vagyok hasz­nálni”. Egy kollegina figyelmeztet, óva­kodjunk ettől a következtetéstől, hiszen ellentétes a rendtartással. Egyébként is: aki pofont ad, az te­hetetlen. Mások felidézik a tantestület katartikus, bár nem hivatalos be­szélgetéseit, amelyek a „Fehér rozsda” című tévéfilm bemutatá­sát követték; a film nagyon élet­bevágó mondanivalóján túl azért is, mert a történet végén a tanár­­arcul csap egy végletesen pimasz diákot. Ami az egész (meglepően fel­élénkült) beszélgetésből összeáll: a testi fenyítés ilyen-olyan fajtái fel-fellobbannak a pedagógiánk­ban ... A közhangulat görcseit látva, az igazgató elemezni kezdi a pofon fajtáit, élesen elkülönítve az in­dulatból adottat és az előre meg­fontoltat. A jelen eset — történetesen — az utóbbi kategóriába tartozik. Tanulság: egyetlen tanár sem le­het magánember a munkahelyén, L. tette azonban magánemberként is — menthetetlen. Tatai László A Pedagógusok lapja Az ő­ a felhívása Szépen magyarul - szépen emberül! Meglátogattuk és „Kiolvastuk az Árendás közi általános iskolát. „Kiolvastuk", mert ebben az új­palotai iskolában már a bejárat üvegfalán bőségesen talál olvas­nivalót" a látogató. A magyar nyelv szépségét méltató, a kultu­rált beszédre buzdító feliratok fo­gadják az érkezőket. A redisztol­­lal, filccel, egyébbel rótt idéze­tek folytatódnak benn is: való­sággal kitapétázták velük a folyo­sókat, hirdetőtáblákat, tanterme­ket. A nyomok az 5.§-ba vezetnek. Áprilisban, a magyar nyelv he­tének kezdetén javasolta az osz­tályfőnök, hogy miközben hétről hétre más megyében foglalkoz­nak az ifjúság beszédkultúrájá­val, tegyen az Árendás közi is­kola ifjúsága is valamit. Meg­­hányták-vezették a javaslatot, és az osztályfőnöki órán megszüle­tett a felhívás: „Szépen magyarul — szépen emberül! -Meleg szerettel függj a hon nyelvén, mert haza, nem­zet és nyelv három egymástól várhatatlan dolog, s ki az utol­sóért nem buzog, a két elsőért áldozatra készen lenni nehezen fog." Mi, az iskola 5. a osztályos tanulói Kölcsey Ferenc intelmét magunkra is értelmezzük, s elha­­tároztuk, hogy tanáraink példa­mutatásával és segítségével arra törekszünk, ha szólunk, igyek­szünk kellő hangerővel, tisztán, helyesen képzett hangokkal, vilá­gos, áttekinthető mondatokkal, le­hetőleg érzékletesen, képszerűen, konkrétan fogalmazni. Úgy aka­runk szólni, hogy beszédünk bizo­nyítsa: szépre, jóra vágyó őseink örökségét megbecsülő, egymást tisztelő, felelősségtől áthatott fia­talok vagyunk.” Így hangzik egyebek közt a fel­hívás, amelyet a tanulók és az n.a-ban tanító pedagógusok alá­írtak, Fábián Imréné igazgató és a tantestület pedig csatlakozásra szólította­ föl az ifjúságot. Az eredményről Kalászné Kál­­­lai Eszter osztályfőnöktől érdek­lődtünk. Elmondotta, hogy 16 osz­tály csatlakozott a felhíváshoz, aláírásával hitelesítve ígéretét. Részt is vettek a szép beszéddel kapcsolatos aforizmák, közmon­dások, szállóigék gyűjtésében, az idézeteket, mondatokat lapokra írták, kartonokra pingálták, fel­díszítették velük az iskolát. Igye­keztek teljesíteni azt a vállalásu­kat is, hogy mind a tanórákon, mind a szünetekben, mind a dél­utáni foglalkozásokon vigyáznak a szép beszédre. Vannak mondatok, amelyeket több ifjú „címfestő” is kiválasz­tott, ezért szinte minden osztály­ban olvashatók. Ilyen például e szállóige: „Nyelvében él a nemzet.” „Szólj i­s ki vagy, el­mondom”, ez Kazinczy mondása. Füst Milán sokat idézett sorai is olvashatók: „Oh jól vigyázz, mert anyád nyelvét bízták rád a szá­zadok, S azt meg kell védened.” A költészet napja ihlette a Be­li­­nszkij-idézet kiválasztását: „Minden érzést, minden gondola­tot képben kell kifejezni ahhoz, hogy költői legyen.” Az ifjúság játékos kedvét mutatja, hogy le­íróra talált Lewis Carol­ versiké­je: „Nem beszél a kecsege. De aki bölcs, fecseg-e . . .” Az idéze­tek nem falra hányt borsószemek, most, sok nap után is nézegetik, a nehezebbeket értelmezik, magya­rázzák, tanároktól kérdezik a gyerekek. Két hetedikesforma kislány a­­hirdetőábla előtt a csat­lakozásokat böngészi. A kérdésre, hogy meddig tart­ják magukat a felhíváshoz, hogy szépen beszélnek-e, nem monda­nak-e csúnyát, a szőkebbik, kis megfontolás után, szellemesen így felel: — Hát legalább addig, amíg az aláírásunk kint lesz a táblán. A felhívást kibocsátó 5. §-ban Bíró Zoli és Babai Karcsi — per­sze Eszter néni jelenlétében — már hosszabb határidőt ígér, meg a durva beszéd mellőzését is. Fe­riről pedig kuncogva mesélik, hogy a „szépen, emberül” nap­jaiban követte a rádiótréfabeli szeszbarát módszerét: ha valami rút szó került volna nyelvére, nem mondta ki, hanem fütyült pár taktust, ő is ígéri, hogy amíg bírja, kordában tartja a nyelvet. Jó volna, ha az iskola — és még sok más iskola — komolyan venné és térben-időben is igye­kezne kiterjeszteni a „szépen, em­berül beszélni” eszméjét. Talán a szülőket is be lehetne venni eb­be a mozgalomba, mert a tartós sikert az ő közreműködésük sza­vatolná a legjobban. Csomna Béla JUBILEUMI HANGVERSENY­NYEL ünnepelte meg a tapolcai Batsányi János Művelődési Köz­pont kórusa fennállásának 15. évfordulóját. Az ötventagú ve­gyes karban együtt énekelnek pe­dagógusok, bányászok, vasutasok és diákok. A hangversenyen köz­reműködött a Hajdúszoboszlói, valamint a salgótarjáni kórusunk. Biczó Antal: Folyó Rési vizsgaünnepek Olyankor már ringó búzatáblát lengetett a szél, nyári fuvallat su­hant át a pusztai tájon. A tanyák iskoláiban ilyenkor volt a nép­tanítók ünnepe, az akkoriban szo­kásos év végi vizsga. Emlékszem az első ilyen vizsgámra. A tanterem, mely soha még ola­jozva sem volt, ünnepi díszbe öl­tözött. Az óriási, szvette padok tisztára súrolva, mindegyiken vi­rág, a rétek, a puszták szép virá­gai. A dobogó csodálkozva nézte a tantermet, az ócska tábla szinte mosolygott a sarokban. Az asztal­ról is sok vadvirág integetett. A gyerekek ünneplőbe öltöztek. A fiúk mezítlába csizmába bújt, a zsíros kalapok ott várták a vizs­ga végét a folyosón. A falon a gyermekek rajzai, kézimunkái. Lassan gyülekeztek a szülők, nagymamák, ángyikák. A vizsga elnöke az egyik iskolaszéki tag volt, mellette legtöbbször a szom­­szép ez az „oskola", mondták. A­z osztályban áhítatos, mélysé­ges csend, ünnepi hangulat volt, majd peregtek a kérdések s a fele­letek. Vizsgáztak a tanyasi „diá­kok" — a dalokkal, versekkel, dra­­matizálásokkal, számképekkel, ol­vasással telített ünnepségen. A kendők alatt, a redős arcokon sokszor végigfolytak a meghatott­ság, az öröm könnyei. Bíztak a fej­kendősök, a kezükben szorongatott zsebkendők a szemük elé kerültek, ünnep volt ez, évzáró ünnepély, melyet annyira vártak már. A zöld gyepszőnyegen már harap­­dálták a friss füvet a kicsi libák. Kellett a sok libapásztor. A feke­tébe öltözött tanyai asszonyok hazafelé menet is „ríttak”. E köz­vetlen, egyszerű tetszésnyilvánu­­lás volt a tanyai néptanítók leg­nagyobb jutalma. Rudisch Ferencné A mi fiaink dicsérete A Bojtorján együttes Úgy kezdődött minden, mint a mesékben. Hódmezővásárhelytől kőhajításnyira, valahol a Tisza­­háton, kerek erdő kellős közepén élt nyaranként egy nyugdíjas pe­dagógus apa a legkisebb gyerme­kével. A családban mindenki pe­dagógus volt, a leány, a nagyobbik fiú, annak a felesége. Természe­tesnek látszott, hogy a legkisebb gyermek is tanítani fog. Fel is vették a szegedi Juhász Gyula Tanárképző Főiskolára, ének-tör­ténelem szakra. De közbejött egy Ki mit tud?, amelyen a fiú vidám zongorakíséretet adott a rajzzal parodizáló kat­onatársának. A Mikroszkóp Színpad akkori igaz­gatója, Komlós János azonnal egyéves szerződést ajánlott a két fiatalnak. Nagy volt az izgalom. Nyáron, a családi tanácskozáson még mi, szomszédok is részt ve­hettünk. Győzött a megfontoltság, és a fiú, Veres Andor ősztől ta­nárképzős lett. Meg is szerezte a tanári oklevelet becsülettel, noha első perctől kezdve a Bojtorján együttes oszlopos tagjaként mű­ködik. Azóta hosszú idő telt el. Időn­ként a „Bojtorján-gyerekek” ha­zajönnek pihenni, kikapcsolódni, nagy csendességben élnek közöt­tünk, szerényebbek mint a többi fiatal. A legutóbbi látogatásuk alkalmat kínált egy kis beszélge­tésre. — Halász Jutkával hogy talál­tak kapcsolatot? Ki kereste a másikat? — Jutkának már megvolt a gyermekeknek szóló első nagyle­meze, amikor elkezdtünk együtt dolgozni. Ő is érdeklődött a mun­kánk iránt, mi is iránta, végül menedzserünk hozott össze ben­nünket. — Tulajdoképpen mi a country­zene, amit művelnek? — Eredetileg az első amerikai bevándorlók zenéje volt. — Úgy tudom, kétszer voltak az Egyesült Államokban. Hallhat­nánk erről valamit? — Először Kansasban jártunk, ott elnyertük a nemzetközi count­­ry-fesztivál nagydíját. Egyórás műsort adtunk Elvis Presley szü­lővárosában, a tévében, ami nagy dolog, mert az a közönség Elvisen kívül ma is keveseket fogad el. Olyan óriási ott a kultusza, hogy sugárutat neveztek el róla, s ha­talmas szobra áll a városban. Második szereplésünk Mississippi államban volt, ahol — miként Kansasban is — díszpolgárok, illetve sheriff-helyettesek lettünk, és 15 perces műsort adtunk egy Neww­ York-i televíziós showban. — Itthon igazán semmi jelen­tősége nincs annak, hogy sheriff­­helyettesek. — Dehogy nincs, büszkék va­gyunk rá! — Arra is büszkék lehetnek viszont, hogy jótékony célú kon­certeket is szoktak adni . .. — Évente legalább kettőt. Ott, ahová hívnak. Mozgássérülteknek és óvodásoknak. Szegedi óvodá­ban is játszottunk már. — Művészeti célkitűzésük? — Kissé bölcselkedő, de értel­mes szöveggel jó muzsikát, kultu­rált szórakozást nyújtani minden korosztálynak. A népi táncos Egy tanítónő a nyáron Szegeden nagyon boldog volt. A Játékok egyik legnagyobb művészi kassza­­siker darabjának az ő fia, Szögi Csaba volt a főszereplője. Csaba hivatásos népi táncos, aki a He­gyen-völgyön lakodalom című nemzetközi táncjátékban a vőle­gény szerepét táncolta. Hozzánk járt általános iskolába. Sok be­­tegeskedésem miatt hamar eltűnt a szemem elől, most édesanyja mondta el pályájának alakulását. — Sok gondunk adódott Csabá­val felsős korában. Nyugtalan, örökké izgő-mozgó gyerek volt. Bár én sohasem tanítottam — ak­kortájt három gyerek mellett ez nem ment volna könnyen —, de azért tudtam, hogy Csaba moz­gásigényét valahogyan helyes irányba kell terelni. Székely, er­délyi vagyok, nálunk a tánc sze­­retete szinte velünk születik. Ész­revettem, hogy Csaba mozdulatai az ugra-bugrálásban is rendezet­tek, a ritmusérzéke kitűnő. Népi táncra gondoltam. Be is mentem, ahogy illik, az iskolátokba, hogy engedélyt kérjek a tánccsoportba való beiratására. Egy kicsit elvet­te az egyik tanára a kedvemet, amikor megjegyezte: a gyerek előbb talán az oroszt tanulja meg és aztán táncoljon. De az enge­délyt megkaptam, és ekkor kez­dődött a fiam pályafutása. A Tö­mörkény gimnáziumba került, ahol tanárai támogatták, biztat­ták, hittek benne. Harmadik is gimnazista korában már szólót táncolt, a szabadtéri játékokon, egy­ mezőségi legénytáncot. Most már hivatásos táncos, a Dunai Vasmű népi tánccsoportjának ve­zetője. Sokat jár külföldön, sokat szerepel tévében. Hadd vegyem át a szót az édes­anyától! Láttam azt a bizonyos mezőségi legényláncot meg a mos­tani produkciót is. A régen fegyel­mezetlennek vélt Csaba komolyan, tehetségesen, „pontosan, szépen” tette a dolgát­ kétszáz táncos élén, hatezer néző gyönyörködtetésére. Bemutatta a franciákkal, az oro­szokkal, a románokkal, a szerbek­kel, a hollandokkal együtt az ő vő­legénytáncukat is. Úgy éreztem, végül is jól meg­tanulta az oroszt: a népek nyelvén, a tánc nyelvén. Kiss Lászlóné

Next