Pedagógusok Lapja, 1989 (45. évfolyam, 1-24. szám)

1989-03-24 / 6. szám

Egy kiállítás margójára Harminc éve ismerem Somfai­né Pados Máriát, ezt a szorgal­mas, példamutató, kedves asz­­szonyt. Ismerem és szeretem. A sors úgy hozta, hogy 1963- ban Tatán együtt képviseltük Pápát az önkéntes nyelvjárási és néprajzi gyűjtők első orszá­gos találkozóján. Azóta számta­lan megyei tanfolyamon, honis­mereti rendezvényen vettünk részt Veszprém megyében. Szá­momra azonban az a két együtt­­munkálkodás maradt a legemlé­kezetesebb, amikor közös nép­rajzi, nyelvészeti témákon dol­goztunk. Az elsőről írás is megjelent a Napló­ban, emlékezetem szerint 1963 május végén vagy június elején, Kincskeresők címmel. Egyik kedves tanítványunk, Hor­váth Iván (azóta már az ELTE Idegennyelvi Továbbképző In­tézetének igazgatója) írt rólunk a megyei lapban. Saját magunk­ról és az általunk vezetett — ak­kor még néprajzi szakkörnek ne­vezett — iskolai tevékenységünk­ről. Őrzöm ma is ezt az írást. A másik téma összefüggött a területen folyó földrajzinév-gyűj­­téssel. Mivel Pápa város neveze­tes házainak, utcáinak, tereinek valamint a külterület dűlőnevei­nek teljes összegyűjtését kellett elvégezni a 24. órában, s a nyel­vészeti szempontok elsődleges fi­gyelembevételével, Somfainé Pa­dos Mária értékes dolgozata nem került bele a Pápai járás föld­rajzi nevei című akadémiai gyűj­teménybe. Az ő munkája főleg a néprajzi szempontokat érvénye­sítette. A dolgozat tudományos értékét azonban minden szakem­ber elismerte. Valóban, Somfainé Pados Má­ria nagy alapossággal, szinte min­den pápai utcát, nevezetes há­zat, közteret, malmot, hidat ke­resztet, azóta már lebontott há­zat megörökített. Munkája az egykor majd megírásra kerülő városi monográfiában semmivel sem pótolható forrásanyag lesz. Szólnom kell arról is, hogy év­tizedeken keresztül hangyaszor­galommal gyűjtötte a város kul­turális életének dokumentumait. Elsősorban a városi színjátszás érdekelte. Az anyagot a saját, valamint a szemtanúk és szerep­lők visszaemlékezései alapján rendszerezte, s a pápai Jókai Könyvtár által elindított Jókai Füzetek sorozat első köteteként megjelentette. A dolgozat címe: Adalékok a pápai műkedvelő színjátszás történetéhez 1930— 1975. Leletmentő munka volt. Somfainé Pados Mária generá­ciókat nevelt mint­­ kiváló rajz­tanár. Pedagógiai munkájában mindig az alábbi gondolat vezé­relte: „Keressük mindenben azt, ami szép, finom és igaz!" Ezt nyilatkozta 1985-ben, egyik pápai kiállítása előtt. Ez a gondolat ma is érvényes iránytű a művész számára. Ezt bizonyította leg­újabb, a művész-pedagógus egész életművét bemutató kiállítása, amely február közepén nyílt meg a Pápai Pedagógus Művelő­dési Ház kiállítótermében. Ezen a délutánon — s később is — nagyon sokan tisztelegtek a művész, az alkotó pedagógus előtt. Képeit nagy hozzáértéssel Szalai László rajztanár, festőmű­vész mutatta be. Méltatta Som­fainé Pados Mária pedagógiai és művészi munkásságát, utalt rá: képeinek egy része már szerepelt több megyei kiállításon, sőt Bu­dapesten, a Fáklya klubban is. Két alkotását a Nemzeti Galéria őrzi. Dr. Tungli Gyula MOLNÁR BERTALAN: KOMPOZÍCIÓ PEDAGÓGUS KÖLTŐK Csizóczki József Magamról: A bajai Tóth Kálmán Ifjúsági Irodalmi Klub tagjaként jelentek meg írásaim. Kecskemétre költözésem miatt a kap­csolat kissé lazult, az új miliőben nemigen találtam meg a számomra megfelelő, járható utat. 1955. X. 9-én születtem Dunafalván, földműves család második gyermekeként. Az általános iskola elvégzése után a bajai iskolákban tanultam tovább. Jelenleg a Bács-Kiskun Megyei Gyermek és Ifjúsági Otthon nevelője vagyok. Nős, egy fiúgyermek apja. A Pedagógusok Lapjában először je­lentkezem. Hajnalodó Felszárad a sötét, józanul az álom. Ébredez a hajnal, fény feszül az ágon.­­ Ablakaikat a fények mossák. Kinyitja szemét a világosság. Alkony Álom van a világ szemén. Az égről lecsordul Némán vonulnak az árnyak. Becsukják szemüket a fény, a házak. És vittük magunkkal a csodát Délután 2-re rendhagyó iro­dalomórára invitált a kazinc­barcikai tanács művelődési osz­tálya. A gyermekklubkoryoztár­­ban Csorba Piroska borsodi költő-tanár (vagy tanár-költő) az abaúji születésű Kalász László verseit ismertette meg nyolcadikos szakköröseivel. A tíz szerelmes versből összeállí­tott blokk bemutatása, tartal­mi és formai kibontása művé­szi szintű élmény volt. Az óra főszereplőivé a versek váltak. Hála a népköltészetből táplálkozó, de a modern vers­formákat is használó, a ma em­berének életérzéseit bemutató (56 éves) költőnek, aki az idén várja 7. kötetének megjelené­sét. Gyönyörű verseket hall­hattunk, szép bemutatásban. Csorba Piroska művészien átélt versmondását az is fokoz­ta, hogy nem könyvből olvasta fel azokat, hanem emlékezetből adta elő. Mindnyájan éreztük, mennyivel hatásosabb ez a be­mutatás, mint a tankönyvből a puszta felolvasás. A tartalomra és a művészi szépre, annak for­mai megjelenésére (stíluseszkö­zök, ismétlés, fokozás, párhu­zam, ellentét stb.) érzékenyen reagáló diákokat és a személyes hatás varázspálcájával dolgozó, játszó tanárt ismerhettünk meg. Ügyes érzelmi indítás volt az­ Anyámnak kontya van bekez­­désű vers értelmezése, ami át­vezetett a szerelmes versekhez. ..Csak akkor leszek kedvesed, ha kerek kontyod lesz neked, ha mint anyám, első jajomra­­ gyógyírt találsz minden bajomra."* A dévajkodó ifjúság képe a Patakparti világban, a tiszta étert szerelem az Alszol című­ben, a kedves iránti áhitat A tányérokban, az egymással egy­másért vívódó és „legbelül” sí­ró szerelmes költő a Zöldhagy­maágyban fekszem című vers­ben tűnik fel. „... és nehogy mellőlem elmaradj, nehogy más ölbe menekülj mert jaj nekem és jaj neked, ha nem sírsz miattam, mint én, legbelül.** Megszólaltak a mindennapi gondok is. S jelen volt az ebből való egyetlen menekülésről, az öle­lésről szóló vers (Ledobom ru­hámat), majd az oldó szabadság és a kötöző hűség két szép ver­se következett. .Ne kötözz úgy eltévelyülök világ ölébe beledülök oldd el a bogot valahogy: örökre veled maradok"* „Hogyha oly nagyon szeretnél akkor is jönnél ha mennél" A verseim — mint a népda­lokban — egybeforr a kezdő­sorral. Így, ilyen egyszerűen, magától értetődően, minden fellengzősség és formai kötött­ség nélkül. Aki ezeket a soro­kat először leírta, az csak ösz­tönös tehetségű, mélyen érző, tiszta ember lehet. . S valóban, ilyennek ismer­tük meg a jelenlévő költőt, aki beteg torka, rekedt hangja elle­nére személyes varázsával fo­kozta az óra ihletettségét. Be­szélt gyerekkoráról, családjáról, a természet iránti vonzalmáról, és pályájáról. Záróakkordként a két költő elmondta egy-egy saját versét. Erőt merítve álltunk fel he­lyünkről és vittünk magunkkal az irodalom és a hit adta csodát a szürke hétköznapokra. Dr. Takács Istvánná „ .. .forró kanalad hántásaimat s csak helyét tudom fújni a elejted fájdalomnak." Pedagógusok Lapja 87 évesen is megy, ahová hívják Kossuth Lajos kései hírnöke Érd városában él Hoitssy Andor, a Kossuth család oldal­ági leszármazottja. Nagyanyja, Holitsy Miksáné Kossuth Sa­rolta ugyanis az apja, Kossuth Miklós révén unokahúga volt Kossuth Lajos húgának, Kos­suth Zsuzsannának, aki a sza­badságharc idején sebesült ka­tonákat ápolt, gyűjtéseket szer­vezett, s az „élelmezés és tisz­taság felügyelésére, valamint közvetlen ápolásra” mozgósí­totta a haza honleányait. A sza­badságharc idején valamennyi tábori kórház főápolónője lett. A zöldre festett, földszintes, Gyula utcai ház lakószobája olyan, akár egy múzeum. Tab­lók, újságok, fényképek, rajzok, reprodukciók, sárguló doku­mentumok a Kossuth-családról. A falon látható Kossuth Zsu­zsannának bronzból készült emlékplakettje, amelyet Kallós Elek ceglédi szobrászművész készített. Nagyanyai örökség: Kossuth Lajos Hírlapjának ere­deti 1848. augusztus 20-i szá­ma, Mária Terézia 1742. augusztus 9-i keltezésű, latin nyelvű nemesi adományozóle­velének másolata, melynek alapján a Hol­ssy-család ki­emeltetik a „nemtelenség álla­potából és helyzetéből”. Az asztalon, polcon könyvek, jegy­zetek halmaza. Hol­ssy Andor rendszeresen tart TIT-előadásokat Érden és az országban mindenütt, ahová meghívást kap. Szívesen megy iskolákba, fiatalok közé. Haza­szeretetre, hagyományápolásra tanít, ma, 87 évesen is. B. B. E. Kiadó: egy budai gimnázium Táncsics Mihály, a képviselő Jó tapasztalni, hogy a lelkes vállalkozás, jelenlegi súlyos kö­rülményeink között is él, hat és eredménnyel jár. Erre helyezem példaként kirakatba — nem elő­ször — a budai Táncsics Mihály Gimnázium 1984-ben indított ki­adványsorozatát, mely az iskola névadójának és kortársainak mű­veit, írásait teszi közkinccsé, egy­szerre szolgálván a nevelő-okta­tó munkát, valamint a történet­­tudomány gazdagítását. A soroza­tot egy kitűnő triász szerkeszti, gondozza: Danyi Gábor, Kovács Andrásné és Simor András. A gimnázium igazgatója, Kálmán Gyula és kollégái megtalálták a külső segítőtársakat is, így a Fő­városi Tanács művelődési főosz­tályát, a XII. kerületi tanács végrehajtó bizottságát, valamint a már küllemével is vonzóan , szép 5. füzet nyomtatását vállaló­­ híres békéscsabai nyomdaipari­­ szakközépiskolát A sorozat most megjelent 5. kötete az esztendeje Táncsics Mi­hály népképviselő 1848—49 cím­mel napvilágot látott 4.-et foly­tatja a Táncsics Mihály képvise­lő úr 1869—1872 című, tanítan­­dóan gondos összeállítással. Da­nyi Gábor az előszóban bravú­ros tömörséggel foglalja össze Táncsics 1849-től 1869-ig tartó életszakaszát, majd találóan jel­lemzi a kiegyezés után megvá­lasztott Országgyűlést, és tárgyi­lagosan értékeli a szélsőbal szí­neiben tevékenykedő Táncsics képviselői munkásságát. A gaz­dag szöveganyag meggyőzően iga­zolja, hogy az orosházi választó­­kerület bizalmából a Parlament­be került törhetetlen demokrata, forradalmár és hazafi — saját szavaival élve — „a nemzet tag­jának legnagyobb méltóságot adó” küldetésként fogta fel a kép­viselőségét. Ennek a füzetnek is rangos része a jegyzetek sora, melynek összeállításában nagy se­gítséget nyújtott az iskola volt tanulója, Décsy Gábor, az ELTE magyar—történelem szakos hall­gatója. (fényi) Dufla pofon amatőröknek A karcsú kötet, amelyet ke­zemben tartok, kilenc­­ művet tartalmaz. Amatőr színjátszók számára összeállított antológia a „Dufla pofon", amelynek min­den iskolai könyvtárban helye lenne. A könyv darabjait a szer­kesztő ugyan felnőtt falusi cso­portoknak ajánlja, ám élvezettel játszhatja, hallgathatja, nézheti a tanulóifjúság is. . . Az egyfelvonásosok, a­ jelene­tek nagy része a régi falu életét ábrázolja élénk színekkel. A könnyed stílusnak, a cselekmény fordulatainak köszönhetően min­den darab érdekes olvasmány is. Örök téma a szerelem — e könyvben is minden jelenet fő­szereplője. De mindenhol kiegé­szíti valami: a féltékenység, a széptevők megtréfálása („Hár­man voltak”, Justh Zsigmond je­lenete) , a hűség-hűtlenség prob­lémája („A­zördög”), a hozo­mányvadászat, az örökség („Duf­la pofon”) — mindkettő Móricz Zsigmond műve, a hiúság, (Fáy András: „Az időjós”). A komé­dia általában nevettető, de Mó­ricz Zsigmond „Tökmag” című rövid jelenete által meggyőződ­hetünk arról, hogy kesernyés is lehet. Hans Sachs egyfelvonáso­­sa, „A nagyorrú doktor” arra fi­gyelmeztet, hogy „hallgatni arany”, illetve „szólj igazat és betörik a fejed”. Szigeti József egyfelvonásosának, „A becsület­szódnak a „figurái olyanok, amilyennek a nemesi udvarház gazdái látták a maguk világát akkor is, amikor a ház fedelét elvitte már a szél, a kis birtok dobra került, s a korhely if­júság helyet keresett magának az üzleti életben”. Tamási Áron „Elemi csapás” című komédiája pedig arról szól, hogyan dolgoz­zák fel magukban a csapásoktól edzett emberek a konfliktusai­kat. Baranyi Ferenc „A lónak vélt menyasszony” című darab­jában félreértések sorozata szüli a komikumot. A vásári komédiákat, egyfelvo­­násosokat követően a rendezők­nek, szereplőknek szóló tanácsok, utasítások olvashatók. Az isko­lák, amelyek irodalmi színpad­juk műsorára tűzik e darabokat, közelebb hozhatják tanulóikat az irodalomhoz, annak szeretetére, élvezetére nevelnek. (Múzsák Közművelődési Kiadó) Tarján Miklós filmszalag A regényeim csak alibi? Mire e néhány sor megjele­nik, már „lefutott” újdonság lesz Az új földesúr című alkotás. Mégis — a sajtó töprengő, talál­gató kritikái után is — érdemes szólnunk a Lányi András írta és rendezte alkotásról. Az eddigi, különleges, absztrakt szemléletű filmjeiről ismert rendező úgy je­löli meg a nagy hírű, sokak ál­tal olvasott, azonos című Jókai­­regény és saját műve kapcsola­tát, hogy az utóbbi az előbbinek a fő motívumai nyomán készült. Mindenesetre már ez a forrás­­utalás is elég ahhoz, hogy a pe­dagógusok ne úgy ajánlják tanít­ványaiknak ezt a feldolgozást, mint a nagy író egyik legnép­szerűbb alkotásának korszerű technikával készült, újabb képi változatát. Mit akart Jókai a kiegyezés előtt, 1863-ban megírt regényé­vel? A valamelyest Haynauról mintázott és a Tiszatájon meg­telepedett Ankerschmidt lovag, az új földesúr realistának szánt történetével egyrészt a saját bé­kességóhajtását igyekezett kife­jezni, másrészt a magyar népnek és földnek varázslatos átalakító erejét példázni. Művészetének le­bilincselő teljesítménye ez is, ám ugyancsak kétséges a hitele. Lányi András ebből a roman­tikus álmodozásból kiindulva — az ábrázolás hajdani kellékeit megtartva, ám az alkotóeleme­ket mintegy kaleidoszkópban ösz­­szerázva — a regényből cselek­ményes példázatot szerkesztett. A Filmvilág 1989. januári számá­ban közölt beszélgetésből idézve, „lelkiismeretes hamisításnak” tartja művét, mely „Jókai-stílus­­ban, ma is aktuális Jókai-problé­­ma új értelmezésére vállalkozik: hogy mibe kerül a nemzetnek, mibe az egyénnek, ha a konszo­lidáció érdekében feladja, meg­hamisítja múltját.” E „történel­mi lecke” azonban — a jó színé­szi játék (Sinkovits Imre a fő­szereplő) és Halász Gábor opera­tőri munkája ellenére — megrá­zó felismerés helyett értetlensé­get és zavart kelt a nézőben. Fényi András A Móra kínálatából Lapunkban egy-egy kiadvány terjedelmesebb bemutatása mel­lett — és helyett — többnyire affé­le sommás, nevekre és címekre szorítkozó felsorolással szoktuk ajánlani —a többi közt — a gye­rekeknek és fiataloknak szánt könyveket, főként a szorgosan termelő Móra kiadó új meg új kínálatából. Sajnos — mert erre a piaci kirakás esetében is csak negyedévenként kerül sor — né­ha bizony ugyancsak megkésett dicsérettel. Így vagyunk Padisák Mihály­nak, a Rádió kitűnő munkatár­sának könyvével is ,mely „Ked­ves Miska bácsi!" címmel még a múlt évben került a könyvesbol­tokba. Az Eszik Alajos rajzaival illusztrált mű levelek gyűjtemé­nye, melyeket gyerekek írtak. Nem kiagyalt esetek sorakoznak benne, hanem olyan mindenna­pos hitelességű megnyilatkozá­sok, amelyeket a szerző több mint tíz esztendő során az ezer meg ezer „páciense” által neki címzett üzenetekből formált. Ezekben, az élet szinte minden helyzetét tükröző levelekben úgy szólalnak meg küldőik, hogy egy­úttal kis vagy nagy gondjaik fel­oldására is próbálják megadni a választ. A gyerekek, nyelvén ér­tő, velük baráti, sőt atyai barát­ságot teremtő író a felnőttek lel­kiismeretét is ébresztgetni akar­ja, arra figyelmeztetvén őket, hogy minden gyermekért felelő­sek — a családi otthonban épp­úgy, mint az iskolában vagy a szélesebb társadalmi környezet­ben. A Múzsák Közművelődési Ki­adó gondozásában jelent meg ugyan, de ide kívánkozik Padi­sák Mihály másik figyelemre méltó műve, a Tanácstalan sze­relmesek könyve is. Amint az olvasóhoz szóló bevezetőből lát­ni, ezt a nagy élettapasztalatot tükröző, okos, megértő és féltő „tanácsadót” a szerző elsősorban „a 18 éven aluli tanácstalan sze­relmeseknek’.’írta, ám az időseb­bek is sokat tanulhatnak belőle. A levélrészletek és válaszok mo­zaikkockáiból felépített könyvben a sejtelemtől a kiteljesedésig minden változatát megtaláljuk a szerelemnek, ennek az emberi életet meghatározó érzelemnek, illetőleg kapcsolatnak. A továbbiakban-----csakugyan a legszükségesebb „adatokkal” — néhány könyvet emelünk ki a ■mórai „bőség kosarából”. Döbren­tei Kornél regénye — a Már tu­dok olvasni! sorozatban — Az első repülés címmel kisiskoláso­kat szórakoztathatja­­(illusztrá­tora: Réber László). Ugyancsak hozzájuk szól Gianni Rodari, az ismert olasz író, Meséld te a vé­gét című műve (Fried Ilona for­dításában, Árkossy István rajzai­val). A mai magyar költők gyer­mekverseiből állított össze nagy­arányú, kézikönyvtárba kívánko­zó antológiát Farkas László Va­rázstrombita címmel, Molnár István rajzaival díszítetten. A jó játék című népszerű sorozatban Krenner István írása és grafiká­ja révén az akváriummal ismer­kedhetnek meg az érdeklődők. A felsősök is számos szórakoz­tató regény és egyéb műfajú könyv közül válogathatnak. Kiss Dénes olvasmányos műve: Tatár kalandjai tíz országban, már cí­mével ajánlja magát, s aki bele­kezd olvasásába, nem tudja le­tenni. A könyvet Dolnik Miklós illusztrálta. Az iskolaélet kime­ríthetetlen világából táplálkozik — Maurer Dóra rajzainak kísé­retében — Petrovácz István leg­újabb regénye, a Szimacsek ta­nár úr kettős élete. Viszontag­ságos múltunkat szólaltatja meg Horváth Marietta történelmi re­gényében, A vándorlantos cím­mel Tinódi Lantos Sebestyénről írván (rajzolója: Barczánfalvi Ferenc). Az ismeretterjesztő kiadványok közül kivételes élménnyel szol­gál Tímár György terjedelmes műve, A Duna titkai. Ebben a szerző, számos bélyegillusztrá­cióval díszítetten, Európa legna­gyobb folyójának változatos históriáját nyújtja. Az Ezerszínű Magyarország című nagy sikerű sorozatban látott napvilágot Csá­­nyi László személyes hangvételű, igényesen megírt könyve: Bejár­tam Tolnát, Baranyát címmel a két megye gazdag múltját és küz­delmes jelenét tárja elénk, sok fénykép kíséretében. Anyanyelvi művelődésünket szolgálja Herná­di Sándor újabb ötletes, gazdag műve, a Szópárbaj — számos nyelvi játékot közölve —, vala­mint Tótfalusi István ötletes el­beszélő kötete, A forró kutya (He­gedűs István rajzaival), mely idegen eredetű szavainkat nyo­mozza. Fiatalok, felnőttek örömet lel­nek az Óhajtott szép kincsecs­­kém! című szépséges kiadvány­ban. Az alcíme szerint „Szerel­mes-levelesláda” anyagát Szath­­máry Éva válogatta — a XVI. századtól szinte máig terjedően — a magyar episztolairodalom­ból, röviden bemutatva a leve­lek íróit és címzettjeit, számos arcképpel és facsimilével. F. A.

Next