Pentru Socialism, iunie 1970 (Anul 20, nr. 5084-5108)

1970-06-03 / nr. 5085

mmwrnj wm vmwn vțariib, wam-VAi ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul X nr. 5085 Miercuri 3 iunie 1970 4 pagini - 30 de bani Prevederile recentei Hotărîri a C.C. al P.C.R. și a Consiliului de Miniștri Elemente de înaltă eficiență pentru stimularea activității crescătorilor de animale Cu foarte puțin timp în urmă, împreună cu ceilalți cooperatori din unitatea noastră agricolă am studiat și dezbătut la condițiile specifice pe care le avem prevederile Programului Național și ale planului județean privind gospodărirea apelor, îmbunătățirea fondului funciar și dezvoltarea zootehniei. Acum, ca agricultori și crescători de animale avem prilejul de a ne manifesta satisfacția față de recenta Hotărîre elaborată de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. și a Consiliului de Miniștri privind îmbunătățirea prețurilor de cumpărare a animalelor și produselor animaliere, măsuri de o deosebită utilitate pentru crescătorii de animale, pentru unitățile agricole, angajate în misiunea de propășire a sectorului de creștere a animalelor. Deși sîntem într-o perioadă de refacere a daunelor provocate de inundații, de readucere a zootehniei la potențialul existent înaintea producerii pagubelor, prevederile recentei Hotărîri ne stimulează materialicește preocupările și nu-mi fac decit datoria afirmînd, că fiecare crescător de animale se vede sincer sprijinit în munca de fiecare zi. Am avut ocazia ca imediat după apariția în presă a Hotărîrii să stau de vorbă cu cooperatorii, să le ascult părerile, gîndurile. Toate, dar absolut toate sînt unanim recunoscătoare. Stimulentul acordat crescătorilor de animale pentru fiecare vițel obținut de la o primivară (junincă la prima fătare) cu o sumă între 300 și 500 lei sau a beneficia de 1,70 lei la kg de carne vie de bovine va avea o mare eficiență. ia De adăugat și prevederea potrivit cărecooperatorii beneficiază de aceste sporuri și în cadrul unităților agricole cooperatiste, care în virtutea sarcinilor de plan au și ele datoria de a valorifica însemnate cantități de lapte și carne, atît pentru consumul intern cît și pentru export. De asemenea, prevederile Hotărîrii stipulează avantajul degrevării de impozite a materialelor de construcții care se vor procura pentru construirea adăposturilor sau al altor unități cu profil zootehnic. In condițiile unității noastre efectul măsurilor cuprinse în Hotărîre va fi, fără îndoială, considerabil. Astfel, în viitorul nu prea îndepărtat ferma zootehnică recent înființată se va consolida și va deveni principalul sector producător de bunuri materiale. Primii pași de altfel în acest sens s-au și făcut: In primele 4 luni ale anului, bunăoară, producția de lapte a fost realizată peste prevederi, cu peste 14.000 litri, reușind să livrăm statului cu 4.600 litri mai mult decît s-a planificat. De asemenea s-a realizat în condiții bune și efectivul de bovine și ovine planificat, militînd ca prin urmărirea sistematică a montelor și fătărilor, creșterea efectivelor de bovine și ovine să cunoască o ascensiune firească și pe măsura posibilităților pe care le avem. Baza materială a fermei corespunde obiectivelor urmărite în sectorul zootehnic și asigură cu certitudine consolidarea și dezvoltarea acestei importante ramuri de producție. Făcîndumă ecoul gîndurilor care îi încearcă în aceste zile pe cooperatori, pe toți crescătorii de animale, pe mine însumi, îmi exprim convingerea că prevederile Hotărîrii recent dată publicității au o excepțională valoare pentru progresul agriculturii în general și al zootehniei în special. Ele confirmă încă o dată grija pe care o poartă partidul dezvoltării armonioase a tuturor ramurilor economiei naționale, dezvoltării și întăririi economico-organizatorice a tuturor unităților agricole. AUREL POP, inginer șef la cooperativa agricolă Seini din PAGINA A 2-A • Cetățenești • Profesorul cu un singur elev • Filme în premieră PAGINA A 3-A • Vișeuanii au luptat cu două ziuri dezlănțuite • Sport • Răspunsuri la... apeluri în pragul încheierii învățâmîntului de partid la municipii și orașe Instruirea propagandiștilor In perioada 1—10 iunie a.c. se va încheia învățămîntul de partid din întreprinderi și instituții, organizîndu-se două convorbiri recapitulative. In acest sens, pregătirea propagandiștilor, încheiată zilele trecute, se înscrie printre măsurile ce vizează ridicarea nivelului dezbaterilor, în vederea realizării unei reușite sinteze asupra ideilor și problemelor din programa cercurilor și cursurilor învățămîntului de partid. Din partea Biroului Comitetului județean de partid la instruirea propagandiștilor au luat parte tovarășii: Gheorghe Blaj, primsecretar al Comitetului județean de partid — la Baia Mare; Mihai Marina, secretar al Comitetului județean de partid — la Vișeul de Sus; Mitrofan Boca, secretar al Comitetului județean de partid — la Sighetul Marmației și alți membri ai Biroului Comitetului județean de partid. Unul din criteriile care au stat la baza organizării instruirii propagandiștilor a fost acela al diferențierii temelor puse în dezbatere în funcție de specificul cercului, de locul de muncă al cursanților învățămîntului de partid, pentru asigurarea unei directe legături cu sarcinile de producție concrete. Expunerile și precizările făcute cu prilejul instruirii propagandiștilor au vizat domenii multiple ale muncii ideologice, ale formării conștiinței socialiste, probleme din sfera propagandei și educației științifice a oamenilor muncii.Activitatea internațională a partidului și statului nostru. Măsurile stabilite de Biroul Comitetului județean de partid privind îmbunătățirea muncii politice și a propagandei tehnice în sprijinul producției; Rolul școlii în educarea tineretului în spiritul concepției materialiste despre lume; îndeplinirea îndatoririlor profesionale și obștești față de societate; Recomandări cu privire la desfășurarea convorbirilor recapitulative și măsurile ce trebuie luate pentru continuarea susținută a informării politice a oamenilor muncii. Respectarea neabătută a legilor țării. Operativitate și răspundere în rezolvarea cererilor oamenilor muncii sunt cîteva din temele cărora li s-au consacrat, temeinice dezbateri în timpul instruirii propagandiștilor. Fiecare lector și propagandist trebuie să-și sintetizeze problemele principale care vor constitui obiectul convorbirilor recapitulative, să cunoască temeinic situația concretă din unitatea, secția și locul de muncă ,al cursanților, facînd din acest act final al anului de învățămint un prilej de mobilizare a maselor în vederea realizării și depășirii planului de stat, a creșterii aportului lor la depășirea dificultăților cauzate de calamitățile naturale ce s-au abătut asupra țării noastre. i f -^1 GENEROSUL SPRIJIN AL PARTIDULUI ȘI STATULUI Satul Teceu, aparținător comunei Remeți, a avut de suferit pierderi mari , în urma inundațiilor. Au fost avariate clădirile școlii, a grădiniței, magazinul cooperativei de consum. Prin munca tuturora s-a reușit refacerea acestora. Desigur că și noi, cetățenii, am fost afectați. Peste 30 de case de locuit sunt avariate, iar 4 ■ distruse complet. . Dintre acestea, două case spulberate de ape aparțineau familiei mele [UNK] Una era veche, în care locuiam; i mare ani pierderea suferit-o J insă prin distrugerea casei noi, care ne-a costat multă muncă și o mare sumă de bani. Plănuiam să ne mutăm în noua locuință în această vară. Adevărul e că eu, soțul, precum și cei doi copii, am rămas numai cu ce avem pe noi. O muncă de-o viață ne-a fost distrusă în cîteva minute. Eram deznădăjduiți. Ne-am găsit însă echilibrul sufletesc imediat ce ni s-a asigurat un spațiu corespunzător de cazare, ca și datorită sprijinului primit din partea colegilor, cetățenilor și mai ales ai organelor locale, constînd în bani, alimente, îmbrăcăminte. Publicarea în presă a Hotărîrii cu privire la sprijinirea sinistraților ne-a Întărit convingerea că vom putea reface căminul, nurile pierdute, buîn timpul cel mai scurt. Pentru sprijinul generos al partidului, statului, care ne este și acum, în acordat grea situație, sîntem hotărîți să nu precupețim nici un efort în vederea remedierii grabnice a daunelor provocate economiei țării de calamitățile naturale. MAGDALENA BABINEȚ, educatoare la grădinița de copii din satul ~ TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU A ACORDAT UN INTERVIU TELEVIZIUNII FRANCEZE Marți dimineață, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a primit pe ziariștii francezi, Claude Manuel și Claude Brovelli, cărora le-a acordat un interviu filmat, pentru canalul I și canalul II în culori, al Televiziunii franceze. 1 ZILE . FIERBINȚI ... .Zi de mai cu soare plin, soare ce demult n-a mai fost atît de strălucitor. Compresoarele bat cadențat, pe galerie, trenurile pline ies mereu. Nimeni n-ar spune că aici, sus la Herța, cu zile în urmă oamenii au dat o bătălie aprigă, susținută cu furia apelor. Atunci, în 13 mai, apele năvăliseră desmetice gata să ducă totul. „A trebuit să luptăm pe două fronturi, la hala compresoarelor și jos in mină la stația de pompe, își aduce aminte directorul exploatării, inginerul Liviu Pop. In mai puțin de 3 ore, înotînd în apă pînă-n brîu, pompierii din formația exploatării conduși de Emil Mureșan și tractoristul Petru Achim au tăiat albie nouă pîrîului năvalnic ferind stația de compresoare de inundație. Jos în mină mecanicul șef, inginerul Ioan Fira, și dulgherii de puțuri din echipele lui Grigore Breban și Matei Gligor au vegheat lingă pompe, au făcut diguri contra apelor care invadaseră orizontul. După 12 ore de luptă locul lor s-au luat echipele lui Iosif GH. DUMITRESCU (Continuare în pag. a 3-a) nstantaneu realzat in e topirea secția cinci metalurgice de metale neferoase din Baia Mare. PLENARA COMITETULUI MUNICIPAL DE PARTID SIGHETUL MARMAȚIEI de după-amiază a avut loc la Sighetul Marmației plenara Comitetului municipal de partid, la care au participat membrii și membrii supleanți ai Comitetului, membrii comisiei de revizie, ca și numeroși invitați, conducători ai organizațiilor de masă și obștești, directori și secretari de partid din principalele unități economice. La plenară a luat parte tovarășul Mitrofan Boca, secretar al Comitetului județean de partid. Raportul prezentat de către tovarășul Gheorghe Codrea, secretar al Comitetului municipal de partid, a avut ca temă preocuparea organelor și organizațiilor de partid pe linia formării și ridicării conștiinței socialiste a membrilor de partid și a celorlalți oameni ai muncii din municipiu. In cadrul învățămîntului de partid au căpătat o extindere mai mare formele cu profil economic, de educație moral-cetățenească și patriotică Față de anul trecut, numărul cursanților a crescut cu 1.500 tovarăși. Varietatea tematicii învățămîntului de partid și ideologic ca și competența propagandiștilor au asigurat însușirea în mod creator a documentelor Congresului al X-lea al partidului, a principiilor eticii și moralei comuniste, a politicii interne și externe a partidului și statului nostru. Rezultate bune în acest sens au fost obținute de către organizațiile de partid de la C.E.I.S.-platformă, fabricile „Unitatea" și „Partizanul", întreprinderea „Maramureșeană", liceul „Dragoș Vodă" și altele. Coordonînd cu competență factorii principali (sindicat, U.T.C.), organizațiile de partid au creat o puternică opinie pentru respectarea legalității socialiste. Propaganda tehnică a fost repusă în drepturile ei, iar propaganda prin conferințe a luat o mare extindere țintind mai ales explicarea importanței realizării în mod exemplar a sarcinilor economice, conținutul legilor, a hotărîrilor, însemnătatea respectării lor. Un loc important în cadrul propagandei de partid l-au ocupat acțiunile de combatere a prejudecăților și concepțiilor mistice. In sens a fost înființat cercul acest de ateism științific al cadrelor didactice, iar activitatea brigăzilor științifice ale Casei de cultură s-a orientat și ea în această direcție. Rezultate bune au obținut și organizațiile de tineret, școala, organizațiile de sindicat, care prin eforturi conjugate, sub controlul și îndrumarea organizațiilor de partid, au făcut ca o serie de fenomene negative de etică să se atenueze simțitor. Atît raportul cît și vorbitorii au subliniat că pe frontul muncii ideologice și de propagandă pentru formarea și dezvoltarea conștiinței socialiste se manifestă încă lipsuri care se reflectă într-o serie de acte cu caracter antisocial pe care le comit mai ales unii tineri, în slaba activitate productivă a unor salariați. Tovarășii Vasile Apan, directorul căminului cultural din Vadul Izei, medicul Ioan Stoica, Vladimir Cristea, secretarul comitetului de partid de la „Maramureșeană“, VASILE OANȚA (Continuare în pag. a 3-a) în pagina a 4-a Sprijinul acordat României pentru înlăturarea urmărilor inundațiilor „Cine știe filatelie cîștigă“ Sub acest titlu Filiala județeană Maramureș a Asociației Filateliștilor din România organizează un concurs dotat cu premii. Conform regulamentului de premiere, la concurs pot lua parte toti cei care dau răspunsuri totalizînd minimum 30 de puncte la întrebările din buletinul concursului, pe taloanele de participare. Cîștigătorilor li se vor acorda șapte categorii de premii: o excursie de 8 zile pe itinerariul Baia Mare — Sofia — Istambul, excursii de 6 zile pe itinerariul Baia Mare — București — Belgrad, excursii de câte 5 zile pe itinerariul Baia Mare — Oradea — Budapesta, aparate de radio portative, stilouri, seturi de materiale filatelice, abonamente pe un an la revista „Filatelia". preschimbe, unitățile Băncii Naționale din Baia Mare, Sighetul Marmației și Vișeul de Sus au fost împuternicite să efectueze preschimbarea lor până la data amintită. Preschimbarea se face pe baza unei cereri adresate la una din tățile amintite, cerere care univa cuprinde următoarele date: numele și prenumele, profesia, domiciliul solicitantului și valoarea biletelor de preschimbat [UNK] Expoziție In holul cinematografului „Dacia" din municipiul Baia Mare s-a deschis o interesantă expoziție a fotografilor amatori din școlile județului. Expoziția, care este organizată de Comitetul județean Maramureș al U.T.C. și Inspectoratul școlar județean, oferă vizitatorilor o plăcută călătorie imaginară prin așezările și școlile din Maramureș precum și din alte județe ale țării. Complex sătesc In centrul comunei Copalnic Mănăștur a început să prindă contur silueta unui complex sătesc pentru servirea populației cu prestații de servicii, care va dispune de mai multe secții și ateliere, printre care frizerie, croitorie pentru bărbați și femei, încălțăminte, tricotaje, tinichigerie, foto etc. Cabană tip camping Lucrătorii din sectorul lemn al Cooperativei de consum din orașul Tîrgu Lăpuș au proiectat și realizat o cabană tip camping într-un stil apropiat gospodăriei țărănești din zona Lăpușului. Rubrică realizată de CONSTANTIN JOSAN Pe bulevardul București din Baia Mare. Expiră valabilitatea unor bilete de bancă La 15 iunie a.c. încetează definitiv puterea circulatorie biletelor de bancă în valoarea de 1, 3, 5, 70, 25 și 100 lei, emise în anul 1952 și care poartă denumirea anterioară a statului nostru — Republica Populară Română. Pentru a da posibilitate persoanelor care mai dețin asemenea bilete să le 97i IIIIIIIII II