Pentru Socialism, octombrie 1970 (Anul 20, nr. 5187-5213)

1970-10-18 / nr. 5202

Anul XX nr. 5202 Duminică 1$ octombrie 1070 4 pagini — 30 de bani RITM INTENS LUCRĂRILOR AGRICOLE DE TOAMNĂ! Zile decisive la semănatul griului Porumbul să ajungă repede și fără risipă în hambare Atenție deosebită strînsul cartofilor Livrările către stat — in pas cu recoltatul ZZZL.J la In turnătoria U.M.M.U.M. Baia Mare. Peste cîteva zile epoca optimă de însămințare a cerealelor de toamnă se va încheia. Pentru agricultorii din majoritatea unităților agricole acest prilej, coincide cu momentul deplinei materializări a unor asidue preocupări. Pentru alți numeroși cooperatori, mecanizatori și specialiști ziua de 20 octombrie înseamnă însă cu totul altceva. înseamnă o nouă ocazie (a citea oare ?) de autoanaliză, de stabilire a unor noi măsuri menite să asigure urgenta recuperare a rămînerii în urmă la însămînțări. Celor care au terminat semănatul le adresăm felicitări. Celorlalți le adresăm îndemnul de a adopta o cu totul altă atitudine față de muncă, față de necesitatea realizării operative a unei importante sarcini. Este bine să se rețină că în unitățile agricole din județul nostru ritmul de lucru n-a ajuns încă la normal. Față de 600-650 hectare cît s-a stabilit a se însămînța într-o zi, realizările medii din ultimele zile n-au depășit 450 hectare. Ca urmare a acestei situații, alaltăieri dimineața la nivelul județului mai rămăseseră de însămînțat peste 3.000 hectare și asta înseamnă mult, chiar foarte mult, dacă avem în vedere că numărul tractoarelor defecte trece zilnic și acum de 40, că mai avem unități agricole (Fărcașa, Ulmeni, Coroeni și Someș-Uileac) unde motorii de răspundere n-au catadicsit să ridice nici măcar sămînța obținută prin împrumut. Ca să nu mai pomenim că la Dumbrăvița, Cernești, Vima Mică și Dămăcușeni în ziua de 16 octombrie în loc să se însămînțeze ... se condiționa sămînța. MIRCFA POP (Continuare in pag. a 2-a) Consfătuire consacrată muncii politice și cultural-educative de masă In cursul zilei de ieri, la Baia Mare a avut loc o consfătuire organizată de către Comitetul județean Maramureș al P.C.R. pe tema: „Munca politică și culturaleducativă de masă în sprijinul îndeplinirii sarcinilor economice in întreprinderile industriale". La consfătuire au luat parte tovarăși: Mitrofan Boca și Gheorghe Dobra, secretari ai Comitetului județean de partid, Moise Fetea șef de secție la Comitetul județean de partid, Gheorghe Crișan președintele Consiliului județean Maramureș al U.G.S.R., precum și conducători de întreprinderi, secretari ai comitetelor de partid, președinți ai completelor de sindicate, secretari ai organizațiilor U.T.C., directori de cluburi, bibliotecari. Tovarășul Gheorghe Dobra a prezentat o expunere despre modul în care se îndeplinesc sarcinile economice cuprinse în planul de stat pe anul curent, precum și despre principalele direcții de dezvoltare a industriei județului nostru în viitorul cincinal. Au luat apoi cuvîntul numeroși participanți care au vorbit despre experiența dobîndită în munca politică și cultural-educativă de masă, în promovarea unor forme și metode eficiente de mobilizare a colectivelor de salariați la înfăptuirea sarcinilor de producție. In încheierea consfătuirii luat cuvîntul tovarășul Mitrofana Boca. Apreciind că dezbaterile ce au avut loc în cadrul consfătuirii au constituit un prilej de împărtășire a experienței pozitive acumulate în munca politică și cultural-educativă de masă, vorbitorul a subliniat apoi necesitatea îmbunătățirii întregii activități în acest domeniu, promovării unor forme și metode cît mai eficiente care să contribuie efectiv la antrenarea colectivelor de muncă la îndeplinirea exemplară a sarcinilor de producție pe anul în curs in toate sectoarele economice, pentru crearea unor condiții cît mai prielnice realizării planului . pe 1971, primul an al noului cincinal. 4% In interiorul ziarului ———--------------—■— 1 ■ Curier 9 Cronica ideilor: „Știința politice" Uf Pe marginea unui reportaj lă* țpușean Iiu Avancronica TV 13 Magazin Activitatea umbrită de concretă - formalism Alegeri în organizațiile de partid O duminică de octombrie. Autocamioanele Autobazei nr. 1 Baia Mare destinate transportului de mărfuri se găseau, în majoritate, pe locurile de parcare. Staționați. O parte a membrilor de partid — din cei care lucrează în acest sector — era prezentă la sediul unității. După alții mai trebuia să se aștepte. . Dar cu toții au știut din timp că în acea zi, la ora nouă, va avea loc adunarea generală de dare de seamă și alegeri, a organizației de bază. Ora stabilită însă a trecut Au trecut și orele următoare. Totuși în sală se afla mai puțin de jumătate din numărul celor înscriși în evidența organizației. loan Lupșa, secretarul comitetului de partid, și loan Biriș, șeful autobazei, alergau de colo pînă colo, trecîndu-și agitați mîinile. Se priveau reciproc, punîndu-și, din cînd în cinci, diverse întrebări la care și-au dat fel de fel de răspunsuri, unele mai tardive decît altele. Doar ei cunoșteau, mai bine decît oricine, că majoritatea Comuniștilor de la acest sector lucrează răspînidiți în toate părțile, că puțin, dintre aceștia domiciliază în orașul Baia Mare, că cei mai mulți locuiesc în diferite comune,că pentru toate aceste motive ar fi fost cazul, măcar de astă dată, să li se asigure acestora mijloacele de transport necesare deplasării pînă la sediul unității. Or, asemenea inițiativă, a lipsit, recurgîndu-se la fel și fel de aprecieri, care mai de care mai nefondate. Abia intr-un tîrziu, după ce s-au convins că orice travaliu este de prisos, cei doi conducători au adoptat o hotărîre care, fără atîta vorbărie, putea fi decisă încă de la începutul începutului. Dar ce să le faci ? Decît niciodată.. . ?! AUREL PADUREANU (Continuare in pag. a 3-a) Panoramîc băimărean. Foto: F. SABO VIZITA PREȘEDINTELUI CONSILIULUI DE STAT, NICOLAE CEAUȘESCU, ÎN CALIFORNIA La sistemul de irigații - In continuarea vizitei oale pe care o întreprinde neoripe coasta de vest a Statelor Unite, președintele Consiliului de Stat al României, Nicolae Ceaușescu, împreună cu persoanele care-l însoțesc, a plecat vineri de la San Francisco spre orașul Fresno din California. Distinșii oaspeți români sunt însoțiți de reprezentanți ai întreprinderii pentru echipament destinat industriei alimentare și irigațiilor „Food Machinery res uzinese Corporation", ale căaflă în localitatea Fresno: Hubier Byrd, prim-vicepreședinte al F.M.C., Jack Rattens și Elmer Anderson, vicepreședinți. Oficiile de gazdă sunt îndeplinite de doamna Shirley Temple Black, vicepreședinta agenției pentru protejarea mediului înconjurător, fostă membră în delegația S.U.A. la O.N.U., fostă actriță de film cunoscută și în România. Avionul special pus la dispoziția șefului statului român de Casa Albă zboară deasupra unei regiuni brăzdate de o rețea de canale de irigații și lacuri de acumulare. Pînă nu de mult, această zonă era în general aridă. Datorită irigațiilor, pămîntul sterp a devenit roditor. Există acum, aici, plantații de citrice, în special portocali, de viță de vie, de bumbac, livezi de pomi fructiferi, lanuri de cereale. Nicolae Ceaușescu și Președintele interesează îndeaproape de caracteristicile acestui sistem, primește explicații amănunțite din partea proiectantului principal al sistemului de irigații și de control al regimului apelor. După ce survolează regiunea Island Valley, avionul aterizează pe aeroportul din Fresno. In întîmpinarea președintelui Ceaușescu au venit primarul ad-interim al orașului, Paul Wasemiller, și alți reprezentanți ai autorităților locale. In semn de omagiu, primarul înmînează șefului statului român o diplomă prin care i se conferă titlul de cetățean de onoare al orașului Fresno, precum și cheia orașului. Numeroși ziariști înregistrează aceste momente, semnificative pentru stima și considerația de care se bucură peste hotare țara noastră, președintele Consiliului de Stat personal. Oaspeții sunt invitați apoi să ia loc în automobile care se îndreaptă spre plantațiile de portocali irigate. Se dau explicații asupra sistemului de aducțiune, pompare și distribuire a apei. Apa vine aici prin conducte subterane și apoi se reîntoarce prin canale la suprafață, încheind un circuit complet. Următorul popas se face la barajul friant de pe rîul San Joaquin. Apa acumulată în lacul artificial permite irigarea a 350.000 ha. Președintele Nicolae După-amiază, Nicolae Ceaușescu și președintele persoanele care-l însoțesc au vizitat Uzinele „Memorex" din Santa Clara (California), producătoare de echipamente pentru calculaCeaușescu se interesează vii deaproape de unele aspecte concrete ale sistemului de irigație folosit: debitul de apă distribuită anual pentru fiecare ha, eficiența economică a sistemului în ansamblu etc. Specialiștii prezenți dau răspunsurile solicitate. In încheierea vizitei la baraj, președintele Nicolae Ceaușescu semnează în cartea de onoare. După o călătorie de o oră cu avionul, oaspeții poposesc în localitatea San Jose, unde se află centrala întreprinderii vizitate. In întîmpinare au venit primarul orașului, James Row, si președintele întreprinderilor „Food Machinery Corporation", James Hall. Indată după sosire, este prezentat un interesant film despre activitatea întreprinderilor care au legături de afaceri și cu țara noastră, despre diverse tipuri mașini și instalații. Are loc apoi un dejun oferit de conducerea întreprinderilor. In cadrul discuțiilor avute cu acest prilej au fost evocate posibilitățile de extindere în continuare a relațiilor de colaborare dintre firmele americane firmele din țara noastră — inclusisiv cooperarea în producție — și, în general, de intensificare a raporturilor economice dintre România și S.U.A. toate electronice. Deasupra intrării principale se află scrisă, teu limba română, urarea „Bine ați venit la Memorex". La sosire,: (Continuare în pag. a 4-a) La Uzinele de echipament electronic Memorex“ din Santa Clara Culesul roadelor Bate acum un vînt rodnic pe leaturile din Maramureș pentru om, sinteză de înțelepciune, pentru plaiurile din nord, împlinire și desăvîrșire a muncii. Livezile poartă combustia vegetală intr-un dans fascinant de culori. Merii își întind rodul, în păduri a coborît ardere galbenă. Parcă un covor maramureșean, țesut de o mină pricepută, s-a întins de la un capăt la celălalt al ținutului. Toamna este anotimpul belșugului, al bucuriei. Se desăvirșește poemul început în primăvară, in ciuda tristelor zile de mai. Rodul, focul viu al tuturora, a crescut sub mîngîierea omului in tihnă sărbătorească și aceste dimineți de toamnă au ostenit ,fie prea plinul luminii. Pe Mara și Iza se citită un cintec. Este cîntecul împlinirii maramureșenilor, hora anotimpului duminical. Dintr-o poartă a răsărit Soarele. Pe stîlpul alteia urcă brîul belșugului. Acestea sunt simbolurile noastre, echilibrul și moștenirea de care ne bucurăm în fiecare toamnă. Putem rosti: „Laudă semințelor, celor de față și-n veci tuturor". GHEORGHE PÂRJA Atelierele mecanice de grup potential insuficient folosit In ultimele două luni oamenii muncii din unitățile industriale ale județului au dezbătut în adunări generale modul de îndeplinire a planului economic pe acest an, sarcinile ce le vor reveni în 1971 și în viitorul plan cincinal. Pe lângă răspunderea, maturitatea cu care acestea au fost abordate, s-a reliefat însă nevoia generală și stringentă de a fi îmbunătățită aprovizionarea tehnicomaterială și îndeosebi cu piese de schimb. Se ridică, la nivel județean, o întrebare: oare capacitățile de care dispun sunt folosite deplin, nu au rezerve care să permită acoperirea într-o măsură a necesarului de piese de schimb? La fiecare unitate industrială există, mai mult sau mai puțin dotat, un atelier mecanic. Dacă le-am avus cap la cap toate aceste unități tehnice potențiale, baza lor ar depăși cu siguranță pe cea existentă la U.M.M.U.M. Baia Mare și „Unio" Satu Mare luate la un loc. Evident, atelierele mecanice de grup sunt destinate primordial satisfacerii reparațiilor și reviziilor curente la utilajele de producție și numai secundar pentru producerea pieselor de schimb. O analiză efectuată recent de Comisia economică a Comitetului județean de partid, releva faptul că există mari rezerve neutilizate în atelierele mecanice de grup. Spre exemplu, la atelierul U.M.M.N. Baia Mare (adevărată ,uzină în miniatură) utilajele de bază au un indice de folosire în timp de sub 30 la sută, la I.P.I.U.T. Baia Mare sub 45 la sută, la C.E.I.L. platformă sub 52 la sută. O utilizare în timp sub capacitate se „asigură" și bazei tehnice a atelierelor mecanice de grup de la exploatările miniere ale G.M.M.EJ. Baia Mare. In această rezervă de timp, pînă acum insuficient valorificată, stă o capacitate de producție care ar putea concura mai activ la efectuarea de reparații și întrețineri de bună calitate (ceea ce ar evita consumul de piese de schimb) cît și la producția unor piese de schimb necesare utilajelor productive. Cu alte cuvinte, lipsa unor piese de schimb pe plan național se poate acoperi în mare măsură printr-o mai bună organizare și intensificare a producției lor la ateliere. Ing. GH. DUMITRESCU (Continuare în pag a 3-a) eciente Trolii forestiere U.M.T.F. Baia Mare a realizat cel de-a 200-lea troliu din seria destinată echipării autotrenurilor forestiere cu remorcă periodic, autocamioanelor și tractoarelor articulate forestier. Cele trei tipuri de trolii pe care le produce U.M.T.F. Baia Mare se bucură de o chingă meritată apreciere în țară. In prezent din producția acestei întreprinderi băimărene își procură trolii pentru mecanizarea lucrărilor cu mare volum de muncă în pădure 12 unități de exploatare și industrializare a lemnului. În turneu Ansamblul artistic „Maramureșul“ al Consiliului județean al U.G.S.R. a plecat ieri într-un turneu de 22 zile prin țară. La Reghin, Tîrgu Mureș, Luduș, Făgăraș, Mediaș, Sibiu, Cîmpulung Muscel, Rîmnicu Vîlcea, Bacău, Bicaz, Piatra Neamț și în alte orașe el va susține spectacole cu „Sărbătoare-n Maramureș“. Excursie la București Biroul de turism pentru tineret din Baia Mare, în colaborare cu agenția O.N.T. din localitate organizează o excursie de două zile la București. Cei peste 1.000 de participanți care vor pleca cu un tren special în ziua de 23 octombrie a.c. vor vizita pavilioanele Tirgului internațional „București 1970“. Un alt tren special îi va readuce în Baia Mare, unde vor sosi în dimineața zilei de 25 octombrie a.c. înscrierile pentru această excursie se fac la Biroul de turism pentru tineret Baia Mare, la agențiile O.N.T. din Baia Mare și Sighetu Marmației, precum și prin comitetele comunale ale U.T.C. Costul excursiei este de 145 lei, în el fiind inclusă și contravaloarea biletelor pentru vizitarea Tîrgului. Cursuri serale La Grupul școlar minier Baia Mare și-au început activitatea trei clase curs seral. Ele sunt frecventate de către 75 de elevi-ucenici la locurile de muncă în tînăra Uzină de reparat utilaj minier, recent intrată în funcțiune la Baia Mare. Viitorii lăcăruși, electricieni și turnatori-formatori, aflați în curs de calificare în secțiile noii uzine, își însușesc prin cursurile serale cunoștințe de cultură generală și teoretice legate de specificul profesiei pe care au hotărît s-le deprindă în anii de ucenicie la locul de muncă. Venituri din secțiile anexă Cooperativa agricolă din Remeți se numără printre unitățile agricole fruntașe ale județului în dezvoltarea secțiilor anexă. Față de 1.000.000 lei cît și-a propus să obțină în 1970 din producția acestora, ea a realizat pînă la această dată venituri în valoare de peste 900.000 lei. Cea mai însemnată parte a lor sînt provenite din valorificarea a 2.000.000 arabi și 10.000 piști de căruță livrate diferitelor unități agricole din alte județe ale țării.