Pentru Socialism, noiembrie 1970 (Anul 20, nr. 5214-5238)

1970-11-22 / nr. 5232

Agregat multifocar pentru încălzit Pe lista noilor produse ale Întreprinderii. „Băimăreana“ a fost înscris recent unul care, cu siguranță, va întruni de asemenea aprecierile cumpărătorilor. Este vorba de agregatul multifocar pentru încălzitul locuințelor. In convorbirea pe care am avut-o cu tovarășul Victor Fintea, inginerul șef al întreprinderii, ne-am interesat de amănunte privind acest produs. — Am aflat că noul produs are la bază o invenție românească. Am dori să ne arătați despre ce invenție este vorba și să ne prezentați cîteva din caracteristicile tehnice și de exploatare ale încălzitorului. g. Familia agregatelor de încălzit locuințe, în curs de realizare la întreprinderea noastră, se compune din cinci mărimi cuprinse între 10.000 și 50.000 kilocalorii pe oră. Ele au la bază un intensificator de căldură brevetat ca invenție (autor ing. Ioan Berindan și un colectiv de la Filiala Cluj a Instituitului de fizică atomică), prezentată și premiată la mai multe expoziții internaționale. Acest intensificator de căldură ridică indicele termic de transmitere a căldurii, asigurînd întregului agregat un randament de 3 ori mai mare decit la tipurile clasice de astfel de instalații. Agregatul funcționează cu gaze naturale și este echipat cu o instalație completă automatizare , asigurindu-i de funcționare continuă fără supapraveghere și cu autoreglare temperaturii din apartament. Datorită dimensiunilor reduse, cu o mașină de spălat rufe, a liniei moderne în care este realizat, agregatul nu pune probleme în ceea ce privește amplasarea lui, putînd fi încadrat armonios în mobilierul obișnuit al unei bucătării, în hol sau plasat clasic la subsol. — Ce ne puteți spune despre capacitatea de încălzire și despre costul de exploatare a noului produs? — Agregatul la care am început producția, tipul A. M .1,2 (Agregat multifocar pentru încălzit), are capacitatea de 20.000 kilocalorii pe oră și poate încălzi circa 600 m.c. spațiu locuit. Considerînd că un apartament are 150 m.c., agregatul poate încălzi circa 4 apartamente. Cel mai mic din seria celor cinci încălzitoare va avea o capacitate de 10.000 kilocalorii pe oră, putînd deci încălzi în condiții optime 1—2 apartamente, încă ceva cuvinte despre acest produs nou, funcționează într-o Agregatul instalație clasică cu elemente de calorifer obișnuit. Pentru producerea de apă caldă pentru baie și bucătărie, instalația este prevăzută cu un schimbător de căldură apă-apă, care încălzește apa la o temperatură de 40—60 grade. Referitor la costul exploatării, probele tehnologice au arătat că pentru A.M.I.2, acesta este de 0,65—0,80 lei pe oră, revenind pentru un apartament în medie 0,18 lei pe oră. — Cînd se vor livra pieței primele agregate de încălzit locuințe? — Producția a început primul lot va fi livrat spre și vînzare încă în acest an, urmînd ca în anul viitor să diversificăm producția pe mai multe tipuri în funcție de cerințele cumpărătorilor. Și tot în anul viitor vom realiza și primele agregate de încălzit locuințe care vor funcționa cu combustibil lichid. ION PLOPEANU Observatoruli astronomic București în circuitul marilor centre de studiere a spațiului cosmic Intrat în circuitul marilor centre de studiere a spațiului cosmic, Observatorul astronomic din București se alătură instituțiilor similare de peste hotare, coordonate de Uniunea Astronomică Internațională, care conlucrează pentru întocmirea cataloagelor stelare. Cu ajutorul unei aparaturi moderne, cercetătorii români fac măsurători referitoare la poziția stelelor în cadrul galaxiilor lor, urmăresc mișcarea stelelor, distanța dintre ele și pămînt. Datele observațiilor făcute sînt incluse apoi, după prelucrarea lor științifică, în cataloagele stelare. Elementele acestor măsurători formează sistemul de reper care permite cunoașterea mișcărilor din cadrul sistemului nostru solar: mișcarea planetelor, a sateliților naturali și artificiali ai pămîntului și alte asemenea fenomene. Cataloagele elaborate de specialiștii Observatorului din București au fost bine primite la mai multe congrese și sesiuni internaționale, ele fiind apreciate pentru precizia datelor pe care le conțin. Invenție românească premiată la Viena La Salonul internațional de invenții de la Viena 1970, un colectiv condus de inginerii Radu Andrei și Podeanu Călin au obținut marea medalie de aur pentru invenția intitulată „Procedeu de ceanurare a pilelor fabricate din oțeluri de construcții“. Importanța invenției constă în faptul că oțelurile speciale pentru scule din care erau fabricate pilele au fost înlocuite cu oțeluri obișnuite, aplicîndu-li-se un tratament termochimic special elaborat. Efecte: creșterea durabilității față de pilele din oțeluri speciale de scule, cu cel puțin 50 la sută, economii la prețul de cost de mai multe milioane lei pe an. Se elimină importul de oțeluri speciale pentru pile. Numeroase firme străine și-au manifestat interesul pentru această interesantă realizare. Teren de fotbal din material textil Mömlingen/Main (DaD) . Specialiști in fotbal din țarat și străinătate sunt așteptați in viitoarele luni in mica localitate bavareză Mömlingen, pentru a testa acolo noul teren de joc al echipei „FC Victoria“. Aci ia naștere la ora actuală primul teren de sport model al Republicii Federale a Germaniei, compus pe jumătate din iarbă proaspătă și cu cealaltă jumătate provenită din retortă. Baza „terenului artificial“ o constituie un strat de poliamid cu pori mari. întregul teren de joc va fi acoperit cu plăci din această materie sintetică de factură textilă. Deasupra se așterne un strat de pămînt cu sămință de iarbă. După numai citeva săptămini, rădăcinile ierbii ajung la pămintul de sub stratul plastic, in care se fixează. Pătura intermediară din fibră sintetică conferă terenului un schelet solid și rezistent. Șase sau șapte săptămâni mai tirziu, terenul poate fi utilizat pentru fotbal, in timp ce un teren normal, proaspăt semănat, necesită cel puțin un an pentru a avea soliditatea necesară jocului. Dacă terenul de la Memlingen își va dovedi avantajele in cursul lunilor următoare, acest amestec de gazon natural cu unul sintetic va fi folosit, poate, chiar pentru terenurile sportive ale jocurilor olimpice de la München, în 1973. PENTRU SOCIALISM EPITAF Christian Carrere, căpitanul echipei franceze de rugby, povestea unui amic următoarea istorioară : „Văduva lui Mac Douglas a pus să se graveze pe piatra funerară a soțului ei următorul epitaf : „Odihnește-te în pace“. Afinul însă că defunctul soț nu i-a lăsat nimic prin testament, a cerut să se completeze epitaful cu următoarele cuvinte : „Pînă cînd voi sosi și eu“. ...URECHI Titlul european de „Miss litoral 1970“ a revenit polonezei Isabela Kipka, studentă la Facultatea de mine și metalurgie din Cracovia, în vîrstă de 20 de ani. IN FOTOGRAFIE: Miss Litoral 1970, aleasă la concursul din Nicosia. ȘARJE CU O nouă materie școlară-șahul la școala secundara din localitatea Stredek din regiunea Magdeburg (R.D.G.) a fost introdusă in programa școlară, începind din acest an, o nouă materie: șahul. Elevii din clasele V—VIII vor studia teoria jocului de șah cu demonstrații practice in clasă. Jocul de șah a constituit din vremurile străvechi faima acestei localități. Locuitorii sunt intratit de pasionați de acest joc incit unei cooperative de producție de aici i-au dat numele „gjikul , fațadele multor case sunt împodobite cu pătrate sau figuri de șah. In zilele de sărbătoare ce late im localității se întrec în sportul favorit. Atunci elevii de școală sunt folosiți drept figuri de șah cu ajutorul cărora veterani în ale jocului demonstrează cele mai iscusite soluții. Lapte la canal Laptele muls de la vacile din cirezile care pasc pe muntele situat în apropierea localității Forni Avoltri (Italia) este de o calitate excepțională. Dar, din cauza configurației terenului, transportul rapid al laptelui proaspăt spre cumpărători se face cu o mare dificultate. Locuitorii din regiune au construit atunci o conductă cu o lungime de 5 km prin care laptele proaspăt muls se scurge, de la o înălțime de 1.500 m, direct în ... •, paharele turiștilor. Pleoapă magnetică In urma îmbolnăvirii mușchiului pleoapei, un funcționar de poștă din Anglia, Peter Jackson, nu-și mai putea ține deschis ochiul drept. A fost supus unei operații care a constat în implantarea unei plăcuțe de metal în pleoapa imobilă. Datorită unor ochelari magnetici puși în timpul lucrului, pleoapa bolnavă este menținută în poziția normală. Mașină de vot Mașina, pentru votat înlocuiește tradiționalul buletin într-un număr tot mai mare de localități americane. In loc să bifeze numele candidatului ales și să depună buletinul in urnă, electorul intrat în cabină se găsește în fața unui panou pe care sunt înscriși, în coloane, candidații fiecărui partid la posturile disputate. Pentru a vota, electorul nu face decit sa învîrtă una dintre manetele plasate în dreptul fiecărui nume. Mașina dă posibilitatea unei eventuale schimbări a numelui ales, deoarece votul nu este înregistrat decit în momentul în care electorul părăsește cabina. Noua metodă de vot este mult mai rapidă decât cea prin buletine. In statul New York au fost deja instalate aproape 7.000 de astfel de mașini. Arheologie clandestină Obiecte de interes arheologic în valoare de peste 500.000.000 lire italiene au fost descoperite de poliție în două apartamente din împrejurimile Romei. Se crede că acestea provin din săpături arheologice clandestine. Printre vestigii se află și un vas etrusc din secolul al VIII-lea î.e.n., considerat de specialiști ca unic în lume. i A" Teorie nouă asupra apariției Pămîntului Savantul sovietic S. A. Zaharov a emis recent o nouă teorie asupra apariției Pămîntului. El susține că sistemul solar în actuala lui formă s-a creat în două etape. Cu aproape 5 miliarde de ani în urmă în jurul Soarelui se roteau doar planetele grupului Jupiter și un nor cosmic gazos pe care S. A. Zaharov l-a numit Olimp și care era situat foarte aproape de Soare. După calculele lui, această „protoplanetă" de gaze a avut o masă enormă, mai mare de 1.000—1.500 ori decit masa actuală a Pămîntului, fapt care o plasa între stea și planetă. Deoarece învelișul acestei „protoplanete“ gigant nu era menținut de o intensitate interioară adecvată, Olimpul s-a dezagregat. O parte din sfărîmăturile Olimpului au căzut pe Soare, o altă pare a căzut în sfera de atracție a planetelor existente, schimbîndu-și masa și orbita iar cîteva dintre ele s-au transformat în planete noi printre care se numără și Pămintul. Mini-păreri despre AUTOBUZ Un actor: Teatrul replicilor fără piesă. Un salariat: Loc de avansare fără schimbarea salariului. Un istoric: Arena gladiatorilor moderni. Un taxator: Mijloc de-a lua pe toți la bani mărunți. O bătrînică: Școala cavalerismului. Un oscătar: Vinere... ca și mine. CINEMATOGRAF Uri tîmplar: Scaune cu scorț. Un fotograf: Imagini cu și fără imaginație. Un chiefiu. O halbă pierdută. Un literat: Prilej de-a face scriitor pe un regizor. Un frizer. Bărbi, domnule. LIFT Un feroviar: Tren vertical. Un îngîmfat: Mecanism înălțător. Un alpinist: Alpinism pe cablu. Un chimist: Mercur de bloc. Un locatar: Scară cu buton. Lun părinte: Avion preșcolar. TELEFON Un factor poștal: Cutie de corespondență verbală. Un electrician: Intrare pe fir în casa altuia. Un O.R.B.-ist: Discuție la ureche. Un conferențiar: Oratorie cu un singur auditor. Un logodnic: Intîlnire prevăzută, dar nevăzută. Un muzician: Ton cu toane. V. D. POPA DRAMA DIN ARENA Există un cerc. Un cerc miraculos. Un cerc pe care atunci, cu ani in urmă, cînd l-am descoperit poate ne-atentat grozav. Un cerc hrănit cu vise. Stropit cu sudoare. Poleit de îndrăzneală. Dulce la urcușuri, la acru. Un cerc eșecuri răsfățat cu aplauze. Un cerc numit arenă. Șim orice arenă din oricare circ din lume există un sfert de oră sublim prin ce conține. E sfertu-acel de oră cînd omul își supune jivinele pădurii. Le face să-l asculte, să stea în două labe, să uite că sunt fiare. E o colosală muncă să îmblînzești un tigru. Mai mult decît curaj, să crezi în leopard, iar riscul e fantastic atunci cînd îți vîzi capul în gura fioroasă a leului ce pare atît de docil Atunci arena aceea de gratii înconjurată, e-un cîmp op tăinuiește pirnțe funeste făr’ de avertizarea : „atenție, minat !“ Atunci arena este, în fiecare seară, un astru unde omul ajunge întîia oară, dar fără ca să aibă biletul de retur cert în buzunar. Ori seamănă cu clipe din viața însăși , viață cînd știm că dintr-o umbră pîndește panteră pe care o învingem și îi tocim caninii fiindcă om înseamnă muncă, cutezanță, minte și răbdare și abia apoi succes. ... Mă gîndesc la toate astea citind o știre amară : „In localitatea Harcov, dresoarea româncă Lidia Jiga. In timpul unui spectacol, a fost sfîșiată de animalele cu care lucrează. In timpul transportului spre spital a decedat“. Cruntă răzbunare a acelora pe care i-a iubit și i-a înțeles de fiecare dată. M. GHEORGHIU 0 învățătoarea întreabă un elev. — Unde lucrează, tatal tauf — La bar, sau la cofetărie. — Este ospătar ! — Nu, scriitor. Cuvinte încrucișate 99a la carte ORIZONTAL: 1. Tocană (reg.) — Rețetarul pentru bucătar (fig). 2. Saleuri, sandviciuri, măsline, cașcaval, bitter... — La grătar. 3. Carne de pasăre sau de vită cu garnitură de cartofi și zarzavat pentru dietetici — Prăjituri cu frișca. 4. Provincie administrativă în Orientul Apropiat — Scriitor american. 5. Coadă de crap — Orășel in Danemarca — Frișca la mijloc — O îmbucătură de sărmăluță. 6. Se servesc roșii (sing.) — Garnitură de cartofi prăjiți. 7. Două boabe de piper — Dă un gust aromat ciorbei. 8. Ocupă un loc de cinste la mese mari — Dineu copios. 9. Ca desert, un fruct exotic — Dumitru Teodorescu — Cap de morun. 10. Fruct citric. 11. întreprindere de industrie locală din județul Satu Mare — Curtea păsărilor. 12. Un material din „bucătăria" constructorilor — Sos condimentat care merge cu limbă de vită. VERTICAL: 1. Ideală pentru prăjituri — Cocă nedospită! 2. Nu este trecută în lista de bucate. .. — Mîncare de găluști cu brînză sau marmeladă și pesmet. 3. Bine aranjate își așteaptă oaspeții urîndu-le „poftă bună!" — Cu el aperitivele sunt bine asortate. 4. Gustul antrenant și apetisant al țuicii sau lichiorului, care deschid pofta de mîncare — Alte fructe exotice, ca desen. 5. Nume de fața — Pictor și acuarelist român (1891). 6. Două bucăți de șnițel — In rolă — Morcovi folosiți la prepararea ciorbelor sau sateurilor. 7. Zice... „Jă-i cu șprițul pîn’ la ziuă...“ — Merge de minune cu slănină și ceapă verde — Două fire din ciorbă. 8. Pește pane foarte gustos (pi.) — Unitate de alimentație publică. 9. Ceva castravete... —1 ...biscuiți... — ... și nițel rasol. 10. începe aperitivul — Grătar usturofat — Se bagă în minunata ciorbă de pește. 11. Specialitate de panificație (ii.) _ înainte de masă — In compoziția budincii. 12. După o masă copioasă o ceașcă este bine venită — Mare consumator! DICȚIONAR: AAL. I. SASU B. POPA Dezlegarea jocului „Construcții Automacarale •— z — u — aur — apel_ _ balastieră •— e — OGP — toți •—• rac ■— critica _ lent — Ion — cărucior — m — asumi —■ NATO — ec — brîie —• jip — NSO — io —‘ us — ma — turn — na — TAPE — paie — bloa — a — cartier — plan. Mat In două mutări De VORGICS — Sighetu Marmației. t