Pentru Socialism, noiembrie 1970 (Anul 20, nr. 5214-5238)

1970-11-22 / nr. 5232

VIZITA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU IN JUDEȚUL OLT Avionul cu care a călătorit de la Sofia spre patrie delegația de partid și guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu. care a făcut o vizită oficială în țara vecină și prietenă, a făcut o escală, datorită condițiilor atmosferice nefavorabile din București, pe aeroportul din Craiova In întîmpinarea conducătorului partidului și statului nostru, a tovarășilor Ilie Verdeț, Leonte Răutu, Vasile Patchineț, Corneliu Mănescu, Vasile Vlad, membri ai delegației, au venit tovarășul Constantin Băbălău, prim-secretar al Comitetului județean Dolj al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului popular județean, reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat. Numeroși cetățeni ai Craiovei, aflînd vestea sosirii în orașul lor a tovarășului Nicolae Ceaușescu, au ținut să fie prezenți pe aeroport pentru a-i saluta cu deosebită căldură și dragoste, pentru a-și exprima și cu acest prilej, profundul atașament față de politica internă și externă a partidului și statului, pusă în slujba intereselor fundamentale ale poporului român, a cauzei socialismului și păcii. De la aeroport, tovarășul Ceaușescu, ceilalți membri ai delegației, se îndreaptă spre orașul Balș, unde a fost construită una din cele mai tinere unități industriale ale țării, Fabrica de osii și boghiuri. Directorul uzinei, inginerul [Teodor Jercan, informează pe oaspeți că în prima etapă uzina va produce osii și roți monolit pentru vagoane, iar în etapa doua și boghiuri. In această lună a urmează să fie pusă în funcțiune linia de prelucrare la cald a osiilor. De altfel, în perioada probelor tehnologice au și fost livrate beneficiarilor peste 2.000 de osii simple. Conducătorii de partid și de stat vizitează halele unde se află linia de forjare a osiilor. Tovarășul se interesează Nicolae Ceaușescu îndeaproape de preocupările privind extinderea uzinei, de stadiul turnătoriei și oțelăriei. construcției Secretarul general al partidului dă indicații ca proiectanții să manifeste o înaltă responsabilitate în folosirea judicioasă a terenului, pentru a se evita scoaterea din circuitul agricol a unor suprafețe mari. în același timp, cere să se întocmească studii pentru ca la Balș să fie concentrată producția turnătoriei și oțelăriei în așa fel încît acestea să fie în măsură să deservească și alte fabrici și uzine din județele învecinate. „In acest fel, arată tovarășul Ceaușescu, va crește rentabilitatea și se va ajunge la o specializare potrivit cerințelor și exigentelor sporite dezvoltarea economiei impuse de naționale în perspectivă viitorului cincinal". La ieșirea din uzină, un mare număr de muncitori, ingineri și tehnicieni fac tovarășului Ceaușescu o călduroasă manifestare de dragoste și stimă. Secretarul general al partidului, adresîndu-se celor prezenți, spune: " — Sînteți la început de drum. Trebuie să depuneți toate eforturile pentru ca uzina să înceapă neîntîrziat producția la parametrii proiectați. Vă doresc succes. — Vă asigurăm că vom îndeplini cu cinste această sarcină, tovarășe Ceaușescu, este răspunsul dat. In drum spre Slatina, conducătorii de partid și de stat se opresc la marginea unei tarlale, pe care se văd grămezi de sfeclă. Cooperatorii de la Leotești lucrează de zor la strîngerea și transportul acesteia. Tovarășul Ceaușescu se apropie de țăranii cooperatori care îl întîmpină cu bucurie. — Să trăiți, tovarășe Ceaușescu. Bine ați venit la noi! Conducătorul partidului statului stă de vorbă cu cei aflați la muncă, pe cîmp, se interesează de calitatea recoltei, de munca, preocupările oamenilor. Il întreabă apoi pe brigadierul Nicolae Cojocaru care este producția la hectar. — In jur de 27.000 de kg. — Este bine, dar e în interesul dumneavoastră ca viitoarea recoltă să fie și mai bună. Pentru aceasta, este necesar însă ca lucrul să fie organizat în așa fel nicit să nu se producă nici o întîrziere în tot campaniei agricole, să fie timpul respectată densitatea așa cum prevede agrotehnica, să se extindă mecanizarea. La Slatina, orașul reședință al județului Olt, mii de locuitori, întîmpină cu entuziasm pe oaspeți. Următoarea etapă a vizitei este moderna cetate a metalului alb. Oaspeții sunt întîmpinați de directorul uzinei, inginerul Ion Buda, de cadre de conducere, de numeroși muncitori. Asistăm și aici la aceeași emoționantă primire. Uzina se află în plin proces de dezvoltare. Sunt în construcție două noi hale de electroliză, care vor spori cu 50.000 tone aluminiu pe an producția actuală. (Continuare în pag. a 3-a) înmulțirea canalelor de EMISIE SI RECEPȚIE INTRE ORGANUL DE STAT SI CETĂȚENI Interlocutor SIMION DANCOȘ, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular orășenesc din Baia Sprie — Vă propun să începem cu o întrebare care ar fi trebuit, poate să încheie interviul nostru. Care sunt criteriile după care apreciați și verificați modul în care vă onorați atribuțiile de președinte? — Mandatul înot dințat de alegători eu îl consider și un test. Organele eligibile sunt permanent confruntate cu încrederea cetățenilor și, pentru cine nu ignoră acest principiu. Criteriul suprem al verificării propriei activități îl constituie opinia masei. Actul decizional — după mine — prezintă garanția eficienței și întrunește sufragiul cetățenesc numai dacă reușește să fie sinteza unei largi consultări și să conțină maximum de realism sub raportul necesităților și al posibilităților de realizare. Evaluarea rezultatelor să fie făcută cu discernămînt. In caz de eșec, să avem curajul de a recunoaște greșeala și de a reconsidera cu luciditate întreaga problematică. — Vă preocupă stabilirea și menținerea unui dialog permanent cu cetățenii orașului? — Bine-nțeles. In varianta inversă , există riscul izolării în turnul de fildeș al birocratismului, ceea ce echivalează cu paralizia totală, înmulțirea canalelor de emisie și recepție între organul de Interviu consemnat de AUREL MORGAN (Continuare în pag. a 3-a) \ Expoziția Vigh István Ieri după-amiază, la Galeria de artă din Baia Mare a avut loc vernisajul expoziției de grafică și sculptură Vigh István. Artistul, cu toate că este stabilit de zece ani la Suceava, se simte legat de Baia Mare o dată pentru faptul că aici și-a început studiile de specialitate, iar apoi pentru faptul că prima sa expoziție organizată la noi, în anul 1967, s-a bucurat de un real succes. Pînă în prezent, Vigh István a expus în mai multe localități din țară, a avut o expoziție și la Paris, iar la Baia Mare a sosit după o reușită expoziție organizată la Casa de cultură „Petőfi Sándor" din București. Expoziția de care scriem cuprinde grafică pe respectiv sculptură din pînză, oțel inoxidabil și aluminiu, executate cu ajutorul Uzinelor de utilaj și piese de schimb Suceava. Delegația de partid și guvernamentală, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, și-a încheiat vizita în R.P. Bulgaria Trimisul special Agerpres, I. Ionescu, transmite: Mii de locuitori ai Sofiei au venit, sîmbătă dimineața, la aeroportul din capitala Bulgariei pentru a saluta la plecare delegația de partid și guvernamentală a Republicii Socialiste România condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, care a făcut o vizită oficială în Republica Populară Bulgaria. Clădirea aerogării era împodobită cu mari drapele românești și bulgare. Portretul tovarășului Nicolae Ceaușescu era încadrat de portretele tovarășilor Todor Jivkov și Gheorghi Traikov. Pentru a-și lua rămas bun de la oaspeții români, la aeroport au venit tovarășii Jivko Jivkov, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, prim-vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Todor Pavlov, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, Ivan Popov, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, președintele Comitetului de Stat pentru Știință și Progres Tehnic, Stanko Todorov, membru al Biroului Politic, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Anghel Țanev, membru Bulgar, supleant al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, Venelin Kotev, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, Petar Tancev, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Vladimir Bonev, Roza Komtarova, Gheorghi membri ai Secretariatului Boev, Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, Sava Ganovski, președintele Biroului Adunării Populare, Dancio Dimitrov, prim-vicepreședinte al Prezidiului Adunării Populare a Republicii Populare Bulgaria, Gheorghi Kulișev, vicepreședinte al Prezidiului Adunării Populare a R.P. Bulgaria, Mincio Mincev, secretar al Prezidiului Adunării Populare, Anghel Todorov, prim-secretar al Comitetului orășenesc Sofia al Partidului Comunist Bulgar, Gheorghi Stoilov, președintele Comitetului Executiv al Sfatului popular orășenesc Sofia, membri ai Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, ai Prezidiului Adunării Populare și ai guvernului, conducători de instituții centrale și organizații obștești, oameni de știință, artă și cultură, ziariști bulgari și străini. De la reședința guvernamentală Vrania, tovarășul Nicolae Ceaușescu și membrii delega(Continuare în pag. a 4-a) i Sosirea în Capitală Sîmbătă după-amiază s-a înapoiat în Capitală delegația de partid și guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, care a făcut o vizită oficială de prietenie în Republica Populară Bulgaria. Din delegație au făcut parte tovarășii Ilie Verdeț, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., prim-vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Leonte Răutu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Vasile Patilineț, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Corneliu Mănescu, membru al C.C. al P.C.R., ministrul afacerilor externe, Vasile Vlad, membru supleant al C.C. al P.C.R., șef de secție la C.C. al P.C.R., și Nicolae Blejan, ambasadorul Republicii Socialiste România la Sofia. La sosire, pe aeroportul Băneasa, delegația a fost salutată de tovarășii Emil Bodnaraș, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Maxim Berghianu, Janos Fazekas, Manea Mănescu, Dumitru Popa, Dumitru Popescu, Gheorghe Stoica, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, Iosif Banc, Petrovici, Miron Constantinescu, Blajo- Ion Stănescu, de membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători ai instituțiilor centrale și organizațiilor obștești, generali, ziariști. Au fost de față Borislav Konstantinov, însărcinatul cu afaceri ad-interim al Ambasadei R.P. Bulgaria la București și membri ai ambasadei. au Numeroși cetățeni ai Capitalei venit la aeroport pentru a adresa tovarășului Nicolae Ceaușescu urarea de bun venit. Ei aplaudau, ovaționau, scandau îndelung „Ceaușescu-P.C.R.!", exprimîndu-și sentimentele de dragoste și stimă față de conducătorul partidului și statului nostru, deplina satisfacție față de rezultatele deosebit de fructuoase ale vizitei oficiale în R.P. Bulgaria a delegației de partid și guvernamentale a țării noastre. Secretarul general al partidului a răspuns ovațiilor mulțimii, a strîns mîinile a numeroși cetățeni. (Agerpres) COMUNICAT La invitația Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, Prezidiului Adunării Populare și Consiliului de Miniștri ale Republicii Populare Bulgaria, delegație de partid și guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele de Stat al Republicii Consiliului Socialiste România, a făcut o vizită oficială în Republica Populară Bulgaria, între 18 și 21 noiembrie 1970. In timpul vizitei a fost semnat noul Tratat de prietenie, colaborare și asistentă mutuală Republica Socialistă România între și Republica Populară Bulgaria. Delegația a vizitat orașele Botevgrad și Vrața. Combinatul chimic Vrața, s-a întîlnit cu numeroși oameni ai muncii și cu reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat, luînd cunoștință de realizările poporului bulgar în construirea socialismului, de preocupările Partidului Comunist Bulgar privind dezvoltarea în continuare a economiei, științei și culturii, ridicarea nivelului de viață al poporului, pentru asigurarea progresului multilateral al societății socialiste, înalților oaspeți li s-a rezervat pretutindeni o primire cordială, expresie a prieteniei frățești tradiționale dintre popoarele român și bulgar. Intre delegațiile de partid și guvernamentale ale celor țări au avut loc convorbiri două la care au participat: Din partea română : Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Ilie Verdeț, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., primvicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Leonte Răutu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Vasile Patilineț, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Corneliu Mănescu, membru al C.G. al P.C.R., ministrul afacerilor externe, Vlad, membru supleant al Vasile C.C. al P.C.R., șeful secției relații externe a C.C. al P.C.R., Nicolae Blejan, ambasadorul extraordinar și plenipotențiar al Republicii Socialiste România la Sofia. Din partea bulgară, Todor Jivkov, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Bulgaria, Gheorghi Traikov, președintele Prezidiului Adunării Populare, Boris Velcev, membru al Biroului Politic, secretar al C.C. al P.C. Lîcezar Avramov, membru Bulgar, supleant al Biroului Politic al C.C. al P.C. Bulgar, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Ivan Bașev, membru al C.C. al P.C. Bulgar, ministrul afacerilor externe, Konstantin Tesialov, membru supleant al C.C. al P.C. Bulgar, șeful secției de politică externă și relații internaționale a C.C. a P.C Bulgar, Spas Gospodov, membru al C.C. al P.C. Bulgar, ambasadorul extraordinar și plenipotențiar al R.P. Bulgaria la București. La convorbiri au participat, de asemenea, consilieri și experți ai celor două delegații. In cursul convorbirilor, care s-au desfășurat într-o atmosferă de prietenie și înțelegere reciprocă, delegațiile s-au informat asupra stadiului construcției socialiste în cele două țări. Delegația de partid și guvernamentală a Republicii Populare Bulgaria a luat cunoștință de rezultatele obținute de poporul român în edificarea socialismului, de activitatea desfășurată în prezent de oamenii muncii din România, sub conducerea Partidului Comunist Român, pentru creșterea în ritm susținut a economiei naționale, ridicarea nivelului de trai material și spiritual al poporului, pentru făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate. Delegațiile au făcut, de asemenea, un larg schimb de păreri cu privire la relațiile dintre cele două țări și partide, precum și la principalele probleme ale situației internaționale actuale, ale mișcării comuniste și muncitorești. Delegațiile au relevat cu satisfacție că relațiile de prietenie frățească, colaborare multilaterală și bună vecinătate dintre Republica Socialistă România și Republica Populară Bulgaria s-au dezvoltat pe o linie continuu ascendentă în anii construcției socialismului. Un rol însemnat, în acest sens, a revenit Tratatului de prietenie, colaborare și asistență mutuală din 1948. Intîlnirile și contactele intre conducătorii de partid și de stat din cele două țări, schimburile reciproce de delegații au constituit o contribuție însemnată la adîncirea și dezvoltarea multilaterală a relațiilor de prietenie și colaborare dintre cele două țări și partide, în interesul popoarelor român și bulgar, al cauzei socialismului și păcii. Colaborarea în domeniile politic, economic, tehnico-știintific, cultural, ca și în alte domenii, se dezvoltă fructuos, concretizînduse în intensificarea schimbului de experiență și de valori materiale și spirituale în toate sectoarele construcției socialiste. (Continuare în pag. a 4-a) CUMPĂRĂTORII AȘTEAPTĂ - COMERȚUL NU SE GRĂBEȘTE RAID-ANCHETĂ Aprovizionarea populației cu produse agroalimentare ridică în prezent o seamă de probleme, care vizează în primul rînd organizarea desfacerii. Spunem aceasta, deoarece în depozite se află cantități însemnate de produse. Ca urîn urma recentelor măsuri adoptate de Biroul Comitetului județean de partid, comerțul cu legume și fructe de pe întreg cuprinsul județului nostru s-a revitalizat și s-a apropiat de cerințele unui comerț socialist, civilizat. Aprovizionarea, în primul rînd, este mai bună și mai operativă, mare, cumpărătorul ar trebui să găsească la orice oră din zi mărfurile solicitate, dar adesea vede rafturi goale. Ce se întîmplă realitate și de ce? Iată tema ratingului nostru. Alaltăieri dimineața, de pildă, majoritatea magazinelor specializate din municipiul Baia Mare, cu excepția unor sorturi al căror regim de desfacere este încă selectiv, erau saturate cu marfă. La unitatea nr. 23 din incinta pieței de alimente, între cantitățile îndestulătoare de rădăcinoase, de ceapă și alte legume de toamnă, se găseau și unele verdețuri ca spanac, țelină verde, mărar și praz. Aproape cu aceleași cantități și sorturi de legume și fructe erau aprovizionate de asemenea și magazinele nr. 1,21 și 9 din Baia Mare, precum și cele din Baia Sprie. Tot ca un efect al strădaniilor depuse de lucrătorii Centrului de legume și fructe din Baia Mare, ale celor de la întreprinderea județeană pentru legume și fructe trebuie apreciată și actuala prezentare a mărfii, calitatea în general bună a acesteia. Acum, bunăoară, în întreaga rețea de desfacere — și deci se poate — cantități apreciabile de fructe, de rădăcinoase și bulboase sunt oferite cumpărătorilor preambalate și înttr-o ținută care place. Aceste măsuri, ca și multe altele, au dus la înlăturarea aglomerației, din jurul standurilor de legume, la anihilarea unor, de ce să nu recunoaștem, sporadice manifestări de speculă și a tendințelor de supraaprovizionare. „Sînt aspecte pe care le-am vrut cît mai grabnic înlăturate, ne spunea tovarășul Victor Pop, șeful C.S F. Baia Mare. Gospodinele, în special, trebuie să știe că dispunem de cantități suficiente de legume necesare aprovizionării oamenilor muncii și acea „teamă de lipsă“ nu este justificată“. Reținînd asigurările date de tovarășul V. Pop, ca și secvențele în general bune surprinse alaltăieri în desfacerea legumelor și fructelor, nu putem omite și unele neajunsuri care se mai manifestă în rețeaua de desfacere a legumelor. Vineri dimineața la ora 8, de exemplu, multe din legumele care se găseau la magazinul nr. 1 (responsabil Maria Csepregî) lipseau cu desăvîrșire din unitatea nr. condusă de Dafina Roșu. Și nu-i 3 vorba numai de unele legume care sosesc preambalate și deci desfac mai tîrziu (cartofi și cease pă), așa cum s-a întîmplat la unitatea nr. 36 din cartierul Săsar, ci de unele legume care se găsesc din abundență în depozite și nu necesită o pregătire prealabilă. Lip M. POP, I. NAN, I. PRIBOI, AL. POIENARU, C. JOSAN (Continuare în pag. a 3-a) Legume există, dar sunt și neajunsuri t l