Pentru Socialism, februarie 1971 (Anul 21, nr. 5291-5314)

1971-02-25 / nr. 5311

PENTRU SOCIALISM REZOLUȚIA Congresului al IX-lea al Uniunii Tineretului Comunist (Urmare din pag. 1) aplicative, a atelierelor de proiectare și unităților lucrative studențești. Un accent deosebit se va pune pe asigurarea unor condiții optime de desfășurare a practicii în producție în toate formele de învățămînt. Se va urmări pregătirea fiecărui elev în vederea asimilării unei meserii. Congresul apreciază că este necesar ca organizațiile U.T.C. să dezvolte în rîndul tinerilor intelectuali din unitățile de producție, institutele de cercetări și proiectări interesul și pasiunea pentru cercetările fundamentale și aplicative, orientate spre aspectele și necesitățile actuale ale producției. Organizațiile U.T.C. vor depune și în continuare eforturi pentru antrenarea unor mase largi de tineri muncitori, țărani, intelectuali, elevi și studenți la acțiunile de muncă patriotică destinate înfăptuirii obiectivelor de investiții ale noului plan cincinal, executării la timp și în bune condiții a lucrărilor agricole, a unor construcții agrozootehnice, sisteme de irigații, de îmbunătățiri funciare și de apărare contra inundațiilor, a unor baze sportive și turistice simple, amenajarea unor cluburi și spații pentru activități educative, înfrumusețarea comunelor și orașelor patriei. Totodată, Uniunea Tineretului Comunist va extinde experiența pozitivă a organizării unor șantiere naționale și locale ale tineretului. Congresul trasează Comitetului Central sarcina inițierii unei largi mișcări de masă pentru însușirea realizărilor științei și tehnicii care să cuprindă tineri din toate categoriile. III. — Viața social-politică a României contemporane, importanța și complexitatea evenimentelor politice, sarcinile majore la înfăptuirea cărora partidul, poporul cheamă tînăra generație, impun Uniunii Tineretului Comunist îmbunătățirea activității educative, perfecționarea continuă a mijloacelor și modalităților de acțiune care contribuie la formarea conștiinței socialiste, a idealului de viață comunist. Obiectivul principal al activității politico-ideologice desfășurate de Uniunea Tineretului Comunist îl va constitui cunoașterea și aprofundarea de către tineri a politicii marxist-leniniste a Partidului Comunist Român, a problemelor fundamentale privind construcția socialistă în țara noastră — dezvoltarea economiei naționale, perfecționarea conducerii vieții social-politice, dezvoltarea științei, învățămîntului și culturii ca factori de bază ai progresului și civilizației — precum și a proceselor care au loc în lumea contemporană, a aprecierilor partidului nostru și a principiilor promovate de țara noastră în relațiile internaționale. In acest scop se impune o mai largă diversificare și adaptare a formelor și metodelor de propagandă la specificul diferitelor categorii de tineri. Uniunea Tineretului Comunist consideră drept o datorie de onoare a sa educarea tineretului in spiritul patriotismului socialist, al glorioaselor tradiții de muncă și luptă ale poporului nostru, ale mișcării muncitorești, comuniste și de tineret din România, în spiritul dragostei și devotamentului nețărmurit față de patrie și partid. Cunoașterea de către tineri a eforturilor și realizărilor construcției socialiste, a perspectivelor de dezvoltare social-politică și economică, cultivarea sentimentului de demnitate și mîndrie națională, combaterea influențelor ideologiei și apologeticii capitaliste trebuie să constituie o sarcină de bază a tuturor organizațiilor U.T.C. Organizația noastră va dezvolta și în viitor sentimentul frăției dintre tinerii români și cei aparținînd naționalităților conlocuitoare O atenție permanentă vor acorda organizațiile U.T.C. educării tineretului în spiritul principiilor internaționalismului socialist, al solidarității și prieteniei cu tinerii de pretutindeni în lupta lor pentru libertate, progres social și pace. Una din preocupările esențiale ale activității Uniunii Tineretului Comunist o va constitui educarea științifică, materialistă a tineretului, bazată pe o solidă cultură, pe cunoașterea cuceririlor științei și tehnicii contemporane, a valorilor gândirii și practicii umane. Organizațiile U.T.C. vor promova cu consecventă atitudinea combativă, militantă împotriva prejudecăților și concepțiilor retrograde, mistice, în scopul formării și dezvoltării unor puternice convingeri științifice, materialist-dialectice despre natură și societate. Un obiectiv principal al muncii politico-ideologice a Uniunii Tineretului Comunist îl reprezintă cultivarea la toți tinerii a valorilor umanismului socialist, promovarea normelor și principiilor moralei comuniste, a responsabilității față de muncă și sarcinile profesionale, a angajării social-politice, a respectării legilor și legalității socialiste. Ținînd seama de cerințele și exigențele actuale, de particularitățile de vîrstă, preocupări, nivel de cunoștințe și sfera de interese ale tinerilor, Congresul apreciază că organizațiile U.T.C. trebuie să-și perfecționeze necontenit formele și modalitățile de propagandă și informare politică, să realizeze un dialog cit mai viu cu tinerii, să folosească mai eficient în activitatea lor mijloacele de comunicare în masă, literatura social-politică și științifică, alte mijloace prin care pot influența conștiința tinerilor. întreaga muncă politico-ideologică în rîndul tinerilor va trebui să dobîndească un caracter sistematic, de continuitate, să țină pasul cu dinamica vieții sociale, să fie mai strîns legată de problemele cu care tinerii se confruntă în muncă și viață, înlăturîndu-se astfel caracterul abstract, didacticist, formal sau schematic al multor acțiuni. Corespunzător actualelor cerințe și exigențe pe care le formulează activitatea generală de educație, se impune promovarea în rîndul tineretului a preocupărilor multiple pentru cultură și artă. Un accent deosebit se va pune pe lărgirea gamei de acțiuni destinate informării elevilor și studenților cu cele mai diverse aspecte ale fenomenului cultural-artistic și științific, pe extinderea activității cercurilor, a societăților literare și științifice, a cenaclurilor, ca și a altor modalități proprii cunoașterii și însușirii culturii, pe îmbunătățirea conținutului revistelor școlare și universitare.. Organizațiile U.T.C. vor participa la conducerea întregii activități a caselor de cultură, căminelor culturale și a celorlalte așezăminte culturale, vor înființa în cadrul acestora cluburi ale tineretului, cu program adecvat, precum și alte forme de activitate culturală pentru tineret. Ele vor răspunde direct de activitatea distractivă și de recreere a tineretului, inițiind în acest scop manifestări și acțiuni de masă cât mai atractive. Publicațiile pentru tineret vor trebui, în perioada care urmează, să-și adîncească și diferențieze mai pregnant profilul, să-și îmbunătățească substanțial conținutul tematic, să reflecte problemele majore care preocupă tineretul și organizația sa. IV. Obiectivul principal al activității organizațiilor U.T.C. în domeniul muncii sportive trebuie să-l constituie antrenarea tuturor tinerilor la acțiunile sportive de masă, la formarea deprinderii de a practica individual exercițiile fizice. Biroul de Turism pentru Tineret, organizațiile U.T.C. vor trebui să îndrume permanent activitatea cercurilor de turism pentru cuprinderea unui număr cu mai mare de tineri la activitățile turistice de masă. Pregătirea tineretului pentru apărarea patriei constituie un mijloc eficient de formare multilaterală a tineretului, de cultivare a sentimentelor patriotice, a hotărîrii de a contribui la consolidarea, dezvoltarea și apărarea cuceririlor revoluționare ale poporului nostru. Organizațiile U.T.C. vor trebui să conlucreze mai activ și eficient cu unitățile militare și gărzile patriotice, să se ocupe de activitatea centrelor de pregătire, să asigure extinderea caracterului practic, aplicativ al acestora, prezența detașamentelor de tineri la paza și apărarea avutului obștesc, la acțiunile de sprijinire a miliției, pompierilor etc. Organizațiile U.T.C. din cadrul forțelor armate au datoria să desfășoare o amplă activitate pentru mobilizarea tinerilor ostași în vederea însușirii măiestriei militare și a dezvoltării unor trăsături politico-morale înaintate. V. Congresul relevă că în perioada care a trecut de la Plenara C.C. al P.C.R. din noiembrie—decembrie 1967 și Consfătuirea pe țară a U.T.C. au fost obținute rezultate pozitive în îmbunătățirea structurii organizatorice, în întărirea rîndurilor Uniunii Tineretului Comunist și lărgirea democrației interne de organizație. Congresul trasează Comitetului Central, comitetelor județene, municipale și orășenești, tuturor organizațiilor U.T.C. ca obiectiv central al activității lor consolidarea politică și organizatorică, creșterea capacității de mobilizare și acțiune a fiecărei organizații U.T.C., dezvoltarea spiritului de inițiativă și autonomiei acestora, participarea activă a tuturor uteciștilor la întreaga viață și activitatea organizației. O atenție deosebită se va acorda pregătirii tinerilor pentru a deveni membri ai organizației U.T.C. precum și pregătirii celor mai buni uteciști pentru a merita înalta cinste de a deveni membri ai P.C.R. Comitetul Central, toate organizațiile U.T.C. vor trebui să acorde o atenție sporită lărgirii și dezvoltării continue a democrației de organizație, asigurînd în mai mare măsură preponderența în organele de conducere, la toate nivelurile, inclusiv în organismele executive, a tinerilor care-și desfășoară nemijlocit activitatea în întreprinderi, unități agricole, instituții, școli și facultăți. In scopul creării cadrului organizatoric pentru studierea mai aprofundată a problemelor specifice diferitelor categorii de tineri și adoptarea de măsuri adecvate în diferite domenii, se constituie în cadrul C.C. și al comitetelor județene, municipale și consilii ale tineretului orășenești muncitoresc, sătesc, elevilor și ale tinerelor fete. Uniunea Asociațiilor Studențești din România, formă specifică de organizare a activității U.T.C. în rîndurile studenților, va trebui să-și îmbunătățească în continuare stilul de muncă, întreaga activitate politică, educativă și obștească corespunzător cerințelor și exigențelor actuale, funcțiilor și atribuțiilor specifice ale asociațiilor studențești. Congresul apreciază că Uniunea Tineretului Comunist va trebui să-și intensifice activitatea pentru a îndeplini cu responsabilitate atribuțiile ce i-au fost încredințate de către partid în rezolvarea problemelor de viață și de muncă ale tinerilor, în participarea reprezentanților uteciștilor în comitetele de direcție și consiliile de administrație, consiliile de conducere ale cooperativelor agricole de producție, senatele universitare și consiliile profesorale, precum și în alte organisme colective de conducere. In vederea creșterii competentei cadrelor din activul Uniunii Tineretului Comunist, îmbogățirii permanente a cunoștințelor tice, de cultură generală și polide specialitate, Congresul trasează Comitetului Central, comitetelor județene, municipale și orășenești sarcina îmbogățirii muncii de selecționare, promovare și pregătire a cadrelor, îndeplinirii măsurilor adoptate de Plenara C.C. al P.C.R. cu privire la perfecționarea continuă a pregătirii cadrelor de partid și ale organizațiilor de masă și obștești. Congresul aprobă noul statut al Uniunii Tineretului Comunist, ale cărui prevederi corespund schimbărilor survenite în organizației, creșterii rolului viața și atribuțiilor sale, perfecționării formelor și metodelor de activitate, sporirii gradului de participare a tineretului la viața economică, socială și politică, culturală și științifică a țării. Centrul de cercetări pentru problemele tineretului va trebui să acorde o atenție deosebită studierii problemelor specifice diferitelor categorii de tineri, fundamentării soluțiilor în vederea îmbunătățirii activității educative, a metodologiei muncii politice de masă desfășurate de organizațiile U.T.C. în rîndul tineretului. VI. Dînd glas sentimentelor întregului nostru tineret, participanții la lucrările celui de-al IX-lea Congres al Uniunii Tineretului Comunist exprimă atașamentul și profunda lor adeziune față de politica externă a partidului și statului nostru, care promovează cu consecventă prietenia, alianța și cooperarea cu toate țările socialiste, colaborarea cu celelalte țări ale lumii, pe baza principiilor independenței și suveranității naționale, egalității în drepturi, neamestecului în treburile interne, respectării stricte a dreptului fiecărui popor, mare sau mic, de a-și hotărî singur soarta, fără nici un amestec din afară. Congresul aprobă, în deplină unanimitate, activitatea internațională desfășurată de U.T.C. și U.R.S.R. Condamnînd cu hotărîre agresiunea americană împotriva popoarelor din Vietnam, Laos și Cambodgia, acțiunile de escaladare a războiului, Congresul își manifestă solidaritatea deplină cu lupta eroică a tineretului și popoarelor din Indochina, cere încetarea războiului și retragerea necondiționată a trupelor americane și ale sateliților lor, respectarea dreptului popoarelor din această zonă de a-și hotărî singure destinele, potrivit voinței și aspirațiilor lor. Congresul exprimă solidaritatea activă cu lupta tineretului și popoarelor din țările arabe împotriva imperialismului, pentru libertate, democrație și progres social, sprijină deplin poziția partidului și statului nostru privind soluționarea pe cale politică a conflictului din Orientul Apropiat, în spiritul rezoluției Consiliului de Securitate din noiembrie 1967. Afirmînd solidaritatea militantă cu organizațiile de tineret care luptă împotriva regimurilor coloniale, neocoloniale și rasiste, pentru drepturi și libertăți democratice, participanții la Congres își exprimă sentimentele de solidaritate revoluționară, sprijină lupta dîrză a tineretului din Angola, Mozambic și Guineea Bissau, precum și cu forțele revoluționare și democratice ale tineretului din Grecia, Spania și Portugalia. Congresul reafirmă solidaritatea internaționalistă a tineretului român cu tineretul din țările Americă Latine în lupta dusă, alături de popoarele acestui continent, pentru înlăturarea dominației imperialismului american, pentru securitate și progres social. Totodată, Congresul își exprimă solidaritatea internațională cu popoarele, cu tineretul din țările Asiei și Africii care luptă împotriva colonialismului și neocolonialismului, pentru dezvoltare economică, pentru progres social. Uniunea Tineretului Comunist va milita în continuare pentru a promova dialogul, înțelegerea și buna cunoaștere cu organizațiile de tineret comuniste, progresiste, democratice din țările europene de a căuta modalitățile prin care tineretul Europei poate să-și aducă o contribuție sporită la destindere, la dezvoltarea colaborării între state și la crearea unui climat care să dea fiecărui popor garanția dezvoltării sale libere, independente și suverane. Congresul consideră că U.T.C. și U.R.S.R. trebuie să aibă în continuare un rol activ, constructiv în cadrul F.M.T.D. și U.S.S., aducîndu-și aportul la lărgirea și dezvoltarea colaborării multilaterale, să stimuleze contactele și cooperarea cu diferite organizații internaționale de tineret și studențești pentru întărirea solidarității și unității de acțiune a tinerei generații, pe baza obiectivelor și aspirațiilor fundamentale comune. ★ Tineretul României socialiste, devotat idealurilor nobile promovate de Partidul Comunist de-a lungul existenței sale de o jumătate de secol, credincios principiilor politicii sale interne și externe, exprimîndu-și mulțumirile și satisfacția profundă ce o nutrește pentru condițiile de muncă și viață ce le sint create, se angajează solemn să ducă mai departe stindardul glorios de luptă al comuniștilor, să dezvolte virtuțile democratice, revoluționare ale înaintașilor, să militeze neabătut pentru triumful comunismului pe pămîntul românesc. Congresul adresează membrilor Uniunii Tineretului Comunist, tuturor tinerilor țării, o înflăcărată chemare de a-și consacra întreaga lor capacitate de muncă, energia și eforturile, elanul lor creator pentru înfăptuirea cu succes a politicii partidului, a propășirii scumpei noastre patrii — Republica Socialistă România. (Text prescurtat) Printre formațiile afirmate in ultimii ani se numără și corul căminului cultural din Hideaga. 99 VAGABONDUL 11 Vagabondul a rulat în premieră cu 15 ani în urmă. A rulat săptâmîni, a rulat luni de zile cu săli arhipline. In fața caselor de bilete cozile se formau în zori de zi. Trebuiau planificate spectacole suplimentare. completate Trebuiau zile cu scaune rîndude rezervă. Anul acesta Awara e iarăși printre noi. A fost în ianuarie și e acum din nou. Pelicula — în mod vizibil — a mai îmbătrînit dar publicul nu. La Dacia cozile încep de bună inscripția dimineață, „pentru azi toate biletele sînt vîndute" a fost readusă din magazie, treptele dintre scaune sînt locuri „vînate", directorul cinematografului — zice-se — și-a demontat pentru o săptămînă telefonul ,iar tovarășii de la Intreprinderea județeană s-au dus pe teren pînă ce pleacă Vagabondul.Cu asemenea prilejuri își poate da seama omul de rude, cunoștințe, prieteni, vecini și așa mai departe are !). Awara magnetizează pe toți. Pe cei vîrstnici pentru că i-au mai văzut, pe cei tineri pentru că au văzut. Dar în lau ce constă în definitiv, acest mare succes? In orice caz, anii scurși de la prima reprezentație au demonstrat că Vagabondul nu cucerește ca film. In 15 ani am mai văzut melodrame și mai și. Vagabondul cucerește prin Raj Kapoor. Cucerește prin neuitatul Awara, mult încercatul erou care știe, poate ca nimeni altul, unde e locul rîsului și unde al feței triste. Cucerește prin acel vagabond poznaș și generos, prin acel om care știe să sufere, știe să iubească, știe să îmbrace totul în cîntec, știe să fie optimist, știe să fie neuitat de simpatie. Și toate acestea dacă ne determină să (re) vedem filmul să nu mai căutăm și alte argumente. Ocupăm loc în sală, ne aducem aminte de prima iubire și rîdem cu Raj. Ne întristăm cu el. Credem în fericit, alături finalul de el. GH. MOLDOVAN Pentru spectatori, chipul lui Raj Kapoor se confundă cu neuitatul Awara — VAGABONDUL pentru care stăm în fața casieriei ore întregi și sîntem fericiți chiar dacă scaunul trebuie adus de acasă. Jo! 25 februarie 1971 DESECARE Cetățenii din comuna Remetea Chioarului execută în aceste zile lucrări pentru desecarea unei suprafețe de peste 150 ha terenuri agricole. In acest scop ei au săpat pînă în prezent peste 800 m.l. canale secundare, iar începînd de ieri au atacat lucrările pentru săparea unui canal colector care va avea lungime de peste 700 m.l. Desercarea, pentru realizarea căreia la lucrări participă zilnic prin muncă voluntară sute de locuitori ai comunei, va asigura sporirea cu cel puțin 30 la sută a producției pe terenurile afectate de ea. COOPERATIVA DE CREDIT — UN AJUTOR TOVĂRĂȘESC Nu prezintă o noutate că la Baia Mare există o cooperativă de credit care vine în ajutorul membrilor ei în mod prompt prin acordarea de împrumuturi. Despre felul cum lucrează această cooperativă, despre perspectivele ei se știu prea puține lucruri. Iată bunăoară, că numai în 1970 cooperativa de credit din Baia Mare a acordat împrumuturi în valoare de 514.000 lei pentru diferite motive ca procurări de materiale pentru construcții de locuințe, mobilă, pentru cazuri de boală ș.a.m.d. De curând, cu ocazia adunării generale a membrilor cooperativei de credit din Baia Mare, s-a subliniat de către vorbitori necesitatea lărgirii masei de membri cooperatori în vederea creșterii acordate a unor posibilității de împrumuturi mai substanțiale. La finele anului 1970 cooperativa de credit numără 1.254 de membri. In continuare, pe adresa cooperativei sosesc noi cereri de înscriere. Se preconizează ca pînă la finele anului 1971, numărul membrilor cooperativei să ajungă la 1.500. Odată cu lărgirea cooperativei, cu creșterea numărului membrilor se va crea în acest an posibilitatea de a acorda împrumuturi în valoare de peste 600.000 lei. De asemenea, acest lucru va permite ca la inceputul acestui an să crească valoarea împrumuturilor acordate pînă la 5.000 lei (pentru procurări de animale). Pentru o bogată producție de legume Măsuri operative, de pe acum! Timpul este prielnic pentru ca legumicultorii din unitățile specializate să treacă mai devreme ca în alți ani la o muncă susținută în vederea obținerii recolte bogate unor de legume. Noul sistem de retribuire pe bază de acord global a devenit încă de la începutul acțiunii un stimulent puternic ce se relevă pretutindeni în participarea masivă la muncă, convins de Ne am acest lucru pe teren. ...La Pribilești se muncește cu la construirea spor de noi răsadnițe, alături de cele multe deja pregătite. In sera înmulțitor varza timpurie, însămînțată încă în ianuarie, este aproape bună de repicat. In răsadnițe au răsărit și gultoarele. — Vrem să ieșim cu ele printre primii pe piață, adică să le livrăm pe bază de contract, poate mai repede decit alții, ne spune grădinarul Vasile Stejeran. Peste cîteva zile începem repicatul răsadurilor în paturile calde pregătite in acest scop. In locul verzei în seră se va semăna imediat ardei iute, produs mult căutat pe piață. Tot în acest scop un hectar de vinete va fi cultivat sub tunele protejate de polietilenă. Pregătirile se desfășoară din plin și la Satulung. Suprafețe mari de răsadnițe sînt terminate, gata pentru a fi însămînțate. S-a fertilizat aici aproape în întregime terenul destinat legumiculturii. O suprafață de circa 2 ha care de ani de zile n-a produs nimic a fost defrișată de arboret, urmînd a fi plantată în primăvară cu ardei. Există și aici o seră înmulțitor care, prin grija consiliului de conducere, a fost reparată încă în faptul iernii. Cu săptămîni în cîteva urmă, cuptorul (refăcut) a fost supus probelor de încălzire. Din păcate lucrurile s-au oprit aici. La data de 15 februarie brigadierul legumicol Andrei Mureșan, nu știa încă la ce va fi folosit acest spațiu prețios. — O să și aici ceva, punem încă nu știu ce. Poate ardei iute, dar nu avem sămînță. Cu privește combustibilul absolut necesar încălzirii serei se află încă în sfera incertitudinii. „Poate“ că vom primi ceva cauciucuri uzate de la S.M.A., ni s-a spus. Nu sunt suficiente nici rogojinile pentru protejarea răsadnițelor de eventualele geruri târzii. La Ardusat, Lăpușel, Lucăcești se constată preocupări multiple în direcția condițiilor asigurării optime pentru o producție bună de legume. Specialiștii au pus pe prim plan producerea unor răsaduri viguroase, care în faza actuală constituie elementul principal în realizarea și depășirea sutelor de tone de produse contractate ce vor fi livrate statului. Dar, tocmai în această privință, alături de succesele amintite, mai întâlnim și lacune serioase ce pot și trebuie să fie grabnic lichidate. La Lucăcești, bunăoară, nu este asigurată în întregime scîndura necesară pentru confecționarea răsadnițelor. Inginerul și președintele sunt însă liniștiți că au repartiție pentru 8 m.c. de lemne. Dar acestea trebuie încă tăiate, fasonate, aduse din pădure și prelucrate! Alte necazuri sunt 4ardusat cu asigurarea îngrășămintelor. Or, fără acestea nu se pot definitiva paturile calde. Există o soluție? Da, există, ea fiind chiar cunoscută. Se vor cere îngrășăminte organice de la cooperatori. Dar cînd? La Lăpușel ar fi niște paie de secară pentru rogojini dar... nici în comerț și nici la bază nu se găsește sfoară potrivită, fără de care acestea nu pot fi împletite. Pînă la intrarea In ritmul normal de lucru au rămas așadar cîteva probleme esențiale de rezolvat. Pe alocuri ni s-a spus că; „încă nu este tîrziu". De ■Dar nici prea acord, devreme nu e. Ne-au dovedit-o legumicultorii din Pribilești, grădinari cu o bună experiență. — Lucrînd în acord global — ne spunea șeful de echipă Vaier Stejeran din cooperativa mai sus amintită — pe noi ne interesează încă de pe acum cu cît vom putea depăși cele 12 tone ardei grași planificați la hectar. Știm că în aceeași măsură va crește și cîștigul nostru. Dar pentru a atinge acest scop avem nevoie de răsaduri bune și la timp. Sîntem direct interesați și în obținerea unor venituri importante ce se realizează în primul rînd prin produse multe, de calitate și cît mai timpurii. Această maximă este valabilă pentru toate unitățile specializate în legumicultura. Consiliile de conducere, specialiștii, fermierii, brigadierii sunt chemați deci să acționeze energic pentru a satisface această cerință, știind că soarta producției și a veniturilor din acest sector depinde în cel mai înalt grad de pregătirea minuțioasă a recoltei de legume din acest an. Peste tot am aflat că un număr suficient de oameni s-a oferit să lucreze în legumicultura. Se cere deci asigurarea condițiilor corespunzătoare de muncă și de valorificare a produselor. N. SOARE