Pentru Socialism, aprilie 1971 (Anul 21, nr. 5341-5366)

1971-04-20 / nr. 5357

PROIECT Hotărîre privind îmbunătățirea asistenței sanitare în județul Maramureș Comitetul executiv al Consiliului popular al județului Maramureș a elaborat proiectul de hotărâre privind îmbunătățirea asistenței sanitare în județul Maramureș. Proiectul va fi supus spre dezbatere și adoptare celei de-a IX-a sesiuni a Consiliului popular județean din 22 aprilie a.c. In spiritul democrației socialiste ce caracterizează viața politică, economică și socială a țării noastre proiectul de hotărîre este supus discuției publice. Observațiile, propunerile și sugestiile în legătură cu acest proiect de hotărîre vor fi înaintate comitetelor executive ale consiliilor populare din județ, deputaților Consiliului popular al județu lui Maramureș, in scopul ridicării la un nivel mai înalt a sistemului de asistență sanitară în județul Maramureș, Consiliul popular județean, în baza art. 9 și 24 din Legea nr. 57/1968 de organizare și funcționare a consiliilor populare. HOTĂRĂȘTE ART. 1. — Comitetul executiv al Consiliului popular județean prin organele sale de specialitate și aparatul propriu va lua măsuri tehnico-organizatorice pentru darea în folosință a noului spital județean din Baia Mare, pînă la data de 1 iulie 1971. ART. 2. — Se va continua acțiunea de tehnicizare și modernizare a unităților spitalicești, în vederea stabilirii gradului de competență, în care scop Comitetul executiv al Consiliului popular județean va lua în discuție și aproba pînă la 1 iulie 1971 ierarhizarea unităților medico-sanitare din județ. ART. 8. — Comitetul executiv al Consiliului popular județean va lua măsuri de întărire și perfecționare a activității centrelor de sănătate existente, prin îmbunătățirea aplicării principiului medicinei în grup, a utilizării mijloacelor tehnice necesare actului medical competent. Pînă la finele anului 1971 se vor înființa 5 noi centre de sănătate in mediul rural, precum și 12 centre de sănătate în mediul urban și centre muncitorești. Comitetul executiv al Consiliului popular județean va stabili localitățile în care se vor înființa aceste centre, consultînd comitetele executive ale consiliilor populare municipale, orășenești și comunale. ART. 4. — In domeniul ocrotirii copiilor mici, Comitetul executiv al Consiliului popular județean va lua măsuri ca în cadrul numărului de paturi existente să prevadă spații spitalicești corespunzătoare în orașele Vișeu de Sus și Tg. Lăpuș. ART. 5. — Pentru scăderea endemiei tuberculoase, Comitetul executiv al Consiliului popular județean, prin Direcția sanitară județeană va întocmi un studiu, pînă la 1 iulie 1971, privind posibilitatea organizării în spații disponibile a 200 de locuri pentru îmbunătățirea asistenței preventoriale. ART. 6. — In vederea îmbunătățirii asistenței stomatologice a populației infantile se vor înființa pînă la finele anului 1971 16 dispensare de stomatologie stabilite de Comitetul executiv al Consiliului popular județean după consultarea comitetelor executive ale consiliilor populare municipale, orășenești și comunale. ART. 7. — In vederea asigurării procesului de perfecționare și specializare a cadrelor medicale și medii, promovarea învățămîntului tehnicosanitar și profesional, în mod deosebit a competentelor în patologia prioritară a județului, se vor organiza instruiri periodice prin cursuri teoretice și stagii practice în spitalele din Baia Mare și Sighetu Marmației. Se vor organiza cursuri de reciclare pentru medicii stomatologi din județ în domeniul stomatologiei preventive școlare la Centrul stomatologic Baia Mare. ART. 8. — Incepînd cu data de 1 mai 1971, în cadrul Inspectoratului sanitar județean se înființează laboratorul județean de imunoserologie epidemiologică, precum și laboratorul de igienă spitalicească. ART. 9. — Comitetul executiv al Consiliului popular județean prin Direcția sanitară a județului Maramureș va lua măsuri de modernizare a relațiilor între unitățile sanitare prin înființarea pînă la 1 iunie 1971 a unui centru județean de documentare și informare medicală cu sediul în Baia Mare, cu scopul ameliorării informației, documentării și asistenței medicale precum și pentru îmbunătățirea procesului de diagnostic și tratament. ART. 10. — Se înființează începînd cu data de 1 octombrie 1971, în cadrul Sanatoriului Borșa unificat cu spitalul orășenesc, serviciul de ergoterapie pentru bolnavii cronici poliantibiorezistenți și a bolnavilor psihici T.B.G. ART. 11. — Comitetul executiv al Consiliului popular județean va studia pînă la data de 15 mai 1971 și propune Ministerului Sănătății înființarea în cadrul Spitalului județean Baia Mare a centrului de pregătire postuniversitară a medicilor. L PENTRU SOC?"T TS\1 Comoditatea la ea acasă Printr-o scrisoare un grup de cititori din orașul Borșa ne-au informat la redacție că primesc cu întîrziere de o zi ziarul „Pentru socialism“ și alte publicații. — Nu-mi vine să cred că se întîmplă așa ceva, ne-a spus cu mirare tov. Gheorghe Grad, dirigintele oficiului poștal, joi. În aprilie, cînd deplasîdu-ne la Borșa i-am adus la cunoștință conținutul scrisorii Factorul poștal Nicoară Grec care era „pe fază“ a recunoscut că așa stau lucrurile. In aceeași zi în biroul de cartare pe un raft se aflau circa 70 exemplare din ziarul „Pentru socialism“ și alte publicații din 13 și 14 aprilie, destinate vînzării cu bucata. „Nu a venit Toader Timiș, chioșcarul după ele“, ne-a spus un poștași Așadar din Baia Mare la Borșa cale de peste ISO km autobuzul care aduce ziarele face mai puțin de 6 ore. De la oficiu însă la abonați și la chioșcul pentru vînzarea cu bucata, ziarelor le trebuie aproape 20 ore. Scumpă petrecere S-a întimplat recent în orașul Borșa, la bufetul din apropierea stației C.F.R. Patru tineri: Gheorghe Buju, Ilie Hazată, Vasile Cosub și Vasile Mîț, după ce uitaseră numărul paharelor de rachiu și de vin golite pe calea... gîtului, au început să spargă pahare, sticle și să împartă pumni consumatorilor din jurul lor. Cei patru viteji nu s-au potolit decit la sosirea organelor de miliție. Pentru gravitatea actelor comise in ziua aceea și pentru că anterior cei patru prieteni mai comiseseră asemenea acte huliganice, aceștia au fost amendați fiecare cu câte 2.000 lei. Scumpă petrecere! N-ați văzut-o pe Maria? O întîmplare nefericită a făcut ca Livia și Petrică Stețcu, doi copii sub 10 ani din orașul Borșa, să se despartă pentru un timp de tatăl lor. Singurul sprijin care le mai rămăsese era mama lor, Maria Stețcu. In urmă cu aproape două săptămîni insă aceasta i-a închis în casă și a plecat, zice-se, „în lume". Dacă o întîlniți faceți să-i cadă sub ochi aceste rînduri. Amintiți-i că la Borșa o așteaptă Livia și Petrică, copiii cărora le-a dat viață și pe care are datoria morală și socială să-i crească. Amintiți-i că asemenea fapte sînt condamnate de societate și legile țării. Trimise în judecată La secția ginecologie a policlinicii din Baia Mare a fost adusă recent, în stare gravă Maria Klipacs. Medicii au stabilit că este vorba despre un avort provocat. Organele de cercetare penală au stabilit că operația de întrerupere a sarcinii a fost efectuată de Clarița Cerneștean din satul Ocoliș nr. 133, care nu era la prima infracțiune de acest fel. Măriei Klipaci și Clariței Cerneștean le-au fost întocmite acte de trimitere în judecată. Rubrică realizată de I. BARDAU ANUNȚ DE FAMILIE îndurerata familie FRANCISC ERNST din Baia Mare mulțumește pe această cale Comitetului județean Maramureș al U.T.C., organizațiilor U.T.C. din județ și tuturor acelora care au prezentat condoleanțe și au condus pe ultimul său drum pe iubitul nostru fiu TIBERIU ERNST. (426) ZIUA DE LUCRU {Urmare din pag. 1) tre mecanizatori, brigadieri chiar președinți de unități releșivă că pauza fortuită de răcirea vremii nu a avut darul de a-i îndupleca pe toți factorii de răspundere în urgentarea însămînțărilor. ba cooperativa agricolă din labăra, bunăoară, deși cooperatorii ar fi vrut să înceapă de mult lucrul, la ora 8,30 nizatorii Ilie Buia, Emil meca- Havripcea, Vasile Chira, Gheorghe Raț și chiar mecanicul de secție, Timofie Rusu, nu au binevoit să se prezinte la lucru. De asemenea, la secția de mecanizare din Mireș, In afara celor 8 tractoare care de mult pe cîmp, în plecaseră secție mai rămăseseră încă 5 tractoare Două erau fără mecanizatori, iar celelalte stăteau pentru că stăpînii lor — Traian Dorea, loan Jiban și Vasile Glodan, au uitat de îndatoririle pe care le au și nu s-au prezentat la lucru. Mai amintim faptul că la secția de mecanizare din Satulung, la ora 9,30, șapte tractoare stăteau imobilizate pentru că mecanizatorii au avut ședință. — Știți, noi nu prea avem de lucru — ne-a spus, zîmbind, Vasile Sebestyen, șeful secției de mecanizare. Doar discurile și semănătoarea mai au ce lucra la Satulung, tractoare vor pleca la Celelalte Boiu Mare. — Cînd? Rămîne de văzut. Cel puțin ieri n-am observat ca mecanizatorii de la Satulung să se înghesuie la lucru. Nici măcar polidiscurile, deși erau solicitate, n-au plecat atunci cînd ar fi trebuit la muncă. Situația întîlnită la Satulung nu este, de altfel, accidentală. Cu două săptămîni în urmă, de exemplu, într-o duminică pe la ora 11 aproape tractoarele erau în secție, toate Ieri situația s-a repetat. Oare nu cumva această stare de fapt dovedește și lipsă de insistență și coordonare din partea tovarășilor din conducerea cooperativei? Noi credem că da! Din păcate, am mai văzut situații similare și în alte părți. La cooperativa agricolă din Lucăcești, de exemplu, ieri dimineață Avei Uță și Ioan Cuza stăteau pe la ora 9 în mijlocul satului și nu știau unde să lucreze. „Asta nu-i treabă — ne-a spus unul din ei. Dacă nu vor să ne dea de lucru să ne spună și mergem în altă parte. Ne cheamă la Boiu Mare“. Intr-adevăr timp de pierdut nu există. De acest lucru sunt, după cîte se vede, convinși nu numai cei doi mecanizatori de la Lucăcești ci și mulți alți ortaci de-ai lor, președinți și ingineri pe care i-am găsit la datorie, exploatînd la maximum vremea și capacitatea utilajelor. N-am făcut un calcul al suprafețelor arate, discuite și semănate în primele ore ale dimineții de luni. Ne-am gîndit în schimb cît de utile ar fi fost cele 19 tractoare care încă nu ieșiseră la lucru la ora 9,30 și ce bine ar fi fost dacă semănătoarea S.P.C.6 de la Madăra ar fi fost transferată pentru cîteva zile la Mireș (pentru că tot stă degeaba), unde abia ieri s-a început semănatul celor 300 hectare cu porumb. Fără îndoială toate acestea nu se pot face de la sine și, așa după cum am văzut, încă nu toți factorii de răspundere sînt la datorie atunci cînd trebuie, că ritmul de lucru la semănatul și pregătirea terenului sunt departe de a fi satisfăcătoare. S-a muncit mult și bine în această primăvară în agricultură. Dar mult a mai rămas. A porni la lucru la ora 10 deci este greșeală. Suntem convinși o mare că organele agricole județene vor sesiza așa cum se cuvine această stare de fapt și vor acționa de urgență pentru impulsionarea însămînțărilor. Lucrăm din plin, ne-a spus tov. I. Chiș, președintele cooperativei agricole din Lucăcești. Fiind la sediul unității, firește, tov. președinte n-avea cum să știe că de fapt doi mecanizatori stau fără lucru și-i așteaptă pe dînsul și pe brigadieri. La îadăra s-a făcut de mult ziuă. Mecanizatorii insă au uitat că se află în campanie și își permit să întîrzie de la lucru. Noroc cu tov. Valentin Crișan, șeful de secție, care nu mai are răbdare și a început singur să procedeze la alimentarea tractoarelor. tt stîâiti 20 aprilie 1971 mm AZI : AZI BAIA MARE — Dacia: Băieți buni, băieți răi; Minerul: 100 de carabine (în compl. Acoperișul); 1 Mai: Zboară cocorii (în compl. Ion Țuculescu). BAIA SPRIE: De șapte ori șapte (în compl. Elemente de ergonomie). SIGHETU MARMAȚIEI — Muncitoresc: Pan Wolodyjowsky (în compl. Jocuri); Studio: Aventurile lui Juan (în compl. Mari interpreți ai lumii la București). VIȘEU DE SUS: Stolul captiv (în compl. Oul). BORȘA: Jurămîntul soldatului Pooley (în compl. Mihaela). BAIA BORȘA: Cîntecele mării (în compl. De 214 ori). CAVNIG — Minerul: Republica fetelor (în compl. Istețul și fiii săi: Ziua marinei); Gutinul: Frunza de viță (în compl. Mugurii). TG. LAPUȘ: Răzbunarea sfîntului (în compl. Steluța nr. 2). ȘOMCUȚA MARE: Frații Karamazov. SEINI: Frunza de viță (în compl. Gustav șahistul). CÎMPULUNG LA TISA: Profesorul infernului (în compl. Intre atlas și oaze). BĂIUȚ: Iubirea strict oprită (în compl. Profetul). BĂIȚA: Un surîs în plină vară (în compl. Judecata lui Paris). televiziune • 18.00 Deschiderea emisiunii. Ateneu — emisiune de actualitate muzicală. • 18.30 Toate pînzele sus! — emisiune pentru pionieri. • 19.15 Publicitate. • 19.20 1001 de seri. O 19.30 Telejurnalul de seară. • 20.000 de ani, în 50 de evocări. 20.20 Intermezzo folcloric Marin Chisăr. • 20.30 Seară de teatru: „Febre" de Horia Lovinescu. In distribuție: Irina Petrescu, Doina Tufescu, Virgil Ogășanu, Fory Etterle, Toma Dimitriu, Vasile Nițulescu, Mihai Mereuță, Victoria Mierlescu, Mircea Constantinescu și alții. • 21.50 Muzică ușoară cu Anda Călugăreanu și formația Horia Moculescu. • 22.10 Prim plan: Teodor Toivi — inginer proiectant-șef la Uzinele „1 Mai" Ploiești. • 22.40 Telejurnalul de noapte. ICfrl MISIR I BAIA Institutul de cercetări și proiectări pentru industria minereurilor neferoase și rare cu sediul în Baia Mare, strada Victoriei nr. 140, anunță scoaterea la concurs a următoarelor posturi vacante: — inginer principal minier — cu minimum 8 ani în funcție de specialitate; — inginer minier — cu minimum 3 ani în funcție; — inginer minier economist sau economist cu practică în minerit; — maistru minier; — miner categoria a 5-a. Salarizarea conform H.C.M. nr. 914/1968 și nr. 2385/1969. Cei interesați se vor adresa biroului personal al institutului, telefon 12512. cu întreprinderea de industrie locală „Precizia“ București execută și livrează pe bază de comenzi ferme: Ventilatoare de joasă tensiune Im) Ventilatoare centrifugale monoaspirante la Aerotermes Baterii de încălzire . Filtre de aer. Produsele sunt executate în condițiunile tehnice cele mai avansate și sunt garantate pentru o funcționare ireproșabilă și de lungă durată. Livrarea se face în termen de 30—45 zile de la primirea comenzilor. Comenzi pe adresa: I.I.L. „Precizia" București, str. Teodosie Rudeanu 12—14, sect. 8, telefon 184092, 183400. tÍi