Pergő Képek, 1972 (21. évfolyam, 1-4. szám)

1972 / 3. szám

Problémák akkor merülnek fel, ha a megjelent művet lapozva kétségek támad­nak az olvasóban a népszerűséget vagy a tudományosságot illetően. Vagy mindkettő vonatkozásában. Nem állítjuk, hogy ez globálisan és egyértelműen lenne elmondható az Új Filmlexikonról. Megjegyzéseink mégis ezeket a kétségeket próbálják röviden felvázolni. Nem valószínű ugyanis, hogy a népszerűségnek feltétlenül a tudományosság vagy akár az igényesség rovására kellene érvényesülnie. Nevezetesen, hogy "a legtöbb címszó a színészeket tárgyalja”, valamint az az elv, miszerint .. nemcsak olyan művészek kaptak helyet, akik azt művészi rangjuknál fog­va megérdemlik, hanem olyanok is, akik iránt az olvasók feltehetőleg érdek­lődnek? Nagyon irigyeljük a szerkesztők optimizmusát, ami feltételezi, hogy laikus százezrek fogják tanulmányozni a kötetet, és hogy ezek az olvasók mohón ütik majd fel a a betűt, hogy tájékozódjanak Koch Marienne német szí­­nésznőről, akinek ugyan nem igen láthatták egyetlen egy filmjét sem hazánk­ban, és azok is, amelyekben játszott, többségükben kommersz kalandfilmek. Ugyanakkor kiemelkedő színészegyéniségek karakteréről, emberformáló művé­szetéről jó esetben is csak egy-két mondatot talál az olvasó. Azt sem hiszem, hogy a népszerűség kritériumát az merítené ki, hogy a szí­nészekről szóló címszó a legtöbb, ugyanakkor (és ez a rendezőkre, stílusok ismertetésére, stb. is vonatkozik, a tartalmi, formanyelvi stb. kérdésekről a szó szoros értelmében kizárólag minimális jelzéseket lehet találni. Egy kevéssel több az egyes címszavakban foglaltak lényegi jegyeiről még nem je­lentett volna esztétizálást, vagy hasonlót, ami nyilván nem feladata a lexi­konnak. A tudományosság kritériumát azonban több helyen konkrétan is megsértik -­ nemcsak néhány fogalom meglehetősen gyönge leírásával /filmzene, filmszerű­ség/-, ami viszont a népszerűség szempontjából sem túlságosan biztató. A francia új hullám rendezőiről írva például a következő igen szellemes de­finíciót olvashatjuk:"... kedvelik a kihagyásos szerkesztést, a szokatlan vágásokat és a montázst”. A filmművészetben teljesen járatlan olvasó ugyanis meglehetősen zavaros képet nyer ebből a megfogalmazásból a filmesztétikai alapfogalmakról, a francia új hullám stílusáról pedig semmit­­ a szakembe­rek számára.... Hasonlóképpen nem lehetne például leírni a filmesztétika címszó alatt, hogy kutatási tárgya /mármint a filmesztétikának, illetve filmesztétának/ többek között a filmszociológia és a filmhatás l­élektana­ abból az egyszerű tényből következően, hogy a filmszociológiával a filmszociológia foglalkozik, a film.

Next