Agglomeráció, 2005 (2. évfolyam, 1-12. szám)
2005 / 10. szám
Turisztika, kerékpárút, hulladékgyűjtő udvar A Közép-Magyarországi Regionális Fejlesztési Tanács 2005. szeptember 20-i ülésén a régió fejlődését előmozdító idegenforgalmi és infrastrukturális pályázatok támogatásáról döntött. Az ülésen megítélt 1,5 milliárd forint támogatással 3,2 milliárd forintnyi fejlesztés valósulhat meg a régióban. Idegenforgalmi fejlesztésekre összesen 259,2 millió Ft állt a Közép-magyarországi régió rendelkezésére, melyből a Tanács ülésén turisztikai rendezvények támogatására több mint 63 millió forintot, turisztikai marketing tevékenység támogatására több mint 35 millió forintot, míg Tourinform irodák fejlesztésére mintegy 4,5 millió forint támogatást ítélt meg 2005-2006-ra. Ezzel a döntéssel 200 millió forintnyi idegenforgalmi fejlesztés előtt nyitotta meg az utat a Tanács. Köztisztviselők és pedagógusok szélessávú Internet hozzáférésének támogatása közösségi terekben c. pályázati kiírásra szélessávú internetes közösségi hozzáférést még nem nyújtó, nyilvános könyvtári jegyzéken szereplő könyvtárak és önkormányzati fenntartású vagy közhasznú szervezetként bejegyzett művelődési központok nyújthatták be támogatási igényüket 3-10 db számítógép beszerzésére és egyéves szélessávú internet-hozzáférés biztosítására. A 2005-2007. évekre megítélt támogatás 26,4 millió forint, a beérkezett 14 pályázatból 13 támogatásban részesült. Kerékpárutak fejlesztésére pályázatot nyújthattak be a Szobi, a Nagykátai illetve a Ceglédi kistérségben megvalósuló fejlesztésekre a helyi önkormányzatok, önállóan vagy társultan, kerékpárutak építésének támogatására, elsődlegesen a helyi forgalmat lebonyolító fejlesztésekhez kapcsolódóan. Ceglédbercel, Törtei és Kőröstetétlen pályázata összesen mintegy 118 millió forintot nyert. A Tanács úgy döntött, hogy Pest Megye Önkormányzatának „Idősek otthona épület rekonstrukciója I. ütemének munkálatai” című pályázatát 20 millió forinttal támogatásban részesíti. Biciklis demonstráció Budapesten - Miért is? Szeptember 22-én ismét bringás felvonulás volt Budapesten. A rendezvény résztvevőinek - a Critical Mass -legfontosabb célja a városi kerékpározás népszerűsítése volt. A rendezvény szerevezőit kérdeztük: Budapesten a légszennyezés évente 2000 ember életét követeli. A lakosság évi 60-80 ezer kerékpárt vásárol, melynek csak a forgalmi adója évi félmilliárd forint körül van. A szakértők szerint a minimális kerékpárút-hálózat kiépítéséhez - amely 400 kilométer lehet - 5-10 milliárd forint lenne szükséges, ugyanakkor hazánk közlekedésfejlesztésre és felújításokra nagyjából 100 milliárd forintot költ évente. Ezzel szemben az utóbbi években csak 2-3 km kerékpárút épült! Jelenleg nagyjából 140 kilométer kerékpárút van Budapesten, míg Bécsben már átadták az 1000. kilométert is. Egyes európai nagyvárosokban a kerékpáros közlekedés aránya meghaladja a 15 százalékot, nálunk ez 1-2 százalék. Budapesten a kerékpárutak többségét gyalogjárdára festik, ami olcsó ugyan, de napi konfliktusokat okoz gyalogos és kerékpáros között, holott a kerékpározás nem a gyaloglás alternatívája. Tovább épül az körgyűrű keleti szektora Eredményt hirdetett a Nemzeti Autópálya Rt az M0 autóút keleti szektor 4. számú főút és 31. számú főút közötti szakaszának kivitelezésére kiírt nyílt, közbeszerzési eljárásban. Az EU Kohéziós Alap támogatását elnyert projekt első alszakaszának tenderére hat ajánlat érkezett. A győztes kivitelező a PVT-MO Konzorcium lett. A konzorcium vezetője egy osztrák cég, magyar alvállalkozója a Viadom Építőipari Rt. A 6, 7 km-es szakasz nettó 8, 9 milliárd forintból épülhet meg. Az új 4. számú főút és az M3-as autópálya között megépítendő 26, 5 kmes szakasz további két alszakaszára kiírt közbeszerzési eljárásokat a múlt héten hirdette meg a társaság. Az új szakaszokat 2007 végén adják át a forgalomnak. A jelenleg épülő M0 körgyűrű szakaszok: M 5-ös autópálya és a 4. számú főút között, kivitelezője a Strabag Rt valamint az új 4. számú főút Vecsés - Üllő elkerülő szakasza, kivitelezője a Swietelsky Kft. Ezek tervezett átadása 2005. decemberében lesz. Az első gazdasági, közéleti havilap az agglomerációban Panaszok Budapest ellen Tizenhat jogsértési eljárást folytat jelenleg az Európai Bizottság Magyarország ellen. A környezetvédelmi szektorban egy emissziókereskedelemmel kapcsolatos és egy a környezetvédelmi adatokhoz való nyilvános hozzáférést szabályozó irányelv átvételének hiánya miatt indult eljárás. A bennfentes kereskedelemről és a piaci manipulációról szóló irányelvet sem ültette át megfelelően hazánk a bizottság szerint. Budapest ebből a négy kifogásból csak egyet ismer el. A hat növény- és állategészségüggyel, valamint egy pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos panaszt Budapesten elintézettnek tekintik, és csak a bizottság bürokratikus lassúságának tudják be, hogy Brüsszel ezeket még folyó ügyként kezeli. A távközlési keretszabályozás egyetemes szolgáltatásokról szóló részét a bizottság szerint szintén rosszul adaptálta a magyar állam. A magyar válasz szerint így is jó. Az energiaügyben a biodízelkvóta nem teljesítése adott okot panaszra. Budapest első válasza után most a kedvező elbírálásban reménykedik. Gondot jelent a hajón keletkező hulladék fogadására alkalmas kikötői berendezések építését szabályozó irányelv is. Ezek csak a hivatalos szakaszban lévő eljárások. Ezeket elkerülendő, először általában informális úton keresik a megoldást. (Forrás: VG) BKV-jegyellenőrök turisztikai képzése A közlekedés turisztikai jelentőségére, a turizmus és a közlekedés kapcsolatára irányította a figyelmet idén a Turizmus Világnapja. A Magyar Turizmus Rt és a BKV Rt vezérigazgatója ezen a napon írta alá azt a megállapodást, amelynek részeként a BKV- jegyellenőrök turisztikai képzésen vettek részt. Ennek célja a BKV Rt tömegközlekedési eszközeit használó külföldi turistákkal való kommunikáció kulturáltabbá és hatékonyabbá tétele, ezáltal a turisták komfortérzetének javítása. A külföldi turistákban Magyarországról kialakuló képet nagy részben az emberi tényezők befolyásolják, vagyis azok, akik munkájuk során személyesen is találkoznak és kommunikálnak a turistákkal. Az alapvető turisztikai szolgáltatások mellett meghatározóak a budapesti tömegközlekedés igénybevétele során szerzett benyomások is, hiszen a közlekedés a turizmus egyik legfontosabb pillére. A BKV-ellenőrök és a külföldi turisták közötti nyelvi nehézségek áthidalása érdekében a BKV és az MT Rt hamarosan közös információs lapot készít angol, német és orosz nyelven. Az információs lap segítségével az ellenőrök könnyedén tudják tájékoztatni a jegy nélküli utast az elkövetett szabálytalanságról és felkínálják a háromnapos - korlátlan számú és időtartamú, Budapest közigazgatási határain belüli utazásra jogosító - jegy megvásárlásának lehetőségét a pótdíj megfizetésének alternatívájaként. Nemzeti Fejlesztési Terv Sarudi Csaba, az Országos Területfejlesztési Hivatal elnöke, Nemzeti Fejlesztési Tervről. A jövőben minden hazai régió külön operatív programmal fog rendelkezni. Előzőeken túl készülni fog egy operatív program, amelyik külön a középmagyarországi régióra vonatkozik. Erre azért van szükség, mert itt részben mások a feladatok illetve a közép-magyarországi régió - a finanszírozás szempontjából - más kategóriába esik az Európai Uniós támogatások miatt. A harmadik jelentősebb program a központi területfejlesztési program lesz, amelyik az ország meghatározó, kiemelt térségeinek a fejlesztési célkitűzéseit, ezek megvalósítási terveit fogja meghatározni. Ide tartozik a Balaton térsége, a Tisza mente és a Duna térsége. A negyedik fontos témakör - a központi koordinációt igénylő programok közül - a termálvíz hasznosítása. Ebben nem kifejezetten és nemcsak fürdő, gyógyfürdő, egészségügyi, hanem ehhez kapcsolható más típusú hasznosítási módokat is keresünk. Mi azt szeretnénk, ha ezek a programok a régiókban készülnének el, ehhez a Hivatal részéről minden támogatást megadunk, szakmai, módszertani, konzultációs és egyéb támogatást. Ezeket a régióban készülő programokat egyeztetni kell a tárcákkal. Ebben mi, a régióknak komoly szakmai segítséget kívánunk nyújtani. A jövőben a végrehajtás során is a régiókra szeretnénk támaszkodni. Ez azt jelenti, hogy a területfejlesztési forrásoknak mintegy 50 százalékát a régiók irányában szeretnénk decentralizálni, a régiók kapnák meg ezeket. Arról, hogy ez milyen mechanizmussal és intézményrendszeren keresztül történne, milyen lenne a forrásoknak a felhasználása, illetve a források felhasználásában a kormányzati ellenőrzés, a garancia biztosítása, erről már előrehaladott tárgyalások folynak.