Ese Híradó, 2003 (8. évfolyam, 1-7. szám)

2003-08-01 / 3. szám

KÉZENFOGVA 16 ESE Híradó - 2003. augusztus KÖZTÜNK ÉLŐ EMBEREK A vakok Braille-írása Gyakran elfeledkezünk arról, hogy él­nek közöttünk olyan embertársaink, akik számára a napsütés nem a fényt, csak annak melegét jelenti. Az ő életükben a „hétköznapi élet” teljesen más körül­mények között zajlik. Ők azok az em­berek, akik valamilyen okból elveszítet­ték látásukat. Ők azok, akiktől - ha nem személyes ismerősünk - szemérmesen el­fordulunk, attól tartunk, nem szívesen fogadnák a segítségünket. Mégis, ha van az ismeretségi körben egy vak, minden tiszteletünket kiérdemlő akaraterővel, határozottsággal s végtelen nagy összetar­tással találkozhatunk. Alaptalan feszen­gésünket bár megértik, rögtön biztosí­tanak arról, hogy ők ugyanolyan teljes életet élnek, mint bárki más. Ellátják ön­magukat és családjukat, közlekednek, tanulnak, s saját könyvtárukból kiválóan ismerik a klasszikus irodalmat, hiszen ma már a klasszikus regények többsége ol­vasható pontírással is. Bár valamennyien hallottunk már a va­kok Braille-írásáról (ejtsd: bráj), valójá­ban igen keveset tudunk róla. A Szemere Pál Művelődési Házban 2003 májusában „írástechnika-történeti” kiállítást tekint­hettek meg az érdeklődők. Ezen a kiállítá­son a rovásírástól napjainkig, mindenfajta írást és annak eszközeit mutatták be a kiállítás szervezői, így többek között az egyik táblán a vakok Braille-írásáról is láthattunk néhány oldalt. Varró Attila, a Vakok Általános Iskolája és Diákotthona tanára „A pontírás kulcs a műveltséghez” címmel írt tanulmányából Önöket is megismertetném a Braille-írás nagyon rövidített történetével. ”...A vak emberek csak mintegy másfél évszázada vannak abban a helyzetben, hogy írástudókká válhassanak.” A 19. század első évtizedeiben a párizsi vakok intézetében alakult ki egy mozga­lomféle, amelyben az ott tanuló jobb ké­pességű diákok saját maguk által előál­lítható írásrendszer változatos kísérletei­vel rukkoltak elő. Egy akkoriban feltalált katonai titkosítás adta az ötletet. A fel­találó - Car­les Barbier tüzértiszt - elgon­dolása az volt, hogy a tapintható kód­rendszerrel írott szöveget a hadiszálláson éjszaka, sötétben is lehessen olvasni. A párizsi intézetben tanuló teljesen vak diák, Louis Braille nevéhez fűződik az a pontírású rendszer, amely napjainkig a vakok írásos kultúrájának legnagyszerűbb eszköze. A zseniális rendszer ősváltozatát 1825-ben ötlötte ki az akkor alig 16 esz­tendős fiatalember. Mivel az ifjú feltaláló nagyszerű matematikai érzékkel rendel­kezett és kiváló zenész volt, írásrendsze­rét úgy alkotta meg, hogy az alkalmazha­tó legyen a kultúra és tudomány legkülön­bözőbb területein, így hangjegy írásra is. A Braille-féle írásrendszer nagyjából a 19-20. század fordulójára vált általánossá világszerte. Akkoriban alapították az első pontírású nyomdákat, fejlődtek ki a rend­szer legkülönbözőbb nyelvekre adaptált változatai. A Braille-írásrendszerben a betűket, je­leket hat pont kombinációi adják. Nem­csak a pontok száma, hanem azok elhe­lyezkedése is fontos. Ha mind a hat pont jelen van, egy olyan „álló” téglalap for­májú pontcsoport jön létre, amely két füg­gőleges sorban 3-3 pontot tartalmaz. A pontokra való egyértelmű hivatkozás cél­jából szokás megszámozni őket. A szá­mozás felülről lefelé történik. 1 . . 4 2 . . 5 3 . . 6 A lehetséges kombinációk száma 63 tényleges jel. Minden pontírású jel szá­mára - függetlenül a jelet alkotó pontok mennyiségétől - akkora területet kell fenn­tartani, mintha mindig mind a 6 pont jelen volna. Ezt a területet nevezzük braille­­ablaknak. A pontírásos sorok egymástól való távolsága még jelentősebb. A magyar pontírású ábécé némileg eltér Braille eredeti betűkészletétől. A 20. szá­zad elején vált véglegessé. Megalkotóit nyilvánvalóan két fő szempont vezérelte: 1.­­ Lehetőleg minél kevesebb pontra le­gyen szükség. Ez akkoriban azért volt lé­nyeges, mert mindenki kézzel írt, nem volt tehát mindegy, hány mozdulattal lehet leírni egy bizonyos betűt. 2.­­ Egyfajta szépérzéktől vezérelve, ki akarták aknázni a hatpontos rendszerben rejlő formai lehetőségeket, hasonló betűk pontírású képe is hasonlítson. Egy harmadik szempont is tetten érhető, nevezetesen a helytakarékosság. Ennek szellemében a kétjegyű betűk jelölését egyetlen braille-ablakba tömörítették. A pontírásos anyagok kézi előállításá­hoz hagyományosan pontírótáblára (bra­­ille-táblára) és úgynevezett pontozóra van szükség. A braille-tábla olyan­­ korábban fémből, ma inkább műanyagból készített­­ sablon, amely a braille-ablaknak meg­felelő hatpontos egységekre van osztva. A pontok helyén kis mélyedések vannak. Erre a táblára kerül a papír, arra pedig egy olyan fedél, amely a hatpontos egysége­ket pontosan lefedő ablakokra van bont­va. Ezek az ablakok vezetik a pontozót, amellyel így a hat pont bármelyikét köny­­nyedén be lehet tájolni, és lehet bele­nyomni a papírt a megfelelő kis mélye­désbe. A pontozó kisebb (cipész)arra emlékeztet, amelynek hegye azonban le van gömbölyítve, hogy kellemesebb ta­pintású pontokat lehessen vele szúrni. Pontírógéppel természetesen jóval ké­nyelmesebb az írás. Az írógépen hat pont­billentyű található, plusz a szóköz. A pont­íráshoz használt papírnak elég vastagnak kell lennie, hogy a domború pontok több­szöri, tapintással történő átolvasás után se halványodjanak jelentősen. Az A/4-es papírlap egy sorába - a hasz­nált íróeszköztől függően - 28-32 pont­írásos karakter fér. Az egy oldalra írható sorok ritkasoros írásmód esetén általában 14, a legsűrűbben nyomtatott oldal pedig 32 sort tartalmazhat. A fentiekből megért­hető, miért olyan nagyméretűek a pont­írásos könyvek, füzetek, brosúrák. Egy terjedelmesebb tankönyv helyigénye elér­heti akár a 8-10 füzetet, egy hosszabb regény pedig gyakran több tíz kötetben fér csak el...”. A Braille-írás elterjedéséről és annak jelentőségéről csak néhány adat az érde­kesség kedvéért: A minden idők legnagyobb sikert elért könyvének, a Harry Potter 5. kötetének pontírásos változata 2 nappal a látók szá­mára történt megjelenést követően már megjelent. Nálunk, Magyarországon még csak a papírpénzeken találhatják, néhány gyógy­szer dobozán ellenőrizhetik, és a külön­böző dobozos festékek kiválasztásánál választhatják ki a vakok a pontírással is jelölt áruk közül, hogy pontosan mit is vásárolnak. Úgy gondolom, hogy a vak emberek számára oly fontos írásmód bemutatása végezetül már csak annyit kíván meg, hogy egyetlen szót példaként megpróbál­jak Önöknek leírni. A könnyebb viszonyítás kedvéért a braille-jelek elé kiteszem mind a hat pon­tot. K­ö­sz­ö­n­ö­m Csontos Tamásné

Next