Pest Megyei Hírlap, 1983. június (27. évfolyam, 128-153. szám)

1983-06-04 / 131. szám

játssza. X. — aki hivatásos néző — úgy találja, hogy a színház félvállról vette a bemutatót, nem figyelt oda eléggé, pénzt se igen áldozott, tehát a pro­dukció erősen másodosztályú kategóriába került magán az intézményen belül is. Azonkí­vül tapasztalja, hogy 2., a dí­jakkal többszörösen kitünte­tett, népszerű és a hivatalos kulturális körökben is jól jegyzett író, ezúttal felületes volt Nem írta meg igazán a darabot a vázlatos figurák té­tován kódorognak a hevenyé­szett cselekményben, s hogy mi a dráma igazi mondani­­valója, mi benne a szerzői üze­net,­ azt nem lehet kivenni — vagy ha az, ami a színpadról lejön, akkor, a darabbal elvi hibák is­­ vannak. Mindezt teté­zi, hogy Q. rendezése érezhe­tően unott, ötlettelen, egy el­kerülhetetlen, ráosztott feladat kipipálása, elégséges szinten megoldott kisdolgozat, mely­ből Q. ismert ragyogó­­ képes­ségei szinte teljesen hiányoz­­­­nak. Épp csak, hogy üzemké­pes előadást csinált, melyben a színészek nem ütköznek egy­másnak és pontosan, végszó­ra jönnek be a fény- és hang­effektusok. W. pedig, a nagy rutinú, népszerű, színes egyé­niségű színész, oly módon dobja a szerepét, hogy már a modorosságait sem adja elő őszintén. Unja az előadást, percekre kikapcsol, leplezetle­nül, nézi az óráját, mintha ag­gódna, hogy ha nem beszél kissé gyorsabban, nem ér vé­get idejében a darab, és ő le­­kási az esti mesét a tévében. X. csalódottan, dühösen jön , ki a színházból, fogalmazgatja magában az indulatos szöve­geket, , melyekben alaposan odamond ezért a rossz rutin­munkáért a színháznak, a szer­zőnek, a rendezőnek, a szí­nésznek, az egész kultúrpoliti­kának. Aztán beül egy nagy­­fröccsre a közeli kisvendéglő­be, és végiggondolja az egé­szet Másnap pedig megírja, hogy a színház­­ jelentős ügyet vállalt, amikor Z. darabját műsorra tűzte; Z. társadalmi­lag fontos kérdésekhez nyúlt ebben a művében; Q érzéke­nyen vitte színpadra ezeket a fontos problémákat, Z., a nagy művész pedig emberi mélysé­get hiteles hátteret adott az egésznek. X. tudja, hogy nem ezt lát­ta,­­ tudja, hogy a közönség sem ezt látta, tudja, hogy színház is tudja, meg a szer­­­ző is tudja, s a rendező és a színész is pontosan tudja, hogy mit ért az egész, miről van szó­­, de ha X. bántja a szín­házát, attól az még nem lesz jobb, ha lehúzza a darabot és a szerzőt, attól Z. még népsze­rű marad, sőt, ha beolvas Q.­­nak, akkor Q. elintézi, hogy legközelebb X. ne mehessen el ide vagy oda, ahová pedig szeretne elmenni; és ha W.-ről megírja az igazat, holnap le­­gorombítja a főszerkesztője. X. tehát megfutja a maga tiszteletkörét, nem bánt sen­kit, és azt is rezignáltan veszi tudomásul, hogy más lapok­ban is hasonló tiszteletköröket futottak a kollégái, legfeljebb kevesebb vagy több lelkese­déssel, és csak elvétve akadt egy-két ejnyebejnye, egy-két nana, egy-két talán mégse. Ha az olvasó most azt gon­dolja, mindez csak X. szoron­gásos álma, mely az esti nagy­­fröccsök következménye, egy­szerre gondol igazat és tévé­set. Igazat annyiban, hogy bár­mely színházi bemutató után kis fáradsággal összegyűjthe­­tők a különböző lapokból a tiszteletkörök meg az ellen­­tiszteletkörök is. És tévéset annyiban, hogy ezek az ese­tek többségükben nem feltét­lenül tudatosak, vagy nem ki­zárólag X.-ék szubjektivitásán múlnak. Közelebbről: művészeti éle­tünkben —­ és nemcsak színház világában — elég gya­­­kori, hogy az egyes esemé­nyekről szóló beszámolókból csak az nem derül ki: tulaj­donképpen miről is van szó, és hogy ez a mi mit ér, milyen, jó vagy rossz-e? Érdekkörök, véd- és dacszövetségek, elfo­gultságok és ellenelfogultsá­gok nyomai fedezhetők fel a véleményekben; egyesek sze­mében bizonyos alkotók, mű­helyek bármit csinálnak, az csak jó lehet, mások szemé­ben ugyanezek az alkotók és műhelyek pontosan ugyanav­val a munkájukkal megbuk­hatnak. Nem arról van szó termé­szetesen, hogy a művészetkri­tika legyen egységes minden véleményében, minden dicsé­retében vagy elmarasztalásá­ban,­ mert ebben az esetben tökéletesen elegendő lenne, ha ez vagy az a­lap ennek vagy annak a műítésznek a tollá­ból közölne egyetlen véle­ményt, és ezzel el lenne intéz­ve a dolog. (Volt­ már­ ilyesmi — ne adják az istenek, hogy valaha is visszatérjen akár csak az árnyéka is.) A lényeg épp az ellenkező: igenis le­gyenek valóban értékelő, való­ban az esztétikum, a mű tény­leges értéke, alapján ítélkező mondanivalójú vélemények, melyeket elfogulatlanul mon­danak ki hozzáértő és legyenek ezek a emberek, vélemé­nyek eltérők, ütközzenek, vi­tatkozzanak is akár. Ám ér­demi kérdésekben ütközzenek, vitatkozzanak, térjenek el. z utóbbi időben több fontos politikai művelődés­­fórum és egyéb megnyilatko­zás hangsúlyozta a művészet­­kritika­­ font­osságát,­­­az­ elvi kritika igényét, s az ezzel kapcsolatos roppant fontos művelődéspolitikai feladato­kat. Én úgy vélem, a fentiek­ben megrajzolt, erősen ironi­kus kép ellenére sem forog veszélyben nálunk a kritika hitele,­lansága, színvonala,­­ elfogulat­elvisége, művelődés­­politikai helye és súlya. Itt inkább a nem ritkán tapasz­talható túlzásokról van szó — melyek azonban nagyon is al­kalmasak arra, hogy prece­densnek tekintsék azokat, s ál­talánosítsanak a művészeti kri­tika egészére nézve is. Ez pe­dig épp olyan veszélyes, mint­ha egy-két, a beteg zsebére kacsingató orvos viselkedése alapján az egész orvosi kart ítéljük el. A tiszteletköröket futó kriti­ka senkinek sem tesz jót. Ha­mis tudatot ébreszthet a mű­vészeti intézményben, az al­kotóban, félreinformálhatja a befogadót, azaz a közönséget, s konzerválhat egy nem kon­zerválandó ízlést, igényt, esz­tétikát vagy stílust. Lehet, hogy sokak számára kényel­mes —, de hát a művészet mégsem tévéfotel elsősorban. Takács István Színházi levél Tiszteletkörök mnbX. elmegy megnézni líra az Y. színházban MM Z. új darabjának HK előadását, melyet Q. rendezett, s a B­A­ A Játékszínben bemutatják Görgey Gábor Komámasszony, hol a stuk­­ker? című darabját Huszti Péter rendezésében. A képen Mensáros László és Gáti Oszkár Tapasztalatcserén, vendégségben Népművelők a vasi tájakon A P­est megyei Művelődési Központ és Könyvtár — immár hagyományt­ teremtve — évről évre tapasztalatcserét szervez a megye kiemelkedően dolgozó népművelőinek. Ebben az évben az útirány Vas megye volt: Celldömölk, Sárvár, Szombathely, Kő­szeg, Velem, Körmend és az Őrség. A meglátogatott települések puszta felsorolása is jól cseng a tájat, a gyönyörű városokat ismerők fülében, itt az útra kelt negyvenöt népművelő várakozását a töb­­bé-kevésbé ismert Vas megyei közművelődési munka g­­azdagsága is fokozta. Pest me­gye már évek óta szoros baráti és munkakapcsolatot alakított ki a dunántúli megyék népművelőivel és könyvtárosaival, s ez a mostani út a vasiak tavalyi látogatásának a viszonzása volt. Egyike a legjobbaknak Celldömölk meglepetéssel várt bennünket. •Azt tudtuk, hogy művelődési háza a szű­­kebb pátrián is túlélő, elis­mert munkát folytat, de hogy a Sághegy vulkanikus krátere milyen szép és kitűnő akusz­tikája révén mennyire alkal­mas zenekari koncertek meg­rendezésére, arról csak most szereztünk tudomást. Az első nap estéjét Sárvá­­rott töltöttük. A Nádasdy-vár egy részében kapott helyet a művelődés háza. A csodálato­san kialakított termek, a pati­nás falak között a munka el­mélyült, hasznos beszélgetés­re serkentette a résztvevőket. A vár a centrumban helyez­kedik el, hatalmas őspark szélén, s e romantikus környe­zet hatását csak növelte, hogy a városka felett átvonuló zi­vatar miatt néhány órára az áramszolgáltatás is szünetelt. Másnap délelőtt Szombat­helyen várt bennünket a me­gyei művelődési és ifjúsági központ. Zsámboki Árpád igazgató tájékoztatta csopor­tunkat az intézmény munká­járól, s bizony sokan irigy­kedve hallgatták beszámoló­ját arról a sokoldalú tevé­kenységről, mely e vadonatúj épület falain belül és kívül, folyik. Engedtessék meg annyi szubjektív megjegyzés a kró­nikástól, hogy — bár sok mű­velődési intézményt látott — elmondhassa: a szombathelyi új művelődési központ célsze­rűségében, funkcionális adott­ságaiban, esztétikai megjele­nésében, technikai ségében a legjobbal­ felszerelt­egyike ma Magyarországon. Talán nemcsak a szakmabeliek kap­ják fel a fejüket arra, hogy az intézményben olyan kiscsoportos harmincegy helyiség van, amelyeket csak egy-egy szakkör, művészeti csoport használ — szabad idejében bármelyik szakköri tag beme­het, s kedve szerint dolgozhat. Nagy irigységgel jártuk végig az intézményt. Napjaink kultúrája Szombathely nevezetességei­nek megtekintése után Kőszeg következett, eszünk nyomban Népművelő­mozgásba lendült, megpillantva a szépen rendbe hozott belvárost, s kis tereire, a Jurisica vár bás­tyáira ki-ki kedve szerint ilyen vagy olyan programot álmodott. Tehettük, ez nem kerül pénzbe! Kőszegen ismerkedtünk meg Bariska Istvánnal, a levéltár vezetőjével, aki alapos tárgyi tudásával, a helyi eseménye­ket az ország történetébe ágya­zó magyarázataival a városka szerelmeseivé tette hallgatóit. A csaknem kétórás idegenve­zetése után sorra kerülő bará­ti beszélgetéseken pedig kitű­nő humorával lopta magát szí­vünkbe. Úgy gondoltuk, hogy Kőszeg után már nehéz lesz szebbet, jobbat látnunk Vas megyében. Kellemesen csalódtunk, mert utunk következő állomása Ve­lem, az ott kialakított fafara­gók háza, s az abban folyó tu­datos munka minden elisme­résünket kivívta. Sok, nagyon sok ilyen és hasonló bázis­helyre lenne szükségünk eb­ben az országban. Pest megyé­ben; létükkel, segítségükkel sokkal közelebb hozhatnánk az embereket a nép művészeté­nek megismeréséhez, az alko­tói törekvések megvalósulásá­hoz, a mindennapok kultúrá­jának formálásához. Látogatásunk utolsó napja a körmendi közművelődési mun­ka megismerésével, s a ma is vadregényes őrség tájainak bejárásával telt el. Nagyszerű embereket is­mertünk meg e tapasztalat­csere során, a szakmai munka követésre méltó, vagy vitákra csábító lehetőségeivel talál­koztunk a különböző intézmé­nyekben. Köszönet­ érte a programot szervező Vas me­gyei művelődési és ifjúsági központnak, s Pósvay Péter­nek, az intézmény munkatár­sának, állandó kísérőnknek. Közös munkát szolgált A hazafelé vezető úton Vé­red­y Géza, a PMKK osztály­­vezetője, a csoport összetart­ja, lelke jegyezte meg, hogy sok hasznos, a mindennapi munkánkat is érintő tapaszta­latot szereztünk, de talán még ennél is fontosabb, hogy negy­venöt népművelő ismerte meg jobban egymást e három nap alatt, s ez szűkebb hazánkban. Pest megyében a közös mun­ka erősítését is szolgálja. T. B. Tv-FIGYELŐ Voltaire. Egy újabb — ezúttal francia — filmsorozat vette kezdetét kedden este. Sajnos azonban egyre keve­sebb a szerencsénk a keddi so­rozatokkal. Offenbach életé­nek epizódjai? volt az a javából. Csacskaság A nemrég véget ért skarlát betűs törté­net? Bizony annak megeleve­nítői is jól elpuskázták a ne­mes irodalmi alapanyagot: dráma helyett könnyekre pá­lyázó melodrámát rögzítettek masináikkal. A most következő hetek pe­dig majd Az ördöngös fickó, azaz Voltaire idős kori elmél­kedéseit is elmélkedéseit kí­nálják összesen hat folytatás­ban. Végignézve az első trak­tusát ennek a vállalkozásnak, az a benyomásunk, hogy a francia kultúra és politika eme fenegyerekét szintén olyan valakik szólították életre, akiknek elég, ha megadják egy film címét, máris peregni kezd kezük alól a szabványos méretű, szabványos hosszúságú és szabványosan telekommunikációs középszerű história. A rutin kismesterei ők, rende­lésre akár hozott, akár saját anyagból összefércelik szolid tisztességgel az összeférce­­lendőket. Az, hogy a most emlegetett szakemberek hogyan dolgoz­nak, nyilván az ő dolguk, il­letőleg azoké, akik teljesítmé­nyük arányában megfizetik őket. Ám az már nekünk, né­zőknek kellemetlen, hogy újabban sorra-rendre a közép­szer pecsétjét viselik magukon ezek a ötven, hatvan percek. Jó lenne egyszer megtudni, hogy nincs jobb, vagy csak egyszerűen nem telik jobbra?! TÖrŐCSIk: Műsorváltozás következtében hamarabb lát­hattuk Törőcsik Mari énekes műsorát, mint azt tervezték. Szokatlan az ilyen program­­módosítás a Szabadság téri in­tézmény gyakorlatában, de amilyen hirtelen került elénk ez az összeállítás, olyan öröm­mel kellett fogadnunk. Egy­részt azért, mert Törőcsik Ma­ri ritka vendég a televízióban — hónapok eltelnek anélkül, hogy látnánk —, másrészt meg azért, mert ez a dalosokra iga­zán őszintére, s egyúttal látvá­nyában is tetszetősre sikerült. Hosszú időbe telne, ha ös­­­sze akarnánk számlálni, hogy hány és hány alakot váltott, hányféle asszonytípust idézett meg, a hangulatoknak, a szív­dobogtató érzéseknek, a min­dentől búcsúzó lemondásoknak mily széles skáláját szólaltatta meg. Ha kellett, nagyon szép volt ha kellett, végecskán csúnya is merészelt lenni. Az egészen nagy színésznők kitárulkozá­sával mutatta m­eg legbensőbb önmagát. Külön szolgált, hogy néma örömünkre — hogy azt ne mondjuk, statiszta! — szerepekre olyan pályatársai vállalkoztak Törőcsik Marinak, mint Major Tamás vagy Kállai Ferenc. Ám ők ha csak megje­lennek valahol, személyiségük­nek akkor is súlya, tekintélye van. Dunakanyar: Turizmus ’83 címmel láthattunk riport-­­műsort a minap. Ebben az ös­­­szeállításban a Dunakanyar is feltűnt, mégpedig a magánpan­ziók­­ működésének vizsgálata kapcsán. Két ilyen vendégfogadóval, ismerkedhetett meg a néző. Az egyikben mozgalmasabb az élet, bár a vendégek kiközvetítésére nem kötöttek szerződést a gaz­­dái. Viszont, mondhatni, éjjel­nappal a kedvükbe járnak szobák bérlőinek. A másik ma­a­gánpanzió — noha éppen Szentendrén van —, hullám­­zóbb forgalmat bonyolít le. Hol tele van, hol meg csak várják, várják, hogy betoppanjon vala­ki. Recept nincs, ezt a régi-új szakmát is szabályszerűen meg kell tanulni. Az érdemjegyeket a vendégsereg ítéli oda. Akácz László 19SS JUNK­S 1 SZOMBAT A C­óbel-centen­triumra­­ Emlékkiállítás Czóbel Béla születésének századik évfordulója tisztele­tére a festőművész alkotásai­ból — a Magyar Nemzeti Ga­léria és magángyűjtők anya­gából — összeállított kiállítás nyílt a siófoki dél-balatoni kulturális központban. Az 1883-ban Budapesten szüle­tett festőművész siófoki kiál­lításán ötven akvarellje, pasz­­tellje és vegyes technikával készült képe látható. Nyitott ablak A Népszava Lap- és Könyvkiadó Nyitott ablak címmel válogatást adott közre a Szakszervezetek Országos Tanácsa 1971— 1981 között irodalmi ösz­töndíjasainak munkáiból. Jobb címet aligha választ­hattak volna, hiszen az az érzékenység, amellyel kötet szerzői — írók, köt­­­tők, újságírók — mai vi­lágunkat észlelik, ma is arra ösztönzi tovább­őket, hogy nyitottságukkal dolgozó, alkotó ember felé a forduljanak. Tónagy Sándor Riport helyett című versciklusá­ban a mindennapi esemé­nyeket örökíti meg egyéni ízzel. Baranyi Ferenc Járom a hazámat című ké­t szülő riportkötetéből adott közre részleteket, panoráma címmel. Pannon Nyu­galma, áttekintőképessége, egyszerűsége most is von­zóvá teszi írásművészetét. Vicsek Ferenc Paks hét­köznapjairól szól A beeme­lés című tárcájában. A költőként-íróként egyaránt remeklő Tamás Menyhért, a Budapesti Ve­gyiművek hidas­ gyáregy­ségébe vezeti el olvasóit, így is lehet üzemről, mun­kásról írni — mondhat­nánk, akár csak Kósa Csa­ba metróriportját, Kiss Dénes portréját, Csörsz István regényrészletét, Zsombok Tímár György, Annus József, Mátyás Ist­ván írását olvasva. H. Bar­­ta Lajos Magánnyomozás egy lány ügyében címmel írt vallomások tükrében egy tizenkilenc évet élt ma­gyar állampolgárról. Gal­­góczi­­ Erzsébet önéletrajzi ihletésű műve éppúgy köz­vetlenségével és tárgysze­rűségével hat, mint a ma is esztergályosként dolgozó Kutasi Gyula Elszámolás című novellája. Az orvos­ként és válaszaival is jeles Bolya Péter ezúttal az író­­mesterség hátterébe vezet be. t­ A Halász Lajos válogat­és szerkesztette kötet jó ügyet szolgál: a szak­­szervezeti mecenatúra mi­nőségére világít rá. Érde­mes lenne a kezdeménye­zést jövőre is folytatni, an­tológiasorozattá nőhetné ki magát az egykori Iro­dalmi ösztöndíjasok mun­kásságának figyelemmel kísérése. Kétezer éves leletek Halálát váró gladiátor Érdekes kiállítás nyílt leányfalui Petőfi Sándor Mű­­­ velődési Központban. Erdő­­kürti Zsuzsanna fotóművész ugyanis a Nemzeti Múzeum al­kalmazottja, s­ a Dunakanyar­ban talált római régészeti tár­gyakról készített felvételeit mutatja be a közönségnek Ennek a szakmának egyik leg­fontosabb követelménye a tárgyhűség. Nincs lehetőség az úgynevezett hamisításokra, a külső segédeszközök, lámpa, függönyök retusálásra, igénybevételére, a Nem dolgozhat modellekkel, nem foghatja meg a látogatót az élet drá­mai vagy szenzációs pillanatai­val. Az egyik oldalon tehát szürkeség veszélye fenyegeti a a kiállítót, ugyanakkor a szak­mai követelmény megkívánja hogy a régészek számára fon­tos részek hangsúlyt kapjanak a felvételen is. Erdőkürti Zsuzsanna elke­rüli a buktatókat. Úgy teszi élővé a régészeti leletet, hogy az a tudományos munkának is alapjául szolgál. A Vénusz szobrocska, a halálát váró gladiátor, Dionysos, Minerva, Bacchus, a Pán gyerek síppal nemcsak azért hatnak élők­nek, mert a szobrászat törvé­nyei szerint klasszikus alko­­tások, hanem azért is, mert Erdőkürti Zsuzsanna ért hoz­zá, hogy az örök emberit emel­je ki a művekből. Magyarországon még nem volt ilyen témájú fotókiállítás, talán ezért is vett részt már a megnyitón szép számú látoga­tó. Számukra még emlékeze­tesebbé tette az eseményt dr. S. Thomas Edit régész vetí­tettképes előadása a Dunaka­nyar római kori emlékeiről. A kiállítás június 15-ig 10 és 18 óra között tekinthető meg a leányfalui művelődési köz­pontban.

Next