Pest Megyei Hírlap, 1994. április (38. évfolyam, 76-100. szám)

1994-04-02 / 77. szám

Március 14-én Für Lajos honvédelmi miniszter La­­josmizsén turulemlékmű­vet avatott a város köz­pontjában, melyet onnan a hazánkra telepedett hódító szovjet birodalom kommu­nista ideológiája jegyében távolítottak el. Mint ahogy más emlékművet is lerom­boltak a mai Magyaror­szág területén is, amelye­ken turul volt látható. Ezek a rombolások, pusztí­tások „megszokott” velejá­rói a nemzetünk ellen ve­zetett megsemmisítő célza­tú birodalmi hadjáratok­nak és háborúknak „béke­időben” is. Folyamatosan támadták a Szent­ Koronát és eszméjét, az Árpád-sá­­vokat és a kettős keresz­tet, vagyis az egész ezeré­ves magyar nemzeti cí­mert. Támadták a Szent Jobbot, szinte mindent, ami „magyar” volt. És a tá­madások azután sem szűn­tek meg nemzeti jelvénye­ink és ereklyéink ellen, hogy kimentek a szovjet hódítók országunkból. Az Árpád-ház jelképe Tavaly november 2-án az ELTE szociológiai intéze­tének hallgatói önkor­mányzata szervezésében tüntettek az „egyetemis­ták” a Petőfi-szobornál és a televízió épületénél. Ek­kor leíródott és elhangzott elítélőleg, „lehet még a te­levízió egyetlen hiteles alakjából, a tévé-maciból májusig turulmadár.” Nos, a május, a májusi választá­sok közelednek és nem ki­sebb személyiség, mint maga a hovédelmi minisz­ter avat turulmadarat, vagyis igazolni látszik a szociológiai tanszék diák­jának szörnyű rémlátását a hazánkban teljesen elsza­porodó és eluralkodó turul­madarakról. Anonymus hagyta ránk, — őt is támadták, már­már a hülye mesemondók kategóriájába került —, hogy Ügyek, szkitiának vezére feleségül vette egy magyar vezérnek Emese nevű leányát. „Ettől fia született, aki az Álmos ne­vet kapta. Azonban isteni, csodás eset következtében nevezték el Álmosnak, mert teherben lévő anyjá­nak álmában isteni láto­más jelent meg turulma­dár képében, és mintegy reá szállva teherbe ejtette őt. Egyszersmind úgy tet­szett neki, hogy méhéből forrás fakad, és ágyékából dicső királyok származ­nak, ámde nem a saját földjükön sokasodnak el.” Ez tehát maga a betelje­sült Árpád-házi eredet­monda, mert a turul-nem­zetségnek tartott család­ból származó férfiak több mint 400 évig vezették uralkodókként a magyar­ság államát a Kárpát-me­dencében. Ehhez hasonló hosszú életű királyi dinasz­tia alig akad egy-kettő Eu­rópában. Kézai Simon mester, krónikás ezekhez még hoz­zátette a XIII. században, hogy Attila — aki Álmos szépapja volt szerinte — pajzsán koronás turult vi­selt, amely szokást a ma­gyarok megtartottak egé­szen Géza fejedelem korá­ig. Máshonnan tudjuk, hogy az oguz kánok feje­delmi jelvénye a VIII-IX. században szintén a kiter­jesztett szárnyú turulma­dár volt. Ezek az uralko­dói jelvények és mások is (farkas, oroszlán stb.) a ki­rályi erő, vitézség és di­csőség képzeteit fejezték ki. Az ezredévi ünnepségek és a turul A turul a seregek előtt jár a légben, olykor vijjo­gással figyelmezteti övéit az ellenség közeledésére. A turul magasan száll a felhők között karddal a csőrében. Fegyveres hatal­mát demonstrálja saját né­pének, s karddal szerzett országa határait mintegy kijelöli a szárnyaló turul. A magyarok Kárpát-me­dencei honfoglalásának 1000. évfordulóját ünnep­lő ország természetes mó­don jelenítette­ meg a turul­madarat más jelvények és jelképek sorában. A leglátványosabbak, legmonumentálisabbak a Kárpát-medence, a ma­gyar állam határvidékein felállított turulmadaras emlékművek, melyek az ország határait „védték”. A legkeletibb Brassó fö­lött magasodott a komor Cenk-hegyen. Legkele­tibb nagyvárosunk egyben az európai romantika, góti­ka, reneszánsz és barokk elterjedésének végpontja is. A következő Zimony­­ban, a Száva-Duna össze­folyásánál állt. Szemben vele a valamikori Nándor­fehérvár, azaz Belgrád a szlávok nyelvén,* Magyar­­ország déli védbástyája és egyben kapuja. Az ezeré­ves ünnepségek idején, 1896-ban Belgrád már egy nagyratörő kis állam, Szerbia fővárosa. A harmadik „ezredéves” turulemlékmű a fiumei mó­lón állt és a tengerre né­zett. Mellyel kapcsolatban azt a jelszót adta ki Kos­­suth-apánk, hogy Tengerre magyar! Amit úgy kell érte­nünk, hogy a magyar állam­nak be kell kapcsolódnia saját flottával a nemzetkö­zi tengeri kereskedelembe. Milyen igaz! A negyedik turul Dé­vénynél állt, ahol a Duna áttöri a Kis-Kárpátok és az Alpok vonulatát, ezért hív­ják Dévényi kapunak is. Ady Endre, mint az ország nyugati kapuján, szintén itt akart betörni a nyugatról származó „új időknek új dalaival”. Az ötödik turul Nyitra városa felett őrködött a Zo­­bor-hegyen. (A brassói és a nyitrai emlékművek be­tonalapjait még az 1960-as években lehetett látni.) A hatodik Kárpátalján, Munkácson állt a Várhe­gyen. Mindezeket a emlék­műveket a Magyarország részeit elfoglaló és Tria­nonban megkapó államok lerombolták. Kárpátalján azonban újra áll egy turul­emlékmű. A tiszaújlaki Ti­­sza-híd mellett 1989. júliu­sában ünnepélyesen fel­avatták. A Rákóczi-szabad­­ságharc első győztes ütkö­zetének helyén az újjáépí­tett turulmadaras emlékmű­vet. Ez tehát ismét egy „vi­tézi” emlékmű, nem sérthe­ti a helyi nemzetiségeket, hiszen a kurucok első kato­nai egységeiben már ott harcoltak a kárpátaljai ru­szinok is a Habsburg elnyo­más ellen. A hét „állami” turulos emlékművet 1896-ban te­hát Brassóban, Zimony­­ban, Fiuméban, Dévény­ben, Nyitrán, Munkácson és Pusztaszeren állították fel. Ezek közül csupán a pusztaszeri Árpád-emlék­mű maradt meg sértetlenül a mi korunkra az ország kö­zepén. A híres és a közelmúlt­ban felújított bánhidai tu­rulemlékmű nem tartozik az „állami”, azaz központi akaratra létrejött emlékmű­vek sorába. Ezt az impo­záns alkotást Komárom me­gye közönsége kezdemé­nyezte és gyűjtés útján­ finanszírozta Az ezredéves ünnepsé­gek idejében, de azután is, sőt az első világháborús hősi emlékműveken több­ször megjelent a turulma­dár helyi, községi hatókörű alkotásokon. Ezekről so­sem készült katalógus, többségükben a „vörös idő” pusztította el őket. A magyar katonai vitéz­ség mellett békésebb termé­szetű dolgok jelképeként is meg-megjelent a turul. Pél­dául a „magyar” áru védje­gyeként az idegen áru elle­nében. Az 1892-ben alapí­tott Gizella-telepi fanemű-, rajz- és írószergyár, mely­nek cégtulajdonosa Rigler József Ede volt, turulma­dárral alkotott védjegyével hirdette „egyedüli magyar gyártmányait.” Az ősi szimbólum és pályatársai A szláv anyák már leg­alább egy évezrede soly­­mocskának, solymocskám­­nak szólítják gyermekeiket. A szokol szó, mely sóly­mot jelent, feltételezhetően török eredetű és talán a son­­kurból származik, amelyik a ragadozó madarak egyik fajtája. Ezek ugyanúgy tote­­misztikus állatok, amint a turulmadár is az, melynek neve a régi karul, a mai kar­valy szóval áll kapcsolat­ban. Ebben a században a szovjet hadsereg repülőit „dicsőséges sólymoknak”, „vörös sólymoknak” nevez­ték egy ideig. A legjelentősebb lengyel nemzeti dinasztia, a Piast címerében is ragadozóma­dár ábrázoltatik. Az uralko­dóház minden bizonnyal to­­temisztikus eredetű címerál­lata egyenesen átkerült a lengyel címerbe és zászló­ba. Vagyis az eredetileg egy család, egy nemzetség jelképe a nemzet jelképévé vált, ily módon bejárta a le­hetséges teljes fejlődési utat. Mint láttuk a magyar turul is elérkezett a küszö­bére annak, hogy az egész magyar nemzet reprezentán­sa legyen a XIX. század vé­gén. További útján akadá­lyokba ütközött a XX. szá­zadban. Bár bizonyos, hogy ezeréves címerünk, Szent Koronánk és piros-fe­­hér-zöld zászlónk mögött foglalhatott volna csak he­lyet nemzeti jelképeink so­rában. A Habsburgok kétfejű sa­sának árnyéka vetődött többször hazánk egyes ré­szeire. Ennek a címerállat­nak az eredetmondája rövi­den a következő. A morva­mezei csatában 1278-ban I. Habsburg Rudolf és IV. Kun László seregei tönkre­verték a cseh király, II. Premysl Ottokár hadát, maga a cseh király is hol­tan maradt a csatatéren. A győzelemben jelentős része volt a jobb szárnyon harco­ló magyar-kun hadnak. Rudolfot azonban nem találták a csata végeztével, már lemenőben volt a nap, amikor a holtakkal és lódö­gökkel terített mezőn a ke­resésére indultak. Rudolf eszméletlenül feküdt egy ló teteme alatt, s mikor hí­vei megtalálták, felébresz­tették, akkor már egy dög­keselyű tépdeste a lovat. A keselyű fejét a lemenő nap surló fénye éles árnyék­ként vetítette az ellenkező oldalra, így keletkezett a „kétfejű sas”, melyet állító­lag ettől az időtől kezdve, a nagy győzelem emlékére viselnek a Habsburgok cí­merükben. Némi rosszindu­lattal ezért állítják a Habs­burgok ellenfelei az évszá­zadok során, hogy nem sas az, hanem csak dögkese­lyű. Ebben a társaságban, be­leértve a kétfejű sast is, semmi szégyenkezni va­lónk nincs a mi kecsesen szárnyaló, vijjogó és karma­iban kardot hordó turulma­darunk miatt. Horváth Lajos a Magyar Országgyűlés Le­véltárának főlevéltárosa A turul a magyar vitézség jelképe Hunkori madárfejes bronzcsat Honfoglaláskori turulos hajfonatdísz (Rakamaz) Bánó Attila rajza A felújított bánhidai turul, fején a Szent Koronával Reményi István fotója

Next