Képes Vasárnap, 1939. július-december (61. évfolyam, 27-53. szám)
1939-07-02 / 27. szám
AZ ANGOL BUVÁRHAJÓK SZOLGÁLATA A „Thetis“ búvárhajó katasztrófája az egész világot megdöbbentette. Hét év múlt el a legutolsó hasonló baleset óta. Ez a körülmény arra vall, hogy előrelátással és vigyázattal vezették a „tengeralattjáró hajó“ szolgálatot. Talán a szigorú vizsgálat ki fogja deríteni a legutóbbi sajnálatos baleset okát: a legénység túlmerészsége, elővigyázatlansága vagy szerkezeti hiba idézte-e elő a merülőnaszád elsüllyedését a liverpooli öbölben? Érdekesen nyilatkozott nemrég egy előkelő angol tengerészszakértő, Nagy-Britannia vízalattjáró hajórajának szolgálatáról. A brit U-naszádhajónak három típusa van. 1. az úgynevezett kis egységek, melyek a partok mellett dolgoznak („Small Submarines“). A hajóhad jelenleg 24 ilyen járművel rendelkezik, 13.230 T. össztartalommal. Sebességük aránylag csekély. 2. az óceánt járó, felderítést is szolgáló, nagy hatótávolságú, úgynevezett „Patrol-Typ“ naszádok. Ezek már jóval nagyobbak. A modernek 1090/1575 tonnásak (a számláló mindig a hajó vízfeletti, a nevező a vízalatti adatokat közli). Fegyverzetük 1—1 drb 10,2 centiméteres ágyú és 6 torpedókészülék. Ezekből 27, illetve most már csak 26 áll rendelkezésre, 12 pedig épülőfélben van . . . Végül 3. az aknarakás különleges céljaira az 1935—38. években épült 5 teljesen modern 1520/2140 tonnás és egy valamivel kisebb naszád szolgál. („Minelaying Submarines“) Ezeken a 10,2 centiméteres ágyún, 2 géppuskán, 6 darab 21 hüvelykes (1 hüvelyk 2,5 centiméter) torpedókészüléken kívül még 120 aknát is találunk. Persze, ezeknek a hajóknak nem az a céljuk, hogy egyes vidékeket teljes aknazárral tegyenek járhatatlanná, hanem hogy egyes aknákat vagy aknacsoportokat úgy helyezzenek el — észrevétlenül — oly helyeken, ahol azok a meglepett ellenségnek sokat árthatnak, mint például folyók torkolatánál, kikötők, tengerszorosok kijáratainál stb. A merülőnaszádok legnagyobb részét a szigetország védelmét szolgáló hazai hajórajban, a „Home-Fleet“ben találjuk, egy flottillát a Földközi tengeren a „Mediterranean Fleet“ kötelékében, 16 modern, nagy egységet pedig a Távolkeleten, Hongkongban. A tengeralattjárókat nem Nagy-Britannia fedezte fel. Az USA készítette az első modelleket. 1904-ben állították be a szolgálatba az első buvárnaszádokat Ang- „L“ és „O“ tipusú brit buvárhajók a portsmouthi kikötőben. Az „O" sorozatú új járművek nagyobb része a kínai vizeken tartózkodik. Az „L“ tipusú naszádok régebbiek, a kiképzés céljaira szolgálnak a honi kikötőkben.