Képes Vasárnap, 1939. július-december (61. évfolyam, 27-53. szám)

1939-07-02 / 27. szám

AZ ANGOL BUVÁRHAJÓK SZOLGÁLATA A „Thetis“ búvárhajó katasztrófája az egész világot megdöbbentette. Hét év múlt el a legutolsó hasonló baleset óta. Ez a körülmény arra vall, hogy előrelátás­sal és vigyázattal vezették a „tengeralattjáró hajó“ szolgálatot. Talán a szigorú vizsgálat ki fogja deríteni a legutóbbi sajnálatos baleset okát: a legénység túl­­merészsége, elővigyázatlansága vagy szerkezeti hiba idézte-e elő a merülőnaszád elsüllyedését a liverpooli öbölben? Érdekesen nyilatkozott nemrég egy előkelő angol tengerészszakértő, Nagy-Britannia vízalattjáró hajó­­rajának szolgálatáról. A brit U-naszádhajónak három típusa van. 1. az úgynevezett kis egységek, melyek a partok mellett dol­goznak („Small Submarines“). A hajóhad jelenleg 24 ilyen járművel rendelkezik, 13.230 T. össztartalommal. Sebességük aránylag csekély. 2. az óceánt járó, felderí­tést is szolgáló, nagy hatótávolságú, úgynevezett „Pat­­rol-Typ“ naszádok. Ezek már jóval nagyobbak. A mo­dernek 1090/1575 tonnásak (a számláló mindig a hajó vízfeletti, a nevező a vízalatti adatokat közli). Fegy­verzetük 1—1 drb 10,2 centiméteres ágyú és 6 torpedó­készülék. Ezekből 27, illetve most már csak 26 áll ren­delkezésre, 12 pedig épülőfélben van . . . Végül 3. az aknarakás különleges céljaira az 1935—38. években épült 5 teljesen modern 1520/2140 tonnás és egy vala­mivel kisebb naszád szolgál. („Minelaying Submarines“) Ezeken a 10,2 centiméteres ágyún, 2 géppuskán, 6 darab 21 hüvelykes (1 hüvelyk 2,5 centiméter) torpedókészü­léken kívül még 120 aknát is találunk. Persze, ezeknek a hajóknak nem az a céljuk, hogy egyes vidékeket tel­jes aknazárral tegyenek járhatatlanná, hanem hogy egyes aknákat vagy aknacsoportokat úgy helyezzenek el — észrevétlenül — oly helyeken, ahol azok a meg­lepett ellenségnek sokat árthatnak, mint például folyók torkolatánál, kikötők, tengerszorosok kijáratainál stb. A merülőnaszádok legnagyobb részét a szigetország védelmét szolgáló hazai hajórajban, a „Home-Fleet“­­ben találjuk, egy flottillát a Földközi tengeren a „Me­­diterranean­ Fleet“ kötelékében, 16 modern, nagy egy­séget pedig a Távolkeleten, Hongkongban. A tengeralattjárókat nem Nagy-Britannia fedezte fel. Az USA készítette az első modelleket. 1904-ben állí­tották be a szolgálatba az első buvárnaszádokat Ang- „L“ és „O“ tipusú brit buvárhajók a portsmouthi kikö­tőben. Az „O" sorozatú új járművek nagyobb része a kínai vizeken tartózkodik. Az „L“ tipusú naszádok régebbiek, a kiképzés céljaira szolgálnak a honi kikötőkben.

Next