Pesti Hírlap, 1841. január-június (1-52. szám)

1841-06-12 / 47. szám

Megjelen e’ hírlap minden hé­ten kétszer: szerdán és szombaton. Félévi előfizetés a’ két fővárosban házhozhordással 5 fr., borítékban 6 fr., postán borítékkal 6 fr. pengő p. — Előfizethetni helyben Landerer Lajos kiadó tulajdonosnál, hatvani-utczai Ilorváth-házban 583­ d. szára alatt, egyebütt minden cs. kir. postahivatalnál. Mindenféle hirdetmények fölvétetnek, ’s egyegy négyszer halábozott sorért, garmond betűkkel, 5 pengő krajczár számíttatik. TARTALOM: Kinevezések. Vezé­rczikk. (Köz­munkák). Multidllitás. Vásári árjegyzék. Lóver­seny. Fővár, ujdons. Pesti gyűlés, (limitatio és husárszabás részletesebben , rövid közlések , adó­ügy, F­áy indítványa , büntető törvényszolgáltatási javítás, nyomozása’ május 7-kei esetről, 1831-ki katonák haza eresztve). Csanád (1647: 14 egy kis menydörgés villám nélkül, kisgyülé­­sek eltörölve, törvényszékek kevesitve). Ung (szat­mári pontok, 1647. 14. régi oklevelek lemásolása academiánk számára, Pest kivonata megyei levele­zés iránt ’stb.) Kraszna (lisztválasztás megsem­­misíttetik, a’ rendek törvényhez ’s jogaikhoz ragasz­kodnak). Zemplén (Szemere Miklós nyilatko­zása. Orosháza (esperességi gyűlés hanyagság közügyekben). Fe­l­szólitás a’ vizadó iránt. Igazí­tás. Külf. napló. Ausztria, Angol-, Francz-, Spanyol­hon. Egyiptus. Török határszélek. Értekező. Szabad föld, B­ez eredj ist. A’ magyar orvosok és term. vizsgálók első közgyűlése Pesten III. közlés, Dr. Seh­oepff. Hirdetések: MAGYARORSZÁG ÉS ERDÉLY.V­ ­­0 cs. ’s apost. kir. felsége gróf Almásy Móriczot a’ pesti első-birósági váltótörvény­szék elnökét, udvari tanácsosi czimmel mél­­tóztatott kegy. felruházni. (44 . k). A’ m­­. m. kir. ud­v. kamara Leckner Fe­­renczet budakeszi, Kremszner Ferdinándot pedig óbudai erdészségre alkalmaz». (44 — k). Vezérczikk. (Közmunkák.) Említők is Somogy vármegyének közmunkák iránti ha­tározatát. Vezérelvül volt a’ véleményező vá­lasztmánynak kitűzve, hogy a’ közmunkákra fordítandó napszámokat határozá meg. E’ vé­gett mindenek előtt ismerni kellett az erőt, mellyről rendelkezhetni, ’s ez körülbelől 7200 egész telekre ’s az 1828-iki összeírás sze­rint 3900 házas és 2000 házatlan úrbéri zsel­lérekre tétetik. Ez alapfölvételben „körül­­belől­” szó és 13 év előtt készült,— ’s tudjuk, mikint készült— összeírás emlittetvén, egy ne­me látszik az ingatagságnak, bizonytalanság­nak, mellynek habgyűrűi aztán természetesen az egészen szerteterjednek. Erről a’ választ­mány kétségtelenül nem tehetett, csak saj­­nálható, hogy határozott erőszámvetésre nem építheti munkálatát. Mi e’ sajnálkozásban tel­jes lélekkel osztozunk, mert ez adathiány újabb bizonyságul szolgál nekünk, hogy édes honunkban az adókivetés ’s közterhek elren­dezése koránsem azon vezérelv körül forog, hogy igazság ’s arány szerint részesüljön minden adózó a’ közterhekben, hanem épül titkolózáson, melly titkolózásnak iránya, a’ közterhekből minél többet másokra róni, hogy a’ mi népünk minél kevesebbet viseljen. Ezen iparkodik minden követ az országgyűlésen törvényhatóságára nézve, ezen minden szol­­gabiró kerületére nézve. — Mi névvel nevez­hetnek az illy rendszert kerekded-magyarán? nem akarjuk kimondani, de annyi bizonyos, hogy a’ tiz parancsolatok mindenikével aligha megegyezik. Midőn én, ki ezeket irom, a’ közéletben részt venni kezdék, midőn még az énlábú valóság meg nem tördelé vágyaim me­rész szárnyait, és azt gondolom, csak akarni, erősen akarni kell, hogy az igazság igéje testté legyen, adó viszonyaink fonákságát tisz­tán átlátva, néhány rokonkeblű ifjú barátim­mal mindent elköveténk, hogy megyénkben a’ közterheknek igazságos elosztását eszközöl­jük; nevezetesen a’ közmunkák iránt is mé­lyen éreztük, hogy mindenek előtt a’ disponi­­bilis erőt ismerni kell: oda vittük tehát a’ dolgot, hogy a’ szolgabirák szavakat adnak, kerületeik erejét a’ szolgabirói karnak alispán­­ elnöksége alatti gyűlésében valóság szerint hitelesen fölfedezni (hogy ez közgyűlésen történjék, kivinnünk lehetetlen volt). És va­­la pedig a’ szolgabirák közt egy barátunk, ujoncz tisztviselő, mint én ujoncz táblabiró; ez úgy gondolá, a’ dolog fenékig tejfel, és felirta kerületének, legkisebbnek az egész megyében, utolsó kisuját szigorúan. Ép’ az nap reggelén, mellynek estéjén diadalát ün­­neplendő vala a’ szolgabirói őszinteség, u­­joncz szolgabiró barátunkkal egy veteranus főszolgabíróhoz vetődünk, kinek járásában 52 erős helység van, háromszor több ’s három­szor erősebb, mint amazéban; és történetesen asztalon fekszik járáserejének lajstroma; be­lé pillantunk, ’s az összeg sokkal kisebb szám vala, mint amannak leggyöngébb járásában; ujoncz szolgabiró barátunk tűzbe jött, és az adott szó szentségét és mit én tudom, mit emlegetett; de az érdemes veterán mosolyog­va legyintett kezével: „Beszélhet nekem uram öcsém, nem vagyok én bolond, hogy járáso­mat megrontsam.“ — „Vagy úgy?“ — monda ujoncz barátunk — és tollat von, és kihúzta conscriptiójának két harmadrészét, és mi föld­re eresztök vágyaink fencsattogó szárnyait, és segítőnk neki nach bestem Wissen und Gewissen törölni, vagyis más szó­val, segíténk neki hivatalos hitelességgel ha­zudni. E’ rendszer ugyan tömérdek kárt okoz, de még többet okozna, hahogy a’ természet­ben a’ gravitatio törvénye ellenállhatlanul nem uralkodnék, ’s nem eszközölné, hogy a’ falla­­d­ákban is bizonyos arány legyen: egyik va­lótlanság a’ másikat némileg paralizálja ’s ennélfogva, mivel a’ végszélek találkoznak, a’ rendszerített valótlanság némileg közelít valósághoz, csakhogy jaj a’ népnek, melly­nek tisztviselője — mint a’ mese szól — ter­metes akar lenni a’ paposok közt. Nézetünk szerint mindaddig, mig a’ legszigorúbb, sze­­mélyenkinti kivetés (individuális repartitio), mellynek egész nyilvánossággal, ünnepélyes­séggel ’s a’ népnek arról­ elöleges fölvilágo­­sitásával kell történni, hogy minden, a’ mit elhallgatni engednek, a’ többieket ’s különö­sen a’ szegényeket terheli, minthogy nekiek nincs mit elhallgatniok, — mindaddig, mig ezen személyenkinti kivetés, úgy a’ rovatos (dicalis), mint az országos (portalis) kive­tésben alapúl nem vétetik, — mindaddig sem törvényhatóságok között az országban, sem járások között a’ megyékben, sem helységek között a’ járásokban, sem egyes lakosok kö­zött a’ helységekben nem lehet arányos, nem lehet igazságos a’ kivetés, ’s mindig a’ sze­gény lesz nyomva leginkább, kin mégis is­ten és ember törvénye szerint leginkább köny­­nyítenünk kellene, kit azonban — közmon­dás szerint igazán szólva — még az ág is húz. — De visszatérve a’ Somogy megyei javaslatra, olvassuk benne, hogy minden tel­kes jobbágy évenkint 24 gyalog vagyis 12 vonós napszámot (felét őszkor, felét tavasz­kor) káros megeretetés nélkül dol­gozhat, házas zsellér évenkint négy gyalog napszámot, házatlan pedig kettőt, mindnyájan napkelettől napnyugotig. De a’ jövés-menés ezen szabályzásba nincs beszámitva. Hogy pedig illetőségén felül senki se terheltessék, minden helységnek könyvecskéje lesz, melly-­l be tartozása szintúgy beiratik, mint az illető főszolgabíró által utalványozott napszámok az elhasználó tisztviselő által nyugtatványi­­lag bejegyeztetnek. A’ megyei közmunkák pedig (mert csak ezekről ’s nem a’ helység­beliekről van szó, ezek minden községnek külön teherül maradnak­ szükségesekre és hasznosokra, rendszerintiekre és rendkívüli­ekre soroztatvák, ’s a’ nem annyira határozott mint gyanított erőöszveg használata e’ sze­rint osztályoztatik. — E’ javaslat a’ választ­mányhoz első ízben a’ végett jön visszautasítva, hogy az ingyeni közmunkáknak pénzbeli meg­váltása iránt véleményt adjon, ’s a’ tettleges alkalmazáshoz még szükséges számolási ada­tokat szerezze meg. A’ jelentés, mellyet a’ derék választmány e’ visszautasító határozatra tön, meggyőzött bennünket, hogy e’ tárgyban végetlen lehe­tett a’ súly, mellyel előbb az adózó nép ter­helve volt, és nem ritkák a’ visszaélések; mert a’ jeles javaslat leginkább a’ körül fo­rog, hogy legyőzze a’ nehézségtámasztó el­lenvetéseket, mellyek a’ réginek megtartásá­ra talán fegyverül használtattak.­­ És ám­bár mi úgy vélekedünk, hogy a’ javaslat igy, a’ mint áll, a’ mértéket nem ismerő, vagy leg­­fölebb csak egyes tisztviselők humanitása ál­tal mérsékelt tehernek égrekiáltó jogtalansá­gát megszünteti ugyan, és igy a’ régihez ké­pest valóságos üdv és boldogság, de nem ke­reste föl mindazon módokat, mellyek a’ kény­­szerített munka mérges falánkjait tompítha­­ták , mindazáltal olly elveket látunk a’ derék javaslatban, mellyekben szívvel lélekkel osz­tozni, dicsőségünknek ismerjük, úgy hogy kétségtelenül nyereségnek veendik tisztelt olvasóink, ha saját véleményünket a’ jövő számra halasztva, néhányat ez arányelvek közül elősorolunk. „Ez ország minden rendes közterheit a’ szegény adózó nép viseli, a’ követeléseknek tehát, miket a’ közálladalom tőle megkíván, olly határok között kell maradni, hogy a’ lé­tének biztosítására nyújtott javak körét túl ne hágják, különben alapot vesztve, zsarolássá fajulnak, ’s orvosolhatlan nyomorúságot okoz­nak.“ — Szent ezen elv, és annyira szent, hogy valóban mélyen kellett a’ választmány­nak az akadályok sárkányerejét ismernie, mi­dőn mégis ezen elv daczára egy-egy telek­től jövés-menésen és a’ helybeli közmunká­kon kívül, mellyekhez még csak a’ levélhor­dást is hozzászámitá, évenkint 24 napi kény­­szerített ingyen közmunkát javaslótt; mit ön­maga is olly terhesen soknak vélt vala, hogy nyíltan kijelentené, miképen feddéstől kell tartania, ha valaki naptárt véve kezébe, szám­ba veszi a’ maroknyi időt, melly, mindent le­vonva, a’ szegény embernek szabad munkája megmarad. Idő és munka a’ két nagy sokso­rozó, melly a’ nemzeti vagyonosság öszvegét előállítja; de ép’ azért, valameddig a’ kény­­szerített munkák határozatlanul, vagy legalább súlyos nagy mértékben emésztik a’ megbe­­csülhetlen két kincs erejét, anyagi pazarlás ’s a’ tunyaságnak és titkos boszúságnak er­kölcsi mételye erőink szabad kifejtésének mint éhes farkas, útját állja el, ’s lehetnek közöt­tünk egyes gazdagok; és ha ezt nemzeti jó­létnek nézitek, ám legyen nektek hitetek sze­rint: de a’ tömeg mindig csak szegény maradand, mint törvény és megye stylusa szól, mellyre a’ földi javak közül legfőbb ál- 93

Next