Pesti Hírlap, 1844. január-június (314-365. szám)

1844-03-28 / 338. szám

Csütörtök 98., Martius 28. 1844. PESTI HIRLAP. Megjelenik a’ lap minden héten kétszer : csütörtökön és vasárnap. Félévi előfizetés a’ két fővárosban házhozhordással 5 forint, borítékban 6 forint, postán borítékban 6 forint pengő pénzben . Előfizethetni helyben Landerer Lajos kiadó-tulajdonosnál, hatvani utczai Horváth-házban 483-dik szám alatt, egyebütt minden császári királyi postahivatalnál.­­ Az ausztriai birodalomba 's egyéb külföldi tartományokba küldetni kívánt példányok iránt a’ megrendelés csak a’ bécsi császári főpostahivatal utján történhetik. — Mindenféle hirdetmények fölvétetnek,’s egy-egy kis hasábsorért apró betűkkel 5 pengő krajezár számittatik. Folyó évi április 1-je napjával kezdendő évnegyedi szokott előfizetés a’ „Pesti Hirlap“-ra, helyben : 2 ft 4 fe kr., postán küldve: 3 ft 30 krjával pengőben elfogadtatik; — szinte az 1841-, 1842-, 1843-iki folya­matból még teljes számú példányokkal szolgálhatunk. Landerer Lajos, a’ „Pesti Hírlap“ kiadó tulajdonosa. TARTALOM. Név magyarítás. Vezércikk. (Egy két ok a’ telekdíj mellett.) Országgyűlés. Részletes tudó­sítások, kér. ülések mart. 11. Jász-Kun kér. rendezése befe­­jeztetik. XVI. szepességi város, sorozat. Mart. 12. Turopo­­lyai kerület rendezése. Orsz. ülések a’ RRnél mart. 13. 's 14. a' megyei választások és tanácskozások szabályzata (bevezető elnöki beszéd, főispáni eskü, zsidó orvosok, honoratioros joga). Rövid közlések mart. 22. 's 23-káról. Fővárosi újdonságok. Hangverseny jótékony czélokra M. keresk. társaság. Megyei dolgok: Komárom (tisztválasztási előzmények, a­ verifica­­tionalis jog az alsó táblának magadszik, az ausztriai birodalom­ban utazó törökök iránti intézvény ’stb.). Rövid közlések Mo- tony-,Ugocsa-, C­s­a­n­ád-é s B­i­ha­rból. Külföldi napló. Nagybrittannia ’s Izland. Frank- ’s Spanyolhon. Hiv. tud Hird. MAGYARORSZÁG és ERDÉLY. Ilevmagyaritás. Ő cs. apost. kir. felsége Andrásovics György ügyvéd , János és Károly testvérek­nek vezetéknevük E­n­d­r­efy-re változtatását legkegyel­­mesben megengedni méltóztatott. Vezérczikk. (Egy két ok a’telekdíj mellett.) Pest, negyedik a’ megyék sorában , mellyek a' telekdíjat elfogadták. Hogy Pest elfogadó, még pedig egyen kívül közakarattal fogadó el, az igen természetes; nem csak azért, mivel Pest megye liberális szellemét — istennek hála — amollyan Komáromi-féle pártviszály bomlásnak nem indította; miért gondolni lehetett, hogy Pest megye évek meg évek óta nyíltan vallott elv­ének következetes­ségét megtagadni bizonyosan e’ részben sem fogja; hanem azért is természetes volt a’ telekdíj elfogadása, mivel már az országgyűlési követ urak alaputasitásában, nemcsak egy országos kincstárnak kölcsön utjáni előt­remtése ki volt mondva, hanem az is, hogy Pest megye Ilyei ennek fedezéséhez több indirect adózási kútfők utalványozása mellett, egyenes kivetés útján is járulni kívánnak. — Értjük azon toldalékgarasokat, miket a’ megye RRei a’ közösen viselni kívánt házi adó minden forintja után, az országos pénztár alapjához állandóan fizetni készek­nek ajánlkoztak , miszerint tehát Pest megye utasításában, mind a’ hon investitionalis pénzerejének országos kölcsön általi növelése, mind a’ hypotheca-bank, mind annak el­ismerése , hogy ezekre a’ kijelölhető indirect kútfők nem elegendők, — mind végre az egyenes kivetés is, elvben mind­ben foglaltatott; — pedig ép ezek együtt véve ké­pezik a’ tervezett telekdíj lényegét. Megyénkben e’szerint capacitatióra szükség nem igen vala, mint nem volt a’ házi adó elfogadásakor sem; — azonban leginkább azért, nehogy amollyan átcsusztatás vádját emelje a’ rész akarat, mint emelé — méltánytala­nul — midőn a’ házi adó közfelkiáltással elfogadtatott, eléggé hosszasan valónak a’ telekdíjas terv gyámokai fej­tegetve , ’s a’ lehető ellenvetések czáfolgatva; ’s mi a’ na­gyobb közönség tekintetéből nem vélünk felesleges mun­kát tenni, ha az ott mondottak lényegét némi gondolat-tol­dalékokkal egy­beállítjuk, megjegyezvén, hogy egybeállítá­sunkban eredetiséget, vagy sem általunk, sem mások ál­tal nem mondott újdonságot színlelni nem akarunk, sem szónoklati becset nem affectálunk. — Egyszerű recapitu­­latioja magunk ’s mások gondolatainak, és egyéb semmi. Mióta hazánk elmaradott állapotának érzete, az anyagi és szellemi feloszlás sorvasztó öntudata, a’ rémitőleg nö­vekedő köz­eladósodás szemlélete, ’s a’ jövendő feletti hazafias aggodalmak, nemzetünket reformra késztetik, 's a’ reformok mezején tettleg is elkezdénk munkálódni: azon kedvetlen tapasztalásra jutottunk, hogy nincs reform­­törvény, a’ már hozottak között de csak egyetlenegy sincs, és nincs törekvés a’ socialis mozgalom terén, melly a’ czélzott gyümölcsöket teljes mértékben meghozta, a’ táplált reményeket egészen igazolta volna; tapasztaljuk tehát, hogy bizonyos kiegészítő segédeszköz, bizonyos éltető erő, bizonyos vis motrix mindenütt hiányzik, mellynek segedelmével törvényhozási és társadalmi örö­­ködéseink a’ czélzott sükert megteremthessék Példák a’ dolgot világosabbá teendik, ’s egyszersmind azt is kitüntetendik, mi az a’ hiányzó vis metrix, melly a’ czélzott sikernek föltétele? — Reform mozgalmaink között legelső mind fontosságban, mind időben a’ nyelv ügye. 54 éves folytonos küzdelemmel vívnak a’ nemzet­nek jeleslejei mind tövényhozási, mind socialis téren ez ügyért, melly a’ magyarnak életkérdése; ’s miért nem ér­tünk több sikert, mint a’ mennyit tapasztalhatunk ? miért nem látjuk nyelvünk hatalmának extensivus alapját letéve a’ nép­ben, a’ polgári társaság pyramisának talapzatában ? — hisz a’ népnevelést pengetjük mindig ajkainkon, pengetjük tö­mérdek évek óta, mint minden jogterjesztés elörvényét, miért nem neveltük hát a’ népet, miért nem neveltük azt magyarrá ? azért, mert ehhez nagyszerű országos hatás­körben pénz kell, igen sok pénz. — Megalkottuk az úr­it­ért, ’s a’ki alkotásának történetére emlékezik, ki fel­fogni képes az irányt és szellemet, melly e­ munkálatot keresztül lengi, nem fogja tagadhatni, hogy az urbérnek végczélja ’s vezéreszméje az ur és jobbágy közti feudális viszonyokat békes-csendesen, örökváltság utjáni kiegyen­lítésre vezetni; ide czéloznak mind azon korlátok, mely­­lyek az úrbéri viszonyok kezelését mindkét részről ne­hézkessé teszik; — ’s meghozta e az urbér a’ czélzott gyümölcsöt? Nem, mert ehhez nevezetes pénzerő kívánta­tik; erről pedig az ország nem gondoskodott. — Agráriai törvényeink az okszerű földmiv­elésnek territoriális aka­dályait már nem csekély részben elhárították ; szabálya vált e hát már hazánkban az okszerű földmivelés, vagy csak kivételkép szemlélhető? csak kivételkép minden bi­zonynyal; ’s miért? mert pénzre van szükség , hogy esz­közlésbe vétessék az, mire a’ törvényhozás kaput nyitott. — Meghozattak a’ pénzbeli elmarasztalások bírói végre­hajtása körüli törvények , mellyek a’ hitelezőt biztosítják, hogy pénzért pénzt kap, nem pedig sovány földet, nyom­tatott szalmát, vagy üres hordót; és------potom-árért vesztegettetnek el az adósok javai; száz forint adósság két-három száz forintnyi értéket emészt föl; miért? mert nincs vevő, mivel nincs pénz. — A’ váltó, a’ szóbeli tör­vények a’ hitelezők számára szigorú, gyors eljárást bizto­sítanak; ’s leszállótt e a’ kamatláb, szelídült e az uzsora? nem; ’s miért nem? mivel a’ törvények bölcs czélját te­temes pénzforgalom elő nem mozdította. Szóval, akár­melyikét vegyük bár fel reformtörvényeinknek, nem fog­juk tagadhatni, miképen azok csak úgy fejthetendik ki teljes jótékonyságukat, az általuk kitűzött czél csak ak­kor lesz elérhető, ha az országbani pénztőke erős növe­kedése hozzájok járul.­­ És ha ennek hiányát már azokra nézve is, miket ekkorig tevénk, illy szembetünőleg érez­zük : mennyivel inkább éreznünk kell a’ még teendők rop­pant tömegére nézve, miképen pénz nélkül semmire sem megyünk. Úrbéri, hiteltörvényt, váltójogot pénz nélkül alkotni csak lehetett, habár teljes sikerüket pénz nélkül ezek sem hozandják meg; de vasutakat, közlekedési esz­közöket, népnevelést, javító börtönöket, gazdaképző or­szágos intézetet, polytechnicumot ’stb. ’stb. pénz nélkül még csak létrehozni is lehetetlen. — És a’ mit a’ tör­vényhozás mezején ekként tapasztalunk, az hasonló erő­vel tűnik élőnkbe sociális mozgalmainkban, egyesületi tö­rekvéseinkben, magány életünkben; minden azért teng, mivel pénz nincs; mindenben a’ pénzhiányon akadunk fen. Tehát országos investitionalis pénztőke azon vis mo­trix, melly a’már létesített’s még okvetlenül létesitni kellő javítások sikerének föltétele. Honnan vegyük ezt? A’ kereskedelmi, ’s vele rokon tárgyakban munkálko­dott kerületi választmány kijelöl némelly indirect kútfő­ket ,­­s e’ mellett javasolja: fizessünk 6 millió párt sub­­sidiumot három év alatt; a’jövő országgyűlés majd lássa, mit csinál. Az indirect kútfőkbeli merítés eszméje iránt nemcsak nincs semmi észrevételünk, sőt azt mondjuk, hogy való­ban kár, vétek volna, mindazt, a’ mit e’ czélra használni lehet, nem használni; egyes ágakra nézve azonban vol­nának némi észrevételeink, a’ mennyiben most, midőn a’ te­endők súlya ránk nehezkedett; midőn elmondhatjuk a’ tuk-bihrt kiáltó Muezzim szerint, hogy ,az idő rohan, az Ítélet köréig,­ igen nagy nemzeti sze­rencsétlenségnek tartanak olly kútfők kijelölésében keresni menedéket,mellyeknek megnyithatása, legalább rö­­­töni megnyithatása, még a’ bizonytalannál is kétségesebb; — de még egyes ágakra azért is volnának észrevéte­leink , mivel példáúl a’ bélyegdíjnak (Stempel-Taxe) nem vagyunk barátja­; ellenben a’ lajstromozási díjt több mint egy tekintetből sajnáljuk a’ kijelölt kútfők közt nem talál­ni; — mire nézve véleményünknek már máskor terjedel­mesen okait adtuk. — Azonban legyen elég az indirect közjövedelmi forrásokra nézve ez alkalommal csak annyit jegyeznünk meg, miképen azoknak, ha minden ágakban törvénybe mennének is elégtelenségét maga a’ tisztelt kerületi választmány elismeré; — mert hiszen három évre 6 millió forint subsidiumot is szükségesnek lá­tott javaslani. — No már tegyük fel, hogy ezen subsidium pontosan beszedetnék, a’ mi subsidium­­m­a­l történni bizonyosan nem fog soha; tegyük fel, hogy isten áldása követné, mi subsidiumot követni nem szokott, mire megyünk ezzel a’ hat millió frt subsidiummal ? Nem akarjuk tagadni, hogy egy vagy más közhasznú intézetet felállítani, egy vagy más közszükséget vele fedezni lehetene, példáúl a’gazdasági intézet országosittathatik, ország­ház épitethetik, polytechnicum felállittathatik, a’ museum felszereltethetik, ’s talán még a’ fiumei kikötőre is jut egy pár száz ezer forint, ’s talán a’ Ferencz- és Béga-csator­­nák is öszszeköttethetnek; és ez mind jó, mind hasznos, mind szükséges, sőt — mondhatjuk — sok tekintetben nélkülözhetlen; azonban lehet e országos útrendszerről, lehet e vasutakról ’stb. subsidium mellett csak álmodnunk is? Kell e, szabad e az ország szellemi és anyagi kifejlő­dését örökös habzásnak — szabad e a’ nyakunkra nőtt javitások kivitelét egy országgyűlési időköz utáni bizony­talanságnak kitennünk ? ’s a’ mi legfőbb — és itt figyel­met kérünk — megszereztük e hat millió forintnyi subsi­­diumunk által úrbéri 's hiteltörvényeinknek azon emeltyűt, melly nélkül — mint már előrebocsátók — jótékonyságuk az egész nemzetre nézve h­olt malaszt maradand; egye­sek ellenben a’ törvény igazságos súlya alatt elvérezend­­nek? - elősegítjük e az örökváltságot? — megállítjuk e a’ közeladósodást, melly irtózatos progressióban növeke­dik? — megszüntetjük e az uzsorát, melly a’ népnek é s az úri rendnek szivvéréből él; — leszállítjuk e a’ kamat­jából; megszaporitjuk e az országbani forgó pénzt; nye­reségessé változtatjuk e kereskedésünk szenvedőleges mérlegét? — hol van egy ember, a’ ki ezt hinné? — Egy országgyűlési időközre ajánlott subsidium útján esz­közölhetünk tehát közállományunk roskadozó épü­letbén egyes tatarozásokat, de gyökeres javítást soha, sőt mind­azon üdvös közintézetek is, miket általa létesítenénk, ha subsidium útján lépnek életbe, czélzott hatásukban csonkák maradnak, ’s teljes sikerük ép úgy mint az ur­­bérnél, hiteltörvényeknél ’stb. csak úgy,’s csak akkor fej­lődhetik ki, ha az országbani forgó pénz tetemes meg­­szaporitásával, megkapják a’ gyakorlati siker emeltyűjét. Előttünk tehát a’déli napfénynél világosabban áll, hogy a’javaslat­ subsidium útján nemcsak el nem érjük, miért e’ honban minden kebel sovárog, de sőt a’ gyökeres javítás ösvényére még csak fel sem lépünk általa; a’ közös teher­viselés nagy napjától pedig a’ nemzetet még hátrább lök­nék , mint három év előtt volt, ’s minden lépésnyi tért, mellyet annyi lelkeseknek szent buzgalma, nehéz küzdel­mek között, a’ nagy czél felé tagadhatlanul kivívott, újra feladnak eredménytelenül, a’feloszlás átkát növelve, a’ helyett, hogy enyhitenek. — És mégis olly kérlelhetle­­nül megboszulja magát minden fonák politika, ’s az ájult akarat tehetetlen rángatózása, hogy állítani merjük, mi­­kint ezen hat, vagy nem tudjuk mennyi mil­lió forintnyi eredménytelen subsidium ter­hét viselnünk sokkal nehezebb volna három év alatt, mint gróf Széchenyi öt milliónyi telekdiját harminczöt évig A’ dolog paradoxunknak látszik, ’s mégis igaz. — Az ország pénzállapotja folytonos deficitben van; márpedig a’ hol pénz nincs, onnan két milliót évenkint kivenni ne­hezebb, mint öt milliót onnan, a’hol van. — Pulszky Ferencz barátunk, az országbani forgó pénzt, e’ lapok 336. számának vezérczikkében, 11 millió pártra teszi; e’ részben a’ valóság egykét millióval fentebb alantabb áll­hat ; de annyi bizonyos, hogy azt legmagasabb számve­téssel is 15 milliónál többre tenni lehetetlen. Már most vessen magával akárki számot, vegye fel azt, a’ mi házi, ’s hadi adóképen évenkint fizettetik , ’s tegye hozzá a’ ja­vaslatba tett két milliónyi subsidiumot, ’s nem lesz­­ kény­telen megvallani, hogy a’ melly ország egész pénzfor­galmának 13, vagy %-ed részét adó , vagy subsidium, vagy akármi név alatt a’ statusnak fizeti, a’ nélkül, hogy fizetési tehetségét ép ezen fizetés által gyorsan, tetemesen növelné, az hét mértföldes léptekkel siet a’ banquerout felé; ellenben, ha példáúl 100 millió forinttal az ország­ban­ forgó pénz m­egszaporíttatik: igen természetes, hogy ennek ’/av-ad részét, azaz: öt milliót évenként az ország közszükségeire sokkal könnyebb feláldozni, mint 10—15 millióból két milliót, tehát az egésznek '/s—'/t-ed részét, kivált, ha tekintetbe veszszük, hogy az említett 5 millió-

Next