Pesti Hírlap, 1844. július-december (366-417. szám)

1844-10-20 / 397. szám

PEST Vasárnap 309. October. 20. 1844 HÍRLAP. Megjelenik e’lap minden hé­ten kétszer: csütörtökön és vasárnap. Félévi előfizetés a’két fővárosban h­ázhozhordással 5 forint, borítékban 6 ft, postán borítékban 6 ft pengő pénzben. — Előfizethetni helyben Landerer Lajos kiadó-tulajdonosnál, hatvanv­itéz a Horváth-házban 483. szám alatt, egyébütt minden cs. kir. postahivatalnál. — Az ausztriai birodalomba's egyéb külföldi tartományokba küldetni kívánt példányok iránt a’ megrendelés csak a’ bécsi császári főpostahivatal utján történhetik. — Mindenféle hirdetmények fölvétetnek, ’s egy-egy kis hasábsorért apró betűkkel 5 pengő kr. számitlatik. TARTALOM. Névmagyaritás. Kinevezések. Halálozás. Fiumei vasút és ismét fiumei vasút — Országgyűlés. Kerületi ülés oct. 10.(föBBi válasz a' birtok-és hivatal képesség iránt fiumei vas­út). Ker. ülés oct. 11. (középszolnoki kérelemirat, egyesületi t.ja­­vaslat). Orsz. ülés a’ RRnél oct. 11. (hitelintézet). Orsz. ülés a’ f6- RR-nél oct. 11. (középponti vasút). Ker. ülés oct. 12. (fiumei vasút). Rövid közlés az oct. 15-, 16-, és 17-'’a tartott kerületi 's az oct. 16-kán tartott földi ülésekről. K k. válaszok a’ jelen orsz.gyűlés költségeinek a' kiváltságos rend általi viselése’, a’ felső t. székek 's decretalis napok', a’ k. leiratoknak a’ t.javallatok’ szerkezeté­ről kiterjesztése, 's a'házaló kereskedés’ ügyében. K. k. leirat az 1827: 16. t. czikk által kiküldött határszéli orsz. biztosság­ munkálata iránt. Törvényhatósági dolgok: Veszprém, Krassó (közgyűlések a’ financzialis munkálat’ ügyében), Zágráb (rendkívüli közgyűlés). Vegyes közlemények. Külföld. Hiv. tud. M MAGYARORSZÁG és ERDELY. KINEVEZÉS. Ö. cs. kir. apost. fr­ege a’ kir. orsz. főipilő­­igazgatóságnál Berger Lajosnak második igazg. segédi helyre lett lépcsönkénti előmozdítása által megürült harmadik igazg. segédi tisztségre Kecskés Károly ugyan ottani első tiszti­ segédet méltóztatott legkegyelmessebben kinevezni. Ugyancsak ő cs. k. ap. felsége Hornig Ferenczet a' n. mltgy. m. k. udv. kamara' számvivő-hivatalábani számtisztet, saját kérelmére, legkegyelmesebben nyugalmazni méltóztatott. NÉVMAGYARITÁS. Ó cs .sap. k. felsége Lesigan Ká­roly h. ügyvéd’ vezetéknevének Andorffy-ra változtatását kegy. megengedni méltóztatott (Magán-tudósitás). HALÁLOZÁS. Glükswerth Mihály, helybeli választott polgár és nagykereskedő, a’ józan haladás és Pest városa’ felvirág­zásának őszinte barátja, October­ 17-én meghalt. Béke hamvainak. FIUMEI VASÚT ÉS ISMÉT FIUMEI VASÚT. Az october’ 12-én tartott kerületi ülésben megállapitat­­ván a’ fiumei vasútra teendő szerződvény’ pontjai ’s adatván némileg még több kedvezmény, mint maga a’ fiumei társa­ság kívánt, határozatta jön, hogy a’ kiküldendő országos választmány egyezkedjék a’ fiumei és semmiesetre ne a’ Bruckféle trieszti tásasággal, — ha pedig Fiuméval mege­gyezni nem tudna, azoknak adjon elsőséget, kik a­ nemzet által kijelölt vonalra legkedvezőbb feltételek alatt vállalkoz­nak. Ha azonban másfél év alatt illy vállalkozók nem talál­tatnak, maga a’ választmány vasúti mérnökkel az előleges munkálatokat ’s terve­ket készíttesse el, egyszersmind a’ szükséges költség’ — ha egyébként nem lehet , kölcsön’ álláni beszerzésének lehetőségéről ’s módjáról is adjon véleményt. Mi, kik hónapok óta szerény napszámosok vagyunk azon téren, mellyet most az országos BB. a’hon’jövendőjének kitűztek, nem felelhetünk meg inkább kötelességünknek, mint ha megmutatni törekszünk, hogy az e’szerint kamatbiztosi­­tás mellett társaság által, vagy kölcsön’ útján beszerzett or­szágos költségen építendő vasút’ jövedelmezése — ren­tabilité — minden kétségen kívül van helyezve, ’s hogy a’ a’ B—P. Híradó által felhozott szám­okoskodások a’ fiumei vasút ellen semmit sem bizonyitnak. Azon társunk, kitől az alább következő adatokat közlés végett nyertük, kötelességének tartja kinyilatkoztatni, mi­szerint az általa felhozandó számok, mennyiben a’ jelent és múltat illetik,vagy hivatalos,vagy legalább teljes hitelt érdemlő jegyzeteken alapulnak; mennyiben pedig a’ jövendő feletti valószínűségi számvetésre, az az: a’ vasút’ felépültével re­mélendő forgalomra és üzletre vonatkoznak; — annyiban, józan , higgadt és az illető körülményekkel egy hangzásba hozott combinational a’ szóban lévő vidék’ legértelmesebb kereskedői által helyeseknek talált eredményei; — meg­jegyzi továbbá azt, hogy a’ számokat kissé kerekítette, nehogy a’ legutolsó krajezárig font számvetés által épen mathematicai pontosságot látszassák affectálni. A’ kereskedés’ természetes meneteléhez képest a’ Vu­­kovár ’s Fiume közötti utat három szakaszra osztjuk: 1) Vukovártól Sziszekig, hol a’ kereskedés két irányra osz­lik, Laibach és K­árolyváros felé; 2) Sziszektől Károlyvá­rosig, hol ismét kettős irányt látunk, Fiume és Zeng felé; ’s 3) Károlyvárostól Fiuméig. — Ezen három vonalrészen jelenleg tíz évi középités szerint következő a’ kereskedési forgalom, — nevezetesen I. a’ Vukovár és Sziszek közötti vonalon (most még Zi­­mony —Sziszek.) a) a’ Zágráb, Laibach és Krain’ számára szükséges ga­bona és egyéb áruk.......................................... 500,000 már­a b) a’ károlyvárosi, ’s általában a’ hor­vátországi, végvidéki és dalmáciai consu­­móra megkívántaté gabnanemek, közelebb­ről : búza, kétszeres, árpa, zab, kukoricza,­­ liszt ’stb........................................................... 700,000 „ c) a’ Fiumén keresztül Triesztbe kivite­lül szánt gabnamennyiség teszen .... 348,000 „ d) továbbá a’ zengi kikötőbe szánt, hová a’ végvidéknek jutó aerarialis segédgabna is számítandó........................................................... 125,000 „ e) más czikkelyek, mint: dohány, kender, len , repete , lenmag, rongyok, gyapjú, zsír -, és husárok, főzelék, bz­ö­szfélék, üveg, vas, bőrök ’stb. ....... 265,000 „ f) ugyan ezek a’ zengi vonal’ számára . 175,000 „ g) szállítás visszafelé, Laibachból . . 92,000 „ h) „ „ Fiuméból . . . 45,000 „ i) belső forgalom, azaz: a’ vonal’ azon forgalma melly mind a’ két végpontot nem éri, nevezetesen tölgydongák....................... 400,000 ( k) utasok, mintegy 2000 személy Öszvesen: 2000 személy és 2,650,000 mázsa (nem pedig 1,200,000 mázsa, mint a’ B.P. H. feltette.) II. Sziszek-károlyvárosi vonal. Itt középitett számolás szerint átvonul évenkint a) az előbbeni vonalnál b) alatt említett 700,000 mázsa b) ,, ,, ,, c) ,, ,, 348,000 ,, c) „ „ „ d) „ „ 125,000 „ d) a’ felebb e) alatt említett 265,000 mázsa másnemű árakból körülbelöl 85,000 mázsa Laibach felé megyen , ’s e’ szerint a’ jelen vonalrészre számítunk....................... 180,000 „ e) a’ felebb ’ alatt említett Zeng’ szá­márai ............................. 175,000 ,, f) szállítások Fiuméból visszafelé, azon résznek hozzáadásával, melly S­árolyváros­­ban marad és mintegy 5000 mázsára me­gyen ...................................................................... 50,000 „ g) az I. vonalrész’ belforgalmáb­a itt kö­rülbelül 90,000 mázsát le kell von...ank, mert csak a’tölgydongák érkeznek Károly városba, marad ennélfogva............................................ 310,000 „ h) Az utasok jövőre tétethetnek Öszvesen 1000 utazó és 1,888,000 mázsa. III. K­árolyváros és Fiume közötti vonal­rész. a) a’ kivitelre szánt gabna .... 348,000 mázsa b) kivitelre szánt egyéb czikkelyek, an­nak ideszámitásával, mi Zágrábból még ide járul....................................................................... 182,000 „ c) dongák és más fanemek, mellyek fe­lebb I. és g) alatt említettek, de mellyek kö­zül mintegy 65,000 mázsa Zeng felé megyen, marad tehát ezen vonal’ számára .... 255,000 „ d) szállítások visszafelé mint felebb . . 50,000 „ e) belső forgalom, melly ezen vonalon, kivált a’ tengerhez közel fekvő részen és Károlyváros felé nagyjelentékenységü és kivált lágy ’s kemény faárukra terjeszkedik 350,000 „ Öszvesen 1,185,000 mázsa mihez még 3000 utas járul. Ha egy tekintetet vetünk ezen összeállításra, sajnálko­zással látjuk, mi csekély mennyiségét teszi a’ magyar ki­viteli kereskedésnek főterméke, t. i. a’ gabnanemek; ’s igen szomorú körülménynek mondathatnék, ha ezen kivitel te­temesen nem öregbítethetnék. A’ mint láttuk, 10 évi kö­zépités szerint csak 348.000 mázsa cerealiák érkeznek a’ bánságból kikötőinkbe,’s gabnakereskedésünk’ ezen gyenge állását annál inkább fájlaljuk, mert tudva lévő dolog, hogy ez nem volt mindig igy, ’s hogy — mielőtt Odessa azzá lett, minek most szemléljük , mielőtt Gallacznak ’s Oláhor­szág’ és más aldunai tartományok’ egyéb fakhelyeinek gab­­nak­ereskedésök volt , évenkint 2—3 millió mérő gabna szállíttatott a’ bánságból a’ tengerparthoz. Egykori vi­rágzó kereskedésünk’ gyászos hanyatlásának okai is­meretesbek , mintsem hogy rólok itt még szólanunk kel­lene. Közmeggyőzödés szerint csak a’ vukovár- fiumei vasút által emelkedhetik fel ismét kereskedésünk, csak ez által juthat ismét az előbbeni vagy talán még fé­nyesebb álláspontra. De ezen szép czél csak akkor érethetik el tökéletesen, ha ezen vasúton olly tariffa állapit­­tatik meg, hogy a’bánsági gabna a’ tengerig szállítva ne kerüljön többe, mint mennyibe az odessai vagy aldunai gab­­nák Triesztben. Más czikkelyekre nem kívántatik illy tete­mes b­ebeb szállítása a’ vitelbérnek, ’s azok csekély kivétel­lel, módosítlanul maradhatnának; csak a' gabnát— ezt nem ismételhetjük eléggé — csak a’ gabnának vitelbérét szállít­suk le a’ lehetöségig , mert csak ha Odessa, ’s kiváltképen ha Gallacz megszűnik velünk az adriai tenger’ kikötőiben versenyezhetni, csak akkor számíthatunk cerealiáink’ biz­tos keletére; csak ha eladásra biztos kilátása van a’termesz­tőnek, csak akkor számíthatunk egyre terjedő ’s javuló termesztésre , csak akkor fog a’ vasút valóban jótékonyan hatni az ország’ távolabb fekvő részeire is, ’s lassankint jólétet és gazdagságot az öszves hazára árasztani. Ha már a’ vasút által mindezen kivonatoknak elégtéte­tik , akkor valóban nevetséges volna, jövedelmezésé­­nek kiszámítását a’jelen forgalomra alapí­tani, mert ha a’forgalomnak mostani állá­sá­ban kellene megjmaradni, akkor való igaz,hogy vasútra nem volna szükség; de hiszen czélja és szükséges következése a’ vasútnak épen a’ forgalom’ gyarapítása. Mielőtt a’ forgalomnak a’ vasút általi gyarapítása felett készült valószínűségi számításunkat előadnék, kiindulási pontul következő tariffát állapítunk meg — melly tariffa a’ vidék és a’ kereskedés’ viszonyaival, huzamos ismeretségün­kön , a’ gabnakivitelem­ könnyítés’ felebb kijelentett szük­ségességén , ’s a’ legjelesebb szakismerők’ tapasztalásain alapul, ’s mellyet egyébiránt nem a’ tökéletesség’ eszménye gyanánt állítunk fel, hanam csak mint minimumot, melly itt legalább ideig óráig szükséges lenne, ’s felállítjuk kivált azért, hogy az ellenkező nézetek’hívei lássák, misze­rint még illy olcsó tarifta mellett sem von­hatni kétségbe a’ kérdéses vasút’ jövedel­mező­ségét. A’ vuko­vár-fium­ei vasút’ tariftása. Károly v.­Sziszek Sziszek-Vukovár krajczárok mázsájától mindenik vonalrész’ egész terjedelmére Ezen tarifta szerint egy mázsa búza Vukovártól Fiuméig csak 38 krt fizetne , egy mérő tehát csak alig 32 krt; ez elégséges, mint korábbi czikkelyeinkben közelebbről meg­mutattuk, Odessa ’s kivált Gallacz’ versenyzésének csaknem tökéletesen lehetetlenné tételére Ezeknek nyomán a’ vasút’ valószínű forgalmáról jövő számunkban. Országgyűlés 303. kerületi ülés, oktob. 10-én; elnökök: Fejér, Bezerédj; jegyző: Ghiczy, Vukovics. Napirend: hitelesítés, föbdi válasz a’ birtok- és hivatal­képesség iránt, ’s fiumei vasút. Hitelesítetett a’ hitelintézet iránti izenet, ’s a’ borsodi indítvány a’ községi jegyzők’sorsának biztosítása ’s javítása’ tárgyában. Az utóbbi, kerületi jegyző’ Szemerének dolgo­zata , a’ BR. által benne tett módosítások szerint. Olvastatott ezután egy fölRi válasz a’ birhatási jog­ ki­­terjesztése iránt. A’ felsőház csupán azt kívánta kimondatni, hogy a’ nemnemesek se bírhassák több joggal a’ nemesi jó­szágokat, mint azoknak mostani birtokosai; ’s ez ellen a’ RR-nek semmi észrevételük nem vala. Olvastatott továbbá a’ hivatalképesség iránti föRRi vá­lasz. Ebben e méltóságuk kijelentik, hogy a'hivatalképes­ség’ lépcsönkénti kiterjesztése iránt egyetértenek, de a’ kü­lönböző magyarázatok’ kikerülése végett felszólítják a’ RR- ket, hogy azon hivatalokat, mellyeknek viselhetését a’ nem nemesekre kiterjeszteni szándékoznak , az e’ részben al­kotandó törvényjavaslatban szabatosan és világosan előadni szíveskedjenek. Egy kárpát-vidéki követ ellenkezőleg csupán azon hi­vatalokat kívánta az általános szabály alól kivételül előso­­roltatni, memellyeket a’ nemesség még ezután is kizárólag akar használni. Mások azonban nem foghatók meg a’ nemesség’ szük­­keblű­ségét Hogy érték­ vesztett jószágaiknak vevőt szerez­zenek, kiterjesztik a’ birtok­jogot, de már ott, hol erszé­nyekről van szó, hol a’ hivatalpálya mint jövedelmi forrás áll elöttök, a’ generosa natio ujjain számlálgatja, önérdekein a’ szállítás’ neme Fiume Ká­rolyváros Búza, árpa, zab, kukoricza, liszt ’stb. ... 20 6 12 Dohány, rongy, repcze, len, kender, gyapjú ’stb.­­ 30 10 20 Dongák és egyéb faárúk . 24 10 4*) A’ belforgalom’ árai, a’ tá­volságnak mintegy Va­dára reducálva . . 20 6 15 Szállítás visszafelé általán 30 10 20 Utazók **) • . • 20 6 30 *) A’ dongák és faáruk ez­en útvonalnak csak egy részén szállíttatnak át Gradiska’ vidékétől Sziszekig; innen a’ 4 kr. tariffa. **) Hogy minden, mázsákra reducáltassék, feltettük, hogy egy utas középitett felvetés szerint annyit fizet mint 15 mázsa áru , p. o. Fiúmétól Károlyvárosig és innen Fiúméig 5 forintot. Alább ennél­fogva minden utas­t 15 m. vétetik , ’s e’ jegyzet után már nem fogunk félreértetni. 168 Teljes számú példányokkal még szolgálhatunk.

Next