Pesti Hírlap, 1847. január-június (805-905. szám)

1847-04-20 / 866. szám

Kedd! •1­866. Április 20.1847. PESTI HÍRLAP. -— - ■ll.r ■ ■ 1 -------------■-■■■- ' ■ . - ij—1■ .‘-gn.. i 1 i.' i ................ '■ . 'Je«! ■ ■ . r • 1 . . .. y-"h" :■ ...... . ■» ■ — -.■. mi................................. . ... ■­Megjelenik e’ lap minden héten négyszer: vasárnap, kedden, csütörtökön és pénteken. Félévi előfizetés a’ két fővárosban házhozhordással 5 ft; borítékban 6 ft; postán borítékban 6 ft pp. — Előfizethetni helybe Landerer Lajos kiadó-tulajdonosnál, hatvani utcza Horváth-házban 483. sz. a., egyébütt minden kir. postahivatalnál. — Az ausztriai birodalomba ’s egyéb külföldi tartományokba küldetni kívánt példányok iránt a’ megrendelés csak a’ bécsi cs. főpostahivatal’ útján történhetik. — Mindenféle hirdetmények felvétetnek, ’s egy 4 s­z­e­r hasábozott apró betűjü sorért, vagy ennek helyéért 9 pengő kr, a’ k e 1t é s hasábu sorért pedig 10 p. kr számittatik. TARTALOM. Hivat. közrem. Aradi vasút. Törvény­­hatósági dolgok: Tolna megye (közgyűlés’ vége). Ko­máromból (előleges tudósítás). Baranya (tisztviselői nyugdíj­­­intézet). Szeged (a’ szeged-kecskeméti vasút’ ügye). K­ü­l­­föld. Duna vízállás. Hirdetések: MAGYARORSZÁG ÉS ERDÉLY. Ő fölsége S vág el Balázs Frigyest károlyvárosi váltótörvény­szék’ elnökét ,udv. tanácsos' czimmel diszesiteni legkegy. méltóztatott. (B­ P. H.) A r a d i v a s u t.­­) A’ „Satellite“ czimü er­délyi hetilapban foglalt ’s a’ Pesti Hirlap’ folyó évi ápri­lis’ 1-ő napjáról­ 856. számában közlött temesvár-szeged­­kecskeméti vasút iránti nyilatkozatért, a’ Satellit­e­­nek mindenekelőtt rendkívüli köszönetét vagyunk kény­telenek szavazni, mert a’ temesvári vasút’ ügyé­nek Erdély’ havasainak közepette, olly hő kebelleli felka­rolása ’s lófontosságu előnyeinek csaknem kézzelfogható előtükrözése által, szemeinket épen azon pillanatban nyi­totta ki, midőn nekünk — aradiaknak — arra ,hogy azt, mi szomszédságunkban terveztetik, mondatik , történik, iratik, vagy csak gondoltatik is, még elég jókor észreve­gyük,’s valódi helyheztetésünket kiismerni tanuljuk, leg­nagyobb szükségünk volt. — Mert midőn a’ tervezett te­­mesvár-szeged-kecskeméti vasútnak, a’ szolnok-aradi vas­pálya feletti elsőbbségéről felvilágositani erőködött, ez által a’ Satellite nekünk — aradiaknak — legjobb al­kalmat nyújtott, az általa felhozott argumentomok­­nak az ész’ mérlegéni meglatolására ’s fontolására. Mindenekelőtt azt mondja a’ Satellite : ,,A’ magyar középponti vasútnak eredeti feladata volt: Magyarország’ középpontját Pozsonynyal ’s az éjszaki vasúttal össze­kapcsolni, ’s hogy az első kitűzött vonal Pozsonytól Debreczenig volt.“ — Országszerte tudva van, igenis, a’ középponti vasút­nak erdeti feladata, — ’s hogy az első, építésre kitűzött vonal Pozsonytól Debreczenig volt. Ezen vasútvonal ugyanis az 18376-dik évi 25-ik törvényczikk’ 1-ső §-ának 1-ső és 6-dik pontjain alapszik , mellyek szerint t. i. Pestről Bécs­ felé Ausztria’ határszéléig ’, Pestről Er­délyig Kolosvár­ felé, az ország’ kereskedésének előme­netelét eszközlő vízcsatornák’ vagy vasutak’ fővonalai, még más 13 fővonallal, országgyűlésileg kijelöltettek ’s a’ törvény’ utalma alá állíttattak. ’S ezen törvény’ követ­keztében , a’középponti vasút’ építésére alakult társaság a’ vaspályát Pestről egy részről Bécs­ felé, — más részről pedig Debreczen­ felé már de facto munkálatba is vé­tette , ’s a’ középponti vasút, jelesül Debreczen’ irányá­ban , még ez idén — augusztusban — Szolnokig tö­kéletesen el fog készülni ’s a’ közönség’ használatára meg­nyittatni. — Ezek tagadhatatlan tények, ’s kétséget nem szenvedhetnek. Ellenben, a’ problémák’ sorába tartozik még azon kérdés’ megfejtése: valljon Szolnoktól merre fog a’ vasút tovább vitetni, Debreczennek-e, vagy pedig Aradnak? #*) A’ Satellite’ nyilatkozatából ugyan világosan ki le­het venni azt, hogy „habár akkor — de mondja mikor — nem volt is Temesvárról említés, a’ nézetek’ ’s meg­győződések’javulása után, az irány is változik.“ Ezen szavak, ha jól értünk magyarul, körülbelől eny­­nyit tesznek: Jóllehet az 1832/6-dik évi 25-dik törvény­czikk’ 1-ső §-ának 6-ik és 7-ik pontjaiban a’ pest-kolozs­vári ’s pest-nagyszebeni vasúti fővonalak országgyülési­leg kijelöltettek; ’s jóllehet továbbá, hogy a’jövő ország­­gyűlése előtt, a’ törvény által már kijelölt vonalokon kí­vül, semmi más, akár fő, akár mellékvonalak ki nem je­löltethetnek , mind a’mellett mégis, sem az 183*­­-dik évi 25-dik törvényczikk’ 6-dik pontján alapuló pest-deb­­reczen-kolozsvári, — sem az annak 7-dik pontjában sar­kalló pest-arad-nagyszebeni vasút nem fog a’ középponti vasúti társaság által építtetni; — hanem : a’ társaság’ igazgatósága által múlt nyáron improvizáltatok kecske­­mét-szeged-temesvári vasút fog létesittetni! A’ Satellite, nyilatkozatában önként megvallotta, hogy „akkor — talán a’ Pozsonytól Debreczenig veze­tendő első fővonal’ kitűzése’ alkalmával? — Temesvárról említés nem volt.“ — Már ez csakugyan szent igaz! mert midőn a’ felidézett 1832-e­dik évi 25-dik törvényczikk’ 1-ső §-ának 7-dik pontjában, az ország’ rendei, jelesül Pestről Erdélyig Nagyszeben­ felé egy vasúti fővonalt je­löltek ki, akkor csakugyan senki’esze’ágába se jött, hogy a’ Pestről Nagyszebenig vezetendő vaspályát Te­mesvárnak kell vinni, — hanem minden, az ország’ fek­vését ’s vidékeit közelebbről ismerő ember meg volt arról győződve , „miszerint a’ Pestről Nagyszebenig építendő vasút, Szolnoktól Arad felé, mint magától a’ természet­től kijelölt vonalon vezetendő, Aradról pedig tovább a’ Maros’ völgyében Nagy-Szeben­ felé folytatandó.“ A’ Pestről Nagy-Szebenig építendő vasút’ iránya te­hát az 1832/c-dik évi 25-dik t.cz. 1-ső §-ának 7-dik pontjában országgyülésileg kijelöltetvén, ezen törvény’ alapján, egy társulat már 1837-dik évben, a pozsony — pest — debreczeni fő, úgy a’ szolnok-aradi ’s nagyváradi vaspályának tervét ’s költségkivetését el is készíttette, melly terveket, az 1840-dik évi országgyűlés alatt, báró Dietrich József urnál mindenki megszemlélhetett. A’ szolnok-aradi vasút tehát, mint a’ pest — nagy­szebeni vasútnak kiegészitő része, egyenesen az 1832 -­­dik évi 25-ik törvényczikk’ szülötte , ’s mint illyen , az ország ’s a’ törvényhozó testülettől méltán ’s jogosan kö­vetelheti , hogy már csak születési elsősége’ jogánál fogva is, az alig egypár hónap előtt improvizáltatott kecske­mét — szeged — temesvári vasút’ ellenében , valamint eddig, úgy ezentúl is, a’ törvény­ igérte utalom alatt meg­tartassák , ’s pártoltassék, — mert mi arabiak azt tartjuk , hogy az országgyűlésnek törvényben kimondott nézetei ’s meggyőződései, úgy az általa kitűzött irányok is, mindenesetre nagyobb auctoritással birnak , hogy sem ennek ellenére, egy, bizonyos „megjavult nézetek’ ’s meggyőződések’ következtében megváltozott új irány“ maga a’ törvény által kijelölt ’s a középponti vasút­társaság ’s a’ kir. helytartótanács közti 80 évekre kötött ünnepélyes szerződésbe is foglalt pest — szolnok-arad — szebeni vasutat megsemmisiteni ’s dugába dönteni képes lehessen, ’s a’ Szolnok—aradi vasútvonalt, Kecskemét — Szeged ’s Temesvár­ felé elcsavarhassa! ” Továbbá azt mondja a’ Satellite, hogy: „ha a’ kö­zépponti vasútnak feladatául az tűzetett ki, miszerint a’ magyar kereskedelem’ ereit az egész birodaloménak ele­­venitésével öszpontositsa, akkor természetes, hogy Te­mesvárt , Szegedet, Kecskemétet mellőznie nem lehet, hanem a’ belkereskedés’ ezen áldott vidékü vásárhelyeit legalább mellékvonal által a’ fővonallal össze kell kötni. Bizonysága ennek az is, hogy egy czegléd-kecskeméti mellékvonal már régen terveztetett.“ Ezekre ezúttal rövideden csak azt jegyezzük meg, hogy Temesvár a’ Szolnok -aradi vasút’ építése által nem lesz mellőzve, mert azzal legközelebbről összekap­­csoltathatik , — Szeged pedig miután vizi közleke­dési eszközzel bir, más illy eszközt nélkülöző vidék felett, vasúttali összekapcsoltatásra nézve , elsőséget nem igé­nyelhet . — Kecskemét végre a’ hozzá közel levő fővonalt használhatván, külön mellékpályára szüksége nincsen. Egyébiránt erre a’ bővebb feleletet fentartjuk. Többire, a’ Satellite-nek azon állítását, hogy nemcsak Erdélyre ’s Magyarországra, de az ausztriai birodalomra ’s a’ vasút’ jövedelmére nézve is főfontosságu, hogy a’ fekete tenger — hacsak politicai okok nem ellenzik — az éjszaki pályával hozassák összeköttetésbe“, mi is tökélete­sen helyeseljük, ’s e’ részben vele egyetértünk, mert hi­szen , azon előnyök, mellyeket egy illy vonal, melly a’ keletet a’ nyugottal összekapcsolná, létrehozna, mindenki előtt tudva vannak. De tovább azt mondja a’ Satellite : „Ha egy jó térké­pet veszünk kezünkbe , és a’ vidéki és téri viszonyokat, valamint a’ mellőzhetlen érintkezési pontoknak érdekeit vesszük tekintetbe, tagadhatatlan, hogy ha Temesvár Kecskeméten keresztül Pesttel hozatik közvetlen kapcso­latba, akkor ezen pálya csak része lesz azon vonalnak, mellyet Erdélybe kell folytatólag bevezetni, ’s a’ lehető legegyenesebb irányban Brassón — Erdélynek elismert főkereskedő helyén — keresztül Galaczig építeni. — Az igy létesitendő temesvár-szeged-kecskeméti vonal tehát európai tekintetű lenne, mert bizonyos, hogy ezen vonal, mellyel a’ kitűzött főczél’ elérésében párhuzamba Ma­gyarországon egy sem jöhet, az ázsiai, orosz, moldva, oláh és erdélyi kereskedés’, valamint a’ török ’s oroszor­szági ’s fejedelemségekből utazó sokaság’ tekintetéből, a’ legczélszerűbb, mert a’ legrövidebb ’s legkönnyebben ki­vihető lesz.“ Mi aradiak azt hisszük, hogy vasút-épitésnél a’ vidéki és téri visszonyokat nem térképekből, hanem az illető vi­dék’ ’s térnek bejárása ’s nivellázása után lehet csak megismerni ’s meghatározni; úgy az érintkezési pontok’ érdekeit is nem térképekből, hanem az úgynevezett sta­­tistikából kell kitanulni! mert nincs annál könnyebb do­log a’ világon, mint valamelly Lipsky, vagy Schedius­­féle magyarországi térképen, p.­­. Kecskemétről Sze­gedig, onnan Temesvárig, tovább Brassóig, onnan végre Galaczig rajzonnal ideális vasutat húzni, ’s igy a’ keletet a’ nyugottal összekapcsolni, — ez igen könnyen megy, és semmiféle nehézségekkel nem jár a’ papiroson; — de bezzeg másként áll gyakorlatban. Mi, kik valamint a’ kecskemét-szeged-temesvári ’s onnan Brassóig nyúló, — úgy a’ szolnok-békes-aradi ’s innen N.-Szebenig ’s tovább hasonlóul Brassóig terjedő vidékeket ’s azok­ téri viszonyait, nemcsak jó térképből, hanem személyesen is ismerjük, — ’s kiknek, az ezen két vidéken érintendő pontok’ érdekeit ’s jelentőségét a’ hely’ szinén kitanulhatni bő alkalmunk volt, — erősen meg va­gyunk győződve, mikép’ a’ Satellite által olly melegen pártolt ’s csak a’ múlt nyáron rögtönzött kecskemét­­szeged-temesvár-brassói vasút , a’ szolnok-arad-nagy­­szebeni törvényen alapuló vonallal, melly — közbenszó­­lólag legyen mondva — idővel Szebentől szintén Brassóig ’s tán Galaczig is fog folytattatni, — a’ concurrentiát semmiféle tekintetben kiállni nem bírja. — Továbbá kere­ken tagadjuk a’ Satellite-nek azon állítását is: „hogy a’ Kecskeméttől Szegednek ’s Temesvárnak Brassóig viendő vasút legrövidebb­ ’s legkönnyebben kivihető ’s annál­­fogva legczélszerűbb is legyen.“ ’S pedig nem a’ legrövidebb a’ kecskemét-szeged-te­mesvári vonal azért, mivel annak Czeglédtől­ Kecskemé­ten ’s Szegeden keresztüli hossza Temesvárig, — a’ leg­­egyenesb mathematikai lineát véve hasisul — 290. mért­­földet tesz. Ellenben a’ Szolnoktól, Szarvason, Csabán, Gyulán keresztül Aradig vezetendő vonal csak 211, mértföldet, — ’s ha a’ vasút Szolnoktól Szarvason keresztül diagona­­liter vitetnék Aradig, akkor annak hossza épen csak 19 g* mértföldet tenne.“ A’ szolnok-aradi vasút tehát Szarvas és Gyula­ felé vezetve, a’ kecskemét-szeged-temesvári vasútnál 73/* mértfölddel, — Szolnoktól pedig Szarvason keresztül egyenesen Aradnak irányozva, 92 ^ vagyis : tizedfél mért­földdel rövidebb. Azaz : A’ kecskemét-szeged-temesvári rögtönözve tervezett vasút, a’ szolnok-aradinál csak 38.000 öllel hosszabb, ’s igy nem a’ legrövidebb! De továbbá kivihetőségére sem legkönnyebb a’ kecs­kemét-szeged-temesvári vasút; — mert a’ kik, mint mi, a’ Kecskeméttől majd egész Szeged alá 9 3/2 mértföldnyi hosszában nyúló hires homokbuczkákat, — a’ Szegedtől Szőregig vonuló posványos helyeket és sárfészkeket ’s Temesmegye’ számos mély völgyektől áthasitott földte­rületét egy, — más részről pedig a’ Szolnoktól Aradig nyúló vizarányos , a’ maga nemében páratlan szép térsé­get ismerik, azok, az első pillanatra meg lesznek győ­ződve, hogy a’ kecskemét-szeged-temesvári vonalnak ki­vihetősége sokkal nagyobb nehézségekkel jár a’ szolnok­­aradi vasuténál, — ezek szerint tehát a' kecskemét-sze­ged-temesvári improvizáltatott ’s a’ Satellite által olly igen ajánlott vasút’ kivihetősége korántsem a’ legköny­­nyebb.“ A’ mi pedig annak nyereséges hasznosságát illeti: azon bizony mi, a’ Satellite-nek kegyes engedelmével, igen nagyon bátorkodunk kételkedni. Mert mi, kik ezen sorokat írjuk , a’ téregyéni viszo­nyok’ nehézségei’ legyőzésének modorait, történetesen mind elméletileg mind gyakorlatilag szerencsések va­gyunk ismerni,’s előttünk, valamint a’ „szakadatlan mér­tékeit , úgy az öszpontositott emelkedések és az azokon alkalmaztatni szokott előfogati gépek is tudvalevő ’s ré­gen ismert dolgok!“ Itt mindazáltal a’ Satellitet röviden csak arra kíván­juk figyelmeztetni, mikép’ illy nemű szakadatlan mérté­keit ’s öszpontositott emelkedések­’s az azokon használ­tatni szokott előfogati gőzgépeket csak olly vidékeken ’s körülményekben szükség alkalmazni, hol a’ téregyéni ne­hézségek másképp absolute legyőzhetetlenek , ’s hol egy vasúti vonal minden áron létesitendő. De midőn valamelly vaspályát építő társulatnak, egy bizonyos kitűzött pont felé vezetendő vasút" létesítésé­nél, két különféle vonal és pedig egy sokkal hosszabb, téregyéni nehézségek miatt jóval nehezebb ’s igy költsé­gesebb is ; — más oldalról pedig egy rövidebb, minden téregyéni nehézségektől ment, következőleg olcsóbb vonal ajánlkozik; illy esetben, azt gondoljuk, a’ vas­utat építő társulatnak ’s igazgatóságának alkalmasint .) A’ központi társaság’ közgyűlésének határideje (ha jól tudjuk, ápril’ 25-re) előttünk áll. Úgy hisszük, a’ sajtó’ feladata e’ részben is előkészitőleg munkálni, vagy leg­alább bizonyos névpontokat nyújtani, mellyek szerint aztán a’ hozandó határozatokat meg lehessen ítélni. A’ hon’ nevezetes vidékeit látjuk egymással vetélkedni a’ vasútért. Illy körülmények közt egy nevezetesb vidék’ igényeitől sem akarjuk elzárni lapjainkat; részünkről ragaszkodván e’ tárgyra nézve a’ lapjaink’ 858. szá­mában mondottakhoz. —­ S­z­e­r­k. #*) Részünkről e’ kérdést eldöntöttnek tartjuk. A’ központi társaság’ szerződvényében, ha jól emlékszünk, főpontul Debreczen van kijelölve: Arad, Nagy-Várad ’stb. csak pi­it. szárnyvonalak érintetnek. — S­z­e­r­k.

Next