Pesti Hírlap, 1894. március (16. évfolyam, 60-90. szám)
1894-03-18 / 77. szám
1894. március 18. PESTI HÍRLAP 7 A negyedik felvonás tulajdonképen nem egyéb egyetlen egy duettnél Manon és Des Grieux között (wagneri dialektuson „Manon’s Liebestad“ volna e felvonás megfelelő címe). Ez utolsó jelenetben kulminál az egész mű (bár sok részlete hasonlít a Sába királynő megfelelő zárójelenetéhez, például Des Grieux kitörése: „Látod, én vagyok itt“, csaknem idézet Goldmark-ból, sőt Manon egész panasza veszedelmesen hasonlít a Verdi-féle Otelló rűzfadalára), ez a negyedik felvonás az utolsó évtized legkiválóbb zenei produktumai közt foglal méltán helyet. Megható drámai erővel van megírva elejétől végig és valósággal megindít, megrázkódtat bennünket. E negyedik felvonás Puccinit mesterré avatja fel. A dalmű hangszerelése valósággal kápráztató. Raffinált leleményességgel vannak kiaknázva az öszszes ismeretes effektusok és habár Puccini szegény is gondolatokban, de ötletekben igen gazdag, meglepő fantáziája a hangszerelés tekintetében csodákat mivel. Igaz, hogy itt is sokszor bizarr és mesterkélt, de mindvégig hatásos és érdekes marad. * * * Az érdekes újdonság a ma esti bemutató alkalmával nem részesült azon meleg fogadtatásban, melyet az operaház művezetősége remélt; az első felvonás egészen hidegen hagyta a közönséget és az udvarias taps, mely a szereplőket több ízben szólította a függöny elé, korántsem volt őszinte tetszésnyilvánítás. De már a második felvonás eleje meghódította az addig fagyos hallgatóságot, a madrigált nyílt jelenetben hosszasan megtapsolták és felvonás után az összes szereplőket, köztük Nikisch igazgatót is, ismételten szólították a függöny elé. Attól kezdve a hatás egyre fokozódott, az intermezzót hoszszasan és zajosan megtapsolták, a harmadik és negyedik felvonás után pedig az újdonság sikere iránt kétség többé nem létezhetett. Manon nem aratta ugyan azt a zajos, külső sikert, melyet ikernővére, a Massenet bájos operája aratott volna, — de egészben véve a succes d’estime tagadhatatlan. Bármennyire iparkodtak is ellentétes irányban egyesek............. Az előadáson ezúttal nem sok a dicsérni való. Az egyetlen Ábrányi név kivéve, ki művészi tökéletességgel ábrázolta Manont és különösen virtuóz játékával keltett mélyebb hatást, a többi szereplő mind küzdött feladatának nehézségével. Perotti-nak senki sem hiszi el Des Grieux-ét. Vannak szerepek, melyek úgyszólván évszámhoz vannak kötve. A mellett fárasztó és túlságosan magas énekpártjának fizikai nehézségeivel sem tudott megbirkózni, ami nem is csoda: e szerep lírai tenoristának és hozzá még fiatal énekesnek való. Beck ezelőtt három nappal vette át a beteg Takácstól a Lescaut szerepét, ehhez képest elég tisztességesen megállta helyét. Odry Géronte-ja, bár nélkülözte az eleganciát, karakterisztikus volt, e hálátlan alakításra kívüle más művészünk alig akadna. Kiss Béla és Dalnoki ügyesen bántak el epizód szerepeikkel. Finom, diszkrét komikummal mutatott be Valentin egy rococco-korabeli Mazzantinit, Veres, Hegedűs és Mihály jól illeszkedtek az ensemble-ba. — A zenekar ma este valósággal remekelt, a sikernek oroszlánrésze a színpad alatt lett kiérdemelve. Dr. Béldi Izor. * (Színházak jövőheti műsora.) A m. kir. operaház műsora: Hétfőn: az operaházban nincs előadás. — Kedden: Manon Lescaut. — Szerdán: az operaházban nincs előadás. — A Várszínházban: A tévedt nő. — Csütörtökön: Szt. Erzsébet legendája. — Pénteken és szombaton: nincs előadás. — Vasárnap a nemzeti színházi nyugdíjintézet javára: Lohengrin. — A népszínház műsora : Vasárnap délután : A tót leány. — este: A kis alamuszi. — Hétfőn : Az asszony verve jó. — Kedden: A kis alamuszi. — Szerdán és csütörtökön: A citerás. — Pénteken és szombaton szünet. — Vasárnap délután : A szultán. — este: Az asszony verve jó. — Húsvét hétfőjén délután: Az igmándi kispap, — este: A citerás. — A nemzeti színház jövő heti műsora : Hétfőn: A kaméliás hölgy. — Kedden: A párisi. — Szerdán : A dolovai nábob leánya. — Csütörtökön : Iskarióth. — Pénteken és szombaton a színház zárva marad. — Vasárnap: Az ember tragédiája. (Általános bérletszünet.) — A Várszínházban : Csütörtökön: Alfonz úr. — Vasárnap: A baba. * (Nemzeti színház) Több mint kéthavi betegség okozta távollét után ma lépett föl ismét Jászai Mari asszony Grillparzer „Sappho“-jának címszerepében. A viszontlátás örömére a színház egészen megtelt és a közönség lelkes tapssal fogadta a nagy művésznőt mikor, mint Olympiából hazatérő győztes a dalnokversenyben, diadalszekéren jött be a színpadra , lelkes tapssal jutalmazta az előadás további folyamában és minden egyes jelenetét. Jászai aszszony nem pihentette ,,Sappho“-ját a távollét idejében sem, hanem számos új érdekes vonással ruházta fel, mint a szobrász, aki a kész szoborművön kedvtelve és szeretettel simítgat még itt-ott, habár már azelőtt is tökéletes volt az alkotás. Az ő Sapphojáról bízvást azt lehet mondani, hogy többet ér a Grillparzerénál. * (A népszínházban) ma jubiláris előadás volt. Századszor adták a „Tót leány“-t, Almássy Tihamér népszínművét, melyet Blaha Lujza asszony oly kedvelt kasszadarabbá varázsolt. A zenekart ma Serly Lajos a népszínház volt karmestere és a „Tót, leány“ zenéjének szerzője vezényelte, ki ez alkalomra külön ünnepi nyitányt irt, melyet a közönség nagy tetszéssel fogadott. Blaha az egész este zajos ünneplés tárgya volt. A felvonások után ötször-hatszor hívták lámpák elé, dalait pedig percekig tartó tapsokkal jutalmazták, a zenekarból pedig több virágbokrétát és egy pompás babérkoszorút nyújtottak fel neki. A többi szerepek is a régi jó kezekben voltak. A szerzőt az első felvonás után zajosan hívták, de Almássy nem jelent meg. * (A gyermek-szünházban) vasárnap a gyermekvilág egyik legkedveltebb darabját (Hófehérke és a hét törpe) másodszor adják. A csütörtöki ez idei első előadáskor zsúfolt ház előtt nagy hatást keltett. Jegyek már délelőtt kaphatók. * (A nemzeti színházból.) Zichy Géza gróf intendáns körlevelet intézett a nemzeti színház művészeihez és művésznőihez, melyben felszólítja őket, írják össze úgy a nemzeti színházban, mint a vidéki színpadokon eljátszott szerepeiket, megjegyezve különösen azokat, melyeket szükség esetén két próba után már eljátszhatnak a nemzeti színház színpadán. Ez által az intendáns alapos tájékozást akar magának szerezni a tagok működési köréről s a nemzet színház belügyeiről. A körlevél szerint a tagok nyilatkozataikat már szombaton délig köteleztettek az intendánsnak átadni. * (Paulay Ede örökösei) ügyében tegnap délután Zichy Géza gróf elnöklete alatt értekezés volt az operában, melyben az intendánson kívül Jókai Mór, Fálk Miksa, Horváth Gyula, Keglevich István gróf, Hegedűs Sándor, Reviczky Károly igazgatósági tanácsos és Hets Ödön jogtanács vett részt. A teendő lépések iránt több fontos megállapodás jött létre, ami legközelebb, az illetékes tényezők nyilatkozata után, a nyilvánosság elé hozalik. * (A színész-egyesület) igazgatótanácsa tegnap tartott ülésén a szabadkai színház igazgatójául első helyen Rakodczay Pált, második helyen Kömley Lajost, harmadik helyen Balogh Árpádot ajánlotta a színügyi bizottságnak. * (A „Citerás“,) Konti József kedvelt operettje a jövő hét folyamán kétszer, szerdán és csütörtökön, van műsorra tűzve. Küry Klára és Komáromi Mariska kedden érkeznek vissza vendégszereplésükről s szerdán már játszanak Konti operettjében. * (A népszínház újdonságai) közül ez évadban még kettőt szándékoznak színre keríteni és pedig egy francia vaudeville-t „Klári11 címen, továbbá Verő Gy.ul darabját, a „Világharc“-ot. A előbbiben Küry Klára és H. Paidi Mariska, az utóbbiban F. Hegyi Aranka és Komáromi Mariska fogják játszani az énekesnői szerepeket. Mind a két darabot egyidejűleg tanulják. E két újdonság előadása után a népszínház kizárólagos gondját azon jótékony előadások rendezése fogja igénybe venni, amelyeket az igazgató már megígért az egyes egyesületeknek. * (Albani Mária) kamaraénekesnő ma érkezett Triesztből Sharpe Ethel zongoraművésznő és Schörg Ferenc hegedűművész kíséretében. A Hungária-szállodában foglaltak le lakást. A hangverseny holnap, vasárnap délután pontban 5 órakor lesz megtartva a vigadó nagytermében, a következő műsorral: 1. Grieg. Szonáta G-dúr Op. 31. hegedű-zongorára, előadják Sharpe k. a. és Schörg ur. 2. Verdi. Dal „Traviata“-ból, énekli Albani asszony. 3. a) Bach, Sarabande, Gigue magánhegedűre. b) Bruch, Adagio appassionato op. 57, előadja Schörg Ferenc. 4. Händel. Engel ewig leicht „Feodora“-ból, énekli Albani asszony. 5. Arditi. Keringő, énekli Albani asszony. 6. Schumann. Románc Fis-dur, Novelette, D-dúr, előadja Sharpe Etel k. a. 7. Wagner. Dal „Tannhäuser“ből, énekli Albani asszony. Jegyek kaphatók Méry Béla zeneműkereskedésében. * (A „Liszt Ferenc“-társaság) IV. nagy hangversenyét a vigadóban f. hó 30-án, esti fél 8 órakor tartja rendkívüli érdekes műsorral. E hangversenyen közreműködnek: Bárdossy Irén énekművésznő, Hollóssy Kornélia és Kun Margit zongoraművésznők, R. Schiff Etel a m. kir. operaház tagja, Altschul Rezső tanár zongoraművész, Blau Gyula versenymester hegedűművész, Bürger Zsigmond a m. kir. operaház tagja, D’Amant Leó zeneszerző, Drescher Raimund a m. kir. operaház tagja, Grützmacher Frigyes tanár versenymester, Jaulus Béla, Mosshammer Román a m. kir. operaház tagjai, Pichler Elemér fuvolaművész, Scharf Róbert tanár, Scharf Károly, Seifert Róbert, Seebald Sándor és Takács Mihály a m. kir. operaház tagjai. E hangversenyre a tagsági és vendégjegyek a társaság helyiségében (VII. Kazinczy* utca 6/B. I. em.) egész nap kaphatók. * (Ének vizsga.) Horváth Zoltán szinuszéit előkészítő iskolája ének-osztályának március 20-án este 7 órakor a régi lövölde új dísztermében énekvizsgája lesz. * (Mie Albani Fiuméban.) fiumei levelezőnk írja, hogy szerdán este hangversenyzett ezen híres énekesnő a városi színházban, Schörg Ferenc hegedűművész és Scarpe Etel zongoraművésznő közreműködésével. A színház zsúfolva volt. A hangversenyen a toscanai nagyherceg, ki csütörtökön már elutazik Salzburgba, állandó lakhelyére, nővérével, Isenburg Lujza hercegnővel s Batthyány Lajos gróf fiumei kormányzó is megjelent. Albani asszony eléggé tetszett a fiumeieknek , mert még megvan a hírnév. Elég szépen énekel még, de hogy is lehetne máskép mikor oly jól ismeri a művészet minden rafinériáját a hosszú tapasztalatok folytán. Egyszóval úgy tetszett, mint egy fényesen ragyogó csillag, mely már lebukása felé közérg. Mindazáltal sokat tapsoltak neki és majd minden énekszáma után színpadra hívták, sőt mi több, még sok szép csokrot is kapott. Legjobban tetszett Haydn a Teremtése és a Rodeo és Julia című opera szép keringője. De még jobban tetszett az ünnepelt művésznőnél a fiatal hegedűművész, Schörg, ki kiváló tehetségnek bizonyult és még szép pályafutásra lehet kilátása. Albani asszony csütörtökön Budapestre utazott. * (Vidéki szülészet.) Máramaros-Szigetváros törvényhatósága a nyári idényre az ottani színkört egyhangúlag Tiszai Dezső debreceni színigazgatónak ítélte oda. — Zomborban ifj. Polgár Károly színtársulata működik 3 hónap óta teljes sikerrel. A színibizottság a jövő szezonra is őt hozta javaslatba. Sajnálatra azonban az idei szezon lelke, K. Iványi Mariska — a primadonna — elhagyja a társulatot. Búcsúztatóul múlt pénteken — jutalomjátéka alkalmából — a közönség méltóan jutalmazta meg. A sikerült előadás alatt zajos taps, díszes koszorúk és csinos bokrétáknak egész özöne jutalmazták meg a kedvelt művésznőt. — Balog Árpád színtársulata teljes mértékben meghódította a veszprémi közönséget. A mellett, hogy körülbelül 100 bérlet van, szünetes napokon is telt színház előtt folynak le az előadások. A jutalomjátékok is fényesen sikerültek. Egyike a legszebb előadásoknak f. hó 14-én „Ármány s szerelem“ előadása volt. K. Szűcs Margit, a társulat kedves és bájos szende színésznőjének jutalomjátéka. Jutalmazott Lujza szerepében minden jelenetben zajos tapsot aratott s impozáns két csokorral lett kitüntetve. Ez előadás teljes sikeréhez hozzájárultak még: Balog (Ferdinand), Palotai (Walter), Ágotai (Miller), Hrubos (Kalb), Havasi (Wurm), H. Szapáry Janka (Milford) és Bercsényi Gizella (Millerné.) * (Szubvenció Krecsányinak.) A pozsonyi magyar színpártoló-egyesület — mint levelezőnk írja — tegnap Zichy József gróf elnöklete alatt tartott ülésében Krecsányi Ignác színigazgatónak ezer forint szubvenciót szavazott meg. (Franchetti új operája.) Milanóban most került először színre Franchettinek, az „Asrael“ és a „Christoforo Colombo“ című operák szerzőjének új háromfelvonásos dalműve. A Scala-színház elkényeztetett közönsége nagy lelkesedéssel fogadta az új „Fior d'Alpe“ című zeneművet és az első felvonásban háromszor, a másodikban ötször, a harmadikban szintén háromszor tapsolta ki a szerzőt. A szövegkönyvet Pulié Lajos gróf, az olasz parlament tagja írta, aki Castelnuovo név alatt ir és a jelenkori legjobb humoristák egyike. Pulié már államtitkár is volt, de most nem igen foglalkozik a politikával, hanem egész tehetségét az irodalomnak szánta. Több vígjátékát már nagy sikerrel adták elő olasz színpadokon. Massenet új operája. — Thais. — Paris, márc. 15. Nem ismertetése és részletezése, hanem csi pán jelzése egy nagy eseménynek a zeneművésze terén: mennyi akar lenni ez a pár sor. Figyelmeztető megkonditása a hirharangnak, tudtul adván mindenkinek, kik érdeklődnek a dalmű iránt, hogy holnap lesz első előadása a párisi nagy operában Massenet új dalművének, Thais-nak. Főpróbája, mely tegnapelőtt volt, lázasabb érdeklődést idézett elő, mint nálunk odahaza tíz premiere. Hónapok óta ostromolták az opera igazgatóit meghívókért, hetek óta várták türelmetlenül a „répádon générales” napjának kitűzését. S midőn végre bekövetkezett: a páholyokban, az erkélyeken és a földszinten a párisi előkelő világnak szine-java szorongott. Szenátus, képviselőház, irodalom, művészet, tudomány, diplomácia.