Pesti Hírlap, 1903. november (25. évfolyam, 299-313. szám)

1903-11-01 / 299. szám

PESTI HÍRLAP 2 1903. november 1., vasárnap, folytatja a küzdelmet, megkockáztatja Tisza István az ex-rexben való házfeloszlatást? Nemcsak megkockáztatja, de azt hi­szem, egyenesen kénytelen vele, kár is más kí­sérletekkel pazarolni az ország idejét.­­ — De hát a törvény? — Erre nézve nekem megvan a magam­­ nézete, melyet szintén nem akarok titkolni. Az­­ ex-lexben való választás valóban beleütközik a­­ törvény betűjébe, de alkotmányosság szempont­­­jából sokkal megfelelőbbnek tartom, ha a tör-I vényhozás és a korona közötti vitában közvet­­lenül megkérdezik a nemzetet, hogy az még nyilatkozzék, mintha Andrássyék, Khuenék­­ , Körberék kérdeztetnek meg és diktálják a kor­­­mány és kormánypárt programmját lefel . Mondom, a törvény betűje nem engedi meg a választást, valamint egyáltalán nem enged me­g ex-texet sem, mégis benne vagyunk. Viszont mostani programmcsinálást nem tiltja a törvén betűje, mégis rikítóan alkotmánytalan. S ha már valamiben véteni kell, én indokoltabbnál látom a betűbe való ütközést, mint az alkot­mányosság lényegének a meghamisítását. Ter­mészetes azonban, hogy az új kormánynak, erre a lépésre szánva magát, tisztában is kell lennie a nagy felelősséggel, melyet magára hárít s melyet vele én, aki így gondolkodom, megosz­tani még­sem vagyok hajlandó. — Fog-e Excellenciád e meggyőződésének a főrendiházban kifejezést adni ? — Akaratomon nem fog múlni, ha nem szólalok föl, de azt hiszem, a viszonyok a leg­közelebbi időben nem engedik meg. Én a jövő hét közepén az egyházkerületi ülésre Kolozs­várra megyek, mely bizonyos időre távol tart Budapesttől, azonfelül előrelátható, hogy az új kabinet bemutatkozása sem fog si­mábban és gyorsabban menni, mint a Khuen-kormányé, melyet kétszer neveztek ki és kétszer bukott meg anélkül, hogy a főrendiház elő került volna. Különben megválik; mondom, semmi okom sincs, hogy a Tisza-kabinettel szemben tartózkodóbb legyek s ha állásponto­mat a főrendiházban kifejthetem, akkor ki is fogom fejteni.­­ Gróf Tisza István ma délelőtt tiz órakor megjelent a Burgban a király előtt és jelen­ítette, hogy megbízatását teljesítette. Elvállalta a is feladatot, hogy a kilences bizottság katonai­­ programmját a szabadelvű párttal elfogadtatja azon módosításokkal, melyeket e hó 25-ikén állapítottak meg Bécsben a király dolgozó­­szobájában s amelyeket gróf Tisza István a bécsi Sacher-szállodában öntött formába, még mielőtt a kilences bizottság tagjai­­hoz hozzá­szólhattak volna. Három napi értekezlet után azzal a meglepő eredménynyel záródott a sza­badelvű pártban a gróf Tisza István akciója, hogy a párt nemcsak elfogadta a módosításo­kat, de még gróf Apponyi Albert is, aki pedig a felségjogok kérdésében a Tiszáéval ellentétes nézeteket vallott, bent maradt a szabadelvű pártban és vele mindazok, akik politikai elv­barátainak vallották magukat. Legnagyobb érv­nek azt akceptálták, hogyha e módosításokhoz nem járul hozzá a szabadelvű párt, akkor „lángbaborul az ország." Milyen hatást tett a Burgban az a jelentés, hogy gróf Apponyi mégis f­entmaradt, azt el lehet képzelni. de a gondot eloszlathatta gróf Tisza István azon közléssel, hogy Apponyi megvált a képviselőház elnöki állásától. Ez is föl­tétel volt arra az esetre, hogyha gróf Tisza Istvánra hárul a kormányzás veze­tése. Nemcsak a bizottsági programaiból hagy­ták ki az Apponyi összes formuláit, hanem a viszonyok által arra is kényszerítették, hogy az elnöki állásról mondjon le, mert már eléggé tapasztalták, hogy ott a kormány ellen tudja felhasználni befolyását. Már akkor, amikor gróf Tisza Istvánnal és gróf Andrássy Gyulával együtt hívták kihallgatásra Perczel Dezsőt, tudni lehe­tett, hogy ő lesz a Tisza-kormány alatt a kép­viselőház elnöke. Apponyi tehát teljesen kapi­tulált, egészen fegyvertelenül állott be közlegény­nek az ifjú Tisza generálissága alatt levő seregbe, h­olott egész politikai pályáját úgy rendezte volt be, hogy a Tiszák ellen küzdjön. A királynak már tudomása volt a feltételekről, amelyek mel­lett gróf Apponyi Albert a pártban akart ma­radni és amelyek mellett gróf Tisza megengedte, hogy ott maradhasson, de előre is figyelmez­tette az összes volt nemzeti pártiakat, hogy bent a pártban a kormány ellen nem szabad dolgozniok, hanem a legelső alkalommal, ami­kor ellenzékieskedni akarnak, ki kell menniök a pártból. A király meg volt elégedve gróf Tisza jelentésével. Valóban ezelőtt egy héttel még nem is képzelték, hogy ily könnyen történjék a meghódolás. Már miniszteri lisztát is előterjeszthetett gróf Tisza István, a király jóváhagyását kérve. A névsorban egyetlen nemzeti párti név sincs, hanem mind kipróbált kormánypárti emberek ülnek a piros bársony­székekbe. A honvédelmi miniszter helyébe ismét­­ katona kerül. A pénzügyminiszteri állásban a király kívánsága szerint megmarad Lukács­­ László, kinek jelenléte a kereskedelmi és vám­ügyek miatt a legfontosabb, mert az osztrá­kokkal ő tárgyalt úgy Bánffy idejében, mint a Széll idejében. A kereskedelmi tárcát már miniszterviselt államférfiú vállalta el, Hieronym­i Károly és a földmivelésügyit az ambiciózus Tallián Béla. Hogy Berzeviczy vallás- és közok­tatásügyi miniszter lett, meg Plósz megmaradt igazságügyminiszter, ezekkel csakugyan nem törődnek Bécsben. Fődolog, hogy gróf Tisza egyúttal belügyminiszter is lesz és azt gon­dolják, hogy majd rendbeszedi a „rebellis“ tör­vényhatóságokat. A kabinetben még a rangfo­kozat is megvan, amennyiben csak a minisz­terelnök gróf, ő is a királytól kapta a grófsá­got, a többiek közt nincs se gróf, se báró. Sőt most már a képviselőházi elnökségben sem lesz magasabb rangú férfiú. A király jóváhagyta a névsort, a kabinetirodában már ma kiállították a kinevezési okmányokat mindnyájuk részére. Gróf Tisza István délután három órakor hazautazott Bécsből és este hét órakor Buda­pestre érkezett s egyenesen a szabadelvű párt­körbe ment, ahol az egybegyült képviselők él­jenzéssel fogadták és az új miniszterek várták. — A válság. Fadrusz Jánosról. — A Pesti Hirlap eredeti tárcája. — Semmit sem tudtam Fadrusz Jánosról. Sokat kószálok idegenben, így lett, hogy feszü­letét, a dicsőt, nem is láttam. Hogy mi lehet a pozsonyi Mária Terézia-emlék, meg sem álmodtam. De a szoborleplezés ünnepét leíró tudósításokban és a kommentárokban volt va­lami, ami a szívembe markolt: a német királyt a német művész vezeti a mű körül s akközben mind a ketten magyarul beszélnek, mert . . . Mert ... Ej, van ennek a nemzetnek valami ezer vagy hány éves ereje. Trien und Presch­­pung . . . Hát kell! Nem lehet másképpen. Shob, sőt smok vagyok. Az a pozsonyi szobor boszantotta tudákosságomat. Hát hogy lehet ebben az északi országban monumentális szobrot csinálni harmadrendű carrarai márvány­ból ! Mállani, kopni fog az a faragott kő. Mál­­lasztja a levegő chemiája, koptatja a széltől por képében reá sodrott billió sextillió kovaszilánk. Ez természettudományos valóság. Hát látni aka­rom, mi pusztul ott Pozsonyban. Felszaladtam egy reggel, olyan rossz szándékkal, amilyen rossz szándéka csak Szabó József egykori tanít­ványának lehet. S mikor azt a szobrot megláttam, kicsor­dult a szememből a könny. Fog-e mállani va­laha, megtépik-e a viharok, belepi-e a nyomorait világ minden szennye? . . . Bánom is én! Csak áldom az Istenemet, hogy látnom engedte a magyar szobrot. Nemzetem dicső és szomorú története él abban a faragott kőben. Semmi historikus nem adta még úgy elém, mint ez a halhatatlan művészlélek. Ebben a három alak­ban. Az összefoglaló bölcseségnek és mélységes érzésnek hatalmával. Az utolsó Habsburg-vérség, Mária­ Terézia, apokalyptikus rémségű spanyol csődörén ül, koronázási pompájában; lágy asz­­szonyi báj s mégis nagyszerű a valójából ki­sugárzó rengeteg hatalomnál fogva. Soha, egy pillanatig sem érzik, hogy nem idegen. De vele kell lennünk, az elménk, a szívünk szerint, mert így rendelte a világtörténetet igazgató ős­ök, ott van mellette a magyar gondolkodás és a magyar érzés. A nemes, ki az ő szent r­etorikájával mondja: vitám et sanguinem, meg a kuruc, ki nem beszél, csak kivonja a kardját, mert immár becsülettel vonhatja ki, árulás nélkül vonhatja ki pro rege nostro, — az asszonyért. S a tragédiában, melyet az a három dicső drámaiságú alak elénk ad, benne vagyon a halhatatlan históriai igazság, hogy azt a szónokló nemest, meg azt a verekedő kurucot csakis az az idegen hatalom tudta meg­hódítani, melynek ereje a női gyöngeségben élt. Ha nem ezen a lovagi védelmet kérő, követelő édes, gyönyörű asszonyi főn van a szent ko­rona , m­i történik akkor ? . . . így beszél-e, kebelét kitárva, a nemesség, s ilyen nagylelkűen cselekszik-e, fegyverét kínálva, a letiprott népi­g mindig rettentő igaztalanságokat szenvedett nemzet! ... Mondom — miért titkolnám ? — kihul­lott a szememből a könny. Egy nagy históriai igazság érzésének alatta. És szinte nem is láttam többé a hatalmas, a nagy képfaragót. Aki ebbe az óriási márvány mózelbe a művészet gyönyö­rűségeit lehelte, mellékes ember. Az uralkodó, a teremtő az a nagy poéta, aki történetünk drámá­ját így tudta elénk adni, három alakban ilyen istenien igaz és gyermekesen egyszerű erővel. Ez a Fadrusz János a legnagyobb ma­gyar történetíró-filozófus, aki valaha volt. Ki ő ? Mi ihlette ? Álmodta ezt, az álmok istene-- --.I r-ni«»;"- 1-í^i.ii.iiii.iriiiWrwninafniahin —;-------------------íiít' -m nek kegyelméből ! Nem tudtam. Csak megírtam, itt, ezen a szerény helyen, a fekete vonallal fö­dött kis házban, de a szívem vérével, hogy ez az első, az egyetlen, nagy képző­művészi ma­­gyar cselekedet : a magyar szobor. És harmadnap reám nyitotta dolgozószobám ajtaját egy ember, akit én már láttam valahol valamikor. Vagy ha nem őt, hát a szobrát. A pozsonyi Mária Terézia-monumentum kuruc? lépett elém, a mai napok rút prózai ruháján­ban, s kezében szablya helyett kalap. (Az én Istenem áldjon meg, édes Jánosom hogy magad faragtad ki a magad szobrát azon a dicső monumentumon! Hozzád méltóbb em­­léket úgy sem állíthat néked soha semmi kézi Nem az a fő, hogy ott áll, míg a kőben tart, testi mivoltában is remek alakod; de az az él­­terő, a magasztos, hogy abban a kurucban benne van a lelked, halhatatlan gondolatod, ra­jongó magyarságod!) Az előadás rendjét háborgató e közbe­vetés után folytatom ott, ahol már folytatnom kellett volna. Fadrusz János jötte megdöbben­tett. Miért? Mert féltettem magamat, én önzők önzője, valamely nagy csalódástól. Hiába, ben nünk vagyon az istenségnek az a szokása, hogy a magunk képére és hasonlatosságára teremt­jük az embereket. Nagy alkotásokat csodálván megformáljuk a mester alakját belül, aztán fáj, ha nem olyanok a valóságban. A szobrá­szok ? ... Jó mindig elválasztani polgári én­­öket a művészétől. Hát lehetnek, amint hogy vannak is, ihletett pillanataik. S e pillanatokon kívül? . . . Ismertem szegény Izsó Miklóst,­­ Búsuló juhász jó magyar poéta alkotóját. Az élet közönséges érintkezéseiben szörnyen hét­köznapi ember volt; sőt boldogtalan félműveit akinek gyarlóságait ma talán észre sem ven­ném; de akkor, roppantul tudományos gimna­

Next