Pesti Hírlap, 1906. április (28. évfolyam, 106-119. szám)

1906-04-17 / 106. szám

2 PESTI HÍRLAP 1906. április 17., kedd. alkotm­a. Kikerülheti-e az oktront? Az alkot­mányos Magyarország érdeklődését ez a kérdés is nagy mértékben leköti. Tud-e Ausztria al­kotmányos állam lenni? De teljes mértékben leköti érdeklődésünket a kérdés, mely akörül forog, akar-e Ausztria alkotmányos állam len­ni? Meg fogja-e tudni alkotni az általános vá­lasztói jog törvényét a maga erejéből? Fontos kérdés. De fontosabb az, vajon törvényeinket tisztelő egyenrangú félhez méltóan a vámközös­­ség 1917-ig való tényleges fentartása m­ellett egyezségre akar-e majd lépni velünk addig is, legalább a vámszerződés formájának elfoga­dásával? Hisz­en minden jog a mások jogának tiszteletben tartásából fakad. S minden alkot­mány alsó iskolája legelébb a formák tisztele­tére tanít. A kiegyezésnek, mely Magyarország és királya közt 1867-ben létrejött, nyoma sincs a szövetséges Ausztria alkotmányában úgy, amint az tényleg megköttetett. 1848-at sem is­meri az osztrák alkotmánytörténet oly értelemi­ben, mint a magyar. S az osztrák pragmatika szankció sem mondhatja el magáról, hogy test­­­vértörvénye a magyarnak. Hol az a forrás tehát, melyhez Ausztriá­nak vissza kell térnie most, vissza kellett volna térnie mindig a múltban, valahányszor egye­netlenség átka sújtotta őt s Magyarországot egyaránt? 1867-hez térjen vissza? 1867 az osz­trák alkotmányban még mindig az összbiro­­dalom alapján áll: 1848-hoz térjen vissza? 1848-ban Ausztria országgyűlése elutasította magától a magyar országgyűlés küldöttségét s a bécsi kormány emlékirata is ízelítőt nyújtott már a későbbi összbirodalomból. A pragmatika szankcióhoz térjen vissza? A magyar pragma­tika szankció keletkezésének éve 1723, az osz­tráké 1713; kis időkülönbség, s mégis egy egész világ áll e két dátum közt. Mert az egyik pragmatika szankció nemzetalkotta törvény, a másik csak uralkodói parancs. Ahol az „alkot­mányos“ Ausztriához nem apellálhat az alkot­mányos Magyarország, annál nincs semmi ke­resnivalója. De ha Ausztriának megvan az akarata arra, hogy alkotmányunkat tisztelvén, megtegye ezzel az első lépést a maga igaz alkotmányának eléréséhez, akkor a történelemben vissza kell mennie arra az időre, am­ely még a pragmatika szankciónál is hátrább esik, de amelyben tar­tományai nagy részére még nem úgy talál, mint a császár Leibergenjeire. Idén 300-adik évfordulója a Bocskay bécsi békéjének, Ahoz kell visszatérnie. 1606 szeptember 16-án kelt átiratukban tudatják Csehországnak, Morvának, Sziléziá­nak, Lausitznek egyesült rendei a magyaror­szági rendeket, hogy a bécsi béke pontozatait a maguk részéről is elfogadják, nemcsak, de azok pontos megtartására ők maguk fogják ő­felségét szorítani. Ez a hang már nagyon régi; ez a hang még alkotmányos féltől ered; ez a hang csak alkotmányos félhez mehet. S való­ban: ez a hang az egyetlen, mely idestova négy­­százados együttlétünk alatt, odaátról hozzánk, mint egyenrangú, alkotmányos országokból, egyenrangú, alkotmányos országba eljutott. Az alkotmányos Ausztria is bátran ünnepelhetné idén azt a 300-ik évfordulót. A szeptember 16-iki átirat ragyogó vilá­gossággal beszél. „ . . . Szabadon és nem eről­tetve fogadjuk és Magyarországnak, valamint Erdélynek karait és rendjeit biztosítjuk arról, hogy e királyi felsége a magyarokkal kötött ezen kiegyezést nemcsak sértetlenül megtar­­tandja, hanem egyszersmind Csehországnak és tartományainak karai és rendjei is semmit sem fognak cselekedni a magyarok ellen, mi a szomszédság jogát sérthetné.“ S a válasz is ép­­ily világos, melyben Magyarország rendei a cseh-, morva-, sziléziai- és lausitzi rendeknek 1606 szeptember 23-ikán ígérik: ,.hogy az ő fel­ségével és a szomszéd országokkal és tartomá­nyokkal kötött békét szintén sértetlenül és min­den részében megtartandják.“ Ausztria nem tett többé ily fogadalmat nekünk s a régit is megszegte. Mi 1606 szeptember 23-ika óta be­csületesen álltuk fogadalmunkat mindig. Ó, hány szeptember 23-ika múlott el azóta, amely Magyarországot csaknem a kétségbeesésbe haj­totta és amely Ausztriát régi fogadalmára fi­gyelmeztette, de amelynek, lelke mélyén, Ausz­tria tán mindig csak örült . . . És most folytatódik az új rendszer hely-­ foglalásához és berendezkedéséhez szükséges munka, amely csak kezdete az alakulás jövőre vonatkozólag oly nagyfontosságú teendőinek. Wekerle Sándor miniszterelnök egyik bizal­masa körvonalazza a jövő teendői között igen nagy horderejű gazdasági kérdés megoldási módját, az Ausztriával való összeköttetés kér­dését. Az ismertetés azon alapszik, hogy We­kerle a­ szövetség formája helyett a szerződési formát akarja létesíteni Magyarország és Ausztria között. Kifelé azonban az osztrák-ma­gyar monarchia vámegységet alkot. A minisz­terelnök bizalmasa a választási reformról is szól s a községenként­ titkos szavazást megál­lapítja, mint amely a még vázlatos ter­vekben ben foglaltatik. Ugyanekkor Kristóffa József kijelenti, hogy az új kormány az ő ter­vei alapján fogja létesíteni a reformot. A köz­­gazdasági dolgok az ünnep alatt még szóba ke­rültek Szterényi József kereskedelemügyi ál­lamtitkár­ képviselőjelölésével kapcsolatosan. Kossuth Ferenc kereskedelemügyi miniszter a jelölő gyűlésen azt hangoztatta, hogy kereske­delem, ipar és földmivelés közt nem szabad semmi ellentétet keresni. Továbbá azt is mond­ta, hogy Magyarország még sokáig kizárólag őstermelő ország lesz, úgy­hogy az ipar fejlesz­tésének iránya főképen a mezőgazdasággal kell, hogy kapcsolatos legyen. Ez úgy hangzik, mintha­ illúziókat kellene mérsékelni, de mi reméljük, hogy e mellett az önálló vámterület előkészítésének, a teljesen független magyar ipar és kereskedelem létesítésének semmi aka­dálya sem lehet. Csak ekképen lehet megvalósí­tani a Kossuth Ferenc által is hangoztatott azon kívánalmat, hogy ki kell küszöbölni az idegen közvetítést és a magyar kereskedelmet közvetlenül a világ piacaira kell vezetni. A húsvétra szánt egyéb nyilatkozatok kö­zül elégikusan hangzik gróf Tisza István bú­csúja, amelylyel egyelőre eltűnik ,a­ fórumról. De azt mondják, hogy a szabadelvű párt fel­támadásában bízik s majd abban a küzdelem­ben, amelyik az általános titkos választói jog érvényesítésével fog folyni, aktív részt vesz és­­a­ Tisza-pártot a második választáson akarják feltámasztani. Egyelőre az bizonyos, hogy a szabadelvű párt alaposan el van temetve. Kerületein akké­­pen osztozkodnak, hogy ahol a hatvanhetes po­litika iránt mutatkozik rokonszenv, ott hatvan­hetes pártok állítanak jelöltet. * A hivatalos lapban húsvétra az új főis­pánok kinevezését várták, de a kinevezések kés­tek, legalább piros tojásnak nem jelentek meg. Azt hiszik, hogy egy, napnál tovább már nem késhetnek, mert a megyékben főleg a választá­sok miatt nagyon várják a főispánok bemutat­kozását s a főispánok működésüket nem kezd­hetik meg korábban, mint amikor kinevezésük a hivatalos lapban publikáltatik. Más szempontból is nagyon kiváncsiak egyes megyéknél a kinevezésekre. Nevezetesen erősen érdeklődnek az iránt, hogy egyes régi rendszerű embereknek, a koalíció üldözőinek miképen sikerült koalíciósokká átváltozniuk, amikor ezé lett a hatalom. Egy-egy megyében mozgolódás is készül ellenük. Például Aranyos- Marótthról e rovat vezetője ma a következő le­velet kapta: A Pesti Hírlap „A helyzet“ rovatának Borsodmegyére és báró Vay Elemérre vonat­kozó része bennünket, barsa megyeieket, igen kö­zelről érintett. A mi esetünk szakasztott olyan, mint a borsodiaké, a mi főispánunk, Kazy Já­nos, szakasztott olyan, mint báró Vay Elemér. Kazy János 17 évig állott, mint főispán Bars vármegye élén. Felfuvalkodottságával, te­hetetlenségével ezen idő alatt viharos népszerűt­lenségre tett szert, sőt nevét a vármegye legna­kodva várakoztam rá. Nemsokára kijött, kézen fogott s elindultunk az országúton a város felé. Amint mendegéltünk, igy beszélt hozzám: — Látod, kicsi leányom, már minekünk nincsen se országunk, se­­hazánk, se tanyánk. Elpusztulunk, mint az útszéli koldus, ha nem segítünk magunkon. Én beállok szolgálni, a­ jegyző úr megígérte, hogy odavesz a házához, de te nem maradatsz velem. Elég nagy vagy már, aratáskor betöltöd a kilenc évet, neked is el kell szegődnöd valahová. A városban, az állomáson, megmondta aztán, hogy Pestre megyünk, ott biztosan akad hely. Öt napig járkáltunk már, mikor ide ho­zott ti hozzátok a helyszerző asszony . . . Zsófi elhallgatott, mert a szomszéd szo­bában lárma támadt, az Elli apja meg az anyja értek haza a színházból. Be is nyitották csön­desen az ajtót, aztán visszamentek és hango­san, jókedvűen beszélgettek. Eközben a kályhában kialudt a tű­z s ko­romsötétség támadt. A két kis­leány összébbhú­zódva átölelte egymást. Elli­e hosszan, szeretettel megcsókolta Zsófit. — Olyan a te életed is, mint az enyém. Apád sincsen, anyád sincsen. Mert senki sem szeret. Másnap levelet kapott az anyjától Zsófi. A konyhában, mosogatás közben felolvasta neki a cseléd. „Édes, egyetlen kincsem, drágalátos Zsófikám! Szerencsésen hazaérkeztem a jó Is­tennek segedelmével. Hogy, elválnom kellett fü­led és nem láthatlak magam mellett, telve van a szivem búbánattal utánad. De mit tettem volna? Itthon, ha felnövekednél, lennél falu megvetettje, mindenkinek gúnyja, mert tudd meg, törvénytelen vagy, bűn volt a fogantatá­sod . . . Apád pedig nincsen immár, kiűzött, el­hagyott . . . Csak vigyázz magadra, arra kér­lek nagyon és szeresd a kisasszonykádat, hogy a helyedről el ne küldjenek. Megnézlek új esz­­tendőkor, ha az Isten segít és viszek dióspogá­csát, olyant, tudod, aminek több a diója, mint a pogácsája ... és varrok neked csipkenyakas, fodrosujjú ingecskéket is . . . ölel, csókol millió­­szor a te anyád, Pető Naca.“ Zsófinak a szive hangosan kezdett­­ do­bogni és szemei fölragyogtak a boldogságtól. Kezében lobogtatva a levelet, kereste Ellit. S a­hogy megpillantotta a folyosón, már messzi­ről kiáltotta neki: — Itt az anyám! Itt az anyám! — Akkor mégis szerethet — mondta ko­molyan, csöndesen Elli s szaggatottan, búsan hozzátette: — Én velem nem törődik az anyám . . . Zsófinak elkomorult az arca. Pillanat alatt vége volt az örömének. Csak arra gon­dolt, hogy valahogyan meg kell vigasztalni azt a szegény kis árvát. Szomorú, reszkető hangon mondta: — Engem se szeret az enyém. Azt írja: bűn, hogy megszülettem . . . A helyzet. A béke jegyében csendes nyugalomban múltak el az ünnepnapok. Az ünnepekre szánt politikai elmélkedések megegyeztek ab­ban, hogy a feltámadás az eszmének és az igazságnak a diadalát jelentette a magyar al­­kotmányválság megszűnésénél is.

Next