Pesti Hírlap, 1906. október (28. évfolyam, 270-284. szám)

1906-10-01 / 270. szám

­pest, 1906. XXVIII évf. 870. (9999.) szám résl­atrak: * . • 28 k. —* f. rím ára 8 fo­kon 10 f. Minden nap, ünnep­nap után is. Hétfő, október 1. Szerkesztőségi: Budapest, Váci-körut 78. I. emelet, hová a lap szellemi részét illető minden közlemény in­tézendő. Kiadóhivatal: Budapest, Váci-körut 78.a­hová az előfizetések és a lap szétküldésére vonatkozó fel­szólalások intézendők. A helyzet­ tíz nap választ el a képviselőház­ától, de már tapasztalni lehet, hogy a világ megélénkül. A politikai párt- s mind többen jelentkeznek tudako­sók hogy egyik vagy másik fontos és fontos kérdésben minő álláspontot­­, többség, mi felel meg a kormány­­n­­k, mi van ellenére, minő kérdéseknél ngyt elintézésre számítani és hol le­jok. Míg a múlt héten az angol politi­káért volt elevenség, a most következő ikár angolok ezúttal is vannak, magá­­litikáért is megjönnek Budapestre ülők elegendő számmal, úgy hogy a ■ek előre megállapíthatják a tapaszta­­­ngulat folytán, hogy a legközelebbi lezletektől minő előterjesztésekhez lehet ulást remélni és melyek ütköznek eszt­­ályokba. Kétségtelen, hogy nemcsak a jk keresik a pártvezéreket, de ezek sem ■dnek attól, hogy velük a narlaraenti felől beszélgessenek. Sikség van ily beszélgetésekre továbbá hogy a vidékről, az ország minden ré­­sze képviselők elmondják tapasztalat­tmelyek megismerése fontos a jövendő­­itások meghatározása miatt, sőt, a poli­­nyitására is befolyással forrhatnak. Tud­­például, hogy mit cselekesznek a vidé­­nemzetiségi agitátorok, mert a nyári idő ,­ott megjelent hírlapi tudósításokból,az hogy a nemzetiségiek vezetői nem tör­­étlenül a vakációt. Hisz ha csupán a szi kirándulásokat tekintjük, román i­ségű magyarországi tanárok, tanítók és ők szereplését külföldi tüntető összejö­­n, ez már elég. És biztosan hiszszük, azóta volt mód rá megtudni, hogy a Ro­­ból visszaérkezettek miképen viselkednek , és hogy vajon nem terjesztik-e még fa­­területekre a mételyt. Külön kell ügyel­ni a román nemzetiségű képviselőkre, kik kö­zül néhány­an panaszkodni mentek Bukarest­be és a román királyhoz is elmentek. Egyéb­ként a nemzetiségi képviselők általában azt mondják, hogy a parlament őszi ülésezése alatt nem csinálnak obstrukciót. Nagyon elhiszszük. Mert obstrukció nélkül is bajos lesz rábírni a magyar képviselőket, hogy cselekedeteik miatt rajtuk ne álljanak boszúl. Konstatálniuk kell a vidékről jövő képvi­selőknek, hogy miképen viselkednek a provin­cián a régi rendszer emberei. Igaz-e, hogy so­kan vannak, akiket állásukban felejtettek, hogy ezek ott most grasszálni kezdenek és­­befolyá­sukat a nemzeti irány hívei ellen igyekeznek érvényesíteni. Igaz-e, hogy ugyanilyen fajtájú urak a közigazgatási életben, kulturális és egyesületi dolgokban némely helyen kezet fog­nak a nemzetiségiekkel és általában mindazok­kal, akik a mostani rendszer ellen adandó al­kalommal hajlandók síkra szállani. Igaz-e, hogy a társadalom már csaknem teljesen meg­feledkezett arról, hogy azok, akik az abszolu­tisztikus kormány zsoldjába szegődtek, ki­­van­nak közösítve a becsületes magyarok társasá­gából és nemcsak politikai, de társadalmi tiszt­ségeket sem tarthatnak meg. Igaz-e, hogy épen ellenkezőleg egyesületek és testületek életében az abszolutizmus lézengő ritterjei szerepet játszanak most is, sőt ott haladó párti és nem­zetközi politikát csinálnak s a nemzeti irány munkásait és elöljáróit kisebbíteni és kompro­mittálni igyekeznek? Mert ha mindez igaz, ak­kor szükséges lesz az ellenőrzés minél rövidebb idő alatt és következni fog még egy nagy söp­rés. A társadalmat pedig figyelmeztetni kell arra, hogy az átmeneti idő nem jelenti azt, mintha most már minden dolog b­e volna fe­jezve és jól el volna intézve. A társadalomra nagy feladatok várnak és nem szabad semmit sem elhanyagolnia abból, amivel a régi rend­szer visszatérését megakadályozhatja s egy­úttal a nemzeti szellemet ébren tarthatja. Na­gyon szeretnék, hogyha a sokat gúnyolt tuli­pán-korszak emberei hívek maradnának a nemzeti ellentállás idején tett fogadalmakhoz. Most körülbelül megtudjuk azt is, hogy hányadán vagyunk a szocialistákkal. A keresz­tény szocialistáknak politikai párttá való alaku­lása nem vigasztal bennünket. Nem hiszszük, hogy ennek a pártnak a nemzeti irányzat je­lentékeny hasznát venné. Mert amit nyerünk az­­által, hogy a katholikus szocialisták szervezked­nek a nemzetköziek ellen, ugyanannyit veszíthe­tünk, hogyha ez a szervezkedés egyúttal feleke­zeti háborúságokat okozna s eképen a társadal­mi békét még inkább megbontaná. Ami a nemzetközi szocialistákat illeti, ezek folytonosan résen vannak, nem pihennek és szervezkednek. A szociáldemokrata párt vezető­sége nyilvánosságra hozza, hogy a parlament megnyitását, október tizedikét megelőző vasár­napon, október 7-én és a rákövetkező napokon az ország minden részében nyilvános szocialista népgyűlések lesznek, melyeken követelni fogják a választói törvényjavaslatnak „az általános titkos szavazati jog elvének becsületes megvaló­sításával való“ beterjesztését. Minden gyű­lés a határozati javaslatot petíció formájában a kép­viselőház elnöksége elé juttatja. A határozati javaslatok egyúttal tiltakozni fognak a betegség- és balesetbiztosításról szóló törvényjavaslat ellen is, azzal az indokolással, hogy ezáltal szociálpo­litikai jogfosztás történik. Budapesten október 7-én a népgyűléseken kívül tüntető felvonulá­sok lesznek. Több más jelből is látható, hogy a politikai élet mozgalmas lesz és a parlamenti pártoknak nagy szükségük lesz a bátor összetartásra, hogy a béke művét megoltalmazzák. A parlament elé terjesztendő javaslatok­tól az érdeklődést egy-két napra elterelték azok a tanácskozások, melyeket Wekerle Sándor mi- A zsályási trió-ügy. »— A Pesti Hírlap eredeti tárcája. — Sok évvel ezelőtt történt, amit most elme- Abban az időben történt, mikor a vár­­ó szolgáltatta az igazságot és nem a királyi ágék. S hogy még ennél is pontosabb meg­­ávással éljek: hát ez a zsályási trió-ügy a az időben történt, mikor Zselyky Imre a­ kényesi járás esküdtje. Igénytelen kis história. Beleférne egy hű­sz soros napihirbe. Hőskölteménynek épen­­?­ nem szolgálhatna tárgyul. Én is csak­­ mondom el, mert a bényesi járásban pél­ónak lett a szülőanyja. Mikor a bényesi évek két dolgot összehasonlítanak egymás , azt akarják érthetővé tenni, hogy az egyik­­ igen nagy, a másik meg igen kicsi, akkor mondják, hogy a két dolog között akkora mnkség, mint volt egyszer Zsályáson a hivat i­s ész és a józan ész között. Zselyky Imrénél volt a hivatalos ész, Javas Mózses zsályási községi bírónál volt a­z ész. Mi a hivatalos ész? Egy darab papiros. Egy akta. Ami ak­­a papirosban benne van, az a hivatalos,ész­­is benne van. De azon túl aztán deszka a­­ határa. Azon túl a hivatalos ész se nem se nem hall. Hogy­ az aktán kivü­l is keres­­a hivatalos ész, valami tünetet, valami nyo­­ami­nt az igazsághoz vezesse: olyan nincs,­vatalos ész belebámul az aktába, mint az a jászolba; ha elfogyott az utolsó szál szé­na, azt hiszi, hogy nincs is több széna a világon. Ez a hivatalos ész. És mi a józan ész? Isten kegyes adománya. Egészséges ész­nek is mondja a magyar nép. A józan ész lát és hall és észrevesz, mert figyel, mert összeha­sonlít, mert egybevet. A józan ész azt is látja, ami nincs közvetlen az orra előtt. És ha valami kérdés vetődik föl, ha bonyolódott is az a kér­dés, nem a holdban keresi a megoldást, hanem itt lent a földön. És így tovább. Ez a józan ész. Ezer szerencse, hogy a magyar hivatal­nokok legtöbbjében ott van a hivatalos ész mel­lett a józan ész is. Ha nem így volna, már ré­gen ránk szakadt volna a világ. Ha csakis hi­vatalos eszük után indultak volna azok, akik ezer esztendő óta országunkat kormányozták, népünket vezették, igazgatták, akkor talán már régen nem volna se Magyarország, se magyar­­ nemzet.­­ De Zselyky Imre fejében csak hivatalos ész volt, abból is kevés. Azonban hadd mondom el már magát a históriát is. Zsályás községben Felső Kis Péternek is, Alsó Nagy Pálnak is volt egy tinója. De ez a két tinó annyira egyforma volt, hogy lehetet­len volt őket egymástól megkülönböztetni. Mondják ugyan, hogy nincs a világon két töké­letesen egyenlő valami, még két falevél sincs egészen egyforma, de Zsályáson a szeme közé nevettek volna az emberek annak, aki ilyesmit állít. Nézze meg a Felső-Kis Péter és az Alsó Nagy Pál tinait, aztán beszéljen az úr. Nos, egy tavaszi napon az történt, hogy egyszerre eltűnt mind a két trió. Mintha a föld nyelte volna el őket. Medve vágta-e le, farkas marcangolta-e szét? Vagy két lábon járó isten­telen tolvaj hajtotta-e el őket? Ki tudná ezt megmondani? Mind a két kárvallott gányó bejelentette az esetet a községi bírónak, Agyaras Mózes uramnak, azután mindegyik ment keresni a maga tinaját. Ki erre, ki arra. A Maros partján összetalálkozott a két gányó. — Megtalálta-e kee a tinaját? — kérdezte Felső Kis Péter. — Nem én, szomszéd. Hát kee? — Én nekem se vola szerencsém, szom­széd. — Akkor keresnénk tán együtt. — indít- * ványozta Felső Kis Péter. —Nem bánom, menjünk együtt, — hagy­ta helyben Alsó Nagy Pál. Tehát együtt mentek. Amint így vízmenté­­ben lefelé ballagnának, Felső Kis Péter egyszer­­ csak a szeméhez emeli a tenyerét, j _ — úgy vélem, szomszéd, hogy én megta-­ láltam a tinómat. Ott hever a parton, a víz mel­lett. Látja kee? Alsó Nagy Pál is a szeme elé tartja a te­nyerét. — A bíz a.., ott a tinó. De nem a kiedé, szomszéd, hanem az enyém. — Majd meglássuk. Rövid idő múlva odaértek. A tinó a par­ton feküdt, közvetlenül a víz mellett, holtan. Feje körül véres volt a kavics. _____Megvolt tehát, az egyik trió, de holtan. A Festi Hírlap mai száma 12 oldal.

Next