Pesti Hírlap, 1908. szeptember (30. évfolyam, 209-234. szám)

1908-09-03 / 211. szám

1908. szeptember 3., csütörtök. PESTI HÍRLAP 11 V­illa-árverés. A Stefánia-út közvetlen közelében a villamos vasút­­ mentén, István-út 87. szám alatti magas földszintes 5 nagy szobából verenda, előszoba, fürdőszoba, cselédszoba és mellékhelyiségekből álló jó karban levő szép villa, 600 négyszögöl terjedelmű, szép árnyasskerttel és tennis­­pályával. 1908. évi szeptember 7-én délelőtt 10 órakor fa budapesti kir. törvényszéknél V., Alkotmány-utca 14. földszint 1. a Telekkönyvi hatóságnál elárvereztetik. ■ Bánatpénz 2400 korona. . . 4353 Gyakornokul a­zonnali belépésre keres jelesen érettségizett keresztény fiatal­embert, fővárosi előkelő iparvállalat. Ajánlatok a kiadóhivatalba küldendők „JÓ SZÁNDÉK“ jeligévé ! Irodai tisztviselőnőt keresztényt, keres azonnali belépésre helybeli előkelő cég. Pályázótól megfelelő jártasságot az irodai, munkálatok te­rén és komoly magatartást kíván. Kezdő fizetés havi ' 80 kor. Óvadékkal rendelkező előnyben részesül. Aján­­■ latok „Komoly 21“ jeligével a kiadóhivatalba intézendők. Közgazdaság.­­ Táviratok. Amerikai tőzsdék zárlatai. —.— (—.—tegnap), gyapot szept.-re —.— (—.—), gyapot nov.-re — gyapot New­ Orleansban helyb. —'— (-—), petroleum stand white Newyorkban 8.75 (8.75), petróleum Stand white Philadelphiában 8.70 (8.70), pet­roleum Rafined in Cases 10.90 (10.90), petroleum Credit Balances at On City 1.78 (1.78). Chicago, szept. 2. (Zárlat.) Zsír szept.-re 9.65 (teg­nap 9.47), zsír okt.-re 9.70 (9.52), szalonna short dleat 9.24 (9.21), sertéshús júliusra 1493 (11.70). A bécsi gabonatőzsdéről. Bécs, szeptember 2. (Saját tudósítónktól.) A külföldi piacokról többnyire szilárdabb jegyzések érkeztek és Budapestről is va­lamivel barátságosabb irányzatot jelentettek, az itteni piacon azonban a fogyasztók tartózkodása miatt nem javultak az árak és úgy a b­onza és rozs, mint a takarmánycikkek ára változat­án maradt. Üzletet azonban ezen az alapon sem kötöttek. Árpában is nagyon csendes volt a forga­­om. Az export egyáltalán nem jelent meg a piacon ■s a belföldi fogyasztók is nagyon csekély tevékeny­éget­ fejtettek ki. Csak erős szemű árpát kerestek s ezt teljes árakon vásároltak, általánosságban a­­zonban irányzata bágyadtság felé,hajlott és va­­jmivel olcsóbban is lehetett volna vásárolni. A bécsi értéktőzsdéről, Bécs, szeptember 2. (Sajót tudósítónktól.­)­­[­ külföldi piacokról érkezett ki nem elégítő jelen- té­ések a mai előtőzsdére csak annyiban gyakoroltak r­áfolyást, hogy a vételkedvet még jobban lenyomt­­ ik, magát az irányzatot azonban nem érintették, k­ü­lönösen­­hitelrészvényeket és államvasúti élve­­z­e­­ti jegyeket kerestek, továbbá nyugatcsehországi ,s­énrészvényeket és déli vasúti elsőbbségeket, míg e­lenben bányaértékek gyenge magatartást tanusí­­t­ttak. A déli tőzsdén gyenge berlini és amerikai ji­gyzések minden vételkedvnek útját állották. A f­ogalom zárlatig vontatott, fejlődött és az árfolya­­m­n­ok legnagyobb része veszteséggel került ki a for­­­ga­lomból. A járadékpiac szilárd. Két óra harminc perckor, zárult. Osztrák It­telrészvén­y 635. Magyar­­hitelrészvény 743. A­­glo­bank 294150. Unió­bank 543. Laenderbank 1­­6.75. Osztrák-magyar államvasut 693. Déli vasút­­ 1­­8.25. Dohányrészvény 396. Alpesi bányarészvény ’­61­9. Rimamurányi vasmű 558. Májusi járadék 91.35. Magyar aranyjáradék 111. Magyar korona­­­­já­radék 92.85. Török sorsjegyek 185. Német bi­­­ro­dalmi márka 117.40. Bankegyesület 518.50. Osz­­tr­ák koronajáradék 96.40. A'enyorfc. szept. 2. szept. 1. aug. St.'' Búza locobuza 103V« 103— 1027, 102% szeptemberre 1043­, 104— decemberre 1047, 104— 103% májusra— ——— 1. júliusra ——— ■■■ — Tengeri szeptemberre 89 % 89­, 89% decemberre 787, 787, 787,7 májusra —.— --— Chicago Búza szeptemberre 97 W, 96% 95% decemberre 96­/­ 867, 957, Te­n­g­e­r­i szeptemberre 7­83/, 617, 777, Newyork szept. 2. Gyapot Newyorkban helyben Az utótőzsde zárlata : Osztrák hitelré­zv. 635.—*. —’ Magyar hitelrészv. 742.50. — Anglo bank 294.25. ~~ Unió­bank 543.50. — Laonderbank 438.25. — Osztrák magyar államvasut 693.—. —­ Déli vasút 118.50. — Do­­hányrészv. 396.50. —Alpesi bánya 669—. — Rimamu­­rányi 557.50. — Májusi járadék 96.35.— Magyar arany­jár. 111— — Magyar­­koronajár. 92.85. — Török sors­jegyek 184.75. — Német birodalmi márka 11?­ 32. — Bank­egyesület 517.51. — Orosz 90.30. A magyar hajózható csatornák kér­déséhez. 11. Hogy azonban mindazok előtt is, kik­ a szó­ban forgó kérdés iránt érdeklődnek és az említett forrásmunkákhoz nem ..juthatnak, a föntebbi pon­­tozatokban foglaltak tarthatatlanságát bebizonyít­hassam, fejtegetésemet, következőkben foglalom össze: Ami az első pontban foglaltakat illeti, hogy t. i. a Duna-Száva-csatorna mily értékkel bír a fiu­mei viziutban, reá kell mutatnom azon út­rövidü­lésre, mely e csatorna igénybevételével lesz elér­hető. A mai viziuti távolság Vukovártól Samacig: a Dunán 167 km., a Száván 310 km, tehát össze­sen 477 km., míg ellenben a csatornán 56,5 km. Azaz a csatorna útján elérhető útrövidülés 420 kilométert tesz ki. De átrövidülést jelent e csatorna a Tiszára nézve is, miután a mai viziútnak hosszúsága a Tisza-toroktól Samacig 355 km, míg ellenben föl­felé a Dunán Vukovárig és innen a csatornán a távolság 178 km, s igy ez irányban is az át­rövidülés 177 km. A csatornának nagy értékét tehát az átrö­­vidülések következtében a szállítási költségekben elérhető megtakarítás képezi. Hogy pedig a kifogásolt u. n. törtforgalom az elérendő célokra akadályul nem szolgál, bizony­ságul fölemlíttem az északnyugati forgalmi irányt, a­hol a Tetschenből Laubéba vasúton érkező cseh szén itt hajóra rakva, viziuton megy az alsó Elbára, ahonnan részben vasuttal lesz ismét továbbítva. A Hamburgba érkező áruk sem lesznek közvetle­nül vasúton továbbítva, hanem folyami hajókra átrakva mennek a felső Elbára s itt lesznek­ vas­útra átrakva és tovább szállítva. Ha pedig­­a raj­nai viszonyokat vizsgáljuk, láthatjuk, miszerint a tengeri kikötőkben folyami hajókra rakott áru, a mindkét partján vasu­ttal szegélyezett Rajnán megy fölfelé és csak valamely felső állomáson ra­­katik át vasútra,­­hogy ily módon az ár­u az ol­csóbb viz­it előnyeit minél hosszabb­ uton élvez­hesse. Ugyancsak tört forgalommal jutnak nyu­­gati irányban a Dunán szállított és Regensburg­ban vasúti átrakással továbbított áruk is rendel­tetésük helyére. A tört forgalom tehát, amire jelen fejtege­tésem során még visszatérek, indokolt, ha a szál­lítási költségekben ezáltal megtakarítás érhető el. Lássuk tehát, hogy a fiumei tört forgalom esetén e tekintetben hogy állunk: A Duna-Száva-csatorna kiépítése után az áruk Budapestről következő utakat tennék meg: Budapesttől Vukovárig a Dunán 380 km. Vukovártól Samacig a csatornán 56.5 „ Samactól (csatornatorkolattól) Sziszekig­­ a Száván 283 ,, Sziszektől Károlyvárosig a csatornázan­dó Kulpán 130 „ Vizi út összesen 849.5 ,, Károly­várostól Fiuméig vasúton 176 „■ Mielőtt­ a szállítási díjtételekre vonatkozó számadatokra áttérnék, kijelentem, hogy a vasúti díjtétel megállapításánál nem a mai kivételes és tonnakilométerenkénti 1,7 fillért kitevő, lisztre ér­vényes díjtételt veszem alapul, hanem a Budapest­­-fiumei útra a vasúti önköltségekből fogok kiin­dulni, tehát már olyan díjtételből, melynél a vasút, ha talán még károsodás nélkül szállíthat is, de már semmiesetre sem jövedelmet hajtóan. Az ön­költségre nézve hazánk legtekintélyesebb szakem­berei által minden kétséget kizáró módon meg­­állapíttatott, hogy ez tonnakilométerenként, a vasúton 215 fillérrel számítható, míg ellenben a hajón­­való szállításnál ez csupán 1 fillért tesz ki Ez alapon a Budapesttől Károlyvárosig ter­jedő viziúton a szállítási költségek keréken 850 fillért és vasúton 440 fillért, vagyis Budapesttől Éluméig összesen 1290 fillért tesznek. Ezzel szemben e távolságra a közvetlen vas­úti önköltséges díjtétel 615-ször 2,5­1, 1538 fillérre tehető. A különbség tehát 248 fillér. Ha már most a kámlyvárosi átrakodásra ton­­nánként 30 fillért számítunk, úgy a vízi úttal egy­bekötött tört forgalom mellett a szállítási költsé­gekben elérhető megtakarítás tonnánként 218 fil­lérre, vagyis vasúti kocsinkint kereken 22 koroná­ra tehető. De nemcsak a szállítási költségekben elérhető megtakarítás képezi a csatorna nagy értékét, ha­nem figyelembe kell vennünk, hogy a csatorna, a mai ,kerülő, útnak és ebben a Szávában hajózási akadályt képező alsó szakasznak elhagyásával, nem­csak r­áma, nagyforgalmú és teljesen kifogástalan üzemképes, modern viziutnak fogja egyik elmarad­­hatlan láncszemét alkotni, mely egyetlen tengeri kikötőnk felé­ vezet, hanem egy magyar-bosnyák" olcsó viziutnak is megalkotója leend. Ami továbbá a 2. pontban jelzett, a viziutak­­nak télen már bekövetkezhető befagyását illeti, el kell ismernünk, hogy a viziutaknál az erős és tar­tós fagyok a forgalomra zavarólag hatnak és azt hosszabb-rövidebb ideig szüneteltetni kénytelenítik, de hogy e körülmény már t. i. a téli fagy, a vizi­­utaknak közgazdasági jelentőségét nem fogja lénye­gesen befolyásolni, annak igazolásául, legyen sza­bad a kétkedők szíves figyelmét arra nézve felhív­ni, hogy a viziutak tömegszállítását alkotó anyagok között, különösen az építőanyagok: kő, tégla, cse­rép, cement, föld, kavics, homok­, agyag, a különbö­ző fafélék, továbbá a különböző tüzelőanyagok, va­lamint a gazdasági nyerstermények és az összes takarmányfélék, a természetes és mesterséges trá­gyák stb. mindannyian oly anyagok, melyeknek tö­meges szállítása, vagy még arra az időre esik, mi­dőn a hajózás még javában üzemben van, vagy pe­dig, amelyeknek a téli szünetidőre kellő mennyi­ségben előreraktározása is eszközölhető. Hogy pedig ez így van, annak igazolásául az illetékes kereskedőktől és gazdaközönségtől meg le­hetne kérdezni, vajon szívesebben veszik-e, ha egész éven át drágán, vagy 9—10 hónapig olcsón szállít­hatnak? Kétségtelen, hogy a viziutak hátrányára itt fagyos, és szünetes napok figyelembe vétele mel­lett is, a válasz a viziutak előnyére fog­ megadatni. Ami pedig ugyanegy pontban foglalt azon ki­fogást illeti, hogy­­ a víziutaknak igen nagy hátrá­nya a nyári vízhiány, erre nézve csak annyit tartok szükségesnek­ megjegyezni, miszerint abból a körül­ményből, hogy­­rendkívüli esetekben, különösen pe­dig hosszabb ideig tartó nagy szárazsággal némely, folyókon igen alacsony vízállás szokott bekövetkezn­ i külföldi tőzsdékről. Berlin, szept. 2. (Tőzsdei jelentés.) A mai tőzsde általában szintén kevéssé örvendetes képet nyújtott, miután a tegnap említett okok mellett még a koksz-szállítmányok csökkenése és a­ rajna­­vesztfáliai vaspiac kedvezőtlen helyzete is erősen, befolyásolták az irányzatot. Ennek következtében különösen vas- és szénrészvények legnagyobb részt veszteségeket szenvedtek, amelyek több helyütt meghaladták a fél százalékot. Amerikai vasutak kezdetben szintén engedtek, később azonban Lon­donra ismét javultak. Német bankértékek 1 és­ fél százalékot vesztettek. Járadékok a tovább emelkedő japániak kivételével jól voltak, tartva, a míg­ gőz­­hajós­ részvények engedő irányzatot követtek. Csak villamossági részvényekben, volt élénk forgalom emelkedő árfolyamok mellett. A­­tőzsde lényegesen szilárdulva zárult, amihez jó­ magatartásukkal hozzájárultak a­­ készpénzpiac ipari értékei is. Magánleszámítolási kamatláb 2.75. — 4.2 száza­lékos papírjáradék 96.30. — 4 százalékos osztrák arany­­járadék 98.90.­— Osztrák hitelek 200.10. —­ Déli vasút 22.50. — Orosz bankjegyek 214.90. — 4 százalékos új orosz kölcsön 77.40. — Disconto Commandit 177.SO. — Dynamit Trust 208.60. — Harpeni 206.—. — Unifikált török járadék 93.75. — 4.2 százalékos ezüstjáradék —... — 4 százalékos magyar aranyjáradék —.—. — Magyar koronajáradék —.—. — Osztrák-magyar államvasut 148.20 — Bécsi váltóár 85.20. — Olasz járadék —.—. — Ált, villamos Edison 218.90. — Gelsenkircheni 199.20. — Laurakohó 212.90. London, szept. 2. (Zárlat.) Angol konsolok 85.90.— Japán járadék 83.88. — 4°/o magyar arany jár. 93.75. — Ezüst 23.’5­.— Olasz járadék 103.25 — Chartered —.—. — Randfontein ——. — De Beers —­.—. — 46/T­rúpia 63.25. — Spanyol járadék 95.—. — Leszámi­­tolási­ kamatláb 1.50. Déli vasút 4.50. — Bécsi váltóár —...------East Rand —.—. — R&dminaa —.—. — Pacific vasút 178.38. Frankfurt, szept. 2. (Esti tőzsde.) Osztrák hitelint. részv. 230.-------Déli vasút 22.60. — Disconto Commandit 177.30. — Berlini Handelsgesellsch. 166.—. —Harpens 207.50. — Laurakohó —.—. — Osztr.m. áll. vasút 148.20. — Német bank 237.2­0. — Drezdai bank 144.60. — Delsen­­kircheni 200.50. — Hibernia —... —Olasz járadék —.

Next