Pesti Hírlap, 1909. szeptember (31. évfolyam, 206-218. szám)

1909-09-01 / 206. szám

______________________________ nemzet társadalmi rétegei. Eléggé széttagol bennünket a nemzetiségi és nyelvi különbségi Ne szítsák legalább­­ felekezeti különbséget! Belpolitikai hiterc. A kultuszu­­inis­zter nyilatkozata a hittan-tant­ási rendeletről. Gróf Apponyi A­ibert vallás- és közoktatás­ügyi miniszter keddel, egy hírlaptudósító előtt a következő nyilatkozatt­­ tette a hittantanítási ren­deletről, mely valósit­os konfliktust idézett fel a román egyházak és a kormány között: — Mindenekelőt — mondá a miniszter — ki kell jelentenem, hogy ferde és téves az a felfogás, mintha a kérdéses re­ndeletet Tóth államtitkár úr az én tudtom nélkül adta volna ki. Az egész ügyet elutazásom előtt alaposan megbeszéljük és a rendelet mindenben m­egfelel az én intencióimnak. Ami a dolog lényegét illeti, arra nézve az a meg­jegyzésem, hogy a rom­­án egyház ellenállásának semmiféle törvényes alapja nincsen. Ellenben a rendelet szigorúan törvényes és a fennálló törvé­nyeken alapszik. Nem értem a román egyház fölhá­­borodását, hiszen az 1­­ rendeletem sok tekintetben enyhítette a már fen­nállott szigorúbb intézkedése­ket. A kiadott rendelet követeli, hogy a vallástan az állami iskolák fels­őbb osztályaiban magyarul is taníttassák, illetve ho­gy a hittan egyes részei ma­­­gyarul adassanak elő Ez az a minimum, amit a magyar állam érdeke okvetlenül megkövetel. Ettől a követelésemtől sem­­­i körülmények között se tá­gítok. A rendelet az é­­­néztem szerint konciliáns és ilyen modorban is a­karjuk azt végrehajtani. .Az ebben az ügyben mos­t folyó hivatalos eljárás részle­teiről nem nyilatkozó látom, csak azt ismételhetem, hogy a rendelet törvé­nyes és hogy az ellenállásnak semmi törvényes alaj­­a nincsen. — Azt hiszi e­xcellenciád — kérdé az in­­terviewció — hogy a dolgok rendbe fognak jönni? — Nemcsak hiszem válaszolt erélyes han­gon a miniszter, — t­e jót is állok érte! Ezzel a beszélgetés véget ért. * Ugyanez ügybe­n a Debreceni Protestáns Lap legutóbbi száma az Erős Lajos ref. püspökkel folytatott beszélgetés­­ közöl. A püspök a többi kö­zött ezeket mondta: — Az­ egyháza­k szabadságának és autonómi­ájának vagyok barátja s mint egykor Kálvin, til­takozom az ellen, h­ogy az állam az egyházak bel­­ügyeibe rendelkezőit, beavatkozhassál De az egy­házak ezen önkormán­yzati joga soha sem mehet annyira, hogy az álom létfentartási érdekeivel el­lentétbe kerüljön s a politikai téren érvényesüljön. Ez nem volna más,­mint a „jus supremae inspec­tén tele volt velük l. világsajtó s a társas körök csevegése. Az öreg iSarfról is csak azért emlé­keztem bővebben, mert az ő fia volt a zsidók ellen az egyetlen erkelő tanú, a kis „Móric“ s ennek dacára is­ meleg barátság állott fenn közte és özvegy Soslymosiné között, akinek pe­dig Eszter leányá ölték volna meg a vérvád szerint a zsidók. S­őt szinte csodálatos, az öreg Sarf szentül meg volt arról győződve, hogy akaratlanul bár, e­­m ő oltotta Solymosiné agyá­ba azt a gondolatot először, hogy a szegény kis Esztert a zsidó­k emésztették el s így a vér­vádnak ő volt önl­énytelenül első koholója. Közel laktak egymáshoz. Sarf lakása a zsidó imaház közv­etlen szomszédságában állt, az imaházhoz pedig közel lakott Solymosiné. Valahányszor Sol­mosiné bement a Tisza part­ján fekvő Eszlár-t­ Ófaluba, mindig ott kellett a libalegelőn, Sar lakása előtt elballagnia, s ha Sarf vagy felesége kint állt vagy foglalatos­kodott valamivel, mindig megállt velük falusi élemedett, szegény asszonyok szokása szerint kis időre csevegn . Elkérdezősk­ödtek egymás­tól, mi újság Esz­ár-Ófaluban, Eszlár-d­jfalu­­ban, Eszlár-Tótfal­uban? Az öreg Sarfnak tud­nia kellett, mert az ő lakása épen a három falurész összeszögillésénél állt, így fejlődöt ki köztük a bizalmas min­dennapi érintkezés és barátság. Azután volt tionisz-nak tagadása. Amint én látom, sokan az Apponyi-féle rendelet ellen éppen azért foglalnak állást, mert azt magukra nézve politikai tekintet­ben tartják sérelmesnek. Más okot én­ alig látok s itt emlékeztetnem kell kit-kit arra, hogy hajda­nában Magyarországon még a görög-keletiek sem tartották vallásuknak magyar nyelven való tanítá­sát kánoni vétségnek s az egyház autonómiáját sértőnek. Ugyanis 1791-ben Miskolai Miklós ma­gyar nyelvre lefordította a Magyas Péter kiovi metropolta által irt s 1643-bíj is Parthenius kon­stantinápolyi pátriarcha és püspökei által is elfo­gadott „Orthodoxos homológi­át" s fia Miskolczi Miklós kiadta, azt Pesten a Pátzkó Ferenc be­tűivel 275 oldalas kötetben ily cím alatt „Igaz val­­lástétele a napkeleti közönséges és apostoli eklé­zsiának." S ajánlja ezt a fordító nem kisebb em­bernek, mint „nagyméltóságu, nagyérdemű és fő­tisztelendő Sztratimirovis István ur ő nagyságá­nak a nem egyesült napkeleti görög hitet és val­lást tartó Magyarországban és hozzátartozó tarto­mányokban levő nemzetek fő­püspök­­ének és metro­­politájának.“ És nagyon érdekes­, amit a derék fordító ajánló beszédében a metropolitans!.. mond: e mű lefordítására engem úgymond „két kivált­képpen való okok ösztönöztek. Első ok az, mert ezen katekhizmus ámbár három nyelven olvastatik Magyarországon, di azzal nem dicsekedhetünk, hogy ezeket a nyelveket mindnyájan egyformán értenék, úgy hogy rajtuk könyveket is olvashat­nánk." Sokkal inkább nem értik gyermekeink, kik magyarok között nevelkednek és magyar iskolákban taníttatnak; nem is adhatják mindnyájan gyer­mekeiket azoknak a nyelveknek tanulásokra. Kö­vetkezésképpen ezek kényteleníttetnének e drága kincs nélkül ellenni. Holott az idvességre tartozó dolgokat mindeneknek szükséges tudni és érteni, mert mindeneknek parancsoltaink, hogy magukat megpróbálják, ha a hitben vagynak-e. De miképpen próbálhatják meg magukat, ha az idegen nyelveken irt hitre tanító könyveket nem értik? Csak olyan azoknak az idegen és nem érthető nyelven való ta­nítás, mint a pengő érc és a zengő cimbalom“ stb. stb. Ebből a sok tekintetben nagy fontosságú in­dokolásból látható s magának a Sztratimirovics metropolitának szóló ajánlat tényéből is . következ­tethető, hogy a hittannak magyar nyelven való ta­nítását a 18-ik század végén még nem tartották Magyarországon görög-keleti atyánkfiái sem ká­noni vétségnek, vagy autonómia-sérelemnek. Én nem tudom, hogy ma micsoda különös indokok fo­roghatnak fent, hogy az illetékes tényezők más ál­láspontra helyezkedjenek,­­ ha az általam fent említett politikai tekintetekre nem gondolok. A politika pedig már nem az egyházak dolga. A mi országunk nem ebből a világból való. Cáfolat. Egy délben megjelenő budapesti és annak nyomán egy bécsi lap azt a hírt közli, hogy Szterényi József kereskedelemügyi államtitkár Kossuth Ferenc kereskedelemügyi miniszter meg­bízásából Tiszadobon járt, ráveendő gróf Andrássy Gyula belügyminisztert arra, hogy a pluralitás el­ejtésével tegye lehetővé a fúziót. Ugyancsak e la­pok közlése szerint Szterényi József államtitkár ezen ügyben fölkeresi A Wekerle Sándor miniszter­­elnököt is. Ezzel szemben illetékes helyről felha­köztük külsőleg más helyzetbeli rokonság is. Mind a kettő szegény s mind a kettőnek sok gyereke. Az egyik vagyontalan özvegy zsellér­­asszony, a másik vagyontalan templomszolga. Mindegyik napszámból él. A szegénység, ha jó szív jár vele, sokkal könnyebben barátkozik egymással, mint­­ a gazdagság. Amikor szegény Eszter eltűnt, senkinek se jutott eszébe arra gondolni, hogy a zsidók emésztették el. Ez a föltevés csak egy hónap múlva érlelődött meg. Addig az volt a véleke­dés, hogy a szegény lányka baleset áldozata lett , vagy kútba esett vagy a Tiszába. Ily nyo­mon kezdődött meg a bírói vizsgálat s bizony nem egy jelenséget találtak arra, hogy elkese­redésében szegény Eszter maga vetett véget életének. Ebben az időben Solymosiné naponként többször találkozott az öreg Sarffal. Nem volt a szegény anyának maradása. Szomorodott szíve folyton űzte-hajtotta. Százféle hírt és vé­lekedést hallott. Minden hír megindította szí­vét, mint a szél a nádszálat. Reménykedett örökké, hogy eltűnt leánya még élve megkerül.­­ Szerető szív soha se mond le e reményről. Ha­­ éber állapotban a hideg ész a körülmények­­ súlya alatt le tudna is mondani: a szív, a sze­­­­retet, az ösztön az álmok birodalmában meg­­­­találja az elveszett leánykát. Hol itt találkozik ,­talmazták a Magyar Tudósítót annak a kijelenté­sére, hogy ezen közlemények önkényes kombiná­ciók. Szterényi József államtitkár tett ugyan­ez Andrássy Gyulánál egy teljesen magánjellegű lá­togatást és holnap este a kereskedelemügyi minisz­térium 1910. évi költségvetése tárgyában, amelyet Kossuth Ferenc kereskedelmi miniszter a múlt héten Karlsbadban megállapított, Wekerle Sán­dor miniszterelnökhöz Kippédiára utazik, de ezek az utazások a fúzió, általában az aktuális politika kérdéseivel semmiféle összefüggésben nincsenek. Az önálló bankért, Szombathelyen folyó hó 12-én nagygyűlés lesz az önálló nemzeti bank ügyében- - I­­ PESTI HIR­LAP 1909. szeptember 1., szerda. Asszíriai hírek. Az osztrák katholikus nagygyűlés elhalasz­tása. A bécsi Vaterland közli: Miután a nemzeti­ségi civakodások a tervezett katholikus nagy­gyűlés eredményes munkáját kétségessé tennék, a katholikus központi szervezet végrehajtó bizott­sága nem hajlandó magára vállalni a felelőssé­get és a hetedik osztrák nagygyűlést kedvezőbb időkre elhalasztja. A keresztény szociális pártnak a bécsi cseh iskolák ügyében tanúsított magatar­tása miatt a klerikális szlovének és részben a kle­rikális csehek is elhatározták, hogy a katholikus nagygyűlésről elmaradnak, dr Lueger polgármes­ter pedig elutazott Bécsből, nehogy, mint az előbbi években, a nagygyűlést üdvözölnie kelljen. A cseh-osztrák botrányok­ Bécsben, mint tu­dósítónk jelenti, hétfőn éjjel ismét csehellenes­­ tüntetések voltak. A csehek által látogatott ká­véházak és vendéglők ablakait botokkal és kövek­kel beverték, a cégtáblákat leszakították, egy kocs­mában­ pedig az egész berendezést összetörték. Mikor a rendőrség kivonult, erre is botokkal tá­madtak. A tüntetők német­ radikális suhancok voltak, valami háromszázan, akik közül hetet le­tartóztattak. Persze a csőcselék is csatlakozott a tüntetőkhöz. A német nemzeti párthoz tartozók közül egy csapat suh­anc a XV. kerületben levő Videnska Zalozna nevű cseh egyesület ellen tüntetett, onnan pedig a Narodni Dum egyesület háza felé indult. Csak a lovas rendőrség közbelépése akadályozta meg a házba szándékolt betörést. A tömeg dühé­ben a rendőröket dobálta meg és közülük többet megsebesített. Prágában viszont a csehek tüntettek amiatt, mert a hatóság az alsó-ausztriai cseh iskolák be­zárása miatt összeivott népgyűlést betiltotta. Slama és Fresl képviselők vezették a tömeget, amely énekelve vonult végig a városon. Egy té­ren aztán éjjeli tizenkét óra tájban megálltak és folytatták a gyűlést. Fresl képviselő beszédet tar­tott, amelyben felszólította a cseheket, hogy gazdasági bojkottot kezdjenek a németek ellen. A rendőrség itt is közbelépett, mire az improvizált gyűlés véget ért. Admontban, Leoben mellett cseh turisták akarnak látogatást tenni. A német nemzetiek, mikor ezt megtudták, azonnal tüntetést szervez­tek ellenük, amely már a pályaudvaron kezdődött vele, hol amott. S minthogy Eszter szolgálatadó asszonyától, Harinétól biztosan tudta, hogy leánya utoljára Ófaluba ment s onnan nem tért vissza, a bánatos anya szinte ösztönszerü­­leg Ófaluban kereste leányát vagy a róla szóló híreket. Sokszor találkozott hát az öreg Sarffal. Minden találkozásnál természetesen­ az eltűnt leányról volt a szó. Vagy az egyik vagy a másik a szomorú esetre fordította a beszédet. Nem is lehet másként. Az öreg Sarf igazi rész­véttel tőle telhető módon mindig vigasztalta, mindig reménységgel táplálta a lánya vesztett anyát. Egy ízben ezt mondta neki: — Ne féljen szomszédasszony, megkerül még Eszter. Mikor Hajdu-Nánáson laktam, ott is fordult elő ilyen eset. Két-három napig oda volt egy kis gyerek, nyomát se találták. Utóbb még olyan bolond hír is kérkedett, hogy a zsidók, minthogy húsvétjuk arra az időre esett, bizonyosan vérét vették. Utóbb is előke­rült a gyerek. A zsombékok közt eltévedt. Ott tévelygett és aludt egy-két napra, éjszakán át, így lesz Eszterrel is. Az anya szívesen hallotta ezt a vigasz­talást, nem is gondolt semmi rosszra, el is mondta mindenkinek, mit mondott neki Sarf, a templomszolga, s mint a köznép nevezte, a­­ zsidó harangozó.

Next