Pesti Hírlap, 1915. április (37. évfolyam, 91-119. szám)
1915-04-01 / 91. szám
1915. április 1., csütörtök. PESTI HÍRLAP Ivek szerint a görög szigeteken nagy csapattömegeket gyűjtenének össze, amelyeket azután török földön partraszállítani kívánnak, bluffnak bizonyulnak. Aviatikusok kétséget kizáróan megállapították, hogy nincsenek csapattömegek a Dardanellák közelében lévő szigeteken. Orosz siker török megvilágításban. Konstantinápoly, márc. 30. A Milli-ügynökség közli: Az orosz vezérkar március 24-iki kommünikéje azt állítja, hogy az oroszok a Kaukázusban, Aleskerd mellett három török századot foglyul ejtettek. Fel vagyunk hatalmazva ara, hogy hivatalosan megcáfoljuk ezt a hírt, amely éppen olyan hazug, mint az oroszok előbbi jelentései. Az Aleskeid körüli elővéd-harcokban az ellenség súlyos veszteségeket szenvedett, míg a mi részünkön csak négy katona sebesült meg és hét tűnt el. Szárazföldi támadás Trapezunt ellen? Konstantinápoly, márc. 31. Ideérkezett jelentések szerint Batumtól több szállítóhajó, mintegy húszezer főnyi orosz katonasággal, indult déli irányba a kisázsiai török partok felé. Azt hiszik, hogy az orosz hadvezetőség meg akarja kísérelni szárazföldi csapatok partraszállítását Trapezunt körül. Illetékes körökben biztosítanak arról, hogy Oroszország ilyen irányú akciója nem vezethet eredményre, egyrészt azért, mert a kisázsiai partvidék előtt aknasorok vannak lerakva, másrészt pedig maga Trapezunt és a többi kikötő kitűnően meg van erősítve. Hatvanezer ember Szmirna ellen. Róma, márc. 31. A Giornale d'Italia jelenti Kairóból, hogy ott az a hír kering, hogy az Alexandriában összevont 60.000 embert Szmirnában való partraszállásra rendelték, nem pedig a Dardanellák ellen. Ferenc József kitüntetése Enver pasának és a török admirálisnak. Konstantinápoly, márc. 31. Ferenc József császár és király Enver pasa hadügyminiszternek, a fővezér helyettesének, úgyszintén Uzedom pasa altengernagynak az I. osztályú katonai érdemkeresztet, Csevad pasa tábornoknak és Mertens ellentengernagynak a II. osztályú érdemkeresztet a hadiékítménynyel adományozta. A Daily Chronicle így ír: Ezek a dolgok nemcsak borzalmasak, hanem ellentétben állanak a tengerésznépek hagyományaival. Valószínű, hogy az a tengeralattjáró, amely a Falabát elsülyesztette, átfestette a számát. Arról, hogy hány percet adtak a legénységnek a csónakokba szállásra, különbözők a jelentések. Valószínű azonban, hogy a mentési idő 10 percnél nem volt több. Rotterdam, márc. 31. A Nieuwe Rotterdamsche Durant jelenti Londonból. A legutóbbi közlések szerint a Falada gőzös legénységének 56 utasa és 55 matróza vesztette életét Az Aguila gőzös elsülyedése. London, márc. 30. Az Aguila gőzös eltűnt csónakját, amelyen 18 ember volt, személyzet és utazóközönség vegyesen, megtalálták. Még kilenc ember hiányzik. Rotterdam, márc. 31. A Rotterdamsche Courant jelenti Londonból. Az Ottilie halászgőzös kapitánya, amely halászgőzös az Aquila gőzös életben maradt személyzetét megmentette, elmondta, hogy az U. 28. búvárhajó tegnap mintegy 60 mérföldnyire délnyugati irányban, Smallstól Anglia keleti partjának közelében egy lövést adott le a halászgőzös orra előtt. A búvárhajó ezután a hajó oldalához kormányzott és közölte, hogy hol süllyesztette el az angol hajót Azt is megmondotta a tengeralattjáró kapitánya, hogy négy csónakban helyezkedett el az elsülyesztett gőzös legénysége. A halászgőzös kapitánya szólott az első kormányosnak, kísérelje meg, hogy olyan helyzetbe hozza a gőzöst, hogy orrával a búvárhajó felé nézzen és fusson neki. A búvárhajó azonban a gőzös mögött maradt, mintha kitalálta volna, hogy mit tervez a halászgőzös. A búvárhajó legújabb típusa volt, legalább 18 csomónyi sebességgel haladt a tenger felszínén és mintegy hattyú manővíírozott. Bécs, márc. 31. A Neues Wiener Journal-nak jelentik Kopenhágából. Még a háború kitörésekor történt, hogy az angolok elkobozták a Troostburg nevű Hansa-gőzöst és attól fogva csapatszállításokra használták. A Troosburg március 26-ikán eddig még ki nem derített okból Cap Spartelnél elsüllyedt Szerencsére a közelben volt egy angol cirkáló és három torpedónaszád, amelyek a gőzös segítségére siettek és 132 embert megmentettek. Az U. 29. elsülyedésének hirét nem erősitik meg. «— A Pesti Hírlap tudósítójától. — Berlin, márc. 30. Semmiféle megerősítés sem érkezett ide a brit admiralitás azon jelentéséről, hogy az U. 29. tengeralattjáró elsülyedt s hogy ez alkalommal Weddingen kapitány is elpusztult. A hirt itt teljesen alaptalannak tartják. A blokád hatása. Rotterdam, márc. 31. — A Pesti Hírlap tudósítójától. — A hollandi hajózási vállalatok Angliába szánt egész déligyümölcs-exportja a Medea-eset óta megakadt. Spanyol kikötőkben öt, délolaszországi kikötőkben három hollandi gőzös fekszik megrakodva Angliának szánt déligyümölcsökkel, amit egyelőre nem lehet tovább vinni. A Daily Chronicle jelenti Stockholmból, hogy a skandináv kikötőkből február 18 óta 42 hajót nem alkalmaznak gabona- és élelmiszer szállításra Anglia felé, hanem más irányban foglalkoztatják őket. A Daily News jelenti, hogy az Ír-tengerben halászbárkák egy nagy angol gőzös roncsait találták. A katasztrófa helyére angol torpedónaszádok indultak. Az új német tengeralattjárók, Kopenhága, márc. 31. — A Pesti Hírlap tudósítójától. — A Reuter-ügynökség jelenti, hogy Németország úgy akarja megsérteni Hollandia neutralitását, hogy Hobokenből, Antwerpen mellől, a Schelden keresztül, tehát hollandiai területen át tengeralattjárókat akar a Calais-csatornába dirigálni. Ehhez a hírhez a Polítiken a következőket jegyzi meg: Az angol állítás ostoba kitalálás. Németország a háborúban oly sok technikai problémát oldott meg, hogy bizonyára talál utat és módot arra, hogy elkerülje Hollandia semlegességének a megsértését és szükség esetén az U. hajókat részekre szedve, szárazföldön keresztül viteti oda, ahova szükségesnek tartja. „Az első tengeralattjáró elsülyesztője." London, márc. 31. A Syren and Shipping nevű folyóirat közli, hogy az első kereskedelmi hajó, amely tengeralattjárót elsülyesztett, a Thordis nevű gőzös volt. Az első tengeralattjáró elsülyesztésére szánt 660 font sterlinget e hajó kapitányának és legénységének adták. A Wolff-ügynökség ehhez a következőt jegyzi meg: Utalunk március 6-iki jelentésünkre, mely szerint a Thordis gőzös a tengeralattjárónak csak csekély kárt okozott, amit a tengeralattjáró visszatérése után állapítottak meg. A kereskedelmi hajók tiszthiánya. London, márc. 31. A Times jelenti: A kereskedelmi hajók csak igen nehezen tudnak kellő számú tisztre és harcképes legénységre szert tenni. Számos hajónak két tiszttel kell megelégednie. A hézagokat részben indiai matrózokkal töltik ki. Feltartóztatott olasz gőzös: Bázel, márc. 31. A svájci távirati ügynökség közli a Corriere della Sera jelentését, amely szerint a Regina Elena nevű olasz gőzöst e hónap 21-én francia hajók feltartóztatták és az Argentínába szóló német postát elkobozták. Lefoglalt csomagszállító hajó: Bécs, márc. 31. A Neue Freie Presse jelenti Genfből. A múlt héten Genuából elindult Regina Helena cso-magszállító hajót egy francia segédcirkáló a Camarat-világítótorony közelében feltartóztatta. A parancsnok körülbelül 100 postacsomagot, amelyek Németországból és Ausztria-Magyarországból Spanyolországba, illetve Dél-Amerikába voltak rendelve, lefoglalt. Német hadihajók a Keleti-tengeren, Milánó, márc. 31. Kopenhágából jelentik a Corriere della Serának. A Daily Mail híradása szerint tengerészeti körökben nagy konsternációt keltett az a körülmény, hogy a Balti-tengeren nagyobb német tengeri haderő jelent meg hirtelen. Számos angol hajó a hír elterjedése után nyomban befutott a legközelebbi kikötőbe. Újabb lapjelentések szerint több német hajóraj tűnt fel a Balti-tengeren, az egyik Olland svéd sziget irányában haladt, egy másik, amely hír szerint hat nagy cirkálóból állott, Gotland irányában hajózott. A blokádlő tábora, a Fordulat a tengeralattjárók harcában. Berlin, márc. 31. A Taegliche Rundschau jelenti Hágából. Az angol lapok mind megegyeznek abban, hogy aúlt hét vége óta fordulat állott be a tengeralatti háborúban. Nyilvánvaló, hogy nagyobb, gyorsabb és jobban felszerelt tengeralattjárók működnek. A Morning Post a német tengeralattjáró naszádok élénkebb tevékenységének jeleire rámutatva, hangsúlyozza azt is, hogy a buvárhajók hajtóképessége és támadó eszközei is erősebbek lettek. Kitűnik ez abból, hogy a Vosges és a Falaba gőzösök megsemmisítésénél a német buvárhajók shrapnelleket is használtak. Mindez a veszély lényeges fokozódását jelenti. Eddig a tengeralattjáró naszádok olyan hajókat, amelyek tőlük meglehetős távolságra siklottak el, nem tudtak üldözni. Most azonban háromezer méter távolságra is a siker kilátásával tüzelhetnek. Az új német búvárhajó vízszin fölötti sebessége nyilván húsz csomó, úgy, hogy a legnagyobb óceánjárókkal is fölvehetik a harcot. Kevés módot látunk a védekezésre — mondja a lap. — Az egyetlen mód az, hogy az angol torpedónaszádok jobban végezzék a földerítést. Angol hajók pusztulása, London, márc. 30. A Times hitelt ad a Reuter-ügynökség helytelen jelentésének, amely szerint az a német búvárhajó, amely a Falabát elsülyesztette, közben haladt a fuldoklók körül és így ír: Ez az eset jó lecke arra nézve, hogy olyan néppel folytatunk háborút, amely nem riad vissza semmiféle eszköztől, hogy célját elérje. Nem új lecke ez de mindeddig nem hangsúlyozták eléggé. 5 Ungyés és a háború. Általános sztrájkkal fenyegetődznek az angol dokkmunkások. Amsterdam, márc. 31. Az angol kikötői munkások bizalmi embereinek értekezletén egyhangúlag elhatározták, hogy a hajótulajdonosokkal március 15-én közölt minimális követeléseikhez különbeni általános sztrájkkal való fenyegetés mellett ragaszkodnak. London, márc. 30. A londoni dokkmunkásokkal felmerült nehézségeket úgy intézték el, hogy a hajótulajdonosok elhatározták, hogy a munkásoknak 3 prince napi béremelést adnak. Muníció-gyártás és iszákosság. Kopenhága, márc. 30. A Berlingske Tidende jelenti Londonból: Az angol ipar a legnagyobb erőfeszítéssel igyekszik a muníció-gyártást gyorsítani. A kormány a gyárak közelében meg akarja tiltani az alkoholeladást. Lloyd George kincstári kancellár a tengerészeti hivatal és az admiralitás képviselőinek jelenlétében fogadta a hajóépítési munkaadók és a gépipar képviselőinek küldöttségét. A küldöttség kérte a kormányt, hogy zárassa be az összes vendéglőket és klubokat a gyárak környékén. Lloyd George közölte a küldöttséggel, hogy ma reggel történt kihallgatása alkalmával a király