Pesti Hírlap, 1915. április (37. évfolyam, 91-119. szám)

1915-04-01 / 91. szám

1915. április 1., csütörtök. PESTI HÍRLAP Ivek szerint a görög szigeteken nagy csapattöme­geket gyűjtenének össze, amelyeket azután török földön partraszállítani kívánnak, bluffnak bizo­nyulnak. Aviatikusok kétséget kizáróan megálla­pították, hogy nincsenek csapattömegek a Darda­nellák közelében lévő szigeteken. Orosz siker török megvilágításban. Konstantinápoly, márc. 30. A Milli-ügynökség közli: Az orosz vezér­kar március 24-iki kommünikéje azt állítja, hogy az oroszok a Kaukázusban, Aleskerd mellett há­rom török századot foglyul ejtettek. Fel vagyunk hatalmazva ara, hogy hivatalosan megcáfoljuk ezt a hírt, amely éppen olyan hazug, mint az oroszok előbbi jelentései. Az Aleskeid körüli elővéd-h­arcokban az ellenség súlyos veszteségeket szenvedett, míg a mi részünkön csak négy katona sebesült meg és hét tűnt el. Szárazföldi támadás Trapezunt ellen? Konstantinápoly, márc. 31. Ideérkezett jelentések szerint Batumtól több szállítóhajó, mintegy húszezer főnyi orosz ka­tonasággal, indult déli irányba a kisázsiai török partok felé. Azt hiszik, hogy az orosz hadvezető­ség meg akarja kísérelni szárazföldi csapatok partraszállítását Trapezunt körül. Illetékes kö­rökben biztosítanak arról, hogy Oroszország ilyen irányú akciója nem vezethet eredményre, egyrészt azért, mert a kisázsiai partvidék előtt aknasorok vannak lerakva, másrészt pedig maga Trapezunt és a többi kikötő kitűnően meg van erősítve. Hatvanezer ember Szmirna ellen. Róma, márc. 31. A Giornale d'Italia jelenti Kairóból, hogy ott az a hír kering, hogy az Alexan­driában összevont 60.000 embert Szmirná­ban való partraszállásra rendelték, nem pe­dig a Dardanellák ellen. Ferenc József kitüntetése­ Enver pasának és a török admirálisnak. Konstantinápoly, márc. 31. Ferenc József császár és király Enver pa­sa hadügyminiszternek, a fővezér helyettesének, úgyszintén Uzedom pasa altengernagynak az I. osztályú katonai érdemkeresztet, Csevad pasa tábornoknak és Mertens ellentengernagynak a II. osztályú érdemkeresztet a hadiékítménynyel adományozta. A Daily Chronicle így ír: Ezek a dolgok nemcsak borzalmasak, hanem ellentétben állanak a tengerész­népek hagyományaival. Valószínű, hogy az a tengeralattjáró, amely a Falabát elsü­lyesztette, átfestette a számát. Arról, hogy hány percet adtak a legénységnek a csónakokba szál­lásra, különbözők a jelentések. Valószínű azon­ban, hogy a mentési idő 10 percnél nem volt több. Rotterdam, márc. 31. A Nieuwe Rotterdamsche Durant jelenti Londonból. A legutóbbi közlések szerint a Fa­lada gőzös legénységének 56 utasa és 55 matró­za vesztette életét Az Aguila gőzös elsülyedése. London, márc. 30. Az Aguila gőzös eltűnt csónakját, amelyen 18 ember volt, személyzet és utazóközönség ve­gyesen, megtalálták. Még kilenc ember hiányzik. Rotterdam, márc. 31. A Rotterdamsch­e Courant jelenti London­ból. Az Ottilie halászgőzös kapitánya, amely ha­lászgőzös az Aquila gőzös életben maradt sze­mélyzetét megmentette, elmondta, hogy az U. 28. búvárhajó tegnap mintegy 60 mérföldnyire délnyugati irányban, Smallstól Anglia keleti partjának közelében egy lövést adott le a halász­gőzös orra előtt. A búvárhajó ezután a hajó ol­dalához kormányzott és közölte, hogy hol sül­lyesztette el az angol hajót Azt is megmondotta a tengeralattjáró kapitánya, hogy négy csónak­ban helyezkedett el az elsülyesztett gőzös le­génysége. A halászgőzös kapitánya szólott az első kormányosnak, kísérelje meg, hogy olyan helyzetbe hozza a gőzöst, hogy orrával a búvár­hajó felé nézzen és fusson neki. A búvárhajó azonban a gőzös mögött maradt, mintha kitalál­ta volna, hogy mit tervez a halászgőzös. A bú­várhajó legújabb típusa volt, legalább 18 cso­mónyi sebességgel haladt a tenger felszínén és mintegy hattyú manővíírozott. Bécs, márc. 31. A Neues Wiener Journal-nak jelentik Ko­penhágából. Még a háború kitörésekor történt, hogy az angolok elkobozták a Troostburg nevű­ Hansa-gőzöst és attól fogva csapatszállításokra használták. A Troosburg március 26-ikán eddig még ki nem derített okból Cap Spartelnél elsül­lyedt Szerencsére a közelben volt egy angol cir­káló és három torpedónaszád, amelyek a gőzös segítségére siettek és 132 embert megmentettek. Az U. 29. elsülyedésének h­irét nem erősitik meg. «— A Pesti Hírlap tudósítójától. — Berlin, márc. 30. Semmiféle megerősítés sem érkezett ide a brit admiralitás azon jelentéséről, hogy az U. 29. tengeralattjáró elsü­lyedt s hogy ez alkalom­mal Weddingen kapitány is elpusztult. A hirt itt teljesen alaptalannak tartják. A blokád hatása. Rotterdam, márc. 31. — A Pesti Hírlap tudósítójától. — A hollandi hajózási vállalatok Angliába szánt egész déligyümölcs-exportja a Medea-eset óta megakadt. Spanyol kikötőkben öt, délolasz­országi kikötőkben három hollandi gőzös fek­­­szik megrakodva Angliának szánt déligyümöl­csökkel, amit egyelőre nem lehet tovább vinni. A Daily Chronicle jelenti Stockholmból, hogy a skandináv kikötőkből február 18 óta 42 hajót nem alkalmaznak gabona- és élelmiszer szállí­tásra Anglia felé, hanem más irányban foglal­koztatják őket. A Daily News jelenti, hogy az Ír-tengerben halászbárkák egy nagy angol gő­zös roncsait találták. A katasztrófa helyére an­gol torpedónaszádok indultak. Az új német tengeralattjárók, Kopenhága, márc. 31. — A Pesti Hírlap tudósítójától. — A Reuter-ügynökség jelenti, hogy Német­ország úgy akarja megsérteni Hollandia neutra­litását, h­ogy Hobokenből, Antwerpen mellől, a Schelden keresztül, tehát hollandiai területen át tengeralattjárókat akar a Calais-csatornába di­rigálni. Ehhez a hírhez a Polítiken a következő­ket jegyzi meg: Az angol állítás ostoba kitalálás. Németország a háborúban oly sok technikai problémát oldott meg, hogy bizonyára talál utat és módot arra, hogy elkerülje Hollandia semle­­­­gességének a megsértését és szükség esetén az U. hajókat részekre szedve, szárazföldön keresz­tül viteti oda, ahova szükségesnek tartja. „Az első tengeralattjáró elsülyesztője." London, márc. 31. A Syren and Shipping nevű folyóirat közli, hogy az első kereskedelmi hajó, amely tenger­alattjárót elsülyesztett, a Thordis nevű gőzös volt. Az első tengeralattjáró elsülyesztésére szánt 660 font sterlinget e hajó kapitányának és le­génységének adták. A Wolff-ügynökség ehhez a következőt jegyzi meg: Utalunk március 6-iki jelentésünkre, mely szerint a Thordis gőzös a tengeralattjáró­nak csak csekély kárt okozott, amit a tenger­alattjáró visszatérése után állapítottak meg. A kereskedelmi hajók tiszthiánya. London, márc. 31. A Times jelenti: A kereskedelmi hajók csak igen nehezen tudnak kellő számú tisztre és harcképes legénységre szert tenni. Számos ha­jónak két tiszttel kell megelégednie. A hézago­kat részben indiai matrózokkal töltik ki. Feltartóztatott olasz gőzös: Bázel, márc. 31. A svájci távirati ügynökség közli a Cor­riere della Sera jelentését, amely szerint a Regi­na Elena nevű olasz gőzöst e hónap 21-én fran­cia hajók feltartóztatták és az Argentínába szó­ló német postát elkobozták. Lefoglalt csomagszállító h­ajó: Bécs, márc. 31. A Neue Freie Presse jelenti Genfből. A múlt héten Genuából elindult Regina Helena cso-­­magszállító hajót egy francia segédcirkáló a Camarat-világítótorony közelében feltartóztatta. A parancsnok körülbelül 100 postacsomagot, amelyek Németországból és Ausztria-Magyaror­szágból Spanyolországba, illetve Dél-Amerikába voltak rendelve, lefoglalt. Német hadihajók a Keleti-tengeren, Milánó, márc. 31. Kopenhágából jelentik a Corriere della Será­nak. A Daily Mail híradása szerint tengeré­szeti körökben nagy konsternációt keltett az a körülmény, hogy a Balti-tengeren nagyobb né­met tengeri haderő jelent meg hirtelen. Számos angol hajó a hír elterjedése után nyomban befu­tott a legközelebbi kikötőbe. Újabb lapjelentések szerint több német hajóraj tűnt fel a Balti-ten­geren, az egyik Olland svéd sziget irányában ha­ladt, egy másik, amely hír szerint hat nagy cir­kálóból állott, Gotland irányában hajózott. A blokád­lő tábora, a Fordulat a tengeralattjárók harcában. Berlin, márc. 31. A Taegliche Rundschau jelenti Hágából. Az angol lapok mind megegyeznek abban, hogy a­­­últ hét vége óta fordulat állott be a tenger­alatti háborúban. Nyilvánvaló, hogy nagyobb, gyorsabb és jobban felszerelt tengeralattjárók működnek. A Morning Post a német tengeralatt­járó naszádok élénkebb tevékenységének jeleire rámutatva, hangsúlyozza azt is, hogy a buvár­hajók hajtóképessége és támadó eszközei is erő­sebbek lettek. Kitűnik ez abból, hogy a Vosges és a Falaba gőzösök megsemmisítésénél a német buvárhajók shrapnelleket is használtak. Mindez a veszély lényeges fokozódását jelenti. Eddig a tengeralattjáró naszádok olyan hajókat, amelyek tőlük meglehetős távolságra siklottak el, nem tudtak üldözni. Most azonban háromezer méter távolságra is a siker kilátásával tüzelhetnek. Az új német búvárhajó vízszin fölötti sebessége nyilván húsz csomó, úgy, hogy a legnagyobb óceánjárókkal is fölvehetik a harcot. Kevés módot látunk a védekezésre — mondja a lap. — Az egyetlen mód az, hogy az angol torpedónaszádok jobban végezzék a földerítést. Angol hajók­ pusztulása, London, márc. 30. A Times hitelt ad a Reuter-ügynökség hely­telen jelentésének, amely szerint az a német bú­várhajó, amely a Falabát elsülyesztette, közben haladt a fuldoklók körül és így ír: Ez az eset jó lecke arra nézve, hogy olyan néppel­ folytatunk háborút, amely nem riad vissza semmiféle esz­köztől, hogy célját elérje. Nem új lecke ez de mindeddig nem hangsúlyozták eléggé. 5 Ungyés és a háború. Általános sztrájkkal fenyegetődznek az angol dokkmunkások. Amsterdam, márc. 31. Az angol kikötői munkások bizalmi embereinek értekezletén egyhangúlag el­határozták, hogy a hajótulajdonosokkal március 15-én közölt minimális követelé­seikhez különbeni általános sztrájkkal való fenyegetés mellett ragaszkodnak. London, márc. 30. A londoni dokkmunkásokkal felmerült ne­hézségeket úgy intézték el, hogy a hajótulajdono­sok elhatározták, hogy a munkásoknak 3 prince napi béremelést adnak. Muníció-gyártás és iszákosság. Kopenhága, márc. 30. A Berlingske Tidende jelenti Londonból: Az angol ipar a legnagyobb erőfeszítéssel igyek­szik a muníció-gyártást gyorsítani. A kormány a gyárak közelében meg akarja tiltani az alko­holeladást. Lloyd George kincstári kancellár a tenge­részeti hivatal és az admiralitás képviselőinek jelenlétében fogadta a hajóépítési munkaadók és a gépipar képviselőinek küldöttségét. A küldött­ség kérte a kormányt, hogy zárassa be az összes vendéglőket és klubokat a gyárak környékén. Lloyd George közölte a küldöttséggel, hogy ma reggel történt kihallgatása alkalmával a király

Next