Pesti Hírlap, 1927. augusztus (49. évfolyam, 173-196. szám)
1927-08-06 / 177. szám
1927 augursztus 6. szombat. PESTI HÍRLAP Ilisztie a magyar pilóta világraszóló sikere Dessau Imi n. 53 órát, 11 percet és 8 másodpercet egyhuzamban a levegőben. — Gozard német pilóta volt az útitársa. — Egy órával, 11 perccel és 8 másodperccel verték Chamberlin és Acosta világrekordját. Risztics röövidesen megkísérli az óceán átrepülését. Beszélgetés a magyar pilóta 74 éves édesatyjával. Ritka és váratlan ünnep köszöntött ma reggel magyar aviatikára. Egy idegenbe szakadt magyar pilóta: Risztics János. Edzard német pilóta társaságában több mint egy órával megjavította Chamberlin és Acosta világrekordját. A nagy horderejű teljestmény a magyar pilóta nevét világszerte ismertté teszi és a magyar aviatikát a külföldi érdeklődés középpontjába állítja. Risztics bravúrja csaknem egybe esik a magyar repülés felszabadulásával. Július 12 én írták alá ugyanis Párizsban a magyar légügyi egyezményt, amely a magyar aviatikát a műszaki korlátozások alól csaknem teljesen mentesíteni fogja. A magyar pilóta külföldi bravúrját mndenesetre jó előjelnek lehet tekinteni. Reméljük, hogy teljesítménye nem marad egyedülálló és rövidesen új sikereket hallhatunk róla. A Pesti Hírlap tegnapi számában már beszámoltunk arról, hogy Hisztics és Edzard szerda reggel hat óra óta szakadatlanul a levegőben van, hogy hoszszabb próbarepülést végezzen. A dessaui repülőtérről emelkedtek a levegőbe és a próbarepülést Dessau és Lipcse között hajtották végre. Az első 24 óra után egyre nagyobb izgalom kísérte a pilóták vállalkozását. Csütörtökön délelőtt érkeztek Budapestre az első táviratok, amelyek közölték, hogy a magyar és a német pilóta szakadatlan kitartással szeli a levegőt Dessau és Lipcse között. Időnkint rövid jelentéseket dobtak le a gépről a repülőtérre, amelyben közölték, hogy a motor kifogástalanul működik és minden terv szerint halad. Közben beköszöntött az este és a dessaui, meg a lipcsei repülőtér személyzete türelmetlen szorongással várta az éjszaka sötétjében időnként fel-feltűnő gépmadarat. A motor hiba nélkül dolgozott tovább. A hajnal a repülőket Dessau fölött találta. Ezúttal azonban nem tértek vissza Lipcse felé, amint a dessaui repülőteret elérték, hanem továbbra is ott keringtek a városka, fölött. A téren állók úgy vették észre, mintha a gépen valami üzemzavar történt volna. Időnkint a motor gyanúsan köpködni kezdett. A repülőtérgondnokság már-már azon volt, hogy jelt ad nekik a leszállásra, nehogy valami baleset történjék, azonban ekkor hirtelen irányt változtattak és tovább repültek Lipcse felé. A motor helyes dugása ismét visszatért s mielőtt Dessaut elhagyták volna, előbb egy kedélyes hangú üzenettel tájékoztatták az alant várakozókat arról, hogy semmi baj sem történt és 1SO liter üzemanyaguk van, még ellenben a derekukat erősen fájlalták. A repülőtéren a néptömeg nőttön-nőtt, mert a kis városban hamar híre futott a ritka eseménynek. Junkers professzor, a gép konstruktőrje, Warnemündéből repülőgépén sietett Dessauba Hisztics és Edzard sikeres próbarepülésének hírére. Reggel 5 órakor már a 4660 kilométeren is túl voltak, de még mindig nem mutattak semmi szándékot a leszállásra. Útjukat tovább folytatták Dessau és Lipcse között és valahányszor megjelentek a dessaui repülőtér fölött, a folyton növekvő tömeg egyre izzóbb lelkesedéssel köszöntötte őket. Az óra 10 órát mutatott, amikor Dessaut elérve fehér rakétával jelezték leszállási szándékukat. Chamberlinék rekordját ekkor már több mint egy órával túlszárnyalták. Szerdán, csütörtökön és pénteken három virradatot értek meg a levegőben és két teljes éjszakán át röpködtek szakadatlanull a két város közöt. A leszállási jel után még néhány kört írtak le s azután lassan ereszkedni kezdtek. Hangtalan sikló repüléssel érték el a talajt, amelyről 52 órával, 11 perccel és 8 másodperccel azelőtt fölemelkedtek. Dörgő hurrá fogadta őket, amint a gépből aránylag frissen kiemelkedtek. Junkers professzor volt az első, aki üdvözölte a két pilótát, de szavai elvesztek a hangos zűrzavarban. A tömeg vállain vitte ki őket virággal telehintett autóikhoz, amelyek a város ujjortgó utcasorain át hazaszállították őket, hogy az 52 órás repülés fáradalmait végre kipihenhessék. Kisztics János karrierje. A világhírnévre jutott Risztics János életpályája egészen a mai napig egy szerény magyar pilóta szűk korlátai között mozgott. Az idén töltötte be 32-ik életévét. Nőtlen ember. A reáliskola negyedik osztályának elvégzése után villanyszerelő lett és a háború kitörésekor önként jelentkezett katonai szolgálatra. A világháború alatt rövidesen a repülőkhöz került, ahol mint vadászpilóta számos kemény légiharcban tüntette ki magát. Bátor harcaiért 13 kitüntetést kapott. Egy ízben a Hofér jelentés is megemlékezett róla, amidőn rövid időn belül négy olasz repülőgép esett zsákmányául. A háború után egy ideig autógarázsa volt Jugoszláviában, majd ismét visszatért Magyarországra, ahol a Magyar Légiforgalmi részvénytársaság pilótája lett. Három éven át szorgalmasan hordta az utasokat Bécs és Budapest között anélkül, hogy gépével a legkisebb baleset történt volna. Két évvel ezelőtt kivált a társaság kötelékéből s azután több hónapon át Törökországban dolgozott egy német repülővállalat kötelékében. Később a dessaui Junkers-művekhez került Németországba, ahol a mai nap mint berepülő pilóta volt alkalmazásban. Megbízható, nyugodt természeténél fogva a németek rövidesen megszerették és egymás után kapta a nehezebbnél nehezebb feladatokat Risztics a hozzáfűzött várakozásoknak mindenkor kiválóan megfelelt és amint a Pesti Hírlap tegnap már beszámolt róla, rövid egymásutánban hat kisebb világrekordot állított fel Dessauban. Közben német szakkörökben felmerült azon eszme, hogy az óceán átrepülését német gépekkel is megkíséreljék. A nehéz vállalkozás keresztülvitelére Riszticset szemelték ki egyiknek és rövidesen meg is kezdették vele az erre irányuló kísérleteket. Az egyik ilyen kísérletnél történt ma délelőtt, hogy Chamberlin világrekordját több mint egy órával megjavította és ezzel nevét már az óceánrepülés előtt is világszerte ismertté tette. Beszélgetés a pilóta édesatyjával. Ma délután felkerestük Risztics szüleitAlföldiutcai szerény udvari lakásukban. Az öreg Risztics Miklós, a pilóta édesatyja, 44-ik esztendeje áll a főváros szolgálatában mint altiszt, a harmadik ügyosztálynál, Rumbach Rezső tanácsnok keze alatt. A"74 éves öregembernek büszke apai öröm csillog a szemében, mikor a fiáról beszél: — János fiam mindig megtette a kötelességét, ahova állították. Vadászpilóta volt a háború alatt és hosszú sor medáliával jött vissza Olaszországból. — Már kicsi korában is a pilótatudományhoz húzott, azóta hogy Blériot legelső budapesti repülésének tanuja volt. Amikor Blériot Pesten járt, én Rákoson akkor pénztáros voltam. Jani ki-kijárogatott hozzám és egyre csak azt hajtotta, hogy ő is szeretne alevegőbe szállni. A felesége egyre csitítja, hogy ne beszéljen anyvgit, de kérésünkre az öreg Hisztics Miklós továbbfolytatja az elbeszélését. — A lányom most jött haza Dessauból szombaton. Már ő is említette, hogy a fiam folyton új meg új rekordokra törekszik, hol egyedül, hol egy másik német pilótával száll fel a levegőbe. Ma délután táviratoztunk neki, de még eddig nem jött tőle válasz. Bizonyosan alszik, vagy még pihenni se hagyják a sok ünnepléssel. Kérdésünkre, hogy tudnak-e valamit arról, hogy Risztics János az óceánt is át akarja repülni, nem tudnak semmi bizonyosat, csak azt hallották, hogy innen Amerikába nehezebb eljutni, mint onnan Európába. Risztics átrepüli az óceánt. Risztics nagyszerű teljesítményével kapcsolatban alkalmunk volt beszélgetést folytatni egy előkelő német szakértővel is ,aki a dessaui Junkers-gyárhoz igen közel áll és jelenleg épen Budapesten időzik. Az illető úr személyesen is ismeri Riszticset és nyugodt kezű, kiváló pilótának tartja. A gép, amellyel a rekordjavítást végrehajtották, duraluminiumból készült egyfedelű, egymotoros postaszállító repülőgép. Típusa W 1 és egy hathengeres, vízhűtéses L 5 jelzésű 200 lóerős Junkers-motor hajtja. A Junkers-gép szárnyainak terjedtsége 17.7 méter, hosszúsága 10.5 méter, magassága pedig 2.9 méter. Két ülés van rajta egymás mellett, kettős kormánnyal. A motorja óránként 35—37 kg. benzint fogyaszt. Tehát körülbelül 2000 kg üzemanyagot kellett a gépnek magával vinnie, hogy 52 óráig a levegőben maradhasson. Szó van róla, hogy két ilyen repülőgéppel megkíséreljék az Atlanti-óceán átrepülését Németországból Newyorkba. A mai próbarepülés szintén arra szolgált, hogy a gép alkalmasságát kipróbálják. Chamberlin és Acosta rekordjának túlszárnyalása tehát tulajdonképen nem szándékosan történt, hanem a kísérletből kifolyólag önként adódott. Előreláthatóan még augusztus elején megkísérlik az óceán átrepülését. A nagy vállalkozás ccai pilótájául Riszticset szemelték ki, a másik pici személye még bizonytalan. Az indulás pontos idejét természetesen nem lehet előre tudni, meg kell várni a kedvező időjárást. Chamberlin nyilatkozata a magyar pilóta sikeréről. Newyork, aug. 5. (A Pesti Hírlap tudósítójától.) Risztics és Edzard új időtartamrepülési rekordja Amerikában nagy érdeklődést keltett és a lapok nem fukarkodnak a kiváló teljesítmény dicsérésével. Chamberlin, aki az eddigi rekordot tartotta, a következőket mondotta: — A két repülő teljesítménye megérdemli a legteljesebb elismerést és bizonyítéka annak, hogy a gépnek jó motorja volt. Én azt hiszem azonban, hogy a dessaui repülők rekordját meg tudom javítani, mert amikor Acostával ötvenegyórás rekordunkat megteremtettük, csak 375 gallon benzinünk volt, holott óceáni utunkra 450 gallont vittünk magunkkal. Ha a dessaui pilótáknak nem sikerül a vihart elkerülni és rossz időjárás gátolta volna őket a repülésben, nem tudtak volna ötvenkét órán át a levegőben maradni. Rekordrepülésük azonban minden tekintetben jó volt és azt hiszem, hogy átjutnak majd az óceánon. Valószínűnek tartom, hogy mindenesetre elérik az amerikai partokat, ha nem is sikerül Newyorkig eljutniok. Az új rekordsikerrel kapcsolatban most az általános érdeklődés a tervezett óceánrepülés felé fordul, mert a rekordkísérlet csupán főpróbája volt a berlin-newyorki repülőútnak. A tervezett vállalkozás pénzemberei a Norddeutscher Lloyd, a Darmstadter Bank és a trearsi sajtókonszern egyetértenek abban, hogy az amerikai repülésnek a legközelebbi napokon belül meg kell történnie. Berlin, aug. 5. Risztics és Edzárd repülők óvatos becslések szerint legalább 6000 kilométer utat tettek meg a levegőben. A repülőgép álló motorral szállott le a dessaui repülőtéren, miután 52 óra 23 percig volt a levegőben. A birodalmi posta közlése szerint az óceánt átrepülő első német gép postai küldeményeket is visz magával. Egy levél súlya 20 grammot nem haladhat meg. Levelezőlapokért 12, levelekért 25 márka továbbítási költség fizetendő. A levélborítékon a következőt kell feltüntetni: „Amerikába szánt repülőgépküldemény, dessaui postahivatal." Risztics és társa hétfőn indulnak repülőgépükön Amerikába. Berlin, aug. 5. (A Pesti Hírlap tudósítójának távirata.) A repülőknek még húsz liter benzinjük maradt. Meggyőződésük szerint a motor még háromszáz liter benzin szállítását elbírta volna és ebben az esetben tíz órával hosszabb ideig maradhattak volna a levegőben. A repülők elmondták, hogy rettenetesen unatkoztak és azzal szórakoztak, hogy tréfákat írtak föl apró papírszeletekre, amelyeket átadtak egymásnak. A repülés alatt főleg kekszszel táplálkoztak és kávét ittak hozzá. Négy,öt óránkint váltották föl egymást. A Junkers-művek kedvező idő esetén hétfőre, agusztus 8-ára tűzik ki a repülőgép Amerikába indulásának idejét. Risztics János magyar pilóta, aki Németországban megjavította a repülés időtartam-világrekordját. 5 " Halpihéit akarjárni, lábszárairól maga is kiirthatja a Dr. MORISSON szőrtelenítővel Ügyeljen a Morisson névre ! Ára P 2.40. Kapható patikában, drogériában. !