Pesti Hírlap, 1927. augusztus (49. évfolyam, 173-196. szám)

1927-08-06 / 177. szám

1927 augursztus 6. szombat. PESTI HÍRLAP Ilisztie a magyar pilóta világraszóló sikere Dessau Imi n. 53 órát, 11 percet és 8 másodpercet egyhuzamban a levegőben. — Gozard ném­et pilóta volt az útitársa. — Egy órával, 11 perccel és 8 másodperccel verték Chamberlin és Acosta világrekordját.­­ Risztics röövidesen meg­kísérli az óceán átrepülését. Beszélgetés a magyar pilóta 74 éves édesatyjával. Ritka és váratlan ünnep köszöntött ma reggel­­ magyar aviatikára. Egy idegenbe szakadt magyar pilóta: Risztics János. Edzard német pilóta társasá­gában több mint egy órával megjavította Chamber­lin és Acosta világrekordját. A nagy horderejű telje­s­tmény a magyar pilóta nevét világszerte ismertté teszi és a magyar aviatikát a külföldi érdeklődés kö­zéppontjába állítja. Risztics bravúrja csaknem egybe esik a magyar repülés felszabadulásával. Július 12 én írták alá ugyanis Párizsban a magyar légügyi egyezményt, amely a magyar aviatikát a műszaki korlátozások alól csaknem teljesen mentesíteni fogja. A magyar pilóta külföldi bravúrját m­ndenesetre jó előjelnek lehet tekinteni. Reméljük, hogy teljesítmé­nye nem marad egyedülálló és rövidesen új sikere­ket hallhatunk róla. A Pesti Hírlap tegnapi számában már beszámol­tunk arról, hogy Hisztics és Edzard szerda reggel hat óra óta szakadatlanul a levegőben van, hogy hosz­szabb próbarepülést végezzen. A dessaui repülőtérről emelkedtek a levegőbe és a próbarepülést Dessau és Lipcse között hajtották végre. Az első 24 óra után egyre nagyobb izgalom kí­sérte a pilóták vállalkozását. Csütörtökön délelőtt ér­keztek Budapestre az első táviratok, amelyek közöl­ték, hogy a magyar és a német pilóta szakadatlan ki­tartással szeli a levegőt Dessau és Lipcse között. Időnkint rövid jelentéseket dobtak le a gépről a re­pülőtérre, amelyben közölték­, hogy a motor kifogás­talanul működik és minden terv szerint halad. Közben beköszöntött az este és a dessaui, meg a lipcsei repülőtér személyzete türelmetlen szoron­gással várta az éjszaka sötétjében időnként fel-feltűnő gépmadarat. A motor hiba nélkül dolgozott tovább. A hajnal a repülőket Dessau fölött­ találta. Ezúttal azonban nem tértek vissza Lipcse felé, amint a des­saui repülőteret elérték, hanem továbbra is ott ke­ringtek a városka, fölött. A téren állók úgy vették észre, mintha a gépen valami üzemzavar történt volna. Időnkint a motor gyanúsan köpködni kezdett. A repülőtérgondnokság már-már azon volt, hogy jelt ad nekik a leszállásra, nehogy valami baleset történjék, azonban ekkor hirtelen irányt változtattak és tovább repültek Lipcse felé. A motor helyes dugása ismét visszatért s mielőtt Dessaut elhagyták volna, előbb egy kedélyes hangú üzenettel tájékoztatták az alant várakozókat arról, hogy semmi baj sem történt és 1SO liter üzemanyaguk van, még­ ellenben a derekukat erősen fájlalták. A repülőtéren a néptömeg nőttön-nőtt, mert a kis vá­rosban hamar híre futott a ritka eseménynek. Jun­kers professzor,­ a gép konstruktőrje, Warnemündé­ből repülőgépén sietett Dessauba Hisztics és Edzard sikeres próbarepülésének hírére. Reggel 5 órakor már a 4660 kilométeren is túl voltak, de még mindig nem mutattak semmi szándékot a leszállásra. Útjukat tovább folytatták Dessau és Lip­cse között­ és valahányszor megjelentek a dessaui re­pülőtér fölött, a folyton növekvő tömeg egyre izzóbb lelkesedéssel köszöntötte őket. Az óra 10 órát mutatott, amikor Dessaut elérve fehér rakétával jelezték leszállási szándékukat. Chamber­linék rekordját ekkor már több mint egy órával túl­szárnyalták. Szerdán, csütörtökön és pénteken három virradatot értek meg a levegőben és két teljes éjszakán át röpködtek szakad­at­lanull a két város közöt. A leszállási jel után még néhány kört írtak le s az­után lassan ereszkedni kezdtek. Hangtalan sikló re­püléssel érték el a talajt, amelyről 52 órával, 11 perccel és 8 másodperccel az­előtt fölemelkedtek. Dörgő hurrá­ fogadta őket, amint a gépből aránylag frissen kiemelkedtek. Junkers professzor volt az első, aki üdvözölte a két pilótát, de szavai el­vesztek a hangos zűrzavarban. A tömeg vállain vitte ki­ őket virággal telehintett autóikhoz, amelyek a vá­ros ujjortgó utcasorain át hazaszállították őket, hogy az 52 órás repülés fáradalmait végre kipihenhessék. K­isztics János karrierje. A világhírnévre jutott Risztics János életpályája egészen a mai napig egy szerény magyar pilóta szű­k korlátai között mozgott. Az idén töltötte be 32-ik élet­évét. Nőtlen ember. A reáliskola negyedik osztályá­nak elvégzése után villanyszerelő lett és a háború kitörésekor önként jelentkezett katonai szolgálatra. A világháború alatt rövidesen a repülőkhöz ke­rült, ahol mint vadászpilóta számos kemény légiharc­ban tüntette ki magát. Bátor harcaiért 13 kitüntetést kapott. Egy ízben a Hofér jelentés is megemlékezett róla, amidőn rövid időn belül négy olasz repülőgép esett zsákmányául. A háború után egy ideig autógarázsa volt Ju­goszláviában, majd ismét visszatért Magyarországra, ahol a Magyar Légiforgalmi részvénytársaság piló­tája lett. Három éven át szorgalmasan hordta az utasokat Bécs és Budapest között anélkül, hogy gé­pével a legkisebb baleset történt volna. Két évvel ezelőtt kivált a társaság kötelékéből s azután több hónapon át Törökországban dolgozott egy német repülővállalat kötelékében. Később a des­saui Junkers-művekhez került Németországba, ahol a mai nap­­ mint berepülő pilóta volt alkalmazásban. Megbízható, nyugodt természeténél fogva a né­metek rövidesen megszerették és egymás után kapta a nehezebbnél nehezebb feladatokat Risztics a hozzá­fűzött várakozásoknak mindenkor kiválóan megfe­lelt és amint a Pesti Hírlap tegnap már beszámolt róla, rövid egymásutánban hat kisebb világrekordot állított fel Dessauban. Közben német szakkörökben felmerült azon esz­me, hogy az óceán átrepülését német gépekkel is meg­kíséreljék. A nehéz vállalkozás keresztülvitelére Risz­ticset szemelték ki­ egyiknek és rövidesen meg is kez­dették vele az erre irányuló kísérleteket. Az egyik ilyen kísérletnél történt ma délelőtt, hogy Chamber­lin világrekordját több mint egy órával megjavította és­ ezzel­ nevét már az óceánrepülés előtt is világszerte ismertté tette. Beszélgetés a pilóta édesatyjával. Ma délután felkerestük Risztics szüleit­­Alföldi­utcai szerény udvari lakásukban. Az öreg Risztics Miklós, a pilóta édesatyja, 44-ik esztendeje áll a fő­város szolgálatában mint altiszt, a harmadik ügy­osztálynál, Rumbach Rezső tanácsnok keze alatt. A"74 éves öreg­embernek büszke apai öröm csil­log a szemében, mikor a fiáról beszél: — János fiam mindig megtette a kötelességét, ahova állították. Vadászpilóta volt a háború alatt és hosszú sor medáliával jött vissza­ Olaszországból. — Már kicsi korában is a pilótatudományhoz húzott, azóta hogy Blériot legelső budapesti repülésé­nek tanu­ja volt. Amikor Blériot Pesten járt, én Ráko­son akkor pénztáros voltam. Jani ki-kijárogatott hoz­zám és egyre csak azt hajtotta, hogy ő is szeretne a­­levegőbe szállni. A felesége egyre csitítja, hogy ne beszéljen any­vgit, de kérésünkre az öreg Hisztics Miklós tovább­folytatja az elbeszélését. — A lányom most jött haza Dessauból szomba­ton. Már ő is említette, hogy a fiam folyton új meg új rekordokra törekszik, hol egyedül, hol egy másik német pilótával száll fel a levegőbe. Ma délután távi­ratoztunk neki, de még eddig nem jött tőle válasz. Bizonyosan alszik, vagy még pihenni se hagyják a sok ünnepléssel. Kérdésünkre, hogy tudnak-e valamit arról, h­ogy Risztics János az óceánt is át akarja repülni, nem tudnak semmi bizonyosat, csak azt hallották, hogy innen Amerikába nehezebb eljutni,­ mint onnan Európába. Risztics átrepü­li az óceánt. Risztics nagyszerű teljesítményével kapcsolat­ban alkalmunk volt beszélgetést­ folytatni egy előkelő német szakértővel is ,aki a dessaui Junkers-gyárhoz igen közel áll és jelenleg épen Budapesten időzik. Az illető úr személyesen is ismeri Riszticset és nyugodt kezű, kiváló pilótának tartja. A gép, amellyel a rekordjavítást végrehajtották, duraluminiumból készült egyfedelű, egymotoros pos­taszállító repülőgép. Típusa W 1 és egy hathen­geres, vízhűtéses L 5 jelzésű 200 lóerős Junkers-motor hajtja. A Jun­kers-gép szárnyainak terjedtsége 17.7 mé­ter, hosszúsága 10.5 méter, magassága pedig 2.9 méter. Két ülés van rajta egymás mellett, kettős kormánnyal. A motorja óránként 35—37 kg. benzint fogyaszt. Tehát körülbelül 2000 kg üzemanyagot kellett a gépnek magával vinnie, hogy 52 óráig a levegőben marad­hasson. Szó van róla, hogy két ilyen repülőgéppel meg­kíséreljék az Atlanti-óceán átrepülését Németország­ból Newyorkba. A mai próbarepülés szintén arra szolgált, hogy a gép alkalmasságát kipróbálják. Chamberlin és Acosta rekordjának túlszárnyalása tehát tulajdonképen nem szándékosan történt, hanem a kísérletből kifolyólag önként adódott. Előreláthatóan még augusztus elején megkísér­lik az óceán átrepülését. A nagy vállalkozás cc­ai pilótájául Riszticset szemelték ki, a másik pici személye még bizonytalan. Az indulás pontos idejét természetesen nem lehet előr­e tudni, meg kell várni a kedvező időjárást. Chamberlin nyilatkozata a magyar pilóta sikeréről. Newyork, aug. 5. (A Pesti Hírlap tudósítójá­tól.) Risztics és Edzard új időtartamrepülési re­kordja Amerikában nagy érdeklődést keltett és a la­pok nem fukarkodnak a kiváló teljesítmény dicséré­sével. Chamberlin, aki az eddigi rekordot tartotta, a következőket mondotta: — A két repülő teljesítménye megérdemli a legteljesebb elismerést és bizonyítéka annak, hogy a gépnek jó motorja volt. Én azt hiszem azonban, hogy a dessaui repülők rekordját meg tudom javí­tani, mert amikor Acostával ötvenegyórás rekordun­kat megteremtettük, csak 375 gallon benzinünk volt, holott óceáni utunkra 450 gallont vittünk magunk­kal. Ha a dessaui pilótáknak nem sikerül a vihart elkerülni és rossz időjárás gátolta volna őket a re­pülésben, n­em tudtak volna ötvenkét órán át a leve­gőben maradni. Rekordrepülésük azonban minden tekintet­ben jó volt és azt hiszem, hogy átjutnak majd az óceánon. Valószínűnek tartom, hogy mindenesetre elérik az amerikai partokat, ha nem is sikerül Newyorkig el­jutniok. Az új rekordsikerrel kapcsolatban most az általános érdeklődés a tervezett óceánrepülés felé fordul, mert a rekordkísérlet csupán főpróbája volt a berlin-newyorki repülőútnak. A tervezett vállal­kozás pénzemberei a Norddeutscher Lloyd, a Darm­stadter Bank és a trearsi­ sajtókonszern egyetértenek abban, hogy az amerikai repülésnek a legközelebbi napokon belül meg kell történnie. Berlin, aug. 5. Risztics és Edzárd repülők óva­tos becslések szerint legalább 6000 kilométer utat tettek meg a levegőben. A repülőgép álló motorral szállott le a dessaui repülőtéren, miután 52 óra 23 percig volt a levegőben. A birodalmi posta közlése szerint az óceánt átrepülő első német gép postai kül­deményeket is visz magával. Egy levél súlya 20 grammot nem haladhat meg. Levelezőlapokért 12, levelekért 25 márka továbbítási költség fizetendő. A levélborítékon a következőt kell feltüntetni: „Ameri­kába szánt repü­lőgépküldemény, dessaui postahi­vatal." Risztics és társa hétfőn indulnak repülőgépükön Amerikába. Berlin, aug. 5. (A Pesti Hírlap tudósítójának távirata.) A repülőknek még húsz liter benzinjük maradt. Meggyőződésük szerint a motor még három­száz liter benzin szállítását elbírta volna és ebben az esetben tíz órával hosszabb ideig maradhattak volna a levegőben. A repülők elmondták, hogy ret­tenetesen unatkoztak és azzal szórakoztak, hogy tréfákat írtak föl apró papírszeletekre, amelyeket átadtak egymásnak. A repülés alatt főleg kekszszel táplálkoztak és kávét ittak hozzá. Négy,öt óránkint váltották föl egymást. A Junkers-művek kedvező idő esetén hétfőre, agusztus 8-ára tűzik ki a repülőgép Amerikába indulásának idejét. Risztics János magyar pilóta, aki Németországban meg­javította a repülés időtartam-világrekordját. 5 " Halpihéit a­karjárni, lábszárairól mag­a is kiirthatja a Dr. MORISSON szőrtelenítővel Ügyeljen a Morisson­ névre ! Ára P 2.40. Kapható patikában, drogériában. !

Next