Pesti Hírlap, 1928. július (50. évfolyam, 148-160. szám)
1928-07-08 / 153. szám
1928. julius 8., vasárnap. PESTI HÍRLAP Risztics és Zimmermann csaknem hét órával javította meg az időtartamrepülés világrekordját A magyar pilóta bravúros repülése két éjjel és három nappalon át, megszakítás nélkül Dessau és Lipcse között. — 65 óra 40 perc az új időtartamrekord. Csütörtökön hajnali négy órától szombat este féliízig voltak Riszticsék a levegőben. Dessau, Jul.z. Risztics és Zimmermann ma este 9 óra 29 perckor leszálltak, miután 65 órát és 40 percet tartózkodtak levegőben. A rekordot, amelyet Ferrarin és Del Preto olasz repülők tartottak, 60 órával túlszárnyalták. Az a rekordláz, amely a múlt év folyamán az aviatikában világszerte észlelhető volt, a legutóbbi eseményekből ítélve, az idén is folytatódni fog. Nemcsak a sarki expedícióknak és az óceánrepülésnek akadnak napról-napra új hősei és mártírjai, hanem a sebességi, a magassági, a távolsági és az időtartamrepülés rekordjaiért is új meg új bajnokok kelnek egymással versenyre. E mérkőzések hátterében a legtöbb esetben nem annyira sportszempontok állnak, mint inkább az ipar versengése, mert a repülőgépgyáraknak minden világrekord kedvező reklámot biztosít. Természetesen nemcsak egyes gyárvállalatok, hanem sok esetben az államok ipari versenyéről van szó, amelyek ily módon akarnak kedvező piacot teremteni maguknak olyan államokban, ahol a repülőgépipar még fejletlen állapotban él. A múlt évben érdekes volt megfigyelni a németek erőfeszítéseit, akik a Nemzetközi Repülő Szövetségnél nyilvántartott mintegy nyolcvan rekord közül körül- belül huszonötöt vettek birtokukba. ■ Az idén az olaszok törtek leginkább előre, de ők nem annyira a mennyiségi, mint inkább a minőségi eredményekre törekedtek és a tavasz folyamán, illetve a legutóbbi napokban a magassági, a sebességi, a távolsági és az időtartamrepülés maximális rekordjait sikerült is elhódítaniuk a franciák, az amerikaiak, az angolok és a németek elől. A németek azonban ellentámadásba léptek : a magyar Risztics és a német Zimmermann segítségével a dessaui Junkers-gyér egyik fémrepülőgépe az olasz Ferrarin és Del Frere időtartamrekordját, amelyet óceáni repülőútjuk előtt néhány héttel, május 31-ike és június 2-ika között állítottak fék zárt körön 6 óra 49 perccel megjavították. Amig Ferrarin és Del Prete 58 órát és 37 percet töltött a levegőben, addig Risztics és Zimmermann repülésének időtartama 65 óra, 26 percet tett kL I TARTÓS TARTÓS I KÉNYELMES HIMtilUM KÉNYELMES KÖNNYŰ KÖNNYŰ KELLEMES EMMI KELLEMES OLCS* JSäaä lettartdmat olcsó TARTOS __ __ - TARTÓS KÉNYELMES . . ., „ KÉNYELMES könnyű v* árat (eltintve a könnyű olcsó viká legolcsóbb olcsó TARTÓS ----------------------— ----------—------ TARTÓ5s kényelmes olcsője. Szerkeze - kellemes . KÖNNYŰ ____KÖNNYŰ , KELLEMES ^ A4 KÉNYELMES , olcsó léf és önyűfitüt te- olcsó TARTÓS ~ L J ZU V TARTÓS KÉNYELMES KUllVC U lOßlilen* KÉNYELMES ( könnyű —... könnyű kellemes lEabb nyári vise- kellemes I OLCSÓ t L u , f . ■ ■■ , ~. L , , OLCSÓ TARTÓS * TARTÓS I KÉNYELMES *<?t . Sokaifi tart- KÉNYELMES | KÖNNYŰ -----------------------1 - - KÖNNYŰ , KELLEMES ICÖésbe kerül KELLEMES OLCSÓ .... ................. OLCSÓ Sri Borco-cipő TARTÓS KÉNYELMES ujjeljen avadjejtyre KÉNYELMES , KÖNNYŰ ' j juj KÖNNYŰ , KELLEMES KELLEMES Riszticsék repülése előtt egy másik időtartamrekordról is meg kell emlékezni, amelyet Belgiumban állított fel Louis Crooy és Victor Groenen, de az ő 60 óra és 7 perces repülésük alkalmával, amíg a levegőben voltak, egy másik repülőgépről tizenhárom ízben vet t. M. Millaer & €©. Lenin, magyarországi fióktelepe 10811 Budapest, VII, Gizellaut S3-SS. Telelői : Jósasi 374—61 Nyári vásárunk I még 6 napig tart. Fürdő- I cikkeket hétfőtÖM kezdve 1 33 %-al olcsóbban I árusítunk. 1 Gálya Áruház I Király-u. és fóagymező-u. sarok jr szemben a Teréz-templommal. Várház-körút 16. Risztics János magyar pilóta, aki Németországban új világrekordot állított fel az időtartamrepülésben. Risztics Junkers-típusú repülőgépének előrésze. ___ ___________ £► tek fel gummicsövek közvetítésével új üzemanyagot. Ennélfogva a belgák rekordja más kategóriába tartozik, mint Ferrariné és Riszticsé. Az időtartamrepülés előző rekordjai. Az olaszok rekordja előtt Risztics és Edzard pilóták tartották az időtartamrepülés világrekordját 52 óra 22 perces repülésükkel, amelyet 1927 augusztus 3-a és 5-e között állítottak fel. Előttük az amerikai Chamberlin és Acosta volt e rekordnak birtokosa, az 1927 április 12 és 14-e között elért 51 óra 11 perces repüléssel, amely hat órával lépte túl Drouhin és Landry francia repülők előző rekordidejét: 45 óra 11 percet. (Felállították 1925 augusztus 7-én.) Amíg az olaszok 58 órás útjuknál mintegy 7000 kilométernyi távolságot tettek meg, addig a magyar és a német pilóta megtett útja 7600 km. volt. Risztics Jánost nem kell bemutani a magyar közönség előtt. Múlt évi rekordja alkalmával egyike lett a legismertebb nevű és legnagyobb múltú magyar pilótáknak. Zimmermann a Junkers-művek egyik legbiztosabb kezű repülőgépvezetője, akinek nevéhez szintén számos rekord fűződik. De még inkább emlékezetessé tette nevét egy politikai esemény alkalmával, mert ő volt a vezető pilótája annak a repülőgépnek, amely Károly királyt és Zita királynét Svájcból Magyarországra hozta. A német hadseregben a háború alatt, mint tartalékos hadnagy szolgált és Károly király emlékezetes repülőútja alkalmából magyar századosi címet adományozott neki. Risztics és Zimmermann rekordjáról a következő táviratokat kaptuk: Dessau, jul. 7. Risztics és Zimmermann, a Junkers-művek repülői szombaton délután háromnegyed 4 órakor 59 óra és 30 perc óta vannak a levegőben. Ez az időtartam egy órával haladja meg az eddigi időtartam repülési világrekordot A repülést folytatják. Dessau lobogódiszben Berlin, jul. 6. Risztics és Zimmermann rekord, repüléséről a lapok a következőket jelentik: Amikor az olasz világrekordot egy órával túlhaladták, a repülés ideje 59 és fél óra volt Viharzó ujongás közben vonták fel a birodalmi lobogót, az anhalti lobogót és a Junkers-házilobogót annak jeléül, hogy a világrekordot ismét németek tartják. Óriási transzparensekkel állandóan köztik a repülőkkel a rekord állását. Amikor az eddigi rekordot megdöntötték, óriási betűkkel ezt vetítették feléjük: „Weltrekords Bravo“ A repülőgép meglehetősen mélyen leszállt a térség fölé, hogy így fogadja a feléje zúgó ünneplést. A startházban folyton-folyvást szaporodnak a virágok és a babérkoszorúk, amelyeket a két repülőnek küldenek. Az emberek szakadatlan sorokban hömpölyögnek ki a repülőtérre. Repülésük második éjszakáján Risztics és Zimmermann a dessaui repülőtér fölött keringtek, ahol messzevilágító transzparensekkel percről-percre tudatták velük repülésük idejét. Nappal ismét Dessautól Lipcséig és visszarepültek. Dessau, ju. 6. Délután 5 óra tájban Risztics és Zimmermann azt az üzenetet dobták le, hogy a sötétség beálltáig a levegőben akarnak maradni. A repülőtéren várakozó tömeg egyre jobban sokasodott. Junkers tanár és családja, valamint a két repülő feleségei és gyermekei automobilokon siettek ki a repülőtérre, hogy a leszállást megvárják. Este 8 órakor a repülőgép már 63 órája volt a levegőben, a világrekordot tehát több mint négy órával megdöntötte.