Pesti Hírlap, 1928. július (50. évfolyam, 148-160. szám)

1928-07-08 / 153. szám

1928. julius 8., vasárnap. PESTI HÍRLAP Risztics és Zimmermann csaknem hét órával javította meg az időtartamrepü­lés világrekordját A magyar pilóta bravúros repülése két éjjel és három nappalon át, megszakítás nélkül Dessau és Lipcse között. — 65 óra 40 perc az új időtartamrekord. Csütörtökön hajnali négy órától szombat este féliízig voltak Riszticsék a levegőben. Dessau, Jul.­z. Risztics és Zimmermann ma este 9 óra 29 perckor leszálltak, miután 65 órát és 40 percet tartózkodtak levegőben. A rekordot, amelyet Ferrarin és Del Preto olasz repülők tar­­tottak, 60 órával túlszárnyalták. Az a rekordláz, amely a múlt év folyamán az aviatikában világszerte észlelhető volt, a legutóbbi eseményekből ítélve, az idén is folytatódni fog. Nem­csak a sarki expedícióknak és az óceánrepülésnek akadnak napról-napra új hősei és mártírjai, hanem a sebességi, a magassági, a távolsági és az időtartam­repülés rekordjaiért is új meg új bajnokok kelnek egymással versenyre. E mérkőzések hátterében a legtöbb esetben nem annyira sports­zempontok állnak, mint inkább az ipar versengése, mert a repülőgépgyáraknak minden világrekord ked­vező reklámot biztosít. Természetesen nemcsak egyes gy­­árvállalatok, hanem sok esetben az államok ipari versenyéről van szó, amelyek ily módon akarnak kedvező piacot teremteni maguknak olyan államok­ban, ahol a repülőgépipar még fejletlen állapotban él. A múlt évben érdekes volt megfigyelni a németek erőfeszítéseit, akik a Nemzetközi Repülő Szövetségnél nyilvántartott mintegy nyolcvan rekord közül körül-­­ belül huszonötöt vettek birtokukba. ■ Az idén az olaszok törtek leginkább előre, de ők nem annyira a mennyiségi, mint inkább a minőségi eredményekre törekedtek és a tavasz folyamán, illetve a legutóbbi napokban a magassági, a sebes­ségi, a távolsági és az időtartamrepülés maximális rekordjait sikerült is elhódítaniuk a franciák, az amerikaiak, az angolok és a németek elől. A németek azonban ellentám­adásba léptek : a magyar Risztics és a német Zimmermann segítségével a dessaui Junkers-gyér­ egyik fémrepülő­gépe az olasz Ferrarin és Del Frere időtartamrekord­ját, amelyet óceáni repülőútjuk előtt néhány héttel, május 31-ike és június 2-ika között állítottak fék zárt körön 6 óra 49 perccel megjavították. Amig Ferrarin és Del Prete 58 órát és 37 percet töltött a levegőben, addig Risztics és Zimmermann repülésének időtar­tama 65 óra, 26 percet tett kL I T­ARTÓS TARTÓS I­­ KÉNYELMES HIMtilUM KÉNYELMES KÖNNYŰ KÖNNYŰ KELLEMES EMMI KELLEMES OLCS* JSäaä lettartdmat olcsó­­ TARTOS __ __ - TARTÓS KÉNYELMES . . ., „ KÉNYELMES könnyű v* árat (eltintve a könnyű olcsó viká legolcsób­b olcsó TARTÓS ----------------------— ----------—------ TARTÓ5s kényelmes olcsője. Szerkeze - kellemes . KÖNNYŰ ____KÖNNYŰ , KELLEMES ^ A4 KÉNYELMES , olcsó léf és önyűfitüt te- olcsó TARTÓS ~ L J ZU V TARTÓS KÉNYELMES KUllVC U lOßlilen­* KÉNYELMES ( könnyű —... könnyű kellemes lEabb nyári vise- kellemes I OLCSÓ t L u , f . ■ ■■ , ~. L , , OLCSÓ­­ TARTÓS­­ * TARTÓS I KÉNYELMES *<?t . Sokaifi tart- KÉNYELMES | KÖNNYŰ -----------------------1 - - KÖNNYŰ , KELLEMES ICÖ­ésbe kerül KELLEMES OLCSÓ .... ................. OLCSÓ Sri Borco-cipő TARTÓS KÉNYELMES ujjeljen avadjejtyre KÉNYELMES , KÖNNYŰ ' j juj KÖNNYŰ , KELLEMES KELLEMES Riszticsék repülése előtt egy másik időtartamrekord­ról is meg kell emlékezni, amelyet Belgiumban állí­tott fel Louis Crooy és Victor Groenen, de az ő 60 óra és 7 perces repülésük alkalmával, amíg a levegőben voltak, egy másik repülőgépről tizenhárom ízben vet­­ t. M. Millaer & €©. Lenin, magyarországi fióktelepe 10811 Budapest, VII­, Gizella­ut S3-SS. Telelői : Jósasi 374—61 Nyári vásárunk I még 6 napig tart. Fürdő- I c­ikkeket­­ hétfőtÖM kezdve 1 33 %-al olcsóbban I árusítunk. 1 Gálya Áruház I Király-u. és fóagymező-u. sarok jr szemben a Teréz-templommal. Vá­rh­áz-körút 16. Risztics János magyar pilóta, aki Németországban új világrekordot állított fel az időtartamrepülésben. Risztics Junkers-típusú repülőgépének előrésze. ___ ___________ £► tek fel gummicsövek közvetítésével új üzemanyagot. Ennélfogva a belgák rekordja más kategóriába tarto­zik, mint Ferrariné és Riszticsé. Az időtartamrepülés előző rekordjai. Az olaszok rekordja előtt Risztics és Edzard pilóták tartották az időtartamrepülés világrekordját 52 óra 22 perces repülésükkel, amelyet 1927 augusz­tus 3-a és 5-e között állítottak fel. Előttük az ame­rikai Chamberlin és Acosta volt e rekordnak birto­kosa, az 1927 április 12 és 14-e között elért 51 óra 11 perces repüléssel, amely hat órával lépte túl Drouhin és Landry francia repülők előző rekordide­jét: 45 óra 11 percet. (Felállították 1925 augusztus 7-én.) Amíg az olaszok 58 órás útjuknál mintegy 7000 kilométernyi távolságot tettek meg, addig a magyar és a német pilóta megtett útja 7600 km. volt. Risztics Jánost nem kell bemutani a magyar közönség előtt. Múlt évi rekordja alkalmával egyike lett a legismer­tebb nevű és legnagyobb múltú magyar pilótáknak. Zimmermann a Junkers-művek egyik legbiztosabb kezű repülőgépvezetője, akinek nevéhez szintén számos rekord fűződik. De még inkább emlékezetessé tette nevét egy politikai esemény alkalmával, mert ő volt a vezető pilótája annak a repülőgép­nek, amely Károly királyt és Zita királynét Svájcból Magyarországra hozta. A német hadseregben a háború alatt, mint tar­talékos hadnagy szolgált és Károly király emlékeze­tes repülőútja alkalmából magyar századosi címet adományozott neki. Risztics és Zimmermann rekordjáról a követ­kező táviratokat kaptuk: Dessau, jul. 7. Risztics és Zimmermann, a Jun­kers-művek repülői szombaton délután háromnegyed 4 órakor 59 óra és 30 perc óta vannak a levegőben. Ez az időtartam egy órával haladja meg az eddigi időtartam repülési világrekordot A repülést foly­­tatják. Dessau lobogódiszben Berlin, jul. 6. Risztics és Zimmermann rekord, repüléséről a lapok a következőket jelentik: Amikor az olasz világrekordot egy órával túlhaladták, a re­pülés ideje 59 és fél óra volt Viharzó ujongás közben vonták fel a birodalmi lobogót, az anhalti lobogót és a Junkers-házilobogót annak jeléül, hogy a világ­rekordot ismét németek tartják. Óriási transzparen­sekkel állandóan köztik a repülőkkel a rekord állá­sát. Amikor az eddigi rekordot megdöntötték, óriási betűkkel ezt vetítették feléjük: „Weltrekords Bravo­“ A repülőgép meglehetősen mélyen leszállt a térség fölé, hogy így fogadja a feléje zúgó ünneplést. A startházban folyton-folyvást szaporodnak a virágok és a babérkoszorúk, amelyeket a két repülőnek kül­denek. Az emberek szakadatlan sorokban hömpö­lyögnek ki a repülőtérre. Repülésük második éjsza­káján Risztics és Zimmermann a dessaui repülőtér fölött keringtek, ahol messzevilágító transzparen­sekkel percről-percre tudatták velük repülésük idejét. Nappal ismét Dessautól Lipcséig és vissza­repültek. Dessau, ju. 6. Délután 5 óra tájban Risztics és Zimmermann azt az üzenetet dobták le, hogy a sötét­ség beálltáig a levegőben akarnak maradni. A repülő­téren várakozó tömeg egyre jobban sokasodott. Junkers tanár és családja, valamint a két repülő fe­­leségei és gyermekei automobilokon siettek ki a repülőtérre, hogy a leszállást megvárják. Este 8 órakor a repülőgép már 63 órája volt a levegőben, a világrekordot tehát több mint négy órával megdöntötte.

Next