Pesti Hírlap, 1929. május (59. évfolyam, 98-120. szám)
1929-05-01 / 98. szám
20 A Dunántúli Automobil és Motorclub közgyűlése. (A Pesti Hírlap szombathelyi tudósítójától.) A Dunántúli Automobil és Motor Club április 28-án, vasárnap tartotta meg második évi közgyűlését Szombathelyen, a Sabiria télikertjében, dr. Pintó Ernő egészségügyi főtanácsos, a szombathelyi közkórbt» igazgató-főorvosa«elnöklésével. A DAMC közgyűlésemcsak a szombathelyi és vasmegyei, hanem a soproni és pápai tagokat is behozta Szombathelyre. Dr.Pető-’elnöki megnyitójábanbejelentette, hogy a DAMC tagjainak száma évről-évre szaporodik és jelenleg 832 rendes tagja van. Indítványára a közgyűlés tiszteletbeli tagjává választotta dr. Ferenczy Tibor szombathelyi kerületi rendőrfőkapitányt és Schway altábornagyot. Müller Ede,a klub igazgatója, számolt be részletesen a klu.b.múlt évi működéséről, kérte a közgyűlést,, hasson oda", hogy a bíróságok lehetőleg szüntessék be azt a joggyakorlatot, hogy az automobilt mindig veszélyes járműnek minősítsék. Petrovics Ernő pénztáros zárszámadásainak és a jövő évi költségvetésnek ismertetése után dr. Eöry Vilmos sárvári gyógyszerész indítványára elhatározta a közgyűlés, hogy a jövőben évenként jutalomban részesít olyan úrmestereket és útgondozókat, akik munkájukban tekintetel vannak az útjavításoknál az autó- és motorsportra. Az elnök bejelentette, hogy a május 5—6-ra tervezett túrautat elhalasztják, tekintettel arra, hogy a MAC ezen a két napon rendezi meg hősi emlékversenyét, az együttműködés érdekében más határnapot tűznek ki a szombathelyi verseny megrendezésére. Envessy Antal egyetemi tanár, a soproni automobil- és motorklub ügyvezető elnöke, a soproniak nevében üdvözölte a szombathelyi vezetőket és indítványt terjesztett elő, hogy a DAMC is foglaljon álláspontot a vidéki, de különösen a határszéli városok érdekében egy vidéki automobil- és motorszövetség megalakításáról. Laky Kornál kormányfőtanácsos, majd pedig a pápai kiküldöttek üdvözlő szavaival ért véget a DAMC közgyűlése. ................................... ........................"" Ha olcsón akar jót, vegyen kis túraautót. Ez a modern szerkezetű, 4 hengeres, 4 személyes, valóban komoly kis autó, biztonság és gazdaságosság szempontjából felülmulhatatlan Benzinfogyasztása 100 km-re kb. 6 kg. Ára teljes felszereléssel 6,800. Pengő Tekintse meg mintaterménket, vagy kérjen prospektust s meggyőződik arról, hogy hasonló tökéleteset azonos árban nem vásárolhat. Igen kedvező fizetési feltételek Nemzetközi Gépkereskedelmi Rt. Budapest, V., Vilmos császár út 26. Telefon: 10000 Repülőgépkiállítás Amerikában. Az amerikai repülőgépipar igen nagy fejlődését mutatja a nemrég Detroitiján megnyílt kiállítás, amelyen 105 fajta repülőgépet állítottak ki. A gépek jelentékeny része magánrendelésre készült és kabinjaikat a legragyogóbb színekkel díszítették fel. E repülőgépek ezenkívül igen modern felszereltésűek, így el vannak látva villanyvilágítással, villamosfűtéssel és más kényelmi eszközökkel. Egy nagy autógyár Fischer nevű igazgatója is,szerepel a kiállítók között, aki olyan gépet készíttetett, amely egyike a világ legkényelmesebb repülőgépeinek. A gép valóságos légi Pullmann-kocsi és ugyanazokkal a kényelmi-eszközökkel van ellátva. A legmodernebbek kétségkívül a Foekeírgépek, amelyek hálókocsikra emlékeztető hálófülkékkel, podgyász-Elsőrangú állapotban lévő Grand- Sport* Amilcor 3 üléses törpédó eladó. Megtekinthető d. u. 25-ig Palatínus autóvállalatnál, Újpestirakpart 4., Margithid 1 6. 7432 és rádió-helyiséggel, villamoskonyhával és jégszekrénynyel vannak felszerelve. Ezek a nagy Focker-gépek 82 utast szállíthatnak. A gépeket négy hatalmas motor hajtja és 11 tonna súlyú podgyászt lehet rajta vinni. A Ford-gépek teljesen duraluminiumból készültek, szárnyuk hossza 72 láb és teherbíró-képességük jóval nagyobb az eddigi Ford-gépekénél. A hydroplánok között nagy feltűnést keltett a detroiti jacht-klub óriási, pompásan berendezett gépe. MotorherékperoRoszitort keres a szakma első cége. Ajánlatok „Elsőrangú erő 7431“ jeligére a főkiadóba. Alessandriai Grand Prix. Nemrég rendezték Genua mellett a tragikus végű Pietro Sordino olasz versenyző emlékére alapított alessandriai versenyt, melynek első díja a Bordino-serleg volt. A versenyt A. Varzi (Alfa Romeo) nyerte meg, aki a 256 km-es utat '2': 20: 40 alatt tette meg és 100.186 km/h. átlagsebességet ért el. A második díjat Borzacchini (Maserati, 2:25:08), a harmadikat pedig Maserati nyerte meg saját márkájú kocsiján, 2: 32 : 22-vel. Vitorlázó repülőgépen a csatorna felett. Hans Rich-'ter német pilóta „Astoria-Bremen“ nevű motornélküli vitorlázó-repülőgépén át akar kelni a La Manche-csatorna felett. A repülés, ha sikerül, olyan korszakalkotó lesz az aviatika történetében, mint annak idején,Blériot csatornarepülése. Automatikus sebességváltóval felszerelt autóbuszt helyezett üzembe a hamburgi magasvasúttársaság. A kocsi háromtengelyes, motorja 45 LE. teljesítményű s az automatikus szerkezet az üres kocsit 10, a megterheltet 15 mp. alatt kapcsolja nyugalmi helyzetből a közvetlen menetig (30 km/h.). Ehhez a művelethez eddig 30—40 mp.-re volt szükség, a polgári család kocsija 4 kerékfék, 4 henger, 4 ülés P 5250.Vezérképviselet: BÖCKH JÁNOS Budapest, VI. kerület, Hajós utca 15. szám. Opera mellett) 7441 Két új modellel jelent meg Studebaker a piacon: az új Presidenttel és az új Commanderrel, amely most szintén nyolchengeres motorral van felszerelve. Mindkét modellt nagyobb keréktára, tágasabb karosszériája, erősebb motorja és példátlan fényűzése avatja az automobilkedvelő közönség érdeklődésének középpontjává. A President, amely eddig is 11 világrekord, 22 nemzetközi rekord és az összes amerikai hivatalos szériakocsirekordok birtokosa, 115 HP-s erősebb motorral jelenik most meg, míg az új nyolchengeres Commander 80 HP-t fejt ki és óránként 72 mérföldes állandó sebességet tud fenntartani. A repülő automobil, Verne Gyula egyik hősének, Hóditó Roburnak zseniális alkotására, a „Rémület“-re emlékeztet az a különös jármű, mellyel most egyes francia gyárak kísérleteznek. Olyan automobilról van szó, mely egyszersmind repülőgépként is használható. A törzs (karosszéria) három keréken gördül s a motor a kerekeket vagy a légcsavart forgatja. A közönséges automobilszerű karosszéria két oldalán teleszkópszerűen összetolható fémszárnyak vannak, melyek egyetlen emelőmozdulattal szétnyithatók és bevonhatók. Összecsukott állapotban úgy simulnak a karosszériához, mint a szarvasbogár szárnyai az állat testéhez. Ahol legritkább az automobil. Oroszországban csak minden 6000-adik, Japánban minden 1300-adik és Indiában minden 3900-adik emberre jut egy gépkocsi. Németország gépjárműállománya. A német birodalmú automobilipari szövetség közlése szerint Németországban ezidő szerint egymillió gépjármű van forgalomban. Ebből kb. 390.000 személykocsi, 133.000 teherautó, 350.000 nagy- és 137.000 kismotorkerékpár, továbbá 24.000 traktor. A gépjárműállomány egy év alatt 100.000 darabbal növekedett. Legtöbb a szaporulat a személyautók kategóriájában. Nem sikerült Campbell rekordkísérlete, aki legutóbb a délafrikai Yerneuk Pan-ban startolt „Blue Bird“ nevű gépén, hogy elvitassa Seegrave-től a rekorddicsőséget. A kocsi az egyik irányban 361.345 km/h., az ellenkező irányban azonban csak 341.925 km/h. sebességet ért el az erre a célra készített pályán, úgyhogy az átlagsebesség mindössze 351.630 km/h., azaz kb. 20 km.-rel roszszabb Seegrave rekordjánál. A motorkerékpárbajnokság. Az 1929. évi magyar motorkerékpárbajnokság szabályai a napokban készültek el és érdeklődőknek készséggel bocsátja rendelkezésére a Királyi Magyar Automobil Club titkári hivatala, Budapest, IV., Apponyi-tér 1. A bajnokságra május hó 4-én este 6 óráig lehet nevezni. A bajnokságra külön nevezési díj nincs. A saltomortale-kocsi. Egy 19 esztendős amerikai hölgyvezető kocsijának tetejét leszereltette s helyébe két, ivalakban meggörbített pántot erősített. Ezzel lehetővé akarta tenni, hogy a felboruló kocsi, a fémpántokon gördülve, mintegy saltomortale-t csináljon és újból „talpraállhasson“. Az újítás, hír szerint, beváltotta a hozzáfűzött reményeket, mert mikor az egyik kísérlet alkalmával a kocsi 45 km/h sebességgel haladva felborult, üléshez kötözött vezetőjét, erős rázkódásokon kívül, a legcsekélyebb sérülés sem érte. FISK PNEU a leggazdaságosabb Főlerakat: Nagy József Budapest VI., András-út 31. — Telefon: Aut. 321—07, 285-«3. FORDTITIC PESTI HÍRLAP 1929. május 1., szerda. Az 1929. év motorkerékpár világszenzációja : Az »OPEL MOTOGLOB« a kétkerekű autó Vezérképviselet! Schweitzer József és Fia, Budapest, V., Szabadság-tér 18/B. (Tőzsdepalota) Megtekinthető az alábbi vidéki képviseleteknél is: Bácsalmás: Csauscher Ádám, Cegléd: Banos és Vukovics, -Dombóvár: Pataky Géza, Győr: Sugár Árpád, -Kiskunhalas: Weisz Endre, Keszthely : Braun Imre, Makó: Mezőgazd. Gép- és Olajkereskedelmi Vállalat, Miskolc: Huska Vilmos, Nagykanizsa: Brandl Sándor és Fia, Nyíregyháza: Járay Erwin, Pécs : Somogyi és Társa, Sopron: Eperjessy József, Székesfehérvár: Dunántúli Gép- és Vaskereskedés, Szeged: Wolf Péter, Szekszárd: Sommer Béla, Szombathely: Dunántúli Autókereskedelmi Vállalat, Zalaegerszeg: D. Horváth Imre. 7445