Pesti Hírlap, 1929. május (59. évfolyam, 98-120. szám)

1929-05-01 / 98. szám

20 A Dunántúli Automobil és Motorclub közgyűlése. (A P­esti Hírlap szom­bathelyi tudósítójától.) A Dunán­túli Automobil és Motor Club április 28-án, vasárnap tar­totta meg második évi közgyűlését Szombathelyen, a Sa­­bi­ria télikertjében, dr. Pintó Ernő egészségügyi főtanácsos,­ a szombathelyi közkórbt» igazgató-­főorvosa«elnöklésével. A DAMC közgyűlése­m­c­sak a szombathelyi és vasme­gyei, hanem a soproni és pápai tagokat is behozta Szom­bathelyre. Dr.­­Pető-’elnöki megnyitójában­­bejelentette, hogy a DAMC tagjainak száma évről-évre szaporodik és jelenleg 832 rendes­ tagja van. Indítványára a közgyűlés tiszteletbeli tagjává választotta dr. Ferenczy Tibor szom­bathelyi kerületi rendőrfőkapitányt és Schway altábor­nagyot. Müller Ede,a klub igazgatója, számolt be rész­letesen a klu.b.múlt­ évi működéséről, kérte a közgyűlést,, hasson oda", hogy a bíróságok lehetőleg szüntessék be azt a joggyakorlatot, hogy az automobilt mindig veszé­lyes járműnek minősítsék. Petro­vics Ernő pénztáros zár­számadásainak és a­ jövő évi költségvetésnek ismertetése után dr. Eöry Vilmos sárvári gyógyszerész indítványára elhatározta a közgyűlés, hogy a jövőben évenként juta­lomban részesít olyan úrmestereket és útgondozókat, akik munkájukban tekintetel vannak az útjavításoknál az autó- és motorsportra. Az elnök bejelentette, hogy a május 5—6-ra tervezett túrautat elhalasztják, tekintettel arra, hogy a MAC ezen a két napon rendezi meg hősi­ emlékversenyét, az együttműködés érdekében más határ­napot tűznek ki a szombathelyi verseny megrendezésére. En­vessy Antal egyetemi­ tanár, a soproni automobil- és motorklub ügyvezető­ elnöke, a soproniak nevében üdvö­zölte a­ szombathelyi vezetőket és indítványt terjesztett elő, hogy a DAMC is foglaljon álláspontot a vidéki, de különösen a határszéli városok érdekében egy vidéki automobil- és motorszövetség megalakításáról. Laky Kor­nál kormányfőtanácsos, majd pedig a pápai kiküldöttek üdvözlő szavaival ért véget a DAMC közgyűlése. ................................... ........................""­ Ha olcsón akar jót, vegyen kis túraautót. Ez a modern szerkezetű, 4 hengeres, 4 személy­es, valóban komoly kis autó, biztonság és gazdaságosság szempontjából f­e­l­ü­l­m­u­l­h­a­t­a­t­l­a­n Benzinfogyasztása 100 km-re kb. 6 kg. Ára teljes felszereléssel 6,800.­ Pengő Tekintse meg m­intaterménket, vagy kérjen prospektust s meggyőződik arról, hogy hasonló tökéleteset azonos árban nem vásárolhat. Igen kedvező fizetési feltételek Nemzetközi Gépkereskedelmi Rt. Budapest, V., Vilmos császár­ út 26. Telefon: 100­00 Repülőgépkiállítás Amerikában. Az amerikai repülő­gépipar igen nagy fejlődését mutatja a nemrég Detroit­iján megnyílt kiállítás, amelyen 105 fajta repülőgépet állítottak ki. A gépek jelentékeny része magánrendelésre készült és kabinjaikat a legragyogóbb színekkel díszítet­ték fel. E repülőgépek ezenkívül igen modern felszerel­t­ésű­ek, így el vannak látva villanyvilágítással, villamos­­fűtéssel és más kényelmi eszközökkel. Egy nagy autógyár Fischer nevű igazgatója is,szerepel a kiállítók között, aki olyan gépet készíttetett, am­ely eg­yike a világ leg­kényelmesebb repülőgépeinek. A gép valóságos légi Pull­­mann-kocsi és ugyanazokkal a kényelmi-­eszközökkel van ellátva. A legmodernebbek kétségkívül a Foekeírgépek, amelyek hálókocsikra emlékeztető hálófülkékkel, po­dgyász-Elsőrangú állapotban lévő Grand- Sport* Amilcor 3 üléses törpédó eladó. Megtekinthető d. u. 2­5-ig Palatínus autóvállalatnál, Újpesti­­rakpart 4., Margithid 1 6. 7432 és rádió-helyiséggel, villamoskonyhával és jégszekrény­nyel vannak felszerelve. Ezek a nagy Focker-gépek 82 utast­ szállíthatnak. A gépeket négy hatalmas motor hajtja és 11 tonna súlyú podgyászt lehet rajta vinni. A Ford-gépek teljesen duraluminiumból készültek, szárnyuk hossza 72 láb és teherbíró-képességük jóval nagyobb az eddigi Ford-gépekénél. A hydroplánok között nagy fel­tűnést keltett a detroiti jacht-klub óriási, pompásan be­rendezett gépe. Motorherékper­oRoszitort keres a szakma első cége. Ajánlatok „Elsőrangú erő 7431“ jeligére a főkiadóba. Alessandriai Grand Prix. Nemrég rendezték Genua mellett a tragikus végű Pietro Sordino olasz versenyző emlékére alapított alessandriai versenyt, melynek első­ díja a Bordino-serleg volt. A versenyt A. Varzi (Alfa Romeo) nyerte meg, aki a 256 km­-es utat '2': 20: 40 alatt tette meg és 100.186 km/h. átlagsebességet ért el. A má­sodik díjat Borza­cchini (Maserati, 2:25:08), a harma­dikat pedig Maserati nyerte meg saját márkájú kocsiján,­ 2: 32 : 22-vel. Vitorlázó repülőgépen a csatorna felett. Hans Rich-'­­­ter német pilóta „Astoria-Bremen“ nevű motornélkü­li vitorlázó-repülőgépén át akar kelni a La Manche-csatorna felett. A repülés, ha sikerül, olyan korszakalkotó lesz az aviatika történetében, mint annak idején,Blériot csatorna­repülése. Automatikus sebességváltóval felszerelt autóbuszt helyezett üzembe a hamburgi­ magasvasúttársaság. A kocsi háromtengelyes, motorja 45 LE. teljesítményű s az automatikus szerkezet az üres kocsit 10, a megter­­heltet 15 mp. alatt kapcsolja nyugalmi helyzetből a köz­vetlen menetig (30 km/h.). Ehhez a művelethez eddig 30—40 mp.-re volt szükség, a polgári család kocsija 4 kerékfék, 4 henger, 4 ülés P 5250.­Vezérképviselet: BÖCKH JÁNOS Budapest, VI. kerület, Hajós­ utca 15. szám.­­ Opera mellett) 7441 Két új modellel jelent meg Studebaker a piacon: az új Presidenttel és az új Commanderrel, amely most szin­tén nyolchengeres motorral van felszerelve. Mindkét modellt nagyobb keréktára, tágasabb karosszériája, erő­sebb motorja és példátlan fényűzése avatja az automobil­kedvelő közönség érdeklődésének középpontjává. A Pre­sident, amely eddig is 11 világrekord, 22 nemzetközi rekord és az összes amerikai hivatalos szériakocsirekor­dok birtokosa, 115 HP-s erősebb motorral jelenik most meg, míg az új nyolchengeres Commander 80 HP-t fejt ki és óránként 72 mérföldes állandó sebességet tud fenn­tartani. A repülő automobil, Verne Gyula egyik hősének, Hóditó Roburnak zseniális alkotására, a „Rémü­let“-re emlékeztet az a különös jár­mű, mellyel most egyes francia gyárak kísérleteznek. Olyan automobil­ról van szó, mely egyszersmind repülőgépként is használható. A törzs (karosszéria) három keréken gör­dül s a motor a kerekeket vagy a légcsavart forgatja. A közönséges automobilszerű karosszéria két oldalán te­­leszkópszerűen összetolható fémszárnyak vannak, melyek egyetlen emelőmozdulattal szétnyithatók és bevonhatók. Összecsukott állapotban úgy simulnak a karosszériához, mint a szarvasbogár szárnyai az állat testéhez. Ahol legritkább az automobil. Oroszországban csak minden 6000-adik, Japánban minden 1300-adik és Indiá­ban minden 3900-adik emberre jut egy gépkocsi. Németország gépjárműállománya. A német birodalmú automobilipari szövetség közlése szerint Németországban ezidő szerint egymillió gépjármű van forgalomban. Ebből kb. 390.000 személykocsi, 133.000 teherautó, 350.000 nagy- és 137.000 kismotorkerékpár, továbbá 24.000 traktor. A gépjárműállomány egy év alatt 100.000 darabbal növe­kedett. Legtöbb a szaporulat a személyautók kategóriá­jában. Nem sikerült Campbell rekordkísérlete, aki legutóbb a délafrikai Yerneuk Pan-ban startolt „Blue Bird“ nevű gépén, hogy elvitassa Seegrave-től a rekorddicsőséget. A kocsi az egyik irányban 361.345 km/h., az ellenkező irányban azonban csak 341.925 km/h. sebességet ért el az erre a célra készített pályán, úgyhogy az átlagsebes­ség mindössze 351.630 km/h., azaz kb. 20 km.-rel rosz­­szabb Seegrave rekordjánál. A motorkerékpárbajnokság. Az 1929. évi magyar motorkerékpárbajnokság szabályai a napokban készültek el és érdeklődőknek készséggel bocsátja rendelkezésére a Királyi Magyar Automobil Club titkári hivatala, Buda­pest, IV., Apponyi-tér 1. A bajnokságra május hó 4-én este 6 óráig lehet nevezni. A bajnokságra külön neve­zési díj nincs. A saltomortale-kocsi. Egy 19 esztendős amerikai hölgyvezető kocsijának tetejét leszereltette s helyébe két, ivalakban meggörbített pántot erősített. Ezzel lehetővé akarta tenni, hogy a felboruló kocsi, a fémpántokon gör­dülve, mintegy saltomortale-t csináljon és újból „talpra­­állhasson“. Az újítás, hír szerint, beváltotta a hozzá­fűzött reményeket, mert mikor az egyik kísérlet alkal­mával a kocsi 45 km/h­ sebességgel haladva felborult, üléshez kötözött vezetőjét, erős rázkódásokon kívül, a legcsekélyebb sérülés sem érte. FISK PNEU a leggazdaságosabb Főlerakat: Nagy József Budapest VI., András­­-út 31. — Telefon: Aut. 321—07, 285-«3. FORDTITIC PESTI HÍRLAP 1929. május 1., szerda. Az 1929. év motorkerékpár világszenzációja : Az »OPEL MOTOGLOB« a kétkerekű autó Vezérképviselet! Schweitzer József és Fia, Budapest, V., Szabadság-tér 18/B. (Tőzsdepalota) Megtekinthető az alábbi vidéki képviseleteknél is: Bácsalmás: Csauscher Ádám, Cegléd: Banos és Vukovics,­­ -Dombóvár: Pataky Géza, Győr: Sugár Árpád, -Kiskunhalas: Weisz Endre, Keszthely : Braun Imre,­­ Makó: Mezőgazd. Gép- és Olajkereskedelmi Vállalat, Miskolc: Huska Vilmos, Nagykanizsa: Brandl Sándor és Fia, Nyíregyháza: Járay Erwin, Pécs : Somogyi és Társa, Sopron: Eperjessy József, Székesfehérvár: Dunántúli Gép- és Vaskereskedés, Szeged: Wolf Péter, Szekszárd: Sommer Béla, Szombathely: Dunántúli Autókereskedelmi Vállalat, Zalaegerszeg: D. Horváth Imre. 7445

Next