Pesti Hírlap, 1941. március (63. évfolyam, 50-73. szám)

1941-03-02 / 51. szám

, -F=O-L-D=K-D=Z^I —T~E~N~G =E3 R= 31 PORT XZAllIF^-­ Szuez, a Földközi-tenger ..kiskapuja** Pár hónapja már, hogy a vi­lágháború súlypontja a Földközi­tenger vidékére tolódott el. Eden angol miniszter legutóbbi egyip­tomi látogatása pedig a legkü­lönbözőbb találgatásokat és há­borús jóslásokat indította el, amelyeknek középpontja a Föld­közi-tenger keleti medencéje, il­letőleg annak is a legkeletibb sarka, a Szuezi-csatorna. Nem kell hozzá semmiféle ka­tonai előképzettség vagy komoly stratégiai tudás, hogy már a tér­képről megállapíthassuk, milyen rendkívül fontos, a mai hadvise­lés szempontjából egyenesen élet­bevágóan, nagyjelentőségű ez a keskeny csatorna, amely a Föld­közi-tengerről vízi kijárót nyit a Vörös-tengeren át az Indiai óceánhoz. A hadijelentések már arról is beszámoltak, hogy német repülőgépek több hajót elsüllyesz­tettek a csatornában és így a közlekedés egyelőre megszűnt, amit abból állapítottak meg, hogy a csatorna két bejáratánál, Port Szaidnál és Szueznél összetorlód­tak a hajók.­ Eden mostani egyiptomi láto­gatását főleg azért hozták kap­csolatba a Szuezi-csatorna körüli eseményekkel, mert most már megállapítható, hogy a múlt év decemberében az Egyiptom- Líbiai határon megindult hatal­mas felkészültségű angol-ausztrá­liai támadás fő célja éppen az volt, hogy elhárítsa, vagy legalább is messzebbre tolja el az olasz légi és szárazföldi támadások ki­indulópontját, amely a Szuezi­­csatornát fenyegette. A legújabb jelentések Eden útjával kapcsolatban arról szól­nak, hogy az angol hadügymi­niszter Törökországon kívül egyes balkáni államokba is ellátogat, hogy közömbösítse a tengely ak­cióit a Balkánon. A balkáni „semleges zóna“ ugyanis távo­labbra helyezi Szueztől a táma­dási bázisokat, éppen ezért a gö­rög-olasz hadjárat igazi értelme is a Földközi-tenger keleti me­dencéjének, közelebbről a csator­nának birtokáért, illetve bizton­ságáért folyik. A Szuezi-csatorna hadászati je­lentősége csak a mostani háború­ban bontakozott ki igazán. Az az olasz haderő, amely Abesszíniában, Szomáliföldön és Eritreában egyszerre három fron­ton küzd a nagy túlerőben lévő angol gyarmati seregek ellen, jó­formán teljesen magára hagyva harcol éppen amiatt, hogy a Szuezi-csatorna felett az angol haderő gyakorolja a felügyeletet. De amilyen fontos volna az af­rikai olasz haderőknek a csator­nán való zavartalan közlekedés, ugyanolyan életbevágóan fontos a közelkeleti angol haderők szá­mára is, hogy Szuezen át folyto­nos legyen az utánpótlás. Gib­raltáron és a Földközi-tengeren át a német-olasz légierőn állandó jelenléte miatt nagyon nehéz és kockázatos a csapat- és hadi­­anyagszállítás. India, Újzéland, Dél-Afrika és Ausztrália felől pedig, ahonnan az angol közel­­keleti seregek felvonultak, nem is lehet más után elképzelni az utánpótlást, mint a Vörös-tenge­ren és a Szuezi-csatornán át. Ezt az utánpótlást zavarta meg most a német-olasz légierők so­rozatos támadása, amely végül is több hajót süllyesztett el benn a csatornában. A tengelyhatalmak legközelebbi légi támaszpontja, amióta Kirenaika légi kikötői részben angol kézre kerültek, elsősorban a Dodekanezosz szi­getek egyike, Rodosz, amely lég­vonalban mindössze 7—800 kilo­méterre van Szueztől, a másik pedig, amely talán még vesze­delmesebb, mert észrevétlenül közelíthetik meg onnan a Szuezi­­csatornát, Kufra oázis repülőtere. Kufra oázis Kirenaika tartomány déli csücskében, a francia Sza­hara tartomány határán van, ala­posan megerősített hely, amely­nek a fő stratégiai jelentősége, hogy a délről a tengerpart felé vezető karavánutakat ellenőrzi. Térképeink: alsó térképünk a Földközi-tenger keleti medencéje, mindazokkal a fontosabb pontokkal, amelyekről az elmúlt napokban a külpolitikai események során szó esett. A bekeretezett és vonalká­­zott kocka a Szuezi-csatorna, amelynek térképét felnagyítva részle­tesen jobboldalt közöljük. Jobboldalon lent a Szuezi-csatorna kereszt­­metszete. A cikkben szereplő Kufra-oázis Líbiában, Bengázitól délre kb. 900 km távolságban van. Kufrában építették ki az olaszok a legdélibb fekvésű sivatagi re­pülőteret, hogy alkalmas leszálló­­helyük legyen az Itáliából Abesz­­sziniába igyekvő olasz repülő­gépeknek útközben. Kufrából már Szudánon keresztül egyene­sen, leszállás nélkül repülnek a gépek Abesszíniába, vagy­­ Szuez felé. Amikor 1869-ben a csatornát ünnepélyesen megnyitották, az volt a legnagyobb érv a megépí­tése mellett, hogy kereken 8000 kilométerrel rövidíti meg a ten­geri utat Európa és India között, mert nem kell többé megkerülni a hajókkal egész Afrikát. Időben pedig akkoriban kereken egy hó­napot jelentett az útrövidítés, de még a mai gőz- és motorhajók menetrendjében is 2—3 heti kü­lönbözet, hogy Szuezen vagy a Jóreménység fokán át hajóz­nak-e. Ma pedig, egyrészt az olasz gyarmatbirodalom kelet­afrikai része, másrészt az angol közelkeleti hadászati támpontok és védnökségek helyzete függ attól a keskeny viziúttól, amely nyílegyenesen vág keresztül a Sinai-félsziget homokján. A legkülönösebb látványban van része annak, aki a sivatag felől, a szárazföldről nézi a csa­tornát. Ha nem áll valami ma­gasabb ponton, nem lát semmit a keskeny vízszalagból, de annál furcsább látvány — mint címla­punkon látható —, hogy a kiet­len homoktengerben egyszerre egy hatalmas hajó jelenik meg és szinte kúszik előre a homokbuc­kák között. A csatorna olyan kes­keny, hogy párszáz méter távol-

Next