Pesti Hírnök, 1865. augusztus (6. évfolyam, 174-199. szám)

1865-08-04 / 177. szám

Hatodik évfolyam, 177 szám. C A»' ’'SJV'APArJV'ATA/'JV'JV'JV'fJ'SJ'A/'AJ'JWV A/WWW A/WWVyVWWVAÁA/) Előfizetési feltételek : helyben házhozhordás- í­tál vagy postán mindennapi megküldéssel :­­ egész évre 20 frt; félévre 10 fr­t; negyedévre 5 frt. — M­inden hónap 1-től elfogadunk 3 hó- 1 napos előfizetést. i LT A« / A/'^Wt/vA/JV'JV^V/'/l/JVyWV'JV'JVJV'vA/'JV'JV'AAA/'ArA/'yV'Aryv/'A/'^VA' ^ PESTI NAPILAP. Péntek, augustus 4-én 1865. POLITIKAI HÍRNÖK T;*í<sr iu .tMiJJri in Tin 1 V n • ; i r/'• vstff f ííínf-'/nt t p j *-» Dn , , ^Hirdetések öthasábos petitsorért egyszerű hir-f­e­detésnél 6 kr.,bélyegdíj 30 krjával számíttatnak. |. | Szerkesztőség/ és kiadó­hivatal: | |a hímző-és kalap-utca sarkán l­sősz. alatt, | | a 2-dik emeleten.­­ Qj\fJVJ\rj\SJ\fMj\TJ\rj\rf'J'WArJ\/'AfAf'A/'Af'A/‘A1' Af AT ■WSJ'JVA/'ASAf'JVJ) Előfizetési /eljárás PESTI HÍRNÖK politikai napilapra. Előfizetési feltételek: Negy­e­dévre.......................................... 5 frt Félévre.....................................................le fit Egész évre...............................................20 frt auszt.­él­t. Előfizetés minden hé 1-től elfogadtatik. I#“ 12 I ü fizethetni: V i­ t­­éke­n minden kir. postahivatalnál, hely­ben Pesten, csupán a „Pesti Hírnök“ kia-, dó hivatldábi­n, a hímző- és kalap-utca szeg­letén, 1-ső szám, 2-dik emelet, 14-dik ajtósz. A „PESTI HÍRNÖK“ kiadó­hivatala. Hazai közügyész. Pest, aug. 4. * Tökél­etesen egyetértünk a „Pesti Napló“ tegnapi vezércikkének deductióival, a­mennyiben azok a februári charta kivihetlen­­ségére, s a bécsi centralisták „csalálmaira“ vonatkoznak, s mi is osztjuk azon véleményt, hogy azon osztrák államférfiak és publicisták, akik a februári patens formáihoz vakon ra­gaszkodnak, ha többségben lennének, szük­ségkép megbuktatnák az alkotmányosságot,­ vagy­is lehetetlenné tennék, hogy alkotmá­nyosan kormányoztassék a monarchia. E deductióban nagyérdemű collegánk szokott szellemdús okoskodással ismétli és erősíti azon már számtalanszor elmondott igazságot, hogy a par­l­am­entarismus a monarchia központi hatalmának gyakorlatára, vagy­is a birodalmi közös ügyek közös dön­­tésére, egyéb nagy horderejű okokat mellőzve, n­e­m a­lkal­m­a­s azért, mert e parlame­n­­táris form­a, cen­t­rali­zál­ó apparátusá­nál fogva, a magyar szent korona, Szent Ist­ván birodalma törvényes különállásával ki nem egyeztethető. Minthogy azonban ama párt, melynek különböző színezeteit a „Pesti Napló“ képvi­seli, eddigi kijelentéseiben az alkotmá­nyosságot a parlamentarismussal identificálta, é­s mind­a mellett ugyan­csak a „Pesti Napló“, kétségkívül öszhang­­zásban pártja nézeteivel, a központi kor­mányra nézve a Parlamentarismus divatos doctrináit alkalmazh­atóknak nem tartja, azon kellemes következtetésre jutunk , hogy a „Pesti Napló“ ma már velünk együtt még­is d­i­s­t­i­n­g­v­a­l­n­i kezd az alkotmányosság és Parlamentarismus közt, mert bizonyosan al­kotmányos alapokra kívánja ő is a monar­chia központi kormányzatát s a birodalmi közös ügyek elintézését fektetni, sőt fel le­het tenni, hogy a magyarországi ellenzék a központi kormány eljárásának alkotmányos­ságát mind a felelősség elvének, mind egyéb garantiáknak kikötése mellett szándé­kozik biztosítni, — de a „Pesti Napló“ mindezt éppen úgy, mint mi, a parlamen­táris formák alkalmazása nélkül is elérhetőnek, érvényesíthetőnek hiszi. Tekintve már most azt, hogy szintoly legyőzhetetlenek a nehézségek, melyek gátol­ják azt, hogy a monarchia egy közös parla­ment helyett két egymás mellé állított független ministériummal s doctrinaszerű parlamenttel kormányoztassék, — az idézett deductióból meríthető analógiánál fogva a „Pesti Napló“ nem vonhatja kétségbe azt sem, hogy miután Magyarországnak az alkotmányos önkormány­zatra elévülh­etlen joga van, az örökös tarto­mányokat pedig Ausztria felvilágosult Csá­szárja fejedelmi szent szavával hasonló alkot­ , mányos kormányzatról biztosítá, — a szigor , man parlamentáris doctrinák körén kívül is ; nem csak elkerülhetetlen, de lehetséges is ki­találni formákat, melyek az alkotmányosság­­ igényeinek megfeleljenek. A „Pesti Napló“ és pártjának vezérei a legkevésbé szorultak arra, hogy azon messze­­­e térő különbségekre figyelmeztessük, melyek­­ az európai országok alkotmányformái közt felnállan­ak.­­ " Éppen az ellenzéki lapokban említtetett­­ fel­ vonatkozással az ausztriai rendszerválto­­­zásra, a francia parlamentáris diaidon s­­ az angol aristocratikus alkotmány közti különbség, s nagy megnyugvással hallottuk az ellenzék orgánumait, az utóbbinak adni elsőséget. Norvégiának képviseleti rendszere s legdemocratikusabb alkotmánya dacára, s a nélkül, hogy e miatt a felelősség elve szen­vedne, nincs parlamentáris, vagyis a parla­menti majoritás szerint változó vagy válasz­tandó kormánya s ministériuma. Norvégiával közös Fejedelem alatt vi­szont S­v­éd­ország, Ősi „csökönyös“ ren­di alkotmánya mellett, tán a felekezetiséget kivéve, a polgárisodás ösvényén képes halad­ni a Parlamentarismus nélkül is, s ott sem a szabadság, sem a törvény előtti egyenlő­ség, (mert józanul még respublicaban sem le­het, más gyakorlati egyenlőséget az újkor divatos phrasisai dacára gondolni,) nem sín­­lik meg a képviseleti rendszer democratikus tanának hiányát. Az egyes európai államok különböző tör­téneti, társadalmi, kulturai, s egyéb organikus viszonyaiban fekszik, hogy alkotmányaikat a formák ugyanazon kaptájára ütni nem lehet, így meg vagyunk győződve, hogy a Par­lamentarismus abstract tanszert­ alakja az ausztriai monar­chiában nem csak a központi hatalomra, de a Lajta két felén dualistikus irányban sem léptethető életbe, sőt ezen alak a legnagyobb gát és veszély lenne a dualis­­mus azon törvényes ha­árainak szigorú meg­őrzésére nézve, melyeket a pragmatica sanctio csak a monarchia megoszolhatat­­lansága s a közös Fejedelem sikeres orszá­­gos hatása reményében biztosított. Midőn tehát egyfelől jogosan ragaszko­dunk az alkotmányos önkormányzat minden igényeihez , melyeknek életrevalóságát és garantiáját évszázadok által megszentelt gya­korlatban bízunk, s elkerü­lhetlen másfelől, hogy merev doctrinákról lemondjunk, s kial­kudjunk mind a monarchia egységére nézve az elháríthatatlan viszonyokkal , mind ha­zánk irányában azon ősi m­u­n­i­c­i­p­a­l­i­s institutióinkkal, melyeket a magyar nemzet eddig is szabadsága, politikai fejlődése, s leg­­szélebb alapú törvényes befolyása legna­gyobb garantiájának, s mondhatni palládiumá­nak méltán tartott, s melyeket annálfogva min­den újkori üdvös formákkal örömest hozandva lehet,öszhangzásba, — de feláldozni so­ha nem fog. Mutatvány „ Töredékek gr. Széchenyi István fenmaradt kézirataiból a cimer munka sajtó alatt levő 2-ik kötetének azon részéből, mely a nagyvi. magyar kir. H­e­l­y t­a­r­t­ó t­­a­n­á­c­s közlekedési osztálya alakításának történe­tére vonatkozik. (Vége.) XIII. József főherceg nádor elnöki intéz­­ménye a magyar királyi helytartóta­nácshoz, melyben a királyi leirat nyo­mán a közlekedési osztály szervezése véglegesen megállapíttatik. Tekintetes magyar királyi helytartóta­nács! Azon legfelsőbb királyi intézkedés, melynélfogva Ő cs. kir. Felsége az ország anyagi érdekeinek felvirulását s mindinkábbi kifejlődését, szivén hordva, különösen az or­szág közérdekeinek megfelelő közlekedési eszközök létesítése tekintetéből, e tekintetes királyi helytartótanácsnál gróf Széchenyi István keb. tanácsos elnöklete alatt egy különös bizottmány alakítását a kebelb. ta­nulmányi bizottság hasonlatára k. elrendelni, s ennek teendőit s működését oly módon, — hogy azáltal ezen igazgató kormányszék tör­vényes hatósági köre semmiben sem változ­zék, k. megszabni méltóztatott, — az e rész­ben múlt évi kisasszony hó 16-kán ján sz. a. kelt királyi leiratból, mint szinte f. évi sz. Iván hó 26-án ’"^Vsos sz. alatt leérke­zett udvari rendeletből bővebben tudva le­véli , hogy Ő Felsége ezen atyai gondosko­dását újabban is tanúsító, s mély hálával fo­gadott, legmagasabb szám­léka valódilag telje­sedést nyerjen, s igy az érintett bizottmány rendes működését az ország üdvére mielőbb megkezdhesse, szükségesnek láttam, ennek rendezését, s teendői mikénti kezelését illető­leg, az e tekintetben k. jóváhagyott alapel­vek nyomán e következendőket elrendelni . Ugyanis előrebocsátva azt,­­ miszerint ezen idézett legfelsőbb elhatárzat értelmében felállított bizottmány e tekintetes kir. hely­tartótanácsnak kiegészítő részét teendi, mihez képest minden bizottmány­­iratok, az el­nökieket, kivéve, addig is, m­íg a netalán meg­szaporodott teendők bővebb intézkedést szük­ségessé nem tesznek, a szerint, mint ez már előbbi, e tekintetben közbejött rendeletek kö­vetkeztében jelenleg is divatozik, az ille­tő kebelbeli egyének által fognak a fenn­álló rendszerhez képest külön kezeltetni s előkészíttetni, majdan pedig a kebelbeli igtató hivatal által készítendő tárgy­jegyzék mellett a bizott­mányi elnökhöz küldetni, ki is az eszerint hozzáérkezett tárgyiratokból azo­kat, melyek a bizottmánynák­ előleges tárgya­lást igénylenek, ugyan e célból visszatartván, a többi úgynevezett folyó tárgyakat, rendes el­látás végett, az illető közlekedési osztályba visszautasítandja, hol is a szükséges fogalma­zhatók megkészíttetvén, elnöki vizsgálat, s ille­tőleg kiadás végett, ismét a bizottmányi elnök­höz lesznek küldendők. A­mi ezen bizottmány személyzetét ille­ti, az Ő Felsége által elnökül kinevezett keb. tanácsos gróf Széchenyi Istvánon, s a kebelb. közlekedési osztály rendes előadóján Sebedius Lajos tanácsoson kívül, ki a bizottmány elnöke távollétében, ennek helyét viselendi, egyébiránt pedig előfordulandó ese­tekben ezen tekintetes s királyi helytartóta­nácsnál már megfordult közlekedési tárgyak­ról s azok állásáról kellő felvilágosításokat adand; ezen bizottmányhoz rendes tagokat ren­deltetnek ki Szentiványi Vince s Dubra­­viczky Simon keb. tanácsosok, Kray­­nik Imre s Tallián Sándor kebelbeli titoknokok, kik között a bizottmányi elnök a fentebb körülírt módon h­ozzáérkezendő, vagy egyébként a bizottmány körébe vágó tárgya­kat, ide értve azokat is, melyek habár csak részben illetnék is a közlekedési eszközöket, a kir. helytartótanács által előleges felvétel, va­lamint szinte különös esetekben véleményadás végett a bizottmányhoz utasittatnának, belátá­sához s a tárgyak mivoltához képest, illő arány­ban előadás végett felosztandja; — egyéb­iránt a titoknokokat különösen az előforduló fogalmazatok megkészítése illetvén, mint a ta­nácsosokra, úgy a most nevezett titoknokokra nézve is világosan megjegyeztetik, miszerint eze­n bizottmánynak­ alkalmazásuk által, ren­des hivatalos kötelességeiktől fölmentve nem lesznek, s egyéb foglalatosságaikat e mellett, mint eddig teljesítendik. Továbbá ezen bizottmány személyzeté­hez számíttatnak egy az illető elnök kijelö­lésére a már rendszeresített fogalmazói állo­másokon túl újonan kinevezendő, 800 párt évi fizetéssel ellátandó helytartósági fogal­mazó, mely helyre az érintett bizottmányi el­nök által nyilvánított, kérelem folytán, a már különben is személye mellé rendelt, s mint a Tisza szabályozásnál, úgy egyéb kiküldeté­seknél is megelégedésére működött S­z­a­l­a­y István keb. fogalmazó ezennel ki is nevezte­tik, az elnöki munkálatok készítésére, egy toll vivő 600 párt díjjal az illető bizottmányi jegyzőkönyvek vezetésére, egy írnok 350 párt évi fizetéssel a kiadmányok készítésére, és az iratok rendezésére, végre a hivatal kö­rüli szolgálattételre 200 ftos fizetéssel egy futár, mely most elősorolt egyének fizetései ekképpen megszabva lévén, az illető helyek­­ betölthetése tekintetéből, a bizottmányi elnök­­ kijelölés, s illetőleg rendes előterjesztés téte-­­ lére innen oly hozzáadással szólíttatott fel,­­ miszerint a fogalmazói állomást kivéve,­­ a­­ többi segéd­hivatalokra jövendőre maga a bi­­■ zottmány teendi a kijelölést. A közlekedési tárgyak gyorsabb ellátása é­s elintézése tekintetéből, az imént idézett leg­­­­felsőbb elhatárzat értelmében jövendőre ezen bizottmány­­irá rendeltetik továbbá a kele.­i országos építészeti igazgatóságnak az útépí­­tészi s hajózási ügyekkel foglalkozó osztálya, minden ide tartozó egyénekkel együtt oly­­ megjegyzéssel , hogy segéd Kecskés Károly, s a hajózási osztály felügyelője, a bizottmány üléseiben mértani tárgyakban szavazattal bírván, szinte részt vegyenek. Minélfogva tehát az érintett két osztálynak a kebelb. építészeti igazgatóságtól való külön­választása s függetlenítése, valamint az érin­tett bizottmányhoz való csatolása iránt, a to­vábbi szükséges intézkedések a tekintetes királyi helytartótanács részéről megteendők lesznek. A­mi már a bizottmányi tárgya­­sokat, a­­ tanácskozás rendét, s a bizottmány által elin­tézett, vagy általa indítványba hozandó tár­­r­gyakat illeti, erre nézve is általában állván­­ azon elv, hogy ezen bizottmány a kir. hely­­­­tartótanács kiegészítő részét teszi, minélfogva ennek egész eljárása a kir. helytartótanácsnál közönségesen divatozó rendszerhez lesz alkal­mazandó; ezen bizottmány rendesen össze fog ülni minden két hétben egyszer, vagy ha a tárgyak fontossága s sokasága megkívánand­­ja, minden héten egyszer. A tanácskozásban az illető kebelbeli közlekedési rendes előadón kívü­l, szavazattal bírand a két előadó tanácsos, a titoknokok mindazon tárgyakban, melyek előadás végett reájok bizatnak, végre a mitértő egyének, mindazonáltal ez utóbbiak egyedül mértani tárgyakban. A bizottmánynál elintézett tárgyak, mi­után az illető előadók a bizottmányi határo­zatokat a szavazat­ ivek feljegyezték, további rendes ellátás végett a keb. közlekedési osz­tályba lesznek küldendők, s majdan a legkö­zelebbi kir. helytartósági ülésben előadatván, az illető kiadmányok elővizsgálat végett a bizottmányi elnökhöz fognak küldetni, hon­nan további vizsgálat s kiadás végett a kir. helytartósági elnökséghez utasítandók. Mi is megtörténvén, az e szerint átvizs­gált kiadmányok, melyeknek letisztázása a kebelb. kiadó-hivatalban, ugyancsak kebel­beli egyének által lesz teljesítendő, minden kor a kir. helytartótanács nevében , s ennek elnöke aláírása alatt fognak illetőségeikhez elbocsáttatni, hatalmában álland azonban a bizottmányi elnöknek valahányszor a tárgy sürgetés volta, vagy egyéb különös körül­mények azt megkivánandják, vagy végre

Next